Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 112 / Bezoekers Vandaag: 965
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 197
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 bezetmelder wisselstraat
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

kingroger

Netherlands
84 berichten

Geplaatst - 26 jan 2014 :  19:37:04  Toon profiel  Reageer met citaat
beste forumleden,
ik ben op het moment bezig om mijn wisselstraten te voorzien van bezetmelders.
nu heb ik de bezetmelders aangesloten en ook in het baanoverzicht heb ik deze al geplaatst.
als er b.v. een wagon met sluitlichten in de wisselsraat staat wordt de bezetmelder in koploper geel,een teken dat koploper de bezetmelding krijgt.
maar mijn vraag is nu,waar in eigenschappen blok moet ik deze bezetmelder nu aanvinken,in het blok(ken)NA de wisselstaat of in het blok VOOR de wisselsraat,in beide gevallen knalde de trein op de wagon die in de wisselstaat stilstond.

alvast voor jullie hulp,
roger




nieuwkomer digitaal rijden,dus nog veel leren.(Roco M.M./S88expressnetli/s88SD16-n

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 26 jan 2014 :  19:44:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Aan geen enkel blok, wel aan één of meerdere wissels. Dan zal een trein er niet meer op knallen.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

kingroger

Netherlands
84 Posts

Geplaatst - 26 jan 2014 :  19:52:17  Toon profiel  Reageer met citaat
waar moet ik het dan aanvinken Theo? in eigenschappen wissels vind ik niets

nieuwkomer digitaal rijden,dus nog veel leren.(Roco M.M./S88expressnetli/s88SD16-n
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 26 jan 2014 :  22:45:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Klopt, elk bezetmeldsymbool(waar in blok) kun je via baanontwerp koppelen aan een stuk rail wissel enz.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

kingroger

Netherlands
84 Posts

Geplaatst - 06 feb 2014 :  19:21:49  Toon profiel  Reageer met citaat
dat klopt en dat heb ik ook gedaan, maar ergens moet ik toch invullen waar en waneer de bezetmelder wordt verwacht.

nieuwkomer digitaal rijden,dus nog veel leren.(Roco M.M./S88expressnetli/s88SD16-n
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1991 Posts

Geplaatst - 06 feb 2014 :  19:37:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Je vult de te verwachten bezetmelders in in de volgorde waar een trein ze tegen zal komen.
Zelf vul ik de bezetmelders die aan de wisselstraten gekoppeld zijn trouwens helemaal niet in bij de te verwachten melders. Moet er wel bij zeggen dat ik geen gebruik maak van de spooktreindetectie, kan zijn dat mijn methode tot problemen leidt als je dat wel gebruikt.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

kingroger

Netherlands
84 Posts

Geplaatst - 06 feb 2014 :  19:57:43  Toon profiel  Reageer met citaat
hallo hubertus,
ik maak ook geen gebruik van spooktreindetectie,dus dat moet wel gowd komen.
ik heb de melder van de wisselstraat aangevinkt in het blok VOOR de wisselstraat,dus waar de trein de melder kan verwachten,maar dat werkt zo niet,dus ergens doe ik het nog fout

nieuwkomer digitaal rijden,dus nog veel leren.(Roco M.M./S88expressnetli/s88SD16-n
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1991 Posts

Geplaatst - 06 feb 2014 :  20:58:38  Toon profiel  Reageer met citaat
De termen voor en na kunnen wat verwarrend zijn.
Stel je hebt de volgende situatie:
Blok 1 - wisselstraat - Blok 2
Als je van blok 1 naar blok 2 rijdt, vul je bij de blokeigenschappen van blok 2, komend uit blok 1, als eerste de bezetmelder van het wissel in en dan in de goede volgorde de bezetmelders van blok 2 (maar het is dus niet verplicht om die melder van het wissel bij te verwachten melders in te vullen).

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

JackvdW

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 07 feb 2014 :  00:33:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Bezetmelders in wisselstraten horen volgens mij niet bij de blokken.

Met de Tool "Wissel/Waar in Blok/Lijn bezet bij" kies je de bezetmelder en selecteer vervolgens in het baanontwerp welke Wissels, Lijn(en) en Punt waar in blok hier bij horen.

Maakt een geselecteerd onderdeel deel uit van een Wisselstraat dan zal KL hierdoor deze niet kiezen.

De relatie naar de blokken is al eerder gelegd bij het definiëren van de wisselstraten tussen de blokken en welke wissels zich daar, in welke stand, in bevinden.

Het is dus niet nodig de melders nog aan de blokken te knopen, niet bij de "Te verwachten melders", zo ook niet bij "Bezet bij" , dit is al bekend.


Met vriendelijke groet,

Jack
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 07 feb 2014 :  09:17:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Gedetecteerde wisselstraten hebben eigenlijk alleen zin als de treinen volledig gedetecteerd zijn.

Verloren wagons kunnen op die manier worden gelokaliseerd. Grootste voordeel van complete detectie en gedetecteerde wissels is dat wisselstraten eerder worden vrijgegeven, dus nadat de wisselstraat vrij is en niet bij aankomst op de stopmelder.

Je voert dit in bij tools wisselstraat >> vrijgave wisselstraat >> hier voer je de melder(s) in. Bijkomend verhaal is dat de wisselstraat bezet kleurt zodra er een trein in komt. dit duurt net zolang tot de trein eruit is, e.e.a. afhankelijk van de instelling vertraging beetmelder vrijgeven in Instellingen per database >> Algemeen 2

@Jack,

Er is misschien verwarring maar je kan wel degelijk de bezetmelders bij te verwachten melders opsommen. Bvb een gecombineerde inrijmelder voor meerdere blokken.
Als je dat doet kleurt het blok bezet op de eerste te verwachten melder en ook de wisselstraat als je een gecombineerde inrijmelder voor of op een wissel maakt



Grtzz Rob


Geen gelul >> TC + Power 15 - N Spoor - Koploper - Loconet interface - meerdere S88LN's + 17 st. S88 - tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2570 Posts

Geplaatst - 07 feb 2014 :  14:57:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Hi All,

Ik heb ook alle wissels in een wisselstraat van een bezetmelder voorzien en deze met "waar in blok" gekoppeld aan het betreffende wissel.
Ik geef de aan de wisselsgekoppelde bezetmelders verder nergens op, dus niet bij de definities van de blokken en ook niet bij de te verwachten bezetmelders. Dat werkt prima en ook de spooktreinmelding werkt zoals het hoort.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 07 feb 2014 :  15:44:34  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Fongers

Hallo,



Er is misschien verwarring maar je kan wel degelijk de bezetmelders bij te verwachten melders opsommen. Bvb een gecombineerde inrijmelder voor meerdere blokken.



Bij mijn weten is het nu juist bij het gebruik van een gecombineerde inrijmelder nu juist de bedoeling dat je die niet bij de te verwachten melders opgeeft, doe je dat wel dan krijg je van uit koploper de mededeling dat de melder in meerdere blokken wordt gebruikt.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 07 feb 2014 :  21:10:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Te verwachten en bezet bij, zijn 2 verschillende zaken. Het laatste geeft die melding de eerste niet.

Grtzz Rob


Geen gelul >> TC + Power 15 - N Spoor - Koploper - Loconet interface - meerdere S88LN's + 17 st. S88 - tijdperk V/VI Duits-internationaal

Bewerkt door Rob Fongers op 07 feb 2014 21:11:32
Ga naar bovenaan de pagina

JackvdW

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 08 feb 2014 :  01:39:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Rob,

Ik ben het wel met je eens betreffende de gezamenlijke inrijmelder maar dit lijkt mij dan ook de enige uitzondering. En dan inderdaad alleen bij de "Verwachte melders" en niet bij "Bezet bij".

Melders onder de wissels zijn voor wat je eerder beschrijft over het rijden met volledige detectie en dat je dan de wisselstraat per wissel vrij kunt geven voor een beter doorstroming.

Verder natuurlijk ook voor het "de verloren wagon in de wisselstraat" alhoewel dat bij de door mij gebruikte Roco Universeel koppelingen eigenlijk nooit voor komt.

Verder staat het iedereen natuurlijk vrij melders creatief te gebruiken en als je zo kunt bereiken wat je voor ogen hebt lijkt mij dat prima.

Met vriendelijke groet,

Jack.
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 08 feb 2014 :  09:47:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jack,

Juist die creatieve mogelijkheden maakt Koploper zo leuk en vooral handig.

Grtzz Rob


Geen gelul >> TC + Power 15 - N Spoor - Koploper - Loconet interface - meerdere S88LN's + 17 st. S88 - tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 16 feb 2014 :  22:46:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Nog twee kleine "tipjes" in dit verband.
1)Ik had ook een bezetmelder op een stukje spoor in de wisselstraat. Stond er iets op dit stukje spoor dan plande koploper er wel een wisselstraat doorheen. Bij het kiezen van alternatieve wisselstraten let koploper niet op bezette "lijnen" enkel op wissels en kruisingen heb ik begrepen. Ergens in de help staat het ook vermeld.

2)Wil je delen van de wisselstraat vervroegd vrijgeven dan kan dat enkel met bezetmelders die vermeld zijn bij het navolgende blok (niet bij bezet bij !!) Enkel die bezetmelders worden vermeld bij de elementen op het linker tabblad van vrijgeven wisselstraat. Bij "alternatieve wisselstraten" kan het dus enkel voor bezetmelders die gemeenschappelijk zijn aan de "alternatieven". De anderen kun je niet ingeven bij het volgende blok...

Oef , 2) was even ingewikkeld formuleren, maar ik hoop dat het verstaanbaar is.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

feerden

Netherlands
19 Posts

Geplaatst - 23 feb 2014 :  14:52:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste form leden.

Ik heb ook een probleem met het vrij komen van de wissel, ik al van alles geprobeerd maar het wil mijn niet lukken om de wissel eerder vrij te krijgen.De wissels komen pas vrij als de gehele trein in het volgende blok is aangekomen. het gaat in hoofdzaak om de wissel van blok 14 en 15 naar de blokken 9,12 en 19 V.V. Wie kan mijn helpen of kan het niet anders ?

Alvast bedankt
Fred


Download Attachment: Actuele.bck
199,3 KB

Bewerkt door feerden op 23 feb 2014 15:59:08
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 23 feb 2014 :  18:53:46  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Fred,

Het vrijkomen of vrijgeven van wissels werkt als je ieder wissel zijn eigen melder geeft, en als je met treinen rijdt die volledig gedetecteerd zijn.
In deze database zie ik geen aparte melders per wissel. Denk dat daar je probleem zit.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

feerden

Netherlands
19 Posts

Geplaatst - 24 feb 2014 :  09:18:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim ik heb er 3 melders tussen zitten en wel 48,59 en 64 en ik rijd met volledige detectie. Als dit niet goed is wat doe ik dan fout.

Fred
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
1022 Posts

Geplaatst - 24 feb 2014 :  11:00:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Fred,

Ik zou het zoeken in de wisselstraat.
Bij de eigenschappen van de wisselstraat heb je bij "vrijgave na bezetmelding" ook de bezetmelders aangevinkt.
Geef eens in dat stukje F1 dan krijg je help en weet je direct waarom de wisselstraat pas wordt vrijgegeven als de laatste bezetmelder is gepasseerd.

Je moet ze daar namelijk niet invullen, dat heb je al gedaan in het linker deel bij "Vrijgeven na bereiken bezetmeldpunt" en dat is voldoende.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

Cees Brocaar

Netherlands
269 Posts

Geplaatst - 24 feb 2014 :  15:12:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,

Is dit wel juist wat jij stelt? Zoals ik de helpfile lees, geef je in het rechter vak "vrijgave na bezetmelding" wel degelijk de bezetmelders in, die in de betreffende wisselstraat zitten. Berijd de trein de wisselstraat, dan worden de aangegeven melders bezet en worden weer vrij gegeven wanneer de trein de wisselstraat heeft verlaten. Bij een korte trein dus eerder dan bij een lange. Zo werkt het bij mij op de baan ook!

Volgens de helpfile is dit ook de bedoeling! Een combinatie van de twee vakken heb ik nooit begrepen?

Cees
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
1022 Posts

Geplaatst - 24 feb 2014 :  18:51:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Als je in het rechter deel de bezetmelders aan vinkt dan moeten eerst al deze bezetmelders bezet worden en dan weer vrij, hierna wordt de volledige wisselstraat vrijgegeven.

Doe je alleen per wissel in het linkerdeel aangeven op welke wissel deze moet worden vrijgegeven dan wordt de wissel vrijgegeven wanneer deze bezetmelder bezet wordt.

Je zou dan denken maar dan wordt de wissel vrijgegeven terwijl de bezetmelder bezet is dat is toch te vroeg. Nee dat is niet zo de wissel wordt vrijgegeven maar doordat de bezetmelder bezet is kan de wissel, die via waar in blok ook aan deze bezetmelder gekoppeld is, niet worden geschakeld. Dit moet je niet vergeten en heeft Fred ook gedaan.
Hierdoor kan je een wisselstraat in delen vrijgeven.
Zodra de eerste wissel bezet wordt is deze vrij.
Zodra de tweede wissel bezet wordt is deze vrij.
etc.
Bij wisselstraten met veel wissel krijg ja dan dat het eerste deel van de wisselstraat al bereden kan worden terwijl het laatste stuk nog bezet is.

Al je bezetmelders moeten super goed werken en alles moet ook goed detecteerbaar zijn.

Ik gebruik al heel veel jaren alleen het linkerdeel en kan dan ook uit ervaring zeggen het werkt super.
Het rechterdeel heb ik nog nooit gebruikt.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet

Bewerkt door Wim Romijn op 24 feb 2014 18:55:21
Ga naar bovenaan de pagina

feerden

Netherlands
19 Posts

Geplaatst - 28 feb 2014 :  10:54:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Wim en Cees bij de methode volgen Wim werden bij mij de wissels bediend terwijl de trein er op stond.
De methode volgens Cees kreeg ik nog niet voor elkaar maar deze spreekt mijn het meeste aan met mijn seinwezen hart.
Misschien kan Cees mij wat meer informatie geven om het zo wekend te krijgen.

bij voorbaat dank
Fred
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 28 feb 2014 :  11:19:07  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Cees Brocaar Berijd de trein de wisselstraat, dan worden de aangegeven melders bezet en worden weer vrij gegeven wanneer de trein de wisselstraat heeft verlaten. Bij een korte trein dus eerder dan bij een lange.



Helemaal correct Kees. Maar... als je een lange wisselstraat hebt wordt gewacht tot alles vrij is.
Wil je dat in "stukken wisselstraat" doen, dan kun je alleen het linkse deel gebruiken. Daar kun je per bezetmelder bepalen wat er vrijgegeven wordt.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 28 feb 2014 :  11:20:30  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door feerden

Beste Wim en Cees bij de methode volgen Wim werden bij mij de wissels bediend terwijl de trein er op stond.




Dan lijkt het erop, dat jij de wissels NIET blokkeert via de koppeling "waar in blok".

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd

Bewerkt door dentheo op 28 feb 2014 14:56:11
Ga naar bovenaan de pagina

feerden

Netherlands
19 Posts

Geplaatst - 01 mrt 2014 :  10:01:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Theo dat klop gedeeltelijk het gaat over en gekoppeld wissel waarvan een wissel al vrij is en het anderen nog niet, de wissels worden wel gestuurd.

Fred
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina