Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 434 / Bezoekers Vandaag: 5507
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 443
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma

Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Probleem Koploper + Digitrax
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Vorige pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

peterha

Netherlands
40 Posts

Geplaatst - 22 dec 2013 :  23:13:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Theo,

Jij stelt het wel makkelijk voor, alleen (electro)technisch ben ik niet zo onderlegd
Ik zal dus eerst moeten begrijpen hoe ik e.e.a. moet (her)aansluiten.

Dat vergt voor mij wel wat denkwerk omdat ik ook moet uitvissen wat dat parallel aansluiten inhoudt.

Ik heb meerdere PM42's en een centrale en een booster. Keerlus schakelingen gebruik ik niet.
Sorry, maar aangezien ik niet zo technisch ben, kost het uitzoeken mij wel de nodige moeite.

Met vriendelijke groet,
Peter

Ga naar bovenaan de pagina

peterha

Netherlands
40 Posts

Geplaatst - 23 dec 2013 :  09:58:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Hi Theo,

Vannacht nog even liggen malen, maar -voor mijn beeldvorming- het volgende om te zien of dit is wat jullie bedoelen.

Ik heb een centrale en een booster. Op de centrale c.q. booster zit 1 PM42 aangesloten en aangezien de PM42 bestaat uit 4 secties die kortsluiting bewaken, zitten op de PM42 dan ook 4x BDL168 (detectie/terugmeldkaart) aangesloten.

De Rail A en Rail B 'uit' van de centrale gaat naar de Rail A en rail B 'in' van de PM42 en van die 4x Rail A en Rail B 'uit' gaat de bedrading naar de 4 BDL168 Rail A en Rail B 'in' en van daar uit naar de blokken.

Nu moet ik de 4x Rail A 'in' van de BDL168 bundelen en rechtstreeks op de centrale c.q. booster aansluiten op de Rail A 'uit' en hetzelfde met de 4 Rail B aansluitingen.
Dat bedoel je toch met parallel zetten?

Zo ja, dan ga ik proberen tussen al het Kerst- en Nieuwjaarsgeweld door het zo aan te sluiten en kijken hoe het werkt in Koploper.

Met vriendelijke groet,
Peter

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 23 dec 2013 :  10:40:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Dat lijkt mij ok. Rail A aan rail A en B aan alle B. Zonder PM42.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd

peterha

Netherlands
40 Posts

Geplaatst - 23 dec 2013 :  11:31:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Nou dan had ik het toch goed begrepen
Ga het een dezer dagen maar eens zo proberen.

Bedankt voor de hulp.

Met vriendelijke groet,
Peter

peterha

Netherlands
40 Posts

Geplaatst - 02 jan 2014 :  11:18:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Allemaal eerst de beste wensen voor een gezond 2014.

Ik heb e.e.a. nog eens getest: de PM42 verwijderd en de A en B rails rechtstreeks op de Centrale aangesloten, maar dit was geen succes.
Even reed alles goed maar toen ik een (spook) bezetmelding simuleerde, sloeg de baan toch weer op tilt en stopte de centrale.
Toen ik de spookmelding ophief, kreeg ik de centrale niet meer aan de praat en moest ik alles (zowel Koploper alsook de Centrale) afsluiten en uitzetten en weer opnieuw opstarten.

Ik denk nu maar zo dat (helaas) Koploper en de Digitrax centrale geen goeie combinatie is en laat het daarom rusten. Jammer.

Iedereen nogmaals bedankt voor het meedenken.

Met vriendelijke groet,
Peter

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 02 jan 2014 :  11:41:26  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Peter,

Zonder je tegen de schenen te schoppen, denk ik dat het aan degene ligt die de baan aangesloten heeft en de baan bediend.
Persoonlijk denk ik dat het aan de pianospeler ligt en niet zo zeer aan de Centrale of aan Koploper.

Verder kunnen we er niet zoveel mee met je verslag, want wat gebeurd er dan en wat gaat er dan op tilt?

Mvg
Wim.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

peterha

Netherlands
40 Posts

Geplaatst - 02 jan 2014 :  11:58:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,

Ik voel me er niet door beledigd of aangesproken hoor.
Ik ben degene die de baan aangesloten heeft en hopelijk is dat goed gebeurd.

Daarbij hoop ik alleen maar van reacties te leren. Het aansluiten van de electronica was best een uitzoek klus.
Het mooiste zou zijn als er iemand in de buurt zou wonen (ik woon in Hoorn) die ook gebruik maakt van Digitrax en Koploper en (meer) verstand heeft van electronica en bij wie het wel goed werkt om samen met mij te kijken of e.e.a. correct is aangesloten.

Ik wil nog wel eens opnieuw de PM42 er tussenuit halen en de BDL168 bezetmeldkaarten rechtstreeks op de Digitrax centrale aansluiten en dan proberen een verslag te maken hoe het zit en wat er in Koploper gebeurt.

Maar dat is niet van de ene dag op de andere dag gebeurd.
Dus als er interesse voor is, wil ik het opnieuw veranderen maar het zal wel even duren.

Met vriendelijke groet,
Peter

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 02 jan 2014 :  12:35:43  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Peter,

Ik zag nergens staan dat je hem er weer tussen gezet hebt, maar goed verder testen is dan dus niet meer aan de orde, want de situatie is niet meer gelijk.

Mvg
Wim.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

peterha

Netherlands
40 Posts

Geplaatst - 01 feb 2014 :  11:35:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

De afgelopen tijd toch nog flink bezig geweest om te achterhalen waar nu de kern van het probleem zou zitten. Ik zat namelijk met het fenomeen dat bij een kortsluiting of spooktrein de treinen in Koploper op andere plaatsen neergezet werden en dat andere blokken dan de werkelijke gereserveerd werden, waardoor alle treinen in de war raakten. Ik wist niet of het aan Koploper lag of aan mijn Digitrax spullen.

Ik heb eerst de kortsluitbeveiliging, de PM42's er tussenuit gehaald en nogmaals me ervan vergewist dat alle rail en kaart aansluitingen goed zaten. Inderdaad, alle Rail B aan elkaar en alle Rail A aan elkaar en Rail A naar Rail A van de Centrale en Rail B idem. Dus daar zat het probleem niet. Daarna de PM42's er weer tussen gezet.

Met wat zoeken en vragen, kreeg ik de tip om dan toch maar eens te kijken naar de instellingen van mijn detectie-/terugmeldkaarten, de BDL168.

Na zoeken vond ik op het TrainController forum informatie dat (voor TC) de standaard instellingen zoals deze in de BDL168 staan, niet goed zijn. Er werd een lijstje opgegeven hoe de instellingen (OpSw) voor TrainController moesten staan. Ik ben er toen maar van uitgegaan dat het voor mij (c.q. Koploper) ook wel eens zou kunnen gelden.

Met enig eigen testwerk heb ik (bijna al) deze instellingen overgenomen en nu werkt 't prima.

Als ik een spooktrein of een kortsluiting simuleer, blijft de loc alleen in het daadwerkelijke blok staan en ook alleen het vooruit gereserveerde blok blijft gereserveerd. Verder niets; er worden nu geen locs of blokken meer verkeerd gereserveerd of bezet.

Na opheffen van de kortsluiting c.q. de spooktrein gaan de treinen weer verder alsof er niets gebeurd is.

Alleen de goeie en juiste meldingen komen nu vanuit de BDL168 en deze worden perfect door Koploper verwerkt. Alles werkt weer zoals het hoort; ik ben blij

Met vriendelijke groet,
Peter

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 01 feb 2014 :  16:26:40  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door peterha

Als ik een spooktrein of een kortsluiting simuleer, blijft de loc alleen in het daadwerkelijke blok staan en ook alleen het vooruit gereserveerde blok blijft gereserveerd. Verder niets; er worden nu geen locs of blokken meer verkeerd gereserveerd of bezet.

Prachtig dat het werkt.
Ik heb toch een vraagje, als een lok een kortsluiting maakt dan sluit de PM42 de stroom af naar dat blok. Maar dan ziet koploper dat blok toch als onbezet en stuurt er vrolijk de volgende lok naartoe ?
Of zie ik dat verkeerd ?

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd

peterha

Netherlands
40 Posts

Geplaatst - 01 feb 2014 :  17:39:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Theo,

Inderdaad, wanneer zich een kortsluiting voordoet, wordt door de PM42 de spanning naar dat gedeelte uitgeschakeld. Koploper is niet ingericht om dat te zien en kan daar gewoon een trein heensturen. Maar, aangezien dat deel spanningsloos is, zal ook die trein stoppen.

Een spooktrein melding wordt op de standaard wijze in en door Koploper afgehandeld.

Mijn probleem zat 'm in het feit dat zowel bij een kortsluiting als een spoortrein melding alle treinposities, bezet- en gereserveerd meldingen door elkaar gehusseld werden en treinen op posities kwamen waar ze niet stonden.

Met de aanpassing van instellingen in de BDL168 detectiekaarten is het probleem opgelost.
De treinen blijven nu in Koploper staat waar ze ook daadwerkelijk op de baan staan en kunnen dus gewoon verder rijden.

Dus: probleem opgelost.

Gr. Peter
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Vorige pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina