Auteur |
Onderwerp |
|
hubertus
Netherlands
1991 berichten |
Geplaatst - 09 jan 2014 : 18:52:22
|
Ik heb een leuke uitdaging op mijn baan, waar ik zelf nog niet goed uitkom. Bijgevoegd mijn database om te zien waar ik het hieronder over heb. Op mijn modelbaan bestaan de schaduwstations uit kopsporen, ook voor de getrokken treinen. De sporen 602 t/m 604 en 701 zijn voor korte treinen, 702 t/m 709 voor lange treinen. Die lange treinen komen daar door heen en weer te steken via spoor 601 en 602/603/604. En de korte treinen kunnen van sppor 602 t/m 604 vertrekken door heen en weer te steken via een van de sporen 701 t/m 709. In principe werkt dit allemaal zoals bedacht. Op één ding na. Dat korte treinen op spoor 602 t/m 604 een tijdje wachten voor ze weer verder gaan, is de bedoeling. Maar een lange trein die bijvoorbeeld op spoor 602 terecht komt en ook nog 601 bezet houdt, zou direkt moeten keren richting de lange opstelsporen. Maar ook voor de lange treinen blijft de wachttijd voor spoor 602 van toepassing.
Heeft iemand een idee of en hoe ik de wachttijd kan opheffen voor een trein in blok 602, 603 of 604 die te lang is voor dat blok.
Ik heb zelf wel een oplossing met logische acties en tellers in gedachte, maar die is vrij gecompliceerd en redelijk wat werk om in te voeren, terwijl ik nog niet zeker ben of het dan werkt.
Complicerende factor is dat de treinlengte onafhankelijk is van het treintype en locs worden gevarieerd ingezet voor verschillende treinen. Dus iedere oplossing die loc- of treintypeafhankelijk is, is niet interessant voor mij.
Groet, Huub
Download Attachment: Huub2011.bck 145,47 KB |
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
|
hubertus
Netherlands
1991 Posts |
Geplaatst - 09 jan 2014 : 20:53:57
|
Wim,
Helaas, dat werkt niet. Het zijn kopsporen, met een stopverbod voor te lange treinen kun je die er niet meer naar toe sturen. Het blok daarvoor, blok 601, is maar een kort spoortje. Alleen in combinatie van blok 601 met een van de kopsporen 602/603/604 heeft een lange trein voldoende ruimte om terug te kunnen steken naar het andere schaduwstation.
Huub |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 09 jan 2014 : 21:54:23
|
Huub, heb de volgende gedachtekronkel.
Als b.v. melder 1.07 van blok 602 bezet is te samen met melder 2.07 van blok 6.01 dan kun je er bijna vanuitgaan dat er een lange trein op staat. Dit vangen in een logische actie dus beide melders bezet LA waar. Dan via een speciale actie Een GO opdracht geven bij de loc. Denk dat je dan een aardig eind in de richting komt.
Mvg Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus |
|
|
PaHaSOFT
3413 Posts |
Geplaatst - 09 jan 2014 : 22:08:45
|
Wim,
Volgens mij kan het makkelijker met variabele treinroutes. Per te controleren lengte een route aanmaken die voor alle treinen geldt en natuurlijk niet vergeten de lengte op te geven. Op tabblad stopverbod moet dan ook de juiste blokken bij opheffen stopkans worden opgegeven.
Mvg, Paul. |
|
|
Rob Fongers
Netherlands
658 Posts |
Geplaatst - 09 jan 2014 : 22:17:03
|
Hubertus,
Je kan die lange treinen onderbrengen in een bepaald treintype(s). Via onderhouden gegevens per trein/bloktype kan je de stopkans op 0 zetten evenals de wachttijd.
Grtzz Rob
Geen gelul >> TC + Power 15 - N Spoor - Koploper - Loconet interface - meerdere S88LN's + 17 st. S88 - tijdperk V/VI Duits-internationaal |
|
|
hubertus
Netherlands
1991 Posts |
Geplaatst - 09 jan 2014 : 22:18:11
|
Twee zielen, een gedachte. Was nog wat verder gegaan en had een soortgelijke kronkel als Wim, maar dan net iets anders.
Ik lijk het nu voor de combinatie 601 en 602 voor elkaar te hebben. Kost wel 5 logische en 2 speciale acties, dus nog even een nachtje over slapen of het nog wat efficiënter kan. Als het werkt pas ik het ook op de andere sporen toe en dan plaats ik daarna de database nog wel even voor de liefhebber.
Overigens hoort melder 1,07 niet in blok 602 thuis, foutje in de database...
In elk geval bedankt voor het meedenken!
groet, Huub
|
Bewerkt door hubertus op 09 jan 2014 22:19:48 |
|
|
hubertus
Netherlands
1991 Posts |
Geplaatst - 09 jan 2014 : 22:24:55
|
Na het versturen van mijn vorige reactie zag ik pas de reacties van Paul en Rob. Die van Paul is interessant, ik zie nu voor het eerst dat je variabele routes op treinlengte kunt baseren. Wellicht dat dat nog een eenvoudiger resultaat oplevert.
Op basis van treintype doe ik liever niet, dan zou ik het aantal treintypes moeten verdubbelen.
groet, Huub |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
|
PaHaSOFT
3413 Posts |
Geplaatst - 09 jan 2014 : 22:28:27
|
Huub,
Rob zijn gedachte is afhankelijk van treintypes en valt dus niet in jouw vraag. Wat ik voorstel is NIET afhankelijk van treintype en/of locomotief en doet niets moeilijks met logische acties en dergelijke.
Mvg, Paul. |
|
|
hubertus
Netherlands
1991 Posts |
Geplaatst - 09 jan 2014 : 22:41:45
|
Paul,
De laatste zin van mijn vorige bericht had betrekking op de optie die Rob aangaf. En dat is inderdaad iets wat ik niet wil.
Ik heb jouw optie getest en dat is inderdaad een oplossing in de richting waar ik in eerste instantie naar op zoek was, maar ik kon niets vinden. De logische en speciale acties kunnen dus weer vervallen en ik ga een rustige nacht tegemoet. Bedankt.
groet, Huub
|
|
|
hubertus
Netherlands
1991 Posts |
Geplaatst - 10 jan 2014 : 11:12:17
|
Ook in de harde werkelijkheid werkt de optie met de variabele route goed. Ik heb er twee aangemaakt, een met opheffen van de stopkans in blok 602 vanaf een lengte van 155 cm (de lengte van blok 602). En een met opheffen van de stopkans in blok 603 en 604 vanaf een lengte van 130 cm (de lengte van blokken 603 en 604). Na ook nog wat aanpassingen in de toegestane snelheden, werkt het nu zoals ik wil. Op naar de volgende uitdaging. Bedankt voor de hulp.
groet, Huub |
|
|
|
Onderwerp |
|