Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 141 / Bezoekers Vandaag: 3010
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 399
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 test automatische treinenloop...
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Vorige pagina | Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 3 4 (of 4)

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 29 dec 2010 :  21:50:31  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Seb,

het heeft niets met de manier van rijden te maken, ook niet met wat te doen bij te lange trein. Als koploper de rijweg aangeeft heeft horen de wissels ook in die richting te liggen.

Dus terug naar het testprogramma en net zo lang testen tot alle wissels op je baan overeenkomen met de standen in Koploper, als de trein nog steeds verkeerd rijdt is er nog steeds een probleem met je wissels.

Mocht de rijweg nog niet gelegd zijn maar rijdt de trein wel door dan is er een probleem die je moet zoeken in je terugmeldingen.

met vriendelijke groet,

Walter



Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

Bewerkt door Wissels op 29 dec 2010 21:51:35
Ga naar bovenaan de pagina

Seb

Netherlands
251 Posts

Geplaatst - 29 dec 2010 :  22:04:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Walter,

Ik denk dat ik het net, na lang zoeken, weer gevonden heb. Kijk eens in bij te lange trein in blok....daar stond een vinkje in wisselstraat....waarom? Ik weet het niet, zal wel weer een foutieve ingave zijn geweest. Maar ik denk dat het dat is geweest, heb het zonet nog getest en het werkte nu wel. Dat blok 20 hield met dat vinkje dus de achterliggende wisselstraat bezet voor die opstelblokken. Ik wist dat het in de wisselgegevens moest zitten omdat de trein in blok 14 bezet werd gehouden. Ik probeer logisch te redeneren ook maar soms zie je het niet of doorzie je het niet.

Alles wissels werken in iig erg goed, terugmelders ook. Met het testprgramma hoor je de wissels op en neer schakelen en staan in de goede richting nu. Johnny had die stukken nog aangehaald over de wisselstanden uit de PDF, en het staat er duidelijk. Toch een kwestie van beginnersstommiteiten....het is zo logisch allemaal...

Hoop dat ik jullie hierover nu echt niet meer lastig hoef te vallen want ik begin onderhand nog aan mezelf te twijfelen !!!!!!

Thanks Walter !

Greetz Seb


Marklin fan(tasiebaan), stoom, diesels en elocs Duits/Zwitsers, tijdperk III en IV, K rails, CU 6021 met Koploper, en.... genieten als een kind !

Bewerkt door Seb op 29 dec 2010 22:04:51
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 29 dec 2010 :  22:07:00  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Seb,

Als het goed werkt via F7 moet het ook werken via F8. Daar is geen verschil in.

Maar wat gebeurd er nu wel en wat gebeurd er nu niet? De wissels van je schaduwstation zijn nu goed ingegeven. Daar zal het niet meer aan kunnen liggen.
Wat nog wel fout kan zijn of gaan is dat de volgorde van je bezetmeldpunten niet klopt en dat de trein als een spooktrein verder gaat, zonder bestemming. En dan denk ik dat je bij blok 27 moet kijken of die wel in de juiste volgorde bereden worden.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 29 dec 2010 :  22:28:44  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Seb,

Een kleine reactie omdat je in de verkeerde hoek aan het zoeken bent, en het verkeerde vinkje de schuld probeert te geven.


Voordat de optie wat te doen bij lange trein aktief is (in jouw blok 14), zal de treinlengte de bloklengte moeten overschijden. Als het blok op de maximum treinlengte staat (en dus niet ingesteld is) zal de optie nooit aktief kunnen zijn. Is de wissel in een straat bezet zal deze wisselstraat nooit gelegd worden en behoort de trein te stoppen.

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 29 dec 2010 :  23:02:09  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Seb, het zou toch niet zo zijn dat je w26 ook nog even moet aanvinken als verkeerd aangesloten, want dat is hij namelijk nu niet.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Seb

Netherlands
251 Posts

Geplaatst - 29 dec 2010 :  23:05:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Wim,

Dank je voor je reactie. Het werkt nu dus wel na dat vinkje uitgezet te hebben bij die wisselstraat in aanvullende blok 20. Er zijn geen rare dingen meer gebeurt en tot nu toe werkt het zoals ik wil. Blok 27 ligt nog buiten de baan, nog niet gemaakt en aangsloten. Ik ga eens kijken in dat blok wat ik zie. Dank voor je meedenken weer.

Walter, klopt wat je zegt. Ik heb nl de ingegeven treinlengtes in rijwindow op 0 gezet en in bloklengte in aanvullende blokken weer terug gezet op 999. Das bewust even gedaan en ik weet waarom.
Alleen goed dat je even vermeld dat het vinkje dan ook geen werking kan hebben.
Nu ik het rijdend heb ga ik morgen daarmee weer experimenteren en elke keer kijken wat het doet met de trein. Stukje voor stukje want het duizelt me wat soms.
Wat je vertelt neem ik mee in de test morgen.

Dus jongens, het testrondje werkt nu en ga proberen ervaring daarmee op te doen, net zoals een testbaan eigenlijk, om KL beter te leren begrijpen en vooral mezelf beter probeer te begrijpen !!!

Keibedankt allebei weer tot dusver !!!!!!!!!

Greetz Seb

Marklin fan(tasiebaan), stoom, diesels en elocs Duits/Zwitsers, tijdperk III en IV, K rails, CU 6021 met Koploper, en.... genieten als een kind !

Bewerkt door Seb op 29 dec 2010 23:06:10
Ga naar bovenaan de pagina

Seb

Netherlands
251 Posts

Geplaatst - 29 dec 2010 :  23:14:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Wim, je kwam er nog tussendoor,

Het kan goed zijn dat hij verkeerd staat in KL, maar ik heb die wissels fysiek nog niet liggen en dus ook niet aangesloten.
Wissels 21 t/m 26 betreffen het baangedeelte in een andere ruimte en daar heb ik nog niks gebouwd. Blok 21 en blok 26 zijn de blokken die door de muur naar die andere ruimte gaan.

Ik ga nog nakijken of de wissels 16 17 18 en 19 goed staan, een wisselrelais werkt niet goed en dat is van wissel 14. Maar daar heb ik nog niet gereden,alleen mijn testrondje in het schaduwstation Unterried. Het werkt daar iig nu perfect...met F7 en F8.

Thanks !!!!!!

Greetz Seb

Marklin fan(tasiebaan), stoom, diesels en elocs Duits/Zwitsers, tijdperk III en IV, K rails, CU 6021 met Koploper, en.... genieten als een kind !

Bewerkt door Seb op 29 dec 2010 23:16:23
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 29 dec 2010 :  23:21:06  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Seb, je moet natuurlijk wel voor 100% kunnen vertrouwen op je wisselaandrijvingen, en dat is bij Märklin al jaren een teer punt.

De kwaliteit komt niet overeen met wat het merk doet geloven. Tenminste wat de meesten aan dat merk koppelen.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Seb

Netherlands
251 Posts

Geplaatst - 30 dec 2010 :  00:04:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik weet het Wim, mijn oude wissels met vaste relais zijn wat dat betreft een stuk betrouwbaarder. Die zitten gelukkig in de wisselstraat bij het schaduwstation. Die heb ik van de week eens flink laten werken met dat testprogramma, om de anderhalve seconden en minuten lang, er kwam nog net geen rook vanaf. Daar waar ik dat probeerde met de losse relais op de slanke K wissels kwam er na 6 keer soms al geen geluid meer uit, laat staan rook.

Het kan goed zijn dat ik tzt met Servos ga aansturen, dit werkt veel betrouwbaarder.
Maar ja, voorlopig maar ff met wat ik heb. Belangrijk is dat ze goed vastzitten zodat de energie ook werkelijk naar de wisselbediening gaat. Waarschijnlijk heb jij daar ook oplossingen voor dmv speciale elektronika voor Servo wisselbediening.

Dank voor extra tip !!!!

Greetz Seb

Marklin fan(tasiebaan), stoom, diesels en elocs Duits/Zwitsers, tijdperk III en IV, K rails, CU 6021 met Koploper, en.... genieten als een kind !
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 30 dec 2010 :  00:18:24  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Seb

mijn oude wissels met vaste relais zijn wat dat betreft een stuk betrouwbaarder. Die zitten gelukkig in de wisselstraat bij het schaduwstation. Greetz Seb



Hallo Seb, allen,

de wissels met vast relais doen het een stuk beter dan de wissels met losse aandrijving, hier is de eindafaschakeling de boosdoender. Echter deze schakeling is heel simpel met een soldeerbout te overbruggen. De eindafschakeling dient tegen doorbranden bij langdurig geschakeld contact, en feitelijk bij computergestuurd rijden overbodig door de korte puls vanuit computer.

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina

Seb

Netherlands
251 Posts

Geplaatst - 30 dec 2010 :  10:22:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Walter,

Dank voor je aanvulling. Ik heb hier wel van gehoord alleen moet ik eens gaan zoeken op internet hoe dat het beste kan. Zal ik wel ergens vinden.idd, met KL heb je het doorbrandprobleem niet. Weer zoiets moois van dit programma

Nog even iets nav jouw stelling. Het zou inderdaad moeten dat de lok stopt als de wisselstraat NIET werd vrijgegeven dmv dat vinkje in blok 20. Uiteraard waren de lengte blokken en trein niet ingevuld (wist ik)dus kon dat item met dat vinkje niet werken. Toen ik dat vinkje bij wisselsstraat in blok 20 uitzette werkte het iig wel met F8. Maar hij had dus in 14 moeten stoppen en....dat gebeurde niet maar de lok reed door.
Ik ga uiteraard uitzoeken waarom, zo leer ik het ook.

Zoals gezegd ga ik rustig testen nu het werkt met F8, ook met meerdere loks want dan zal blijken hoe de beveiliging op de wisslstraat werkt in de praktijk.

Ik laat nog wel weten dat ging, als ik dit jaar nog tijd vind. Oliebollen bakken vandaag, vaste prik !!!

Greetz Seb

Marklin fan(tasiebaan), stoom, diesels en elocs Duits/Zwitsers, tijdperk III en IV, K rails, CU 6021 met Koploper, en.... genieten als een kind !
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 30 dec 2010 :  10:54:32  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Seb,

Nog even voor de duidelijkheid, onder in je rijwindow van je lok staat de bezetmelder die verwacht wordt.
Ook staat daar waarom een trein niet wil rijden, bijvoorbeeld (te lang voor blok x!)

Dus als er een wissel niet omgaat en de trein dus nooit meer dat betreffende meldpunt kan bereiken zal hij ook nooit stoppen.

De melders en de wissels rondom je schaduwstation zijn juist ingegeven dus daar hoef je nooit meer naar te kijken. Als er nu ergens iets mis zou gaan, dan ligt dat met bijna 100% zekerheid aan het niet betrouwbaar werken van de wissels.
Dus iedere keer koploper of vinkjes ergens de schuld van geven is niet juist, koploper is goed ingesteld.

Mvg
Wim.



Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Seb

Netherlands
251 Posts

Geplaatst - 30 dec 2010 :  11:12:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Wim,
Dank voor je berichtje. Het geeft iig een goed gevoel dat de gegevens nu wat betreft dit goed zijn ingevuld. Stukje bij beetje zal ik het allemaal onder de knie krijgen, met vallen en opstaan, dat hoirt erbij nu eenmaal !!!!Zal mij eens ook zeker gaan verdiepen in een betere wisselwerking, oa zoals Walter ook aangeeft.

Wat ik eerder zei over die Servo bediening later blijft een optie voor me. Ook daar zal ik de nodige tijd en geld in gaan steken omdat de wissels ontzettend belangrijk zijn voor een veilge en juiste treinenloop. Een wissel verkeerd....een hoop problemen (overal) op de baan.

Ik ga mijn best doen jongens !!!!

Greetz Seb



Marklin fan(tasiebaan), stoom, diesels en elocs Duits/Zwitsers, tijdperk III en IV, K rails, CU 6021 met Koploper, en.... genieten als een kind !
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 30 dec 2010 :  15:12:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Zomaar een kleine tip voor de wissels.

Ik had er ook enkele "luie", er werd mij toen gezegd het eens te proberen met een hogere spanning, doordat de puls van de computersturing zo kort is kan dat weinig kwaad .

Ik had er toevallig eentje liggen (24V) en bingo alles werkte (baan had ook jaren stilgestaan). Doordat de computer alle wissels netjes achter elkaar aanstuurt, is de capaciteit van de trafo dan weer niet zo belangrijk 1-2 amp is genoeg.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 30 dec 2010 :  16:24:18  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Theo,

Wordt een beetje lastig aansluiten op een k83 decoder, maar dat terzijde. Maar even voor het goede begrip, als er een contact geen contact maakt, dan kun je daar wel 1000V opzetten, maar het zal nooit omgaan, cq werken. Iets wat geen contact maakt kun je dus niet met een hogere of andere spanning oplossen.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 30 dec 2010 :  17:20:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik had van Seb begrepen dat hij een onafhankelijke voedingstrafo had voor zijn wissels ???? Verkeerd waarschijnlijk... dan maar niet

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Seb

Netherlands
251 Posts

Geplaatst - 30 dec 2010 :  19:45:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Theo en Wim,

Ik gebruik de 6021 en zijn (gekoppelde) trafo 52VA alleen voor de wisseldecoders en dus de wissels. De stroom voor de wissels gaat dus door de decoder en NIET eromheen als dit wordt bedoeld. Ik neem aan dat dit dus een aparte stroomkring betreft voor de wissels. Voor de treinen heb ik weer 4 aparte booster en trafos, dus 5 stroomkringen totaal. Uiteraard gemeenschappelijke massa.

Dus....ik voed de wissels met een apart stroomkring? Klopt dit?Ik ben wel bezig met die eindafschakeling weg te halen, krijg daar een linkje voor van iemand.

Greetz Seb

Marklin fan(tasiebaan), stoom, diesels en elocs Duits/Zwitsers, tijdperk III en IV, K rails, CU 6021 met Koploper, en.... genieten als een kind !

Bewerkt door Seb op 30 dec 2010 19:50:10
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 30 dec 2010 :  20:36:02  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Seb,

Dat klopt ja en nee, maar je voed ze nog altijd via een dure digitale booster, en ik denk zomaar dat jij alleen k83 de originele van Märklin gebruikt.

En om die te voeden met een hogere spanning is niet echt gezond voor die dure digitale decoders en voor je booster. Daarbij komt nog steeds geen contact geen werking.

Wat Theo bedoeld is dat je de wissels via een goedkope wisselspannings trafo voed voor het omzetten van de wissels en dat je de digitale aansluiting gebruikt voor de digitale boodschappen voor de decoder.
Er zijn decoders die deze mogelijk bieden alleen niet bij de k83, met wat kunst en vliegwerk wil dat ook nog wel lukken, maar het heeft geen nut, er schakelt immers altijd maar 1 wissel tegelijk.

De Viessmann 5211 heeft deze mogelijkheid en ook onze WDM.

Mvg
Wim.


Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 30 dec 2010 20:42:26
Ga naar bovenaan de pagina

Seb

Netherlands
251 Posts

Geplaatst - 31 dec 2010 :  00:13:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Wim,
Dank voor je extra uitleg.

Ik gebruik 7 viessmann decoders 5211 voor de wissels. Heb wel 1 K83 maar gebruik die (bewust) niet. Ook heb ik 4 melders 5217 en 1 Marklin S88, die als laatste in de reeks zit. ik heb meer vertrouwen in Viessmann dan Marklin en dat hoor ik vaker !!!!
Alleen loks, rijtuigen en rails zijn goed van Marklin, voor de rest..........vul maar in.

Ik heb gekozen voor mijn 6021 opzet nav een stukje wat ik las. Als beginner volg je vaak raad op die je wordt aangeboden....die 6021 als voeding voor alleen de wissels (met lampjes ook nog). Mogelijk kan dat nog veranderen maar zie daar nu de noodzaak niet van in. Het werkt goed nu.
Ik begrijp nu helemaal wat Theo bedoelde, zeker na jouw uitleg nu.
Ook dat zou een mogelijkheid zijn maar ga er vanuit dat de wissels goed worden aangestuurd en er genoeg vermogen aanwezig is in mijn opstelling, ook omdat KL toch per wissel een puls geeft.
Zoals gezegd, ik ga wel kijken of de eindafschakeling kan worden 'verwijdert'dmv die aanpassing, heb de informatie daarvoor nu. Ik ga er van uit dat alle wisselstanden dan feilloos worden gezet, zoniet, kan ik altijd nog naar de Servo bediening.

Zeker heel jammer dat ik niet eerder voor jullie WDM heb gekozen, had me sowieso al een vermogen gescheeld en dan bedoel ik in Euros. Het ziet er erg goed en degelijk uit. En zeker de prijs dus !!!!
Waar nodig heb ik er daarvan straks een aantal nodig voor alle seinen, want heb nu 7 decoders alleen de wissels en zoals ik lees zijn ze compatibel met M*.

Greetz Seb



Marklin fan(tasiebaan), stoom, diesels en elocs Duits/Zwitsers, tijdperk III en IV, K rails, CU 6021 met Koploper, en.... genieten als een kind !

Bewerkt door Seb op 31 dec 2010 00:15:55
Ga naar bovenaan de pagina

Spoor1

104 Posts

Geplaatst - 31 dec 2010 :  00:52:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Seb,

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Seb
Dus....ik voed de wissels met een apart stroomkring? Klopt dit?[/b]Ik ben wel bezig met die eindafschakeling weg te halen, krijg daar een linkje voor van iemand.
http://www.reiner-rapp-weinstadt.de/4956.html

http://www.intelab.com/modbau/Weichenrueckmeldung.htm#Bild%201

Externe voeding
http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=1148&SearchTerms=k83,voeding

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Seb
Waar nodig heb ik er daarvan straks een aantal nodig voor alle seinen, want heb nu 7 decoders alleen de wissels en zoals ik lees zijn ze compatibel met M*.
Motorola wisseldecoder
http://www.iek.de/BedienMAD%204.htm

Kuehn wissel/schakel/sein decoder WD10.

Je woont in Veldhoven


Groetjes,
Robby
Ga naar bovenaan de pagina

Seb

Netherlands
251 Posts

Geplaatst - 31 dec 2010 :  19:35:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Robby.

Bedankt voor de links, das(s) een hoop info zo ik in de gauwigheid zie.
Ik sla ze op om eens rustig te bestuderen en zien wat ik er van kan gebruiken.

Uuh, op je laatste zin...ja, ik woon in Veldhoven. Jij toevallig ook dan?

Greetz Seb

Marklin fan(tasiebaan), stoom, diesels en elocs Duits/Zwitsers, tijdperk III en IV, K rails, CU 6021 met Koploper, en.... genieten als een kind !
Ga naar bovenaan de pagina

Spoor1

104 Posts

Geplaatst - 01 jan 2011 :  23:02:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Seb,

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Seb

Uuh, op je laatste zin...ja, ik woon in Veldhoven. Jij toevallig ook dan?
Woon tegen Veldhoven aan.

Groetjes,
Robby
Ga naar bovenaan de pagina

Seb

Netherlands
251 Posts

Geplaatst - 01 jan 2011 :  23:58:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Ha Robby, Oost, Zuid, West of Noord?
Let me quess......eindhoven?

Hoi allen,

Vandaag weer eens getest, op het rondje schaduwstation icm blok 13 en 14. Had lok 27 nog op de baan staan dus weer aan de gang. Maar kwam een leuk fenomeen tegen. F7 perfect....F8 weer problemen met wisselstanden. Uur aan het proberen en testen geweest, alleen F7 en niet F8. Snapte er dus weer niks van. Eergisteren ging het met deze testlok juist uren achtereen goed.

Ik pak een andere lok (51) en.....geen problemen ! pak nog een andere lok (de DB216)..geen problemen. F8....perfect !!!
Kon ook haast niet want de wissels werken echt perfect ( die oude types marklin K met het testprogramma). Ik denk dus, het zal geen massa zijn op de inrijmelder 403 in blok 13, lok 27 is de V100, een kleinere diesel hoewel de DB 216 bijna fysiek hetzelfde is. Dus ik wat wagons achter de lok 27 gehangen om een langere melder te hebben. Mijn meldsecties zijn trouwens allemaal 3600mm of wat nog langer, dus is dat goed.
Maar nee hoor, weer foute wisselstanden...niet bij F7 maar wel bij F8. Haal de 27er weer van de baan.
De DB216 en de lok nr 51 er weer op, rijden perfect automatisch samen en geven elkaar de ruimte, geen botsingen na een half uurtje rijden. Alles lijkt dus in orde eindelijk op dit vreemde gedrag (ineens) van de lok 27. Nieuwjaarsperikelen???

Nou ben ik eerst eens gaan zoeken in treinypes en treintypes/bloktypes en allerlei andere data maar tot nu toe kan ik niks raars ontdekken. Kan ook haast niet want dit heeft lijkt wel met een melderfout te maken te maken en niet met een type lok maar...het gaat alleen met deze lok nu fout. Echt vreemd dus !!!

Ik ga verder zoeken maar misschien heeft iemand dit ooit eens meegemaakt.

Greetz Seb

Marklin fan(tasiebaan), stoom, diesels en elocs Duits/Zwitsers, tijdperk III en IV, K rails, CU 6021 met Koploper, en.... genieten als een kind !
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 02 jan 2011 :  07:41:53  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Seb

Hoi allen,

Vandaag weer eens getest, op het rondje schaduwstation icm blok 13 en 14. Had lok 27 nog op de baan staan dus weer aan de gang. Maar kwam een leuk fenomeen tegen. F7 perfect....F8 weer problemen met wisselstanden. Uur aan het proberen en testen geweest, alleen F7 en niet F8. Snapte er dus weer niks van. Eergisteren ging het met deze testlok juist uren achtereen goed.



Wat ik uit je verhaal begrijp gaat het op dit moment alleen fout met lok 27. Dan loopt het in het honderd. Zet adres 27 even op een ander adres, b.v. 72. En laat hem dan nog eens rijden via de automaat.
Als dan de problemen weg zijn, dan wordt het een ander vrij technisch verhaal.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 02 jan 2011 :  09:13:50  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Seb,

als het met een lange trein wel goed gaat, en met een korte trein fout, is de kans redelijk groot dat er 2 bezetmelders verkeerd om zijn gedefinieerd. Immers als de korte trein op de volgende melder staat is de vorige melder al vrij. Kijk tijdens het rijden naar de volgende melder die koploper verwacht onderin het rijwindow. Als de trein door blijft rijden zonder te stoppen, zie je onderin het rijwindow welke bezetmelder als 1e verwacht wordt.

Het omdraaien van locadressen zou geen zin mogen hebben, immers het adres 27 wordt slechts 1x gebruikt.

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 3 4 (of 4) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Vorige pagina | Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina