Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 246 / Bezoekers Vandaag: 3675
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 416
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma

Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Loc in blok zonder enige stroomderectie ?
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

Saro

Netherlands
14 berichten

Geplaatst - 13 jan 2015 :  15:18:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo mede forumleden ,

Enthousiast ben ik begonnen met het digitaliseren van mijn baan.
Mijn vraag betreft het automatisch rijden waar ik nu na twee dagen deels in geslaagd ben.
Mijn baan is een hondenbot ontwerp waarbij het middendeel als twee stationssporen is te lezen. (13 blokken totaal)
Wat gebeurt er:
Wanneer ik een loc naar een stationsspoor sleep en fysiek heb geplaatst , sleep ik met muis naar het volgende blok en begint het automatisch rijden.
Dit gaat het volledige hondenbot plan goed tot de loc weer in zijn start-stationsspoor binnen komt rijden...
Bij activeren eerste detectie stationsspoor wordt blok keurig rood,.. Bij overrijden tweede detectie sectie stopt de trein keurig en is ronde klaar,.... Echter koploper meldt het eerstvolgende blok rood als daar zou de loc staan?
Vervolgens sleep ik met muis gewoon vanuit het volgende blok waar loc niet fysiek staat naar het daar opvolgend blok en het automatisch rijden begint vrolijk weer. Waarbij loc eerst uit het stationsblok naar het opvolgend rood gekleurde blok rijdt en dan klopt alles weer?
Iemand enig idee, heb loc nog niet leren remmen. Snap alleen niet hoe koploper zonder bezetmelding na 1 automatische ronde de loc 1 blok verder schuift/ziet.

Ik weet dat het misschien heel moeilijk zo te zeggen is, maar misschien is het wel standaard beginnersfoutenwerk !!

Hoor het graag,
Grt. Sander

phdirk

Netherlands
2570 Posts

Geplaatst - 13 jan 2015 :  16:54:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Sander,

Welkom op het forum.
Als ik je verhaal zo lees lijkt het op een niet helemaal correcte toewijzing van de bezetmelders aan de blokken. Ik denk dat bezetmelders uit blok 1 (mogelijk de laatste) ook aangeven dat blok 2 bezet is. We kunnen dat echt goed bekijken als je de backup van je database hier op het forum plaatst.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Saro

Netherlands
14 Posts

Geplaatst - 13 jan 2015 :  17:23:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Dirk,

Dank voor je reactie, zal vanavond direct even kijken of ik toevallig de tweede bezetmelder van blok 1 ook bij blok 2 heb toegewezen in blokgegevens bezet bij.
Moet helaas nog tot middernacht werken, kom ik er niet achter zal ik Back-up file posten vannacht.
Maar als ik fysiek een loc op de tweede bezetmelder blok 1 zette om te testen of alles juist was, lichtte alleen blok 1 blauw bezet op!
Had dan ook niet blok 2 blauw bezet moeten oplichten ? Zomaar gedachte.

phdirk

Netherlands
2570 Posts

Geplaatst - 14 jan 2015 :  15:43:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Sander,

Dat zou je wel verwachten. Het kan ook best door een andere bezetmelder komen. Vandaar dat het handig is om de backup te hebben, dan kunnen we dat bekijken.
Het is heel goed dat je er eerst zelf nog eens goed doorheen loopt en kijkt of er toch niet ergens een verkeerde verwijzing zit. Als je er niet uit komt zie ik je wel weer op het forum verschijnen.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 14 jan 2015 :  15:53:16  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Sander,

Gewoon een backup van de database plaatsen, dan kunnen we naar de oorzaak zoeken, nu is het glazenbol werk en dat werkt niet.

Mvg
Wim.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Saro

Netherlands
14 Posts

Geplaatst - 14 jan 2015 :  16:00:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi heren,
Jullie hebben gelijk, zal morgen mijn Back-up proberen te plaatsen !
Wat ik al wel ontdekt heb is dat ik bij de bezetmelder toekenning verkeerd heb gedacht met name bij de toekenning UIT BLOK !
Zal dit corrigeren vannacht en morgen stuur ik mijn Back-up , wie weet zien jullie in 1 oogopslag nog wel veel meer ! Haha
Bedankt tot nu toe

Saro

Netherlands
14 Posts

Geplaatst - 14 jan 2015 :  17:06:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Hierbij toch alvast mijn back up heren
Niet uitlachen he !!!

Download Attachment: 14januari.bck
26,43 KB

Saro

Netherlands
14 Posts

Geplaatst - 14 jan 2015 :  17:37:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi heren,
Jullie hebben gelijk, zal morgen mijn Back-up proberen te plaatsen !
Wat ik al wel ontdekt heb is dat ik bij de bezetmelder toekenning verkeerd heb gedacht met name bij de toekenning UIT BLOK !
Zal dit corrigeren vannacht en morgen stuur ik mijn Back-up , wie weet zien jullie in 1 oogopslag nog wel veel meer ! Haha
Bedankt tot nu toe

remunj

Netherlands
1111 Posts

Geplaatst - 14 jan 2015 :  19:52:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Voor zover ik zie kloppen je bezetmeldpunten wel.
Maar waar je nog werk te doen hebt is bij de blokken ALLE tabs goed in te vullen. Dus kijken waar kom ik vansdaan en waar wil ik naar toe, en daar de juiste vinkjes voor zetten. Idem als je terug wilt naat het vorige blok. Dan moet je dus keren en dat vinkje ook goed zetten.
Heb dat in de demo mode geprobeerd en dat rijdt het gewoon vrolijk rond.
En wat ook wel handig is is dat je wisselstraten aanmaakt. Nu doen de wissels niets.

Gr.
Eric

Saro

Netherlands
14 Posts

Geplaatst - 14 jan 2015 :  20:04:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Eric,
Bedankt voor je reactie,.. Bezetmeldpunten had ik al goed gezet.
Dat van die tabs snap ik niet, klinkt alsof ik per trein de route moet vastleggen ?
Dat vind ik ook wel logisch, alleen ik dacht dat op deze manier automatisch rijden koploper zelf de treinen willekeurig laat rijden. Mijn denkfout denk ik haha
By the way , de wissels schakelden bij mij keurig , snap ook niet hoe dat kan, weet ook nog niet hoe ik wisselstraten aanmaak , maar komt wel morgenvroeg eens kijken

remunj

Netherlands
1111 Posts

Geplaatst - 14 jan 2015 :  20:41:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Kijk maar eens bij de rode cirkels.
Download Attachment: tabs.jpg
78,28 KB

Dat moet je bij elk blok even nakijken en waar nodig aanpassen.

Gr.
Eric

Saro

Netherlands
14 Posts

Geplaatst - 14 jan 2015 :  21:20:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Hee Eric, thnx

Leg mij alleen ff uit of ik juist ben met mijn conclusies:
Keer loc wekt op mij de indruk dat je een blok hebt waar de trein is gestopt, jij bij dat blok "keer loc" aanvinkt . Vervolgens zal je dan een volgend blok moeten aangeven waar loc naartoe moet rijden ,... Naaadat je een ontkoppelrail hebt geactiveerd om de loc los te koppelen van zijn wagons etc etc om zo uiteindelijk aan de andere zijde van zijn wagons aan te koppelen en de route andersom weer terug te rijden ?
Dat is ongeveer mijn beeld bij keer loc aangevinkt in een blokeigenschap?
Zal ik wel helemaal fout hebben, vandaar leg mij eens uit waarom een loc moet keren?
Ik bedoel niets irritant ,.. Is eerlijke onwetendheid van mijn kant.

Andere conclusie die ik denk te trekken is:
Als ik per blok aangeef waar wel of niet naartoe, dan kun je uiteindelijk toch maar 1 route rijden met al je treinen ? Of moet je per loc een route bij loc onderhouden inprogrammeren , ofwel ik ben daar echt keek in !
Sorry voor mijn onwetendheid , vind het al zo bijzonder dat ik zover ben haha
Dank voor alle hulp !

Arne Bakker

Netherlands
21 Posts

Geplaatst - 14 jan 2015 :  22:12:38  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Arne Bakker  Reageer met citaat
Haha nee joh dan komt je kraan eraan rijden die de lok omhoog tilt en omkeert aangezien je geen draaischijf hebt.

Inderdaad kun je zelf bepalen waar je je loks naar toe laat rijden door in je blokken schema dit aan te geven. Wanneer je ervoor kiest om een lok terug te kunnen laten keren (baanvak in twee richtingen te kunnen berijden) naar het vorige blok zul je inderdaad hem moeten laten "omkeren" (vinkje) en achteruit te laten rijden. Dit geef je dus aan op de tabbladen zoals Erik zo vriendelijk voor je aanduidde.

Je geeft aan vanuit dat tabblad blok redenerend (onderste rode circel) naar het blok waar je de eigenschappen van onderhoud (bovenste rode circel) wat er moet gebeuren met de lok op dat baanvak. Begrijp u!

Bewerkt door Arne Bakker op 14 jan 2015 22:18:17

Saro

Netherlands
14 Posts

Geplaatst - 14 jan 2015 :  22:32:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Het wordt langzaam allemaal iets duidelijker....
Voorlopig wil ik nergens dat een loc keert of achteruit rijdt. Daarom heb ik ook de simpelheid van hondenbot ontwerp aangehouden .
Nu denk ik dat ik voor mijn locd via onderhouden vaste route de routes moet gaan vastleggen.
Wat is het richtingsblok? Ik hoop/ denk het blok waar de loc vandaan start ofwel eerste blok van de route.
Hopelijk zit ik goed!!!
Hoor het wel

Arne Bakker

Netherlands
21 Posts

Geplaatst - 14 jan 2015 :  22:39:27  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Arne Bakker  Reageer met citaat
Ik begrijp je niet helemaal maar als je je blokken in een richting laat aansluiten en ze dus alleen een rondje kunnen rijden zeg maar dan heb je geen vaste treinroute of iets dergelijks nodig. Je plaatst je lok door hem te slepen naar een begin blok dat je wenst en daarna sleep je je cursor (lok) vanuit dat blok naar het volgende blok waar je wenst dat je trein naar rijdt (en kan rijden volgens jou schema) en hij zal hoogst waarschijnlijk gewoon een rondje gaan rijden.
Ik zie dat je nu wel een paar wissels erin hebt opgenomen maar bij automatisch rijden zal koploper gewoon een baanvak kiezen dat vrij is mocht je met die twee loks gaan rijden.

Bewerkt door Arne Bakker op 14 jan 2015 22:56:41

remunj

Netherlands
1111 Posts

Geplaatst - 15 jan 2015 :  08:48:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Saro, vergeet even alle zaken zoals vaste routes e.d.,ontkoppel rails etc. Zorg eerst dat de basis goed is.
Gaan we even uit van jouw wens dan hoef je nergens te keren.
Dan kun je bij alle blokken het "keer loc" vinkje weghalen.
Dit moet je op alle tabs controleren.
Zoals je in mijn plaatje kunt zien heb je blokken waar je vanuit meerdere blokken kunt komen. Daar zie je onderaan dus 2 of meer tabs. Die moet je allemaal controleren.
Ook moet je aangeven met een vinkje in de kolom "naar" naar welke blokken je wilt kunnen rijden.
Als dat allemaal goed staat kan je ene loc in een blok plaatsen en automatisch rijden in de menubalk aanklikken (het zwarte blokje met wit kruis of F8). Sleep vervolgens de loc naar een volgend blok en je zult zien dat de loc netjes zijn rondjes gaat rijden.

Keer loc gebruik je om een loc weer terug te laten rijden naar waar hij vandaan komt. Bijvoorbeeld een pendeltrein dia van A naar B rijdt en weer terug.

Gr.
Eric

Arne Bakker

Netherlands
21 Posts

Geplaatst - 15 jan 2015 :  09:09:59  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Arne Bakker  Reageer met citaat
Heb ik ook weer wat geleerd dat je het zo op kan lossen, bedankt Eric

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 15 jan 2015 :  11:28:46  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Saro

Dat van die tabs snap ik niet, klinkt alsof ik per trein de route moet vastleggen ?

Zo mag je het niet verstaan. Je moet aan koploper uitleggen wat er op de baan "technisch" kan, want KL "ziet" niets.
Een "eigenaardigheidje" is wel dat KL de keuze van het volgend blok ook laat afhangen van het vorige blok en niet van het blok waarin je staat.
Daarvoor dienen de tabbladen onderaan...

Ook ik had met die "benadering" of manier van denken, bij het begin problemen.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd

Bewerkt door dentheo op 15 jan 2015 11:31:09

Saro

Netherlands
14 Posts

Geplaatst - 15 jan 2015 :  11:37:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi remunj en anderen,

Oooooh,... Kun je op die tasjes klikken hahaha
Dank voor de duidelijke uitleg ! Heb het net aangepast en ja dan snap ik wel dat de loc niet wil rijden. Ga het zo testen en daarna moet ik de wisselstromen nog toekennen aan een of meerdere blokken?
Zag daar in baanontwerp onderhouden een icoon voor,... Kijken of het me lukt.
Bedankt

Saro

Netherlands
14 Posts

Geplaatst - 15 jan 2015 :  12:41:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Yesss,... Dat werkt prima. Weer een stap dichter bij mijn einddoel.
Nu de wissels,... Straten zijn nog niet ingevuld en op dit moment schakelen de wissels voor stationsspoor 3&4 juist ,.. Maar de twee wissels van stationsspoor 1&2 krijgen net de schakelopdracht verkeerd . Opdracht bv schakel wissel recht voor volgend blok 2 maar dan moet hij juist krom geschakeld worden !!
Mijn einddoel is trouwens om actief een continue rijschema op de baan te hebben met 4 treinen. Twee wachtend in station en twee de routes rijdend.
Ben heel blij hoever ik nu ben en hoop nog veel te leren!!!

Arne Bakker

Netherlands
21 Posts

Geplaatst - 15 jan 2015 :  12:43:59  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Arne Bakker  Reageer met citaat
Je kan bij de wissel aangeven dat hij verkeerd is aangesloten met een vinkje (in koploper) als dit de oplossing is en anders electrisch anders aansluiten.

Bewerkt door Arne Bakker op 15 jan 2015 12:45:46

remunj

Netherlands
1111 Posts

Geplaatst - 15 jan 2015 :  13:01:55  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
.... Ga het zo testen en daarna moet ik de wisselstromen nog toekennen aan een of meerdere blokken?...

Que
Wat bedoel je precies?

remunj

Netherlands
1111 Posts

Geplaatst - 15 jan 2015 :  13:06:02  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
[.... Maar de twee wissels van stationsspoor 1&2 krijgen net de schakelopdracht verkeerd . Opdracht bv schakel wissel recht voor volgend blok 2 maar dan moet hij juist krom geschakeld worden !!...

Je kan dat zoals Arne zegt met een vinkje voor verkeerd aangesloten oplossen maar ik zou er persoonlijk voor kiezen om even de draadjes op je decoder om te draaien. Mocht je alter nog eens iets aanpassen en het vinkje "kwijt" raken weet je in ieder geval zeker wat de juiste schakelrichting is.

Gr.
Eric

Saro

Netherlands
14 Posts

Geplaatst - 15 jan 2015 :  18:53:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo heren ,
Ben bezig de wisselstraten in te geven in baanontwerp.
Vraagje, wat houdt dat volgnr in?
Heb nu bv blok 1 -wissel - blok 2 of 3
Als volgt ingevuld:
Volgnr 1 , van 1 naar 2
Volgnr 1 , van 2 naar 1
Volgnr 1 , van 1 naar 3
Volgnr 1 , van 3 naar 1

Is dit juist of heeft iedere wisselstand een ander volgnr???
Hoor het wel .

remunj

Netherlands
1111 Posts

Geplaatst - 15 jan 2015 :  20:15:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Standaard heeft elke aparte wisselstraaat volgnummer 1.
Zijn er meerdere mogelijkheden om van het ene blok naar het andere te komen dan kan je alternatieve wisselstraten maken. Die worden genummerd 2, 3 etc.
Bij jou niet van toepassing.

Dat tabelletje kan niet kloppen.
Geen idee hoe je daar aan komt.
Van blok 1 kan je alleen naar blok 8 of 9

Met de tool wisselstraten krijg je een overzicht van alle verbindingen van blok naar blok.
Beginnen we bij de eerste (van 1 naar 8) dan zet je eerst de wissel in de goede stand (zwarte streepje horizontaal), vervolgens klik je met rechts op de wissel en klik je op geselcteerd en voila je wisselstraat is klaar. Zo werk je ze allemaal af.
In jouw geval ben je redelijk snel klaar omdat je alleen aan de blokken 1 t/m 4 wissels hebt die je moet selecteren.

Gr.
Eric

Saro

Netherlands
14 Posts

Geplaatst - 15 jan 2015 :  20:32:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Eric,

Bedankt man.. Zover was ik al geweest, wat ik echter gedaan heb (is fout uiteraard haha) en zo kom ik ook aan die tabel.
Tools geeft je alle verbindingen en rijmogelijkheden, wat heb ik gedaan :
Iedere rij richting over 1 wissel toegekend....dus
Van blok 8 kun je over 1 wissel naar blok 1 of 2
Dus wissel selecteren en goed zetten
De eerste: in tools van 8 naar 1 ( = wissel recht)
Vastleggen
De tweede : in tools van 1 naar 8 (= identiek)
Vastleggen
De derde : in tools van 8 naar 2 ( wissel krom)
Vastleggen
De vierde : in tools van 2 naar 8 (= identiek)
Vastleggen

Dat is wat ik gedaan heb en wss niet juist.
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina