Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 66 / Bezoekers Vandaag: 1042
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 178
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Wachttijd in blok opheffen voor lange treinen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

hubertus

Netherlands
1991 berichten

Geplaatst - 09 jan 2014 :  18:52:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb een leuke uitdaging op mijn baan, waar ik zelf nog niet goed uitkom.
Bijgevoegd mijn database om te zien waar ik het hieronder over heb.

Op mijn modelbaan bestaan de schaduwstations uit kopsporen, ook voor de getrokken treinen. De sporen 602 t/m 604 en 701 zijn voor korte treinen, 702 t/m 709 voor lange treinen.
Die lange treinen komen daar door heen en weer te steken via spoor 601 en 602/603/604. En de korte treinen kunnen van sppor 602 t/m 604 vertrekken door heen en weer te steken via een van de sporen 701 t/m 709. In principe werkt dit allemaal zoals bedacht.
Op één ding na. Dat korte treinen op spoor 602 t/m 604 een tijdje wachten voor ze weer verder gaan, is de bedoeling. Maar een lange trein die bijvoorbeeld op spoor 602 terecht komt en ook nog 601 bezet houdt, zou direkt moeten keren richting de lange opstelsporen. Maar ook voor de lange treinen blijft de wachttijd voor spoor 602 van toepassing.

Heeft iemand een idee of en hoe ik de wachttijd kan opheffen voor een trein in blok 602, 603 of 604 die te lang is voor dat blok.

Ik heb zelf wel een oplossing met logische acties en tellers in gedachte, maar die is vrij gecompliceerd en redelijk wat werk om in te voeren, terwijl ik nog niet zeker ben of het dan werkt.

Complicerende factor is dat de treinlengte onafhankelijk is van het treintype en locs worden gevarieerd ingezet voor verschillende treinen. Dus iedere oplossing die loc- of treintypeafhankelijk is, is niet interessant voor mij.

Groet, Huub

Download Attachment: Huub2011.bck
145,47 KB

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 09 jan 2014 :  20:17:13  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Huub,

Bij aanvullende blokeigenschappen, misschien invullen stopverbod bij te lange trein?
Is het eerste wat bij me opkomt, verder nog niet naar de database gekeken.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1991 Posts

Geplaatst - 09 jan 2014 :  20:53:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Helaas, dat werkt niet.
Het zijn kopsporen, met een stopverbod voor te lange treinen kun je die er niet meer naar toe sturen. Het blok daarvoor, blok 601, is maar een kort spoortje. Alleen in combinatie van blok 601 met een van de kopsporen 602/603/604 heeft een lange trein voldoende ruimte om terug te kunnen steken naar het andere schaduwstation.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 09 jan 2014 :  21:54:23  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Huub, heb de volgende gedachtekronkel.

Als b.v. melder 1.07 van blok 602 bezet is te samen met melder 2.07 van blok 6.01 dan kun je er bijna vanuitgaan dat er een lange trein op staat. Dit vangen in een logische actie dus beide melders bezet LA waar.
Dan via een speciale actie Een GO opdracht geven bij de loc. Denk dat je dan een aardig eind in de richting komt.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 09 jan 2014 :  22:08:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Volgens mij kan het makkelijker met variabele treinroutes. Per te controleren lengte een route aanmaken die voor alle treinen geldt en natuurlijk niet vergeten de lengte op te geven.
Op tabblad stopverbod moet dan ook de juiste blokken bij opheffen stopkans worden opgegeven.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 09 jan 2014 :  22:17:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Hubertus,

Je kan die lange treinen onderbrengen in een bepaald treintype(s). Via onderhouden gegevens per trein/bloktype kan je de stopkans op 0 zetten evenals de wachttijd.

Grtzz Rob


Geen gelul >> TC + Power 15 - N Spoor - Koploper - Loconet interface - meerdere S88LN's + 17 st. S88 - tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1991 Posts

Geplaatst - 09 jan 2014 :  22:18:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Twee zielen, een gedachte.
Was nog wat verder gegaan en had een soortgelijke kronkel als Wim, maar dan net iets anders.

Ik lijk het nu voor de combinatie 601 en 602 voor elkaar te hebben.
Kost wel 5 logische en 2 speciale acties, dus nog even een nachtje over slapen of het nog wat efficiënter kan. Als het werkt pas ik het ook op de andere sporen toe en dan plaats ik daarna de database nog wel even voor de liefhebber.

Overigens hoort melder 1,07 niet in blok 602 thuis, foutje in de database...

In elk geval bedankt voor het meedenken!

groet, Huub



Bewerkt door hubertus op 09 jan 2014 22:19:48
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1991 Posts

Geplaatst - 09 jan 2014 :  22:24:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Na het versturen van mijn vorige reactie zag ik pas de reacties van Paul en Rob.
Die van Paul is interessant, ik zie nu voor het eerst dat je variabele routes op treinlengte kunt baseren. Wellicht dat dat nog een eenvoudiger resultaat oplevert.

Op basis van treintype doe ik liever niet, dan zou ik het aantal treintypes moeten verdubbelen.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 09 jan 2014 :  22:26:36  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
@Paul,

Dat is dan waarschijnlijk een vrij recente nieuwe optie, kan me niet herinneren die eerder te hebben gezien, maar die optie is inderdaad beter en eenvoudiger.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 09 jan 2014 :  22:28:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Huub,

Rob zijn gedachte is afhankelijk van treintypes en valt dus niet in jouw vraag.
Wat ik voorstel is NIET afhankelijk van treintype en/of locomotief en doet niets moeilijks met logische acties en dergelijke.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1991 Posts

Geplaatst - 09 jan 2014 :  22:41:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Paul,

De laatste zin van mijn vorige bericht had betrekking op de optie die Rob aangaf. En dat is inderdaad iets wat ik niet wil.

Ik heb jouw optie getest en dat is inderdaad een oplossing in de richting waar ik in eerste instantie naar op zoek was, maar ik kon niets vinden.
De logische en speciale acties kunnen dus weer vervallen en ik ga een rustige nacht tegemoet.
Bedankt.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1991 Posts

Geplaatst - 10 jan 2014 :  11:12:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Ook in de harde werkelijkheid werkt de optie met de variabele route goed. Ik heb er twee aangemaakt, een met opheffen van de stopkans in blok 602 vanaf een lengte van 155 cm (de lengte van blok 602). En een met opheffen van de stopkans in blok 603 en 604 vanaf een lengte van 130 cm (de lengte van blokken 603 en 604).
Na ook nog wat aanpassingen in de toegestane snelheden, werkt het nu zoals ik wil. Op naar de volgende uitdaging.
Bedankt voor de hulp.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina