Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 148 / Bezoekers Vandaag: 2347
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 399
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Pendelen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Seb

Netherlands
251 berichten

Geplaatst - 21 mrt 2011 :  14:21:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi allen,

Ik zou graag op ergens mijn baan een stukje spoor van anderhalve meter programmeren om een pendellokje heen en weer te laten rijden. Dus dit stukje spoor heeft geen verbinding met ander blokken maar een opzichzelfstaand blok. Een lokje rijd en tunnel in...wacht daar een tijdje en komt weer binnenrijden op een kleine halte.

Dus de vraag;
Kun je een lok op en neer laten rijden tussen twee meldpunten?
Dit vraag ik omdat ik het wel heb aangemaakt maar in BLOKKEN kom ik dus nu geen zaken tegen zoals uit blok-via blok-naar blok en bv keer lok. Wat moet ik doen om dit werkend te krijgen?

Greetz Seb

Marklin fan(tasiebaan), stoom, diesels en elocs Duits/Zwitsers, tijdperk III en IV, K rails, CU 6021 met Koploper, en.... genieten als een kind !

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 21 mrt 2011 :  15:40:53  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Seb,

In onderhouden blokken de blokken in 2 richtingen met elkaar verbinden, op het tabblad invullen dat als je uit blok 1 komt en eigenlijk alleen maar terug kunt naar blok 1 dat je moet keren, keren lok dus aanvinken.
Zelfde voor blok1 komende uit blok 2.
Een treinstel of een trekduwtrein op het spoor zetten, en klaar is Kees (Seb)

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Seb

Netherlands
251 Posts

Geplaatst - 21 mrt 2011 :  17:03:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Ha die Wim,

Klopt wat je zegt maar....ik heb maar EEN blok en die kun 'je niet met elkaar verbinden' neem ik aan. Aangezien het maar een kort spoortje betreft zal het te kort/moeiijk worden om er twee blokjes van te maken. Vandaar de vraag of er tussen twee melders kan worden gereden, zeg tussen B1 en B2.

Ik vond ergens anders een draadje uit 2007 over hetzelfde probleem en daar zei Paul nog om gebruik van drie melders te maken. Maar aangezien je uit een blok moet komen begrijp ik ff de mogelijkheden niet Wim. En weet niet hoe ze het verder opgelost hebben, staat geen uitslag over in dat draadje.

Op het tabblad kan ik nu dus niks aanvinken en aankruisen zoals keer loc. Wat zie ik verkeerd Wim?

Greetz Seb

Marklin fan(tasiebaan), stoom, diesels en elocs Duits/Zwitsers, tijdperk III en IV, K rails, CU 6021 met Koploper, en.... genieten als een kind !

Bewerkt door Seb op 21 mrt 2011 17:09:11
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 21 mrt 2011 :  18:19:43  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Seb,

Melders zijn toch geen blokken, dus tussen alleen melders kun je niet pendelen.
Je kunt alleen van en naar en blok rijden, of vertel ik nu ineens iets heel vreemds.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Seb

Netherlands
251 Posts

Geplaatst - 21 mrt 2011 :  18:31:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Wim,

Klopt, en daarom wilde ik ook weten of er iets in KL te bedenken was waar ik juist misschien niet aan dacht. Maar zal het gewoon in twee blokjes verdelen, met een hele korte inrij en wat langere stopmelder per blok (eentje verdekt en andere zichtbaar)
Met twee blokken is het iid verder geen probleem voor me betreft programmeren.

Bedankt zover Wim en tot een volgende keer weer.

Greetz Seb

Marklin fan(tasiebaan), stoom, diesels en elocs Duits/Zwitsers, tijdperk III en IV, K rails, CU 6021 met Koploper, en.... genieten als een kind !
Ga naar bovenaan de pagina

Seb

Netherlands
251 Posts

Geplaatst - 21 mrt 2011 :  18:32:32  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Seb

Hoi Wim,

Klopt, en daarom wilde ik ook weten of er iets in KL te bedenken was waar ik juist misschien niet aan dacht. Maar zal het gewoon in twee blokjes verdelen, met een hele korte inrij en wat langere stopmelder per blok (een blok verdekt en andere zichtbaar)
Met twee blokken is het iid verder geen probleem voor me betreft programmeren.

Bedankt zover Wim en tot een volgende keer weer.

Greetz Seb

Marklin fan(tasiebaan), stoom, diesels en elocs Duits/Zwitsers, tijdperk III en IV, K rails, CU 6021 met Koploper, en.... genieten als een kind !



Marklin fan(tasiebaan), stoom, diesels en elocs Duits/Zwitsers, tijdperk III en IV, K rails, CU 6021 met Koploper, en.... genieten als een kind !
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 21 mrt 2011 :  22:20:41  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Seb



Klopt, en daarom wilde ik ook weten of er iets in KL te bedenken was waar ik juist misschien niet aan dacht.





Je kan ook twee blokken maken met beide één bezetmelder. Stoppen op virtueel punt.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Seb

Netherlands
251 Posts

Geplaatst - 21 mrt 2011 :  23:08:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Theo,

Dank ook voor je reactie op dit onderwerp. Ik ben nog niet zo thuis in virtuele meldpunten hoewel ik wel weet wat het is en waarom het werkt....in seconden of cm's na een echte melder. Ik zal daar wel eens naar gaan kijken. Ik hoopte met een blok uit de voeten te kunnen maar logisch...dat is niet de gedachte achter KL.
Maar om een melder te sparen kan ik het met de vituele melder gaan proberen. Lukt het niet kom ik er tzt wel weer op terug.

Bedankt ook en greetz Seb

PS,zag dat ik mezelf al perongeluk gequote had

Marklin fan(tasiebaan), stoom, diesels en elocs Duits/Zwitsers, tijdperk III en IV, K rails, CU 6021 met Koploper, en.... genieten als een kind !
Ga naar bovenaan de pagina

Seb

Netherlands
251 Posts

Geplaatst - 21 mrt 2011 :  23:39:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Zonder te gaan zoeken op het forum even een concrete vraag. In de PDF staat dat er in instellingen per database iets moet worden gewijzigd om in de blokken de virtuele melders te kunnen gaan gebruiken....rijden ipv een meldpunt.

In die instellingen per database staat nu onderaan bij Combinatie Treinen/auto NVT ingevuld. Wat moet daar staan om virtuele meldpunten te kunnen gaan ingeven in blokken?

PS....Het plekje voor een vinkje bij virtuele melders in algemeen 3 kan ik niet aanvinken

Greetz Seb

Marklin fan(tasiebaan), stoom, diesels en elocs Duits/Zwitsers, tijdperk III en IV, K rails, CU 6021 met Koploper, en.... genieten als een kind !

Bewerkt door Seb op 21 mrt 2011 23:49:04
Ga naar bovenaan de pagina

Seb

Netherlands
251 Posts

Geplaatst - 22 mrt 2011 :  00:19:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Heb het al gevonden....uitgebreide mogelijkheden aanvinken in algemeen 1...dan kan ik de optie in algemeen 3 aanvinken.
Maar.... kan het ook niet meer uitzetten zie ik !!!

Greetz Seb

Marklin fan(tasiebaan), stoom, diesels en elocs Duits/Zwitsers, tijdperk III en IV, K rails, CU 6021 met Koploper, en.... genieten als een kind !
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 22 mrt 2011 :  10:04:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Waarschijnlijk logisch.
Door het aanvinken is de database uitgebreid met bijkomende gegevens. Het terugzetten zou inhouden dat je een stuk van de database gaat wissen. Hierdoor zal een onstabiele baan met gek rijgedrag ontstaan...

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Seb

Netherlands
251 Posts

Geplaatst - 22 mrt 2011 :  10:16:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Inderdaad Theo, ik zag later overal weer nieuwe mogelijkheden veschijnen in de menus. Voorzichtigheid en terughoudendheid is weer geboden. Maar iig ben ik weer wat wijzer geworden ermee.
En begrijpelijk dat je het dan niet meer kunt uitzetten....dat zou wat problemen geven op het spoor dan

Binnen 1 blok op en neer rijden, dus tussen de twee melders van dat blok, is dus eigenlijk niet mogelijk vanwege de gedeachte achter KL.
Ook begrijpelijk maar zoals gezegd, er zijn zoveel mogelijkheden binnen KL dat ik mijn vraag zeker niet als 'dom' mag zien. Ik weet....domme vragen bestaan niet maar gezien KL uit/van/naar een blok rijd is zelfs met bv logische actie dit dus niet te realiseren.

Dus...je moet tenminste altijd TWEE blokken hebben om iets te kunnen laten rijden...ik bedoel automatisch uiteraard !!

Greetz Seb

Marklin fan(tasiebaan), stoom, diesels en elocs Duits/Zwitsers, tijdperk III en IV, K rails, CU 6021 met Koploper, en.... genieten als een kind !
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 22 mrt 2011 :  11:40:54  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Seb


Dus...je moet tenminste altijd TWEE blokken hebben om iets te kunnen laten rijden...ik bedoel automatisch uiteraard !!





Kopt.
Maar je kan ook een blok maken met één bezetmelder en stoppen op een virtuele (dus geen echte) bezetmelder. Dat staat zo niet in de help, want is beoordeeld als niet "veilig".

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 22 mrt 2011 :  12:58:45  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Theo, Seb,

Je kunt dit beter omkeren dus anders aanpakken, en dat is namelijk binnenkomen op een virtuele melder en de echte melder gebruiken als stopmelder. Dan is het wel veilig en zal de lok ook altijd op dezelfde plek stoppen. Is de betere oplossing.

Seb, helemaal correct koploper laat de treinen rijden van blok naar blok, niet van bezetmelder naar bezetmelder. Maar als je blok bestaat uit slechts 1 bezetmelder, dan ineens wel, en om de lok dan ook nog een beetje netjes rijgedrag te laten vertonen is er een remmelder nodig dus een tweede melder in de vorm van een virtuele melder.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Seb

Netherlands
251 Posts

Geplaatst - 22 mrt 2011 :  19:54:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Wim,

Ja, ik lees hier en daar ook wat verschillende berichten over virtuele melders. Bij de een werkt het goed, bij de andere wat minder of niet. Maar das wel het leuke van KL ook.....het gepuzzel en er iets mee bereiken zonder gesleutel aan de baan zelf. Daarom boeit KL me zo !!!

Wat je zegt in je laatste regel begrijp ik nu beter. Ik zal er eens mee gaan experimenteren op een blok, met de nodige voorzichtigheid zoals al eerder gezegd en rustig gaan begrijpen HOE het te gebruiken is. Uiteraard heb ik voor dat korte spoortje nu 2 blokken gemaakt, dwz in de planning. En gebruik iid een echte melder(s).

Hoewel er iid wat verschillend over gedacht wordt maakt het niet uit...een ieder die er mee weet te werken kan èn zal met virtuele melders veel voordeel halen. Het is iig een geweldig stukje techniek waarvan ik dus mogelijk ook gebruik zal gaan maken in de nabije toekomst.

Bedankt allemaal voor alle info en hulp weer !!!

Greetz Seb

Marklin fan(tasiebaan), stoom, diesels en elocs Duits/Zwitsers, tijdperk III en IV, K rails, CU 6021 met Koploper, en.... genieten als een kind !

Bewerkt door Seb op 22 mrt 2011 19:58:16
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina