Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 152 / Bezoekers Vandaag: 2565
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 399
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 test automatische treinenloop...
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Vorige pagina | Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 3 4 (of 4)

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 27 dec 2010 :  20:58:52  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Seb,

bij inlezen van je database staat de compoort op testen, ik mag aannemen dat je de communicatie thuis wel open hebt staan tussen de computer en de treinbaan?

Als je een vrije elektrische wissel aanklikt behoor je op de baan ook een klik op de juiste plaats te horen, en moet die wissel in dezelfde stand staan als koploper nu geel aangeeft. Dit is echt het allereerste wat je moet zien op te lossen. Loop is het testprogramma voor alle wissels af in Koploper. Zie het tabblad "algemeen" "testprogramma"

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 27 dec 2010 :  21:07:10  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Seb

Walter, het heeft toch niks te maken met dat vinkje bij wissel verkeerd aangesloten? Want hier en daar zijn wissels verkeerd aangesloten op de decoder en heb met dat vinkje de rijweg juist ingesteld, zoals hij moest staan volgens de werkelijke wisselstand.
Daar is dat vinkje, die mogelijkheid toch voor?

Greetz Seb




Seb,

ook al heb je het vinkje verkeerd aangesloten gebruikt, zal de wissel in dezelfde stand moeten staan als koploper aangeeft. Dus eerst de wissels op het schakelen testen, en dan moeten ze al in de goede stand staan conform koploper, gaat het hier verkeerd dan kan je 2 dingen doen, of de draden op je wisseldecoder verwisselen (beste optie) of de optie gebruiken fout aangesloten. Pas dan heeft het zin om ze in de wisselstraat op te nemen. Misschien zinvol om in instellingen per database allereerst de optie init heen en weer voor je wisselstanden aan te vinken.

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

Bewerkt door Wissels op 27 dec 2010 21:08:16
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2547 Posts

Geplaatst - 27 dec 2010 :  21:39:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Seb,

Ik heb even naar je database gekeken en aan de standen van de wissels zie ik daar geen vreemde dingen. Toch denk ik dat op de een of andere manier de wissels allemaal verkeerd staan en de trein dus niet de kant op gaat die je verwacht. En dan is het hommeles. Ik zou, zoals Theo ook zegt een ovaaltje selecteren in je baan en daarin de wissels vast zetten en even niet laten aansturen door Koploper. Laat dan eens een trein rijden op deze ovaal, totdat dat helemaal goed gaat. Een rondje 13, 14, 15 kan daarvoor heel goed dienen. Daar staan de bezetmelders ook goed. Als dat werkt kun je de wissels gaan testeb en het gaan uitbreiden met de blokken 16 - 20. Als dat werkt, komt de rest vanzelf.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 27 dec 2010 21:41:18
Ga naar bovenaan de pagina

Seb

Netherlands
251 Posts

Geplaatst - 27 dec 2010 :  21:58:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi jongens.
Ja Walter, de commpoort staat op 4 in mijn geval, alleen wanneer ik stop met rijden staat hij op testen. Nee, das allemaal goed.

Ik ga morgen met een frisse kop opnieuw elke wissel bekijken. Ik heb ook al gewerkt met ini en heen en weer, zoals ook met het testprogramma en wissels allemaal initialiseren. En die richtingen komen dan exact overeen met de werkelijke standen. Daarom weet ik ook niet meer waar nog te zoeken. Het is net of er wissels niet geschakeld worden tijdens een rijwegreservering. Je zag op de Jpegfoto Walter, dat de wissels geel aanwezen waar de trein heen moet (gereserveerde rijweg) maar de werkelijke wissels zijn dus niet eens geschakeld. Ik heb de reactietijd op 250msec staan, is dat goed?

Ik laat jullie morgen weer wat weten, erg bedankt voor jullie geduld allemaal voor mij !!!!!!!!!!!
Ik moet er achter komen want dit is allemaal heel erg vreemd.
Ik ga ook de wissels goed aansluiten dwz, dat vinkje eraf halen en op de decoder omdraaien. Drukke dag morgen !!

Greetz Seb

Marklin fan(tasiebaan), stoom, diesels en elocs Duits/Zwitsers, tijdperk III en IV, K rails, CU 6021 met Koploper, en.... genieten als een kind !

Bewerkt door Seb op 27 dec 2010 21:59:58
Ga naar bovenaan de pagina

plmtsbda

Netherlands
87 Posts

Geplaatst - 27 dec 2010 :  22:39:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Hoewel ik het hele verhaal niet heb kunnen volgen, heb ik toch een opmerking. Onlangs had ik ook een probleempje met betrekking tot het verkeerd aangesloten zijn van een wissel. Ik wilde de wissel van een keerlus omzetten via een speciale actie als reactie op een bezetmelder. De wissel was verkeerd aangesloten en het vinkje was gezet. De wissel bleek telkens verkeerd te staan. Nadat ik de aansluitingen van de wissel had veranderd en het vinkje weggehaald, werkte het wel.
Ik heb de indruk dat het vinkje niet doorwerkt naar speciale acties. Misschien betreft het hier ook zoiets.



Met vriendelijke groeten,
Bart van Veen
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 27 dec 2010 :  22:50:49  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Bart,

hier zit geen speciale actie in, dus hier zit ook het probleem niet.

Hallo Seb,

aan de betrouwbaarheid van je wissels moet je gaan werken, de instellingen voor het aansturen van de wissels in Koploper lijken juist ingesteld, dus optisch controleren of ze ook echt op de juiste plek omgaan, en of ze bij vele keren schakelen ook net zo vele malen omgaan.

met vriendelijke groet,

Walter



Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 27 dec 2010 :  22:55:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Seb,

Ik zou eerst dat rondje laten werken, daarna pas de wissels.

Misschien alleen met een lok rijden dan ben je gelijk al de lengteproblemen kwijt. Nadien twee lokjes op drie blokken, moet lukken wel constant optrekken en remmen. Dan zie je koploper werken.

Bij gewoon reserveren moet het lukken met een verkeerd aangesloten wisseldecoder + vinkje in koploper (natuurlijk alleen indien het wissel echt verkeerd aangesloten is!!)



Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Seb

Netherlands
251 Posts

Geplaatst - 28 dec 2010 :  10:14:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi allemaal,

Het is geweldig dat jullie proberen me te helpen met dit rare fenomeen.

Ik heb wat dagen geleden al getest met dat rondje blok 13 14 en 15, dus had even de wissels uitgezet zodat KL er niks mee kon doen. Zelfs zonder wissels werd de trein niet gevolgd. Ik dacht dat het te maken had met de instelling bij Aanvullende Blokken bij Aktie bij te lange trein.
Bij die JPeg waar ik het over had zie je dat. In Blok 13 bijft de trein deze blok als bezet houden (rood) terwijl die trein allang in blok 14 en in 18 rijdt. En dit kan dus ook niet, betekend dat er niet automatische gereden word want kan ook de loc niet stoppen met de S. En dan praat ik nog niet over de wissels.
Het lijkt dus dat de melders niet werken of zoiets maar die werken allemaal goed !!! Tot in den treuren getest.

Het is allemaal heel raar wat er gebeurt, zelfs in dat rondje dus.
Ik ga vandaag nogmaals dit allemaal uittesten, de wissels weer checken, kortom, al jullie suggesties nalopen !!!!!!!

Ik laat straks weten hoe dat is afgelopen. Hoop maar dat ik fouten heb gemaakt want dan is het tenminste op te lossen !

Greetz Seb



Marklin fan(tasiebaan), stoom, diesels en elocs Duits/Zwitsers, tijdperk III en IV, K rails, CU 6021 met Koploper, en.... genieten als een kind !

Bewerkt door Seb op 28 dec 2010 10:15:50
Ga naar bovenaan de pagina

Seb

Netherlands
251 Posts

Geplaatst - 28 dec 2010 :  12:32:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi allemaal,

Heb weer getest. Alle wissels werken gewoon goed, handmatig, met het hele testprogramma, ook PER wissel, elke keer op en neer, om de anderhalve seconde, zolang ik wil, bij initialiseren van wissels staat alles in de juiste richting, kortom.......ik heb gewoon alle wissels nauwkeurig en goed aangesloten !!!!
Ook dat treinenrondje werkt perfect, lok start in 13, gaat naar 14 en naar blok 16. Heb de wissels uitgezet en handmatig de trein het juiste blok opgestuurd en dan stop de loc zelfs mooi in blok 16, een opstelspoor. Dus dat werkt goed. Maar..... na dit opstelspoor gaat KL weer een andere rijweg reserveren en gaat het weer fout omdat KL gewoon de wissels wel lijkt goed te zetten op het scherm maar....dus niet in de werkelijkheid. En dat begrijp ik dus echt niet meer en waarschijnlijk jullie ook niet !!!

Ik kan dus alleen maar concluderen dat KL de wissels gewoon niet aanstuurt/ omzet bij automatisch rijden, hij zet ze gewoon niet of random in de juiste richting. Ik neem toch aan dat KL zelf de tijd tussen de wissel-pulsen regelt, tenminste zo heb ik dat gelezen.
Kun je dat instellen eventueel nog? Bij het testprogramma zit er gewoon een seconde of zo tussen.

Ik kan geen andere of foute oplossing vinden. Alle decoders werken, de wissels werken in de juiste richting bij alle tests maar alleen niet bij gereserveerde rijrichting bij automatisch rijden. Er is dus daar iets mis. In mijn wisselstraat bij de opstelsporen zitten oud type wissels, met vast relais en die dingen die werken geweldig, veel beter dan die aangeklikte relais bij slanke wissels bv. Het schakelt dus allemaal perfect en toch gaat het FOUT.

Greetz Seb



Marklin fan(tasiebaan), stoom, diesels en elocs Duits/Zwitsers, tijdperk III en IV, K rails, CU 6021 met Koploper, en.... genieten als een kind !
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 28 dec 2010 :  12:52:54  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Seb,

Ik zie je een heleboel verkeerde conclusies trekken. Waarom het fout gaat is simpel, je database bevat fouten. Koploper doet alleen dat wat jij hem opdragen hebt. Koploper doet niets anders dan dat.
Ik ga je vanavond proberen te helpen. Hiervoor ontvang je een prive mail.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 28 dec 2010 :  12:55:26  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Seb,

Jammer dat je richting Koploper wijst, hier lijkt dus wel alles juist ingestel.d

zet de communicatielogging voor de wissels is aan, dan zal je zien dat de commando's wel degelijk naar de treinbaan verstuurd worden,

Misschien nog een korte schakelpauze van 50 msec. oid. inzetten.

Je hebt toch hopelijk niet de wisseldecoders op de rails aangesloten maar rechtstreeks op de centrale, het kan zijn dat je commando's door de rijdende treinen verstoord worden. Mijn support houdt hier een beetje op omdat de hardware bij jou niet naar de software lijkt te luisteren.

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina

trainfreak089

Belgium
17 Posts

Geplaatst - 28 dec 2010 :  13:02:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Seb,

Even nog een reactie voor wat ze waard is.
Ikzelf rijd met IB, functiedecoders 63410 Uhlenbrock en bezetmelders 63350 Uhlenbrock op K-rails.
Welke decoders heb jij?
Aanvankelijk had ik ook grote problemen qua goede werking KL.
Ik heb ook nog een aantal oude wissels met relais die nu perfekt werken.
Mijn vroegere problemen waren opgelost nadat ik de gloeilampjes van de oude relaiswissels had verwijderd.
Hopelijk heb je hier iets aan.

Groeten

Guido

Marklin K-rails/Laptop en USB to RS232/Intellibox IR/Loconet-interface Rosoft/Bezetmelders 63350-Functiedecoders 63410-Boosters Power 4 Uhlenbrock/Seinen Viessmann/Koploper en ganse dagen plezier aan een gerealiseerde jongensdroom
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 28 dec 2010 :  14:13:47  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Seb

, Maar..... na dit opstelspoor gaat KL weer een andere rijweg reserveren en gaat het weer fout omdat KL gewoon de wissels wel lijkt goed te zetten op het scherm maar....dus niet in de werkelijkheid. En dat begrijp ik dus echt niet meer en waarschijnlijk jullie ook niet !!!


Seb,

Wanneer je "goed" kijkt naar de wissels... staan ze dan "allemaal" verkeerd na het reserveren of zit er geen patroon in ?

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Seb

Netherlands
251 Posts

Geplaatst - 28 dec 2010 :  14:22:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi jongens,

Wim, je hebt gelijk waarschijnlijk alleen kan ik het dus niet meer vinden waarom het fout gaat. Hoop dat je kan aanwijzen waar ik global iets fout heb gedaan in de programmering. Ik wacht op je mail.
Erg bedankt vast !!

Walter, jouw vraag of ik de wissels apart heb aangesloten is ja.
Ik gebruik de 6021 (met zijn trafo 52VA) alleen voor het aansturen van de wissels, dus de decoders worden dmv een eigen stroomkring gevoed. Dat was wat ik ook geleerd heb in KL.
Ik bedoel ook zeker niet dat ik KL ergens de schuld van geef, het is me een dierbaar programma hoor !!!alleen is het moeilijk te begrijpen waarom alles wel goed is aangesloten en het toch niet doet wat ik verwacht. Wim zegt bv dat er veel mis is in de programmering maar ik weet dus niet meer waar te zoeken. Jij zegt dat het wel goed lijkt in KL. Moeilijk voor mij om dan te bgaan zoeken waar het fout gaat. Ik zal ook eens in de logging kijken, heb ik nog niet gedaan idd .....goeie tip walter !!

Guido, wat jij zegt heb ik idd ook ergens gelezen gehad. Maar ik wacht eerst eens even af waar men mij nog op fouten kan betrappen want het moet haast wel een fout zijn van mijn kant !!! Kl doet gewoon wat hem gezegd word en de mens maakt de fouten, niet de PC (meestal)
Het kan ook ergens in de hardware zitten, mijn laptop is vrij nieuw maar dat zegt niet alles. De USB converter lijkt iig goed te werken, heb er al veel mee getest en krijg eigenlijk nooit een vastloper op de laptop.
Ik werk met Viessmann melders en decoders, de 6021 en de 6051 (6050) interface.

Tot later en greetz Seb



Marklin fan(tasiebaan), stoom, diesels en elocs Duits/Zwitsers, tijdperk III en IV, K rails, CU 6021 met Koploper, en.... genieten als een kind !

Bewerkt door Seb op 28 dec 2010 14:33:42
Ga naar bovenaan de pagina

Seb

Netherlands
251 Posts

Geplaatst - 28 dec 2010 :  14:39:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Nog ff een kleine aanvulling !!
Ik heb het volste respect voor Paul Haagsma en KL dus ik zal zeker dit programma nooit en te nimmer in een negatief daglicht stellen.
Mocht ik deze indruk hebben gewekt bij mijn vorige antwoord dan wil het het bij deze ten zeerste ontkrachten.
Ook heb ik hetzelfde respect voor een ieder op dit forum en ben erg blij dat anderen aan mij deze hulp allemaal bieden en mee denken om het begrijpelijk te maken voor mij in KL. Ondanks mijn inzet de laatste jaren om KL te begrijpen valt het niet mee in de praktijk.
Nogmaals, zeer bedankt voor jullie hulp !!!!!!!

Greetz Seb

Marklin fan(tasiebaan), stoom, diesels en elocs Duits/Zwitsers, tijdperk III en IV, K rails, CU 6021 met Koploper, en.... genieten als een kind !
Ga naar bovenaan de pagina

Seb

Netherlands
251 Posts

Geplaatst - 28 dec 2010 :  15:52:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb nu de wissels op de decoders goed aangesloten, dwz, het vinkje bij wisselseigenschappen uit gezet en de uitgangen aan de juiste wisselstand. Zo zie je in logging ook beter wanneer een wissel rechtdoor of afbuigend wordt gezet anders is dat verwarrend natuurlijk.( Dank Walter) Ik heb in logging nu alleen de informatie van een lok en de wisselstanden opgevraagd. Zie nu ook (in logging) dat niet alle wissels een juiste melding lijken te krijgen. Ook wissels die nog goed stonden van een vorige melding worden niet vermeld, dat zal wel zo horen omdat ik de wissels niet laat initialiseren elke keer (programmeren in eigenschappen wissel)

Ben nu aan het proberen om terug te vinden waarom dit gebeurt.

Greetz Seb

Marklin fan(tasiebaan), stoom, diesels en elocs Duits/Zwitsers, tijdperk III en IV, K rails, CU 6021 met Koploper, en.... genieten als een kind !
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 28 dec 2010 :  16:08:35  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Seb



Walter, jouw vraag of ik de wissels apart heb aangesloten is ja.
Ik gebruik de 6021 (met zijn trafo 52VA) alleen voor het aansturen van de wissels, dus de decoders worden dmv een eigen stroomkring gevoed.


Seb,
Dat is voor de "kracht" naar de wisselspoelen en is ok., maar waar haal jij het digitaal signaal voor de aansturing van de wisseldecoders vandaan ? Rechtstreeks vanuit centrale of ergens van de baan ?
Walter vreest dat je digitaal signaal naar de wissels "vervuild" is.
Alhoewel.. "klapperen" je wissels wel eens totaal onverwacht ?

ps. dat rijden in dat rondje lukt dat eenmaal of rijdt die rustig een kwartiertje rond ? En als je een blok handmatig bezet maakt, stopt hij dan netjes ervoor ? En dan het volgende blok en dan weer het volgende ? En de kleurtjes van de lijnen en de puntjes kloppen nu vadaag wel ?

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd

Bewerkt door dentheo op 28 dec 2010 16:10:06
Ga naar bovenaan de pagina

Seb

Netherlands
251 Posts

Geplaatst - 28 dec 2010 :  19:39:11  Toon profiel  Reageer met citaat
dag Theo,

De wissels worden aangestuurd vai de rode en bruine draad van de 6021. De gele zorgt voor de spanning. Ik weet niet beter dan dat zo op deze manier de stroomkring apart naar de wissels gaat dus ook de informatie. De treinen zelf hebben 4 aparte stroomkringen via een de booters. ik neem aan dat dit toch goed is vlgs het marklin protocol.
Of zie ik wat over het hoofd?

Maar nu wat anders' HET WERKT NU.
Ik heb een grote interpretatie fout gemaakt. De blauwe lijnen van de wissels zijn niet de rijweg maar de zwarte onzichtbare ahw. Ik kwam daar per toeval achter en ook de logging maakte me een en ander duidelijk. Er moest wat fout zitten daarin. Ik was hier anders nooit achter gekomen maar met uitproberen zag ik die fout, tenminste, probeerde het uit.
Heb met de W1 t/m 7 daarmee nu getest en alles werkt nu wel. Het moest ook wel want ik wist dat alle decoders netjes waren aangesloten. Ik weet dat ik nog veel moet leren in KL maar had hier nooit aan gedacht dus. Ik heb er wel veel door geleerd.

Toeval of niet..... ik dank jullie dan ook allemaal heel erg voor de support, hulp en vooral ook steun want dat is soms nog wel het belangrijkste soms...het gevoel dat je er niet alleen voor staat !!!!!!

Greetz Seb

Marklin fan(tasiebaan), stoom, diesels en elocs Duits/Zwitsers, tijdperk III en IV, K rails, CU 6021 met Koploper, en.... genieten als een kind !
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2547 Posts

Geplaatst - 28 dec 2010 :  20:01:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Seb,

Dat is inderdaad een vaak gemaakte fout. Het was ook het eerste waar ik in je database naar heb gekeken, maar in de wisselstraten leken ze goed te staan en zo heb ik er overheen gekeken en ook de anderen. Daarom heb ik het ook niet gemeld. Leerpunt voor mij is om in een volgend geval dit toch maar weer te melden.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Seb

Netherlands
251 Posts

Geplaatst - 28 dec 2010 :  20:05:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Goed te horen Dirk, dat ik niet de enigste ben. Het staat volgens mij ook niet expleciet vermeld in de PDF's, of wel? En ja, ik heb ook weer veel van geleerd...soms even een andere zienswijze er op loslaten

Greetz Seb

Marklin fan(tasiebaan), stoom, diesels en elocs Duits/Zwitsers, tijdperk III en IV, K rails, CU 6021 met Koploper, en.... genieten als een kind !
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 28 dec 2010 :  20:34:04  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Seb
[Maar nu wat anders' HET WERKT NU.
Ik heb een grote interpretatie fout gemaakt. De blauwe lijnen van de wissels zijn niet de rijweg maar de zwarte onzichtbare ahw. Ik kwam daar per toeval achter en ook de logging maakte me een en ander duidelijk. Er moest wat fout zitten daarin. Ik was hier anders nooit achter gekomen maar met uitproberen zag ik die fout, tenminste, probeerde het uit.



Hallo Seb,

omdat je in een eerdere reactie schreef dat de rijweg geel geschakeld was, heb ik er niet al te veel aandacht meer aanbesteedt. In ieder geval goed dat het nu werkt.

Misschien een leuke opmerking voor beginners. Neem altijd een 3 weg-wissel op in de treinbaan, en zoek de geschakelde stand, als je 2 geschakelde standen ziet ben je op de verkeerde weg en rijdt de trein altijd verkeerd.

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina

bellejt

Belgium
454 Posts

Geplaatst - 28 dec 2010 :  20:57:39  Toon profiel  Reageer met citaat
quote handleiding en reeds vele malen vernoemd op het forum :

Wissel en wisselstanden
Het is van belang dat de wissels hier in de juiste stand worden getekend. De stand op het baanoverzicht moet de stand zijn zoals de wissel in de rechtdoorstand staat. Het kan voorkomen dat er op je baan bijvoorbeeld een wissel ligt dat naar rechts afbuigt, maar dat het getekende wissel naar links lijkt af te buigen. Toch moet de stand van de wissel bij het tekenen altijd rechtdoor zijn. Daarom zijn er voor elk wisseltype twee mogelijkheden getekend. De afbuigende poot van de wissel heeft de kleur van een wisselpoot. Deze kleuren zijn in te stellen bij instellingen per database.

maw de zwarte poot is de normale stand van het wissel.



greetings,groetjes,salutations,Johnny T
Koploper-ECOS2 + 3 boosters-P4
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 28 dec 2010 :  21:18:34  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Tja mannen achteraf kijk je een koe in zijn ...
Maar het is maar goed dat het muntje toevallig bij Seb binnen viel, en de wondere wereld van koploper voor hem open ging. Soms zijn de oplossingen simpel. ;)

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Seb

Netherlands
251 Posts

Geplaatst - 28 dec 2010 :  22:28:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Ben blij toe jongens, want ik had bijna een koe !@#$%^&*&*(()_)
Valt niet mee maar het gaat me lukken hoor....met KL.....en hier en daar wat hulp van jullie.
Ben nu alweer bezig bepaalde zaken in te voeren om in de praktijk te kunnen zien wat er gebeurt/niet gebeurt. Leren remmen wordt het volgende belangrijke onderdeel in mijn KLtest. Op hoop van zegen

Greetz Seb

Marklin fan(tasiebaan), stoom, diesels en elocs Duits/Zwitsers, tijdperk III en IV, K rails, CU 6021 met Koploper, en.... genieten als een kind !
Ga naar bovenaan de pagina

Seb

Netherlands
251 Posts

Geplaatst - 29 dec 2010 :  20:53:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi allemaal,

Vandaag de koe weer eens bij de horens gepakt. Met drag and drop en F7 goede resultaten, de wissels werken perfect. Blok 13 naar 20, blok 20 naar 14, blok 14 naar 13 ( door opstelsporen)...enz enz, alles werkt perfect.
Maar....bij F8 rijden gaat er toch wat mis. Het lijkt goed te gaan totdat de lok (27) weer bij de opstelsporen komt. Er lijkt wel een rijweg geselcteerd te worden maar de wissels schakelen dan niet om, wat ook al gebeurt had moeten zijn !!!
Het gebeurt ook niet bij het wegrijden vanuit een opstelspoor, wat bij F7 rijden juist wel gebeurt, meteen schakelen dan alle wissels en gaat de rijweg goed !!!!

OOk niet wanneer ik bv van opstelspoor 15 naar opstelspoor 18 drag and drop. Dus van opstel naar opstel....dan blijft het ook fout gaan en worden de wissels niet (goed) geschakeld. Opnieuw weer met F7 rijden and weer darg and drop gaat goed, maar dan wel eerst de lok verwijdert en geplaatst opnieuw.

Het lijkt iets te maken te hebben met de wisselstraat reserveren. In aanvullende blokken 14 heb ik ge-experimenteerd met die vinkjes bij te lange trein in blok, but no results.


Hmmmm......vreemd ( voor mij dan )

Greetz Seb

Marklin fan(tasiebaan), stoom, diesels en elocs Duits/Zwitsers, tijdperk III en IV, K rails, CU 6021 met Koploper, en.... genieten als een kind !

Download Attachment: Sebbestadt_20101229_204103.bck
103,53 KB

Bewerkt door Seb op 29 dec 2010 20:59:03
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 3 4 (of 4) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Vorige pagina | Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina