Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 210 / Bezoekers Vandaag: 6906
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 1039
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 wissel schakelt te vroeg
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Seb

Netherlands
251 berichten

Geplaatst - 17 okt 2013 :  12:49:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi allen,

Ook ik heb weer ff een duwtje in de rug nodig, kom ergens even niet uit.

Ik heb een nieuw blok 49 en inhaalblokken 47 en 48 aangemaakt om het verkeer wat te verbeteren tussen de twee stations. Hier lag voorheen alleen een erg lang blok (5)en zorgde voor teveel vertraging dus, iets wat ik al jaren wilde aanpakken en nu eindelijk heb gedaan. Het is rechtsverkeer op de inhaalblokken 47 en 48, de wissels staan in de juiste stand en hoeven dus niet geschakeld te worden. Alles was goed voorbereid en na de data te hebben ingevuld werkte het meteen zoals ik me had voorgesteld. Doch sommige zaken komen vaak naderhand pas aan het licht en had ook het volgende, wat ik nu wil aankaarten, niet verwacht…van alles maar dit niet…nl ontsporingen door wissel 15 door te vroeg omschakelen.

Vanuit blok 11 kan een trein vertrekken naar blok 47 als 47 vrij is. Maar op dat moment kan er ook op blok 48 een trein staan die mag vertrekken…die wachten dus op elkaar…en dat gebeurt ook ! Maar…..als uit 48 een trein vertrekt naar bv blok 29 is de trein halverwege en schakelt wissel 15 al om vanwege de reservering van de trein op blok 11 die naar blok 47 wil. En dit gebeurt alleen vanuit blok 11 lijkt het….vanuit de andere sporen van het station lijkt het goed te gaan tot nu toe..

De staartblokkade staat nog steeds op 11 seconden ( nodig op mijn baan) en toen de blokken 47, 48 en 49 er niet lagen vormde wissel 15 geen probleem icm de reserveringen. Dus het moet ergens zitten icm de nieuwe blokken. Na ongeveer 5 seconden schakelt de wissel al om om de trein uit 11 te laten vertrekken…..terwijl de trein uit blok 18 nog in het korte niet stop blok 4 zit en de staart nog over wissel 15 hangt.
Overal op de baan werkt de 12 seconden van de staartbeveiliging goed….ik werk niet met treinlengtes maar met die staartbeveiliging van 11 seconden…..dus kan in aanvulling blokken ook niks doen met die te lange trein opties.
Doe er de back up van vandaag ff bij…misschien ziet iemand zo wat het is…..ik kom er ff gewoon niet uit. Ben al dagen aan het zoeken, data veranderen enz enz maar niks lijkt te werken.

Groetjes Seb en vast bedankt voor het meedenken

Download Attachment: Sebbestadt_20131017_120704.bck
274,4 KB



Marklin fan(tasiebaan), stoom, diesels en elocs Duits/Zwitsers, tijdperk III en IV, K rails, CU 6021 met Koploper, en.... genieten als een kind !

bellejt

Belgium
454 Posts

Geplaatst - 17 okt 2013 :  13:19:02  Toon profiel  Reageer met citaat
heb je na aanpassing de wissel ook in je wisselstraten gedefinieerd ? Dan kan hij pas geschakeld worden na vrijgave van de wisselstraat.

greetings,groetjes,salutations,Johnny T
Koploper-ECOS2 + 3 boosters ESU 8 Amp - PC P4 - decoders Viessman

Bewerkt door bellejt op 17 okt 2013 13:19:49
Ga naar bovenaan de pagina

Seb

Netherlands
251 Posts

Geplaatst - 17 okt 2013 :  14:41:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Ja John, de rijweg is geselecteerd in baanontwerp, dat werkt allemaal
ok, de treinen komen en gaan waar ze heen moeten of vanaf komen. In blok 4 is maar weinig ruimte...fysiek 50 cm..... ik zou dit blok kunnen verwijderen, de data aanpassen en dit stukje baan in de wisselstaat opnemen en wissel 15 pas in blok 2, 3 en 29 een vrijgave laten geven, dan duurt het ook wat langer.....denk ik

Greetz Seb

Marklin fan(tasiebaan), stoom, diesels en elocs Duits/Zwitsers, tijdperk III en IV, K rails, CU 6021 met Koploper, en.... genieten als een kind !

Bewerkt door Seb op 17 okt 2013 14:43:07
Ga naar bovenaan de pagina

bellejt

Belgium
454 Posts

Geplaatst - 17 okt 2013 :  14:56:25  Toon profiel  Reageer met citaat
ben nu op het werk dus kan het niet bekijken maar zulk een klein blokje neem ik gewoon op in de wisselstraat.Nu geeft hij vermoedelijk al vrij na vrijkomen van dit blok en laat de wissel schakelen.Had dit in mijn station ook in een blok die maar juist lang genoeg was om de trein op te stellen en de laatste wagon was nog op de wissel als die al schakelde.Heb toen gewoon een vierde korte melder aan het eind van het blok gezet.Mijn wisselstraten worden slechts op de stopsectie vrijgegeven.Verkeer is wat trager maar je bent dan zeker dat de ganse trein in het blok is.

greetings,groetjes,salutations,Johnny T
Koploper-ECOS2 + 3 boosters ESU 8 Amp - PC P4 - decoders Viessman
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 17 okt 2013 :  16:45:47  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Seb,

Volgens mij heeft koploper daar een hele simpele oplossing voor als een trein te lang is voor een blok dat lijkt me het geval te zijn bij blok 4

Blok 4 geef je een lengte die hij heeft staat nu nog op 999.
Dus zeg maar even dat hij 30 cm lang is werkelijkheid, dan geef je bij deze zelfde aanvullende blokeigenschappen dat het vorige blok en de wisselstraat bezet gehouden moeten worden als de trein te lang is voor het blok, en dan is je situatie eenvoudig opgelost.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Seb

Netherlands
251 Posts

Geplaatst - 17 okt 2013 :  17:54:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Wim,

Ik zal deze mogelijkheid eens gaan onderzoeken en testen. Ik werkte zoals je weet nog niet met treinlengtes in de blokken. Het zou de eenvoudigste oplossing zijn zoals je al aangeeft. Ik ga het een proberen...thanks voor je feedback.
O ja, Wim, blok 4 was wel een NIET stop blok voor alle treinentypes.....geld dat dan ook niet?

@ John,
Klopt, blok 4 is klein, te kleinm nog een overblijfsel uit het begin van de bouw, Ik zou het nu ook als wisselstraat configureren dan is het ook opgelost omdat de trein dan later een melder passeert. Ik kan dit zondermeer toe gaan passen maar ga zeker ff de tip van Wim eens proberen, het kan dus 2 kanten op om het werkend te krijgen.

Allebei tot zover bedankt mijne heren

Greetz Seb



Marklin fan(tasiebaan), stoom, diesels en elocs Duits/Zwitsers, tijdperk III en IV, K rails, CU 6021 met Koploper, en.... genieten als een kind !

Bewerkt door Seb op 17 okt 2013 17:56:43
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 17 okt 2013 :  19:13:13  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Seb,

Blok4 heeft geen algemeen stopverbod, maar heeft een stopverbod afhankelijk van het rijwindow en of het is aangevinkt daarin.
Een algemeen stopverbod voor blok 4 maak je op een iets andere manier die veel simpeler is.

Namelijk een variabele treinroute met de naam stopverbod blok 4, bij stopverbod blok 4 aanvinken en de variabele trein route laten gelden voor ALLE. Stuk simpeler dan bij al je treinen te moet aanvinken dat blok 4 een stopverbod heeft.

Maar de blok en treinlengte werkt dan natuurlijk ook, dat heeft niets te maken met het wel of niet mogen of kunnen stoppen in een blok.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Seb

Netherlands
251 Posts

Geplaatst - 17 okt 2013 :  21:43:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Klopt helemaal Wim, ik heb idd een eigenwijze werkwijze, ben me dat bewust. Jij werkt op de manier zoals het echt moet, ik ben wat anders begonnen.

PS....Ik heb voor elke lok een treintype waarmee ik per lok per blok kon doen wat ik wilde...wat omslachtig maar dat is zo leuk met Koploper...je mag ermee doen wat je wenst !!!

Ik heb er nu een wisselstraat van gemaakt en blok 4 verwijdert. De data was snel gewijzigd en het werkt nu iig perfect. De seinen reageren nu meteen ook wat later maar had ook meteen gekunt natuurlijk.

Bedankt voor jullie steun jongens, ik kan weer vooruit

Greetz Seb

Marklin fan(tasiebaan), stoom, diesels en elocs Duits/Zwitsers, tijdperk III en IV, K rails, CU 6021 met Koploper, en.... genieten als een kind !
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina