Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 344 / Bezoekers Vandaag: 979
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 398
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma

Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Geluid automatisch afspelen?
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

zuyderduyn

96 berichten

Geplaatst - 28 jan 2015 :  22:19:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste lezers,

Is het mogelijk een lok op een bepaalde punt een bepaalde geluidsfunctie te laten afspelen. Bijvoorbeeld bij binnenkomst station. Wat moet hiervoor ingesteld worden?

Bedankt en Gr Hans

hubertus

Netherlands
1991 Posts

Geplaatst - 29 jan 2015 :  09:02:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Dat kun je instellen bij onderhouden locomotieven -> functies uitgebreid -> geluiden.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2570 Posts

Geplaatst - 29 jan 2015 :  22:39:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Hans,

Een andere optie is dat te regelen via een speciale actie. Je laat de speciale actie bijvoorbeeld reageren op het bezet raken van een bezetmelder en dan een geluidsfragment (.wav-bestand) afspeelt.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC

zuyderduyn

96 Posts

Geplaatst - 30 jan 2015 :  13:43:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt voor de hulp. WAV bestanden zitten toch niet in een lok of zijn dat bestanden die je via de PC en een speaker af kan spelen?

Alvast Bedankt

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 30 jan 2015 :  17:35:26  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Hans,

Klopt helemaal, en dat was ook niet je vraag, Huub gaf je het juiste antwoord.

Mvg
Wim.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

zuyderduyn

96 Posts

Geplaatst - 01 feb 2015 :  14:11:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik ben even aan het proberen met koploper. Ik heb een ÖBB Taurus met 4 functies. Als ik nu via onderhouden locomotieven>functies uitgebreid>geluiden iets wil instellen kan ik dit alleen via naam geluidsbestand doen die ergens op de computer zou moeten staan.

Waar kan ik selecteren dat hij bijvoorbeeld claxoneert net zoals hij doet als ik nummer 3 op de multimaus intoets.

Alvast Bedankt!

Seb

Netherlands
251 Posts

Geplaatst - 01 feb 2015 :  14:31:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Hans,

Ja, niet eenvoudig als je het ff niet weet te vinden.....en heel eenvoudig zodra je het weet.....ja, dat is ook Koploper.
En dat stuur je idd aan met wat men verteld, via onderhouden lok. En dat uitgebreid is best wel ff goed bekijken wat de mogelijkheden zijn.

Treingeluiden zoals een claxon/fluit ed zitten vaak in de geluidsdecoder zelf van een betreffende lok, en die kun je dan met Koploper aansturen wanneer deze lok een bepaald baanvak binnenkomt of verlaat of tijdens het wachten binnen dat baanvak, zoals een sisgeluid van het ontsnappen van lucht in de remcompressor. Die geluiden (wav's, al dan niet 'geloopt') zitten in een GELUIDsdecoder. Maar kan ook via een wave buiten de lok zelf, zoals ik in het volgende stuk uitleg.

WAV's zoals stationsgeluiden kun je vinden op internet, of zelf maken( ook op het Koploperforum vind je bruikbare geluiden ,maar zijn geen Wav's trouwens) en die gevonden wav's sla je op je harde schijf op in een daarvoor aangemaakte map, dezelfde PC waarmee je ook je treinenbesturing regelt dmv Koploper. Een map die je bv geluiden noemt. Via die onderhouden lok pop ups kun je dan die geluiden ahw aansturen ( oproepen).

Doe ( wil) niet teveel zaken ineens, probeer eerst een lok een fluit te laten produceren als die een baanvak binnenkomt. Heb je een lok met een geluidsdecoder? zoja, dan gaan we heel eenvoudig die opzet eerst doen. Laat maar weten.

Greetz Seb

Marklin fan(tasiebaan), stoom, diesels en elocs Duits/Zwitsers, tijdperk III en IV, K rails, CU 6021 met Koploper, en.... genieten als een kind !

phdirk

Netherlands
2570 Posts

Geplaatst - 01 feb 2015 :  16:57:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Hans,

Om te geluiden in je geluidsdecoder af te spelen moet je ze eerst bij [Onderhoud locomotieven] toekennen. Dus in jou geval bij [Functies] eerst bij functie 3 aangeven "Claxon" en ook even aanvinken dat het een geluidsfunctie is. Koploper houdt daar dan rekening mee. Vervolgens kun je bij [Functies Uitgebreid] aangeven wanneer je de betreffende functie wilt activeren, bijvoorbeeld bij vertrek uit het stationsspoor via [Uitgebreide aansturing].

Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 01 feb 2015 16:57:59

zuyderduyn

96 Posts

Geplaatst - 01 feb 2015 :  19:02:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt voor jullie reacties!

Ik heb geluidsfunctie toegekend aan de lok door bij functies claxon aan te maken, met als nummer 1. Geluidsfunctie aangevinkt.

Als ik dan functies uitgebreid wil doen kan ik alleen bij bijvoorbeeld arriveert in blok kiezen voor een geluidsbestand. Nergens zie ik iets van die aangemaakte functie (claxon).

Ik hoop dat me uitleg duidelijk is :-)

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 01 feb 2015 :  19:14:39  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Is het een decoder functie in de loc die het geluid van de claxon kan laten horen? Of is het helemaal geen geluidsdecoder?
Als je nu eens de volledige informatie verstrekt, kunnen we je ook beter helpen.

Mvg
Wim.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

zuyderduyn

96 Posts

Geplaatst - 01 feb 2015 :  20:03:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Het is een decoder functie die het geluid van de claxon kan laten horen.

Seb

Netherlands
251 Posts

Geplaatst - 01 feb 2015 :  20:36:32  Toon profiel  Reageer met citaat
In onderhouden Lok- funkties uitgebreid komt je in een pop up waar je de te kiezen funkties van de decoder ziet staan , bv jouw fluit op F1. Klopt dat?
Dan heb je links een helehoop mogelijkheden staan zoals ''arriveert in blok''. En daar kun je onder de betreffende funktie aangeven hoelang d fluit moet aan staan, togglen, uit staan enz enz. En er staat rechtsboven toevoegen, daar kun je aangeven in WELK blok WANNEER EN WAT die fluit moet doen? nu staat daar '' in ieder blok''. Zie je dat staan?

Greetz Seb

Marklin fan(tasiebaan), stoom, diesels en elocs Duits/Zwitsers, tijdperk III en IV, K rails, CU 6021 met Koploper, en.... genieten als een kind !

Bewerkt door Seb op 01 feb 2015 20:38:40

zuyderduyn

96 Posts

Geplaatst - 01 feb 2015 :  21:29:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Seb,

Ik krijg geen pop up met te kiezen functies.

Ik heb bij functies even als voorbeeld 2 functies aangemaakt. Bij functies uitgebreid kan ik bij kiezen geluidsbestand alleen iets selecteren wat al op de computer zou moeten staan.

Of moet ik bij naam geluidsbestand dan F1 intoetsen?

Bedankt alvast!

Seb

Netherlands
251 Posts

Geplaatst - 01 feb 2015 :  23:14:16  Toon profiel  Reageer met citaat
In het blad ( pop up) uitgebreide functies kun je van alles instellen. voorop gesteld dat je in het blad functies EERST deze functies hebt toegekend aan Koploper. En onder aan dat blad uitgebreide functies staan ook nog 3 mogelijkheden.....locomotief functies.....geluiden.....schakelfuncties.

Je wilt dus een fluit/horn van een geluidsdecoder aansturen die in de loc zit. Staat die fluit/horn onder de functie F1 of F2, net zoals op op je centrale afspeelt? EN.....heb je in het tabblad Functie bij 'gedrag' aldaar de uitgebreid mogelijkheid aan gezet? anders komt deze functie nl nietm eens in je uitgebreide tabbladfuncties te staan zoals ik eerder omschreef.

Alles even logisch nalopen.

Greetz Seb

zuyderduyn

96 Posts

Geplaatst - 02 feb 2015 :  12:24:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Duidelijk verhaal Seb!

Ik had bij gedrag niet uitgebreid geselecteerd.
Ik zie hem nu staan onder locomotief functies! Ik ga het proberen op de baan!

Erg bedankt!

Bewerkt door zuyderduyn op 02 feb 2015 12:26:36
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina