Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 103 / Bezoekers Vandaag: 2258
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 399
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 test automatische treinenloop...
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 3 4 (of 4)

Seb

Netherlands
251 berichten

Geplaatst - 24 dec 2010 :  12:50:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Koplopers,

Vandaag de eerste test gedaan met automatisch rijden op een gedeelte van de baan, het schaduwstation 'Unterried' met een bijbehorende keerlus voor het rijden van rondjes. Zodat ik kan testen op dat stuk omdat mijn baan nog niet helemaal 'dicht' is en dus de treinen niet overal kunnen rijden.

In de testmodus werkt alles allanger perfect doch met het rijden in de werkelijkheid vandaag nog niet. De meldersecties werken goed, ook bij handmatig rijden lichten alle secties mooi op bij aanwezigheid van een loc. De wissels werken ook goed, bij het testprogramma en bij het schakelen met de 'hand'. Heb een loc op de baan gezet in blok 13 (naar 14, dus rijrichting ook goed) en bij automatisch starten zie je ook de gereserveerde rijweg oplichten in geel, ook de wissels wijzen naar het juiste spoor. Doch......deze rijweg word genergeerd, de loc rijd wel mooi weg maar pakt een ander opstelspoor. Maw, de wissels schakelen niet in de gereserveerde rijweg. In de testmodus wel maar..... in werkelijkheid dus niet.
Ik heb de blokken 22 en 25 even handmatig geblokkeerd om zo de loc alleen rondjes te laten rijden door het schaduwstation, en niet naar andere baanblokken kan. Ik wil dus alleen op het schaduwstation gaan testen op automatische treinenloop.

Om niet een te lang verhaal te gaan ophangen doe ik er ff de BCK bij, misschien dat iemand kan zien of ik toch ergens een instelling niet goed heb geprogrammeerd. (De wissels(decoders) hebben een eigen stroomvoorziening trouwens)
Heb ook een aantal malen de boel even ge-reset en opnieuw opgestart om KL de gelegenheid te geven om een mogelijke fout te ondervangen.


Download Attachment: Sebbestadt_20101224_124046.bck
100,24 KB

Vast bedankt !
Greetz Seb

Marklin fan(tasiebaan), stoom, diesels en elocs Duits/Zwitsers, tijdperk III en IV, K rails, CU 6021 met Koploper, en.... genieten als een kind !

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 24 dec 2010 :  14:13:38  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Seb



De wissels werken ook goed, bij het testprogramma en bij het schakelen met de 'hand'. Heb een loc op de baan gezet in blok 13 (naar 14, dus rijrichting ook goed) en bij automatisch starten zie je ook de gereserveerde rijweg oplichten in geel, ook de wissels wijzen naar het juiste spoor. Doch......deze rijweg word genergeerd, de loc rijd wel mooi weg maar pakt een ander opstelspoor. Maw, de wissels schakelen niet in de gereserveerde rijweg. In de testmodus wel maar..... in werkelijkheid dus niet.



Duidelijk de echte wissels "luisteren" niet naar de bevelen van koploper.
Bedien ze met de "hand" op het scherm en vergelijk dan de positie op de baan, met de positie op het scherm. Waarschijnlijk klopt die ook niet.
Simulatie zorgt niet voor correcte aansluiting, die moet je zelf stuk voor stuk nakijken.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd

Bewerkt door dentheo op 24 dec 2010 14:18:20
Ga naar bovenaan de pagina

Seb

Netherlands
251 Posts

Geplaatst - 24 dec 2010 :  14:29:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Theo,

Dank voor je reactie.
De wissels staan in de correcte richting als je ze aanstuurt met de 'hand'op het scherm. Dit is allemaal nagelopen uiteraard, sommige waren fout aangesloten en heb van het vinkje foutief aangesloten dan ook dankbaar gebruik gemaakt tijdens het controleren ervan.
Dus de wissels werken correct alleen bewegen ze niet juist mee wanneer KL een rijweg reserveert.

Ik zou eventueel eerst kunnen initialiseren voordat ik automatisch wil gaan rijden ????
Heb ik inmiddels geprobeerd maar maakt niet uit nav mijn probleem.
Ook wordt de trein niet gezien schijnbaar, want de rode lijn blijft op de plek waar ik de trein in het blok zet. Uiteraard geef ik hem een volgend blok op. De lok zelf start wel netjes op zogauw ik automatisch rijden start. ik zoek zelf ook verder.

Greetz Seb

Marklin fan(tasiebaan), stoom, diesels en elocs Duits/Zwitsers, tijdperk III en IV, K rails, CU 6021 met Koploper, en.... genieten als een kind !

Bewerkt door Seb op 25 dec 2010 10:36:54
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 24 dec 2010 :  16:52:51  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Seb,

je baan is zeker nog niet foutloos geprogrammeerd, bovendien zal de situatie op je baan anders zijn dan dat je in Koploper geprogrammeerd hebt.

Dit hoeft niet eens in je wissels te zitten, maar een verkeerd geprogrammeerde bezetmelder zorgt ervoor dat de trein niet meer stopt omdat hij de volgende bezetmelder mist, en de wissels ook niet geschakeld worden. De wisselstraat en de te rijden route zal dan ook niet geel zichtbaar zijn.

De fouten die ik zo snel vond maar niet direct de oplossing van jouw probleem lijken te zijn.

Je hebt magneetartikelen 26 zowel voor een wissel als een sein gebruikt,dit kan nooit juist zijn. Want als het sein geschakeld wordt schakelt de wissel mee.

In Blok 20 heb je komend vanuit blok 14 en 26 verschillende te verwachten bezetmelders ingegeven terwijl de trein uit dezelfde richting komt.

De wisselstraten vanuit blok 14 naar respectievelijk 15 tot 20 lijken alle juist ingevoerd. Maar ik vindt een default bekrachtigingstijd voor de wissels van 90 msec. echt wat aan de korte kant om ze betrouwbaar om te moeten laten gaan? Standaard staat deze op een langere schakeltijd.

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina

Seb

Netherlands
251 Posts

Geplaatst - 24 dec 2010 :  17:13:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Dank je beste Walter,

Zelfs op dit tijdstip nog zo uitgebreid kijken voor me !
Inderdaad, seindecoder is fout, heb nog een wissel verandert in decoder 26 en de sein decodering nog niet verandert, hoewel de seinen er nog lang niet staan, was alleen om te kijken wat er allemaal in seinen mogelijk was. Zal dit meteen oplossen !!!

Dat van die melders in blok 20 zal ik eens even goed nakijken.
Er is eigenlijk maar een melder vanuit blok 26 IN blok 20 en eigenlijk is dit een ontwerpfout. Ga dit ook veranderen, had te maken met ëën bezetmelder voor alle opstelsporen.
Alle melders zijn wel getest op locatie en werking. Dit zou dus goed moeten zijn, zeker op de plaatsen waar ik aan het testen ben.

Die bekrachtingings tijd zal ik eens veranderen. ik meen dat ik hier niks aan verandert heb en default zo stond. Maar zal daar ook iets in verhogen en weer testen dan.

Super bedankt
voor je meedenken, het valt niet mee allemaal.
Ik laat je nog weten of het iets uitmaakt met de bekrachtigings tijd.

Greetz Seb

Marklin fan(tasiebaan), stoom, diesels en elocs Duits/Zwitsers, tijdperk III en IV, K rails, CU 6021 met Koploper, en.... genieten als een kind !

Bewerkt door Seb op 24 dec 2010 18:54:39
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1939 Posts

Geplaatst - 25 dec 2010 :  11:31:43  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Seb

Ook wordt de trein niet gezien schijnbaar, want de rode lijn blijft op de plek waar ik de trein in het blok zet. Uiteraard geef ik hem een volgend blok op. De lok zelf start wel netjes op zogauw ik automatisch rijden start.


Ik zou met dit probleem beginnen. 99,99% zeker dat je bezetmelders niet goed zijn ingevuld bij te verwachten bezetmelders.
Koploper kan de loc dan niet volgen. Als dit goed werkt, is de kans groot dat een deel van je andere problemen ook is opgelost.
Een redelijk eenvoudige methode om de te controleren of de te verwachten bezetmelders goed zijn ingevuld is het volgende.
Zet 1 loc op de baan, kies voor rijden volgens bestemming en sleep de loc steeds 1 blok vooruit. De loc zou dan moeten gaan rijden en steeds in het volgende blok weer stoppen. In het rijwindow kun je ook zien van welke bezetmelder koploper een melding verwacht.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Seb

Netherlands
251 Posts

Geplaatst - 25 dec 2010 :  12:08:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Goeiemorgen beste Huub, op deze 1e kerstdag

Dank voor je reactie. Die melders zijn idd belangrijk. Ik heb gisterenavond nog ff een verandering aangebracht in melder 4.10. Die stond vòòr de wisselstraat van Unterried en eigenlijk een fout in het ontwerp maar dacht dat het geen kwaad kan/kon. Ik heb een sterk vermoeden dat daardoor de zaak fout gaat/ging. Ik heb het nog niet getest vanwege andere verplichtingen maar denk dat daar toch de oorzaak heeft gezeten.

De melders werkte wel allemaal netjes maar doordat die op een verkeerde plek staat krijg je een valse melding waarschijnlijk.
De lok werd dus ook niet meer herkent nà deze melder 4.10 en verloor daardoor ook het contact met KL als het ware.
Meldpunt 4.10 zit nu in blok 20 zelf, achter de wisselstraat, dus niet meer in blok 14.

Die tip die jij me geeft neem ik zeer te harte, het is een goede testmanier. Hoe kom je op dit idee? Das inderdaad de creativiteit in het oplossen van problemen. Ik had er nog niet aan gedacht met dat slepen naar het volgend blok. Zeer dank voor deze tip Huub.

Greetz Seb

Marklin fan(tasiebaan), stoom, diesels en elocs Duits/Zwitsers, tijdperk III en IV, K rails, CU 6021 met Koploper, en.... genieten als een kind !
Ga naar bovenaan de pagina

bellejt

Belgium
454 Posts

Geplaatst - 25 dec 2010 :  17:00:18  Toon profiel  Reageer met citaat
het is al duizendmaal herhaald : de bezetmelders zijn het hoofddeel van koploper.Als er 1-tje verkeerd staat loop alles in het honderd.Dus deze goed nazien alvorens andere dingen te doen.

greetings,groetjes,salutations,Johnny T
Koploper-ECOS2 + 3 boosters-P4
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 25 dec 2010 :  23:56:37  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Seb,

Koploper raakt het spoor volledig bijster met deze instellingen.

Als je van blok 26 naar 27 gaat, en je bent daar aangekomen en hij mag volgens de database weer terug naar 26, dan MOET je natuurlijk wel het vinkje bij keren lok zetten. Anders gaat hij gewoon door, en dus de verkeerde kant op, met als gevolg je trein is het spoor bijster en de wissels zullen dan ook niet meer in de juiste stand gezet kunnen worden.

Vuistregel is dus kom je uit een blok en mag je weer naar dat blok toe, dan moet je de rijrichting keren, je gaat immers terug.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Seb

Netherlands
251 Posts

Geplaatst - 26 dec 2010 :  10:44:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Goeiemorgen Wim,

Dank je voor je meekijken. Ik zal deze blokken nog eens onder de loep nemen want hij mag niet keren daar.

Even ter info;
Blok 26, 27 èn 28 is een keerlus a.h.w. met een zichtbaar paradespoor in blok 28.
De lok mag in deze blokken niet keren, alleen maar doorrijden om weer in het schaduwstation te eindigen.
Dus van blok 26 naar 28 en dan 27 of.....van blok 26 naar 27 en dan 28.

Staat dit dus fout ingegeven in mijn database?

greetz Seb


Marklin fan(tasiebaan), stoom, diesels en elocs Duits/Zwitsers, tijdperk III en IV, K rails, CU 6021 met Koploper, en.... genieten als een kind !
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 26 dec 2010 :  10:56:26  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Seb,

Volgens mij lees jij niet wat ik je schrijf.
De instellingen zoals je die nu gedaan hebt, aangaande die blokken en andere blokken in je database. Hebben niet met de keerlus te maken, maar met het feit dat je vanuit een blok weer terug mag naar het blok waar hij vandaan gekomen is. Je moet dat dus altijd keren, terugrijden. Je vinkje weghalen waarbij hij terug mag naar zijn blok van herkomst of een vinkje plaatsen bij keren lok.

Verder mag je nooit melders dubbel gebruiken in meerdere blokken, dus niet de stopmelder van een blok gebruiken als inrijder van een een blok zoals je bij blok 20 hebt gedaan. Als dat een blok is met 1 melder en in een richting bereden mag worden kun je hier een virtuele melder voor gebruiken, die je beschikbaar krijgt als je de koploper update uitvoerd.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Seb

Netherlands
251 Posts

Geplaatst - 26 dec 2010 :  11:09:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Wim,

Ik begrijp het het. Ik heb idd alle vinkjes in de genoemde blokken anagevinkt, wat betekende dat een lok daar idd twee kanten op mocht want ik dus niet wil. Ik heb dat nu aangepast, dus.... vanuit blok door blok naar blok. Waarom ik dit dus daar fout heb ingegeven snap ik zelf niet.

Ik ga deze zaken even allemaal nog eens grondig nalopen.

Zeer bedankt Wim

Greetz Seb

Marklin fan(tasiebaan), stoom, diesels en elocs Duits/Zwitsers, tijdperk III en IV, K rails, CU 6021 met Koploper, en.... genieten als een kind !
Ga naar bovenaan de pagina

Seb

Netherlands
251 Posts

Geplaatst - 26 dec 2010 :  11:21:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim, ik heb trouwens gisteren die melders in blok 20 gewijzijgd en daarvan heb je de nieuwe BCK nog niet. Dit was een ontwerpfout in het aller begin, had toen te maken met 1 inrijmelder voor alle opstelsporen. Maar heb dit gisteren verandert meteen, in blok 20 zitten nu twee melders, de 1.08 en 4.10.
Dat zat dus idd helemaal niet goed !!

greetz Seb

Marklin fan(tasiebaan), stoom, diesels en elocs Duits/Zwitsers, tijdperk III en IV, K rails, CU 6021 met Koploper, en.... genieten als een kind !

Download Attachment: Sebbestadt_20101226_112542.bck
99,78 KB

Bewerkt door Seb op 26 dec 2010 11:27:24
Ga naar bovenaan de pagina

Seb

Netherlands
251 Posts

Geplaatst - 27 dec 2010 :  12:56:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb alle genoemde aanpassingen van jullie doorgevoerd,alles gecheckt. Melders zitten op de juiste plek, handmatig werkt alles perfect doch automatisch rijden lukt niet. De trein wordt wel herkent maar eigenlijk ook weer niet. Ik heb ook geprobeerd wat Huub zei.....naar volgend blok sturen. Alle wissels werken goed en een rijweg licht mooi geel op maar de wissels staan verkeerd.

Ik zet de loc in blok 13, sleep hem naar blok 14. Zet de automaat aan en de lok rijd netjes weg. Komt in blok 14 maar blok 13 blijft rood. De lok rijd verder en ook blok 14 blijft rood terwijl de lok allang in blok 16 rijd waar hij eigenlijk niet heen moest want de rijweg gaf blok 18 aan.

Bijgevoegd een foto van mijn beeldscherm. Een printscreen wordt niet ge-upload om onbegrijpelijke reden,is maar 185KB. Heb het dus maar ff zo gedaan.
Je ziet op de foto ook dat de lok (27) in blok 13 en 14 rood blijft terwijl hij dus al in het opstelblok staat in werkelijkheid (blauw)Let ook op de gele rijweg, die wordt wel gesecteerd maar de wissels werken om onbegrijpelijke reden niet mee. Maar dat de lok in twee blokken rood blijft is ook erg verdacht, kan dus ook niet !!!!

Download Attachment: DSCF5466.JPG
1261,9 KB

Ik begrijp nu echt niet meer wat er nu fout kan zijn. Heb tot in de treuren alles nagezocht en alles is goed aangesloten enz enz.
De melders lichten op en zitten op de juiste plaats nu. Een eenvoudige automatisch testrondje in het schaduwstation lukt niet eens.



Greetz Seb

Download Attachment: Sebbestadt_20101226_112542.bck
99,78 KB





Marklin fan(tasiebaan), stoom, diesels en elocs Duits/Zwitsers, tijdperk III en IV, K rails, CU 6021 met Koploper, en.... genieten als een kind !

Bewerkt door Seb op 27 dec 2010 14:47:47
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 27 dec 2010 :  14:43:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Seb,
Wanneer je die ganse baan hebt opgebouwd puur op basis van simulatie (wat ik meen te begrijpen) zou ik dringend het voorstel van Hubertus volgen.

Zet de wissels rond je schaduwstation met de hand zo dat je één rondje kan rijden, daarna wissels zonder spanning die mogen even niet mee doen.
Laat één lok dit rondje rijden, zolang dat niet foutloos verloopt hoef je aan de rest even niet te denken.
Zo maak je een klein startbaantje waarvoor zo dikwijls gepleit wordt om koploper te leren kennen.
Aan de bezetmelders in koploper is op het "eerste zicht" niet veel te zien, ik vrees dat het probleem in de baan zit.
Ook in de wissels zit nog wel iets , maar eerst het rijden met de bezetmelders.... Stap voor stap komen we er wel.


Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Seb

Netherlands
251 Posts

Geplaatst - 27 dec 2010 :  14:52:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Theo, bedankt jongen voor de support. Ik heb nog wat aanvullingen gegeven in mijn vorig antwoord en een foto.
Ik wil de test ook juist uitvoeren in een simpel stuk, een soort testrondje door het schaduwstation, om zo een simpel teststuk te krijgen. Daarom kan er steeds naar blok 13 worden gereden. Wat Huub me zei lukt dus ook niet, dan start de loc niet op, Bij automatisch rijden doet ie dat wel.

Het rare is dat met de hand alles perfect loopt, alle wissels staan perfect, als ook de melders die een duidelijke aanwezigheid melden.

Kijk ff naar de foto als je wilt.

Vast bedankt Theo.

Greetz Seb

Marklin fan(tasiebaan), stoom, diesels en elocs Duits/Zwitsers, tijdperk III en IV, K rails, CU 6021 met Koploper, en.... genieten als een kind !
Ga naar bovenaan de pagina

Seb

Netherlands
251 Posts

Geplaatst - 27 dec 2010 :  15:13:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Theo, heb ff gedaan wat je zei.
Even ter aanvulling, de blokken 13 t/m 20 vormen een testbaan binnen de baan, dat is destijds zo al opgenomen in mijn plan om verder te kunnen gaan testen met KL. Heb een testbaantje gehad vorig jaar maar die is uiteraard weer afgebroken.

Zet de wissels rond je schaduwstation met de hand zo dat je één rondje kan rijden, daarna wissels zonder spanning die mogen even niet mee doen.
Laat één lok dit rondje rijden, zolang dat niet foutloos verloopt hoef je aan de rest even niet te denken.


De lok rijd zijn rondje oevr blok 13, 14 en 16. Bij automatisch rijden gebeurt hetzelfde als in mijn vorige antwoord en Foto. Ik plaats de loc in 13, blok 13 wordt rood, hij rijd naar 14, dat blok wordt ook rood en dan naar 16, en hier worden alleen de bezetmelders getoont dus blauw. Blok 13 en 14 blijven rood dus iid....de lok wordt na blok 14 eigenlijk niet meer gezien door KL, KL denkt ook zelfs dat de lok daar dus nog staat in TWEE BLOKKEN zelfs. Ik kan dus ook de loc niet stoppen met S, alleen dmv de noodstop in het rijwindow bv.

Er zit dus iets goed fout ergens. Het betreft op mijn teststuk dezelde stroomkring, er is geen kortsluiting oid in de baan, das allemaal gecheckt uiteraard.

Greetz Seb

Marklin fan(tasiebaan), stoom, diesels en elocs Duits/Zwitsers, tijdperk III en IV, K rails, CU 6021 met Koploper, en.... genieten als een kind !

Bewerkt door Seb op 27 dec 2010 15:27:42
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 27 dec 2010 :  16:17:25  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Seb, ik kan niet anders concluderen dan dat je er een rommeltje van gemaakt hebt.

Begin nu eens stap voor stap de zaken na te lopen dus van blok naar blok, de juiste wissels selecteren, en kijken of het wisselnummer wel overeenkomt met de decoder aansluiting dus dat het wisselnummer klopt. Dan rijweg voor rijweg laten rijden, de automaat uitlaten.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Seb

Netherlands
251 Posts

Geplaatst - 27 dec 2010 :  16:58:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Wim,

Dit heb ik taloze keren gedaan, alles rijd perfect, in elk baanvak lichten de melders daar op waar ze moeten oplichten, das dus goed. De wissels schakelen volgens de juiste decoder en decodernummer met de hand en stuur ze heen waar ik wil. Ik bedoel, elke wissels hangt aan de juiste uitgang, heeft het juiste nummer en wordt goed aangestuurd als ik deze op het scherm dus met de hand bedien.
Ik zal het nog eens nalopen maar ik denk dat er iets heel anders aan de hand is....ergens. De lok wordt niet eens herkent want hoe kan ie anders in twee blokken rood opichten terwijl de meldpunten in orde zijn?

Zo'n rommeltje kan het niet zijn toch Wim? De automaat is ook pas iets sinds een paar dagen, tevoren heb ik veel handmatig getest en alles leek iig te kloppen.

greetz Seb



Marklin fan(tasiebaan), stoom, diesels en elocs Duits/Zwitsers, tijdperk III en IV, K rails, CU 6021 met Koploper, en.... genieten als een kind !
Ga naar bovenaan de pagina

trainfreak089

Belgium
17 Posts

Geplaatst - 27 dec 2010 :  19:40:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Seb,

Ik ben nog niet zo lang actief met KL en mijn kennis en ervaring is nog niet zo groot.
Misschien heb je hier iets aan ?
Lees de helpfile van "Aanvulling blokgegevens" en meer bepaald "actie bij te lange trein" eens grondig na.
Voor blok 14 heb je bij "Langer bezetten van" :
- vorig blok
- wisselstraat
- stopverbod in huidig blok
alles aangevinkt. Volgens mij iets van het goede teveel. Enkel stopverbod in huidig blok is volgens mij voldoende maar je dient wel in de blokeigenschappen van blok 14 te voorzien dat er voor het rijden naar blok 15 dit blok ook vrij is.
Voor blok 14 mag je trein maximaal 50 cm zijn en je trein BR41 Delta is 120 cm. Je voorliggende blok zal dus niet vrijgegeven worden.
Bovendien dien je "Gehele detectie" aan te vinken bij de rijwindow van je loc BR41 Delta (2).
Veel succes en prettige eindejaarsfeesten.

Guido
Ga naar bovenaan de pagina

Seb

Netherlands
251 Posts

Geplaatst - 27 dec 2010 :  20:17:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Zeer bedankt ook Guido .

Ik ben in aanvulling blokgegevens idd flink bezig geweest nav ook wat vragen icm bepaalde blokken/treinen. Ook om te leren begrijpen tijdens de simulatie wat er wel of juist niet gebeurt. Ook zo doe ik 'ervaring'op, en dat moet met vallen en opstaan nu eenmaal.
Ik begrijp hoe kwetsbaar veranderingen in data kunnen zijn.

Blok 14 is erg kort, ik meen 100cm en heb dus 50cm ingevuld bij dat spoor want wil niet dat er treinen daar gaan stoppen omdat er dan een staart uit de tunnel steekt. Een trein mag er wel rijden maar niet stoppen dus, dat wil ik er mee bereiken. Ik meende ook dat wanneer er in blok 14 niet gestopt mag worden en het vervolgblok is niet vrij dan stopt de trein in blok 13 en mogelijk nog een vorig blok bezet houd en...eventueel een wissel(straat).Vandaar die vinkjes.
Mijn kleinste perron is 130 cm dus wil tijdens de testen dat alle treinen ook alle perrons nog kunnen bereiken. Daarom ben ik even uitgegaan van 120cm lange treinen. Ik test eerst uiteraard zonder rijtuigen/wagons, Naderhand ga ik dit uiteraard overal aanpassen in de praktijk met treintypes enz enz per blok. Je moet ervaren om vooral de data te kunnen ingeven, begrijpen en veranderen en daar is vooral ook simuleren erg verhelderend.

Wat je zegt over dat voorliggende blok (dat die niet wordt vrijgegeven) zou goed eens waar kunnen zijn, heek aannemelijk !!! Ik heb op meer plaatsen een lengte probleem net zoals blok 14. Dus geen stop voor de trein in 14, 10 en blok 4.
Die vinkjes is ook bij wijze van experimenteren wat er werkelijk gebeurt op de baan. Al naar gelang daarvan pas ik zaken ook wel weer aan. Maar neem je voorstel zeer ter harte en ga dit eens wijzigen met die vinkjes en zien wat er gebeurt.

Nog even ook voor de anderen;
De wisseldecoders zijn juist geadresseerd, wissels hangen aan de juiste uitgangen en ook in KL is dat allemaal juist ingegeven.
Ook het initialiseren van de wissels werkt goed, alsmede de wisseltesten in het testprogramma. Kan er gewoon geen fouten in data ontdekken.

Thanks and greetz Seb

Marklin fan(tasiebaan), stoom, diesels en elocs Duits/Zwitsers, tijdperk III en IV, K rails, CU 6021 met Koploper, en.... genieten als een kind !

Bewerkt door Seb op 27 dec 2010 20:20:05
Ga naar bovenaan de pagina

trainfreak089

Belgium
17 Posts

Geplaatst - 27 dec 2010 :  20:37:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Seb,

Als je trein in blok 14 niet mag stoppen en het vervolgblok is bezet dan moet je dat regelen in blok 13.
In de blokeigenschappen van blok 13 kan je voor het rijden naar blok 14 opgeven dat blok 14 en het vervolgblok dient vrij te zijn.
Groetjes

Guido

Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 27 dec 2010 :  20:42:59  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Seb,

als je loc uit blok 13, via blok 14 richting blok 16 rijdt dan liggen minimaal 2 wissels in de verkeerde stand, er is dus iets chronisch mis met je wisselstanden, want volgens koploper staat de rijweg richting blok 18 geschakeld. In een eerdere reactie geef je aan dat je wissels juist schakelen, dit blijkt echter niet zo te zijn. De gele stand van de wissel is de geschakelde stand en zou dus de te volgen rijweg moeten zijn.

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina

Seb

Netherlands
251 Posts

Geplaatst - 27 dec 2010 :  20:45:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Okay Guido,
Daar zal ik dan ook eens aan denken. Ik ken de optie wel maar ben daar zuinig mee geweest uit onkunde maar zoals jij het uitlegt is het heel logisch. Dank je daarvoor Guido.

Ik heb zonet nog geprobeerd wat je zei over die vinkjes bij te lange treinen in aanvullende blokgegevens. Heb dat verandert in blok 13, 10 en 4. Het geeft geen verbetering tov mijn probleem, de wissels gedragen zich vreemd en de trein volgt dus niet het gereserveerde spoor.


Download Attachment: Sebbestadt_20101227_202113.bck
100,98 KB

Marklin fan(tasiebaan), stoom, diesels en elocs Duits/Zwitsers, tijdperk III en IV, K rails, CU 6021 met Koploper, en.... genieten als een kind !
Ga naar bovenaan de pagina

Seb

Netherlands
251 Posts

Geplaatst - 27 dec 2010 :  20:49:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Walter, I know......daarom is het ook zo vreemd dat ze handmatig allemaal goed schakelen en treinen wèl naar het goed blok sturen. Overal op de baan staan wissels fout bij automatische test, maar wel goed bij handmatig rijden. Ik begrijp er niks meer van.
Ik weet ook niet meer waar te zoeken als ze handmatig via de juiste uitgang aangestuurd worden en in de juiste richting staan. Ik geloof wel dat jullie gek worden van me !!!

Greetz Seb

Marklin fan(tasiebaan), stoom, diesels en elocs Duits/Zwitsers, tijdperk III en IV, K rails, CU 6021 met Koploper, en.... genieten als een kind !
Ga naar bovenaan de pagina

Seb

Netherlands
251 Posts

Geplaatst - 27 dec 2010 :  20:55:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Walter, het heeft toch niks te maken met dat vinkje bij wissel verkeerd aangesloten? Want hier en daar zijn wissels verkeerd aangesloten op de decoder en heb met dat vinkje de rijweg juist ingesteld, zoals hij moest staan volgens de werkelijke wisselstand.
Daar is dat vinkje, die mogelijkheid toch voor?

Greetz Seb

Marklin fan(tasiebaan), stoom, diesels en elocs Duits/Zwitsers, tijdperk III en IV, K rails, CU 6021 met Koploper, en.... genieten als een kind !
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 3 4 (of 4) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina