Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 347 / Bezoekers Vandaag: 7301
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 443
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Probleem Koploper + Digitrax
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

peterha

Netherlands
40 berichten

Geplaatst - 01 feb 2013 :  17:42:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste mensen,

Ik ben begonnen met het aanleggen van mijn baan met Digitrax. Ik gebruik de PR3 (Interface tussen PC en Koploper), een DCS200 (commandstation), 'n PM42 (Power manager) en BDL168 (Bezetmelders). De baan is aangelegd met (momenteel) drie gescheiden stroomkringen en elke stroomkring is aangesloten op een eigen deel van de PM42.

Als ik handmatig met de Digitrax handregelaar DT402 op elke stroomkring (eigen baandeel) een trein laat rijden, kan ik elke aparte stroomkring kortsluiten en slaat dat deel af en de anderen blijven doorrijden. Zoals het ook hoort in Digitrax termen.

Als ik automatisch rij met Koploper en er treedt geen verstoring op, dan gaat alles prima: de treinen rijden zoals het hoort. Maar, wanneer er (al dan niet bewust) een kortsluiting optreedt, dan raakt Koploper in de war en worden de locaties waar de trein zich op dat moment op de baan bevindt, overhoop gegooid en verschijnen treinen (in Koploper) in blokken waar ze heel niet staan en andere blokken waar ze wel staan geven (spook)bezetmeldingen.
Dit betekent dat deze vorm van foutafhandeling niet goed is en Koploper dan onbetrouwbaar wordt.

Wie heeft ervaring met Koploper + Digitrax (en welke)?
Wie herkent dit probleem en weet misschien een oplossing?

Alvast bedankt voor het meedenken.
Met vriendelijke groet,
Peter

phdirk

Netherlands
2570 Posts

Geplaatst - 01 feb 2013 :  20:47:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Peter,

Ik rij niet met Digitrax, wel met Koploper, natuurlijk en ik herken je probleem wel.
Een aantal jaren geleden, toen ik een loc van een collega Koploperist op de de baan had, heb ik vergelijkbare problemen gehad. Koploper raakte helemaal op tilt. Het beeld bleef hangen, werd blanco en treinen stonden in Koploper op plaatsen waar ze helemaal niet in het echt stonden, kortom chaos. Ik heb dat toen geweten aan de decoder in die loc, want nadat ik hem had gewisseld was het probleem over en heeft zich ook nooit meer voorgedaan. Ik heb maar aangenomen dat de bewuste decoder zodanig sterke stoorsignalen uitzond dat het hele systeem ervan op tilt sloeg.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

peterha

Netherlands
40 Posts

Geplaatst - 01 feb 2013 :  21:16:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Dirk, bedankt voor je reactie.

Het probleem doet zich echter niet voor bij een bepaalde loc, ik heb een aantal keren handmatig getest op kortsluiting (om de PM42 te testen) en zo ontdekte ik het probleem. Bij het testen op kortsluiting, alsook een keer bij een ontsporing met bijbehorende kortsluiting deed zich het probleem voor.

Ik hou het er dan maar op dat Koploper niet overweg kan met alle Digitraxspullen i.c. de PM42 en zal met grote tegenzin moeten afzien van het gebruik van Koploper. jammer, want ik ben al tientallen jaren een zeer tevreden gebruiker.

Groeten,
Peter
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 01 feb 2013 :  22:24:27  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Peter,

Als je dan toch al besloten hebt en de conclusie getrokken hebt dat het aan koploper ligt Wat gewoon het beschreven Loconet protocol gebruikt door Digitrax, Dan heeft het dus geen zin voor ons als bug busters hier verder aandacht en tijd aan te besteden. Wens je veel geluk en plezier met je opvolger van Koploper.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

peterha

Netherlands
40 Posts

Geplaatst - 02 feb 2013 :  08:09:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Wim,

Dit is een beetje kort door de bocht.
Ik heb niet geschreven dat ik stop met Koploper, maar omdat niemand zo snel een oplossing voor het probleem heeft, heb ik "enigszins gechargeerd" teruggeschreven. Vooralsnog heb ik geen ander softwarepakket. Misschien neem ik voorlopig wel voor lief dat als er een ontsporing is, ik de zaak maar even moet resetten.
Zoals gezegd ben ik zeer tevreden over Koploper. Koploper zal inderdaad of uiteraard het goede Loconet protocol volgen, hetgeen ook blijkt uit het feit dat Koploper (als er geen ontsporingen of kortsluitingen zijn) prima functioneert. Echter bij een ontsporing en kortsluiting doet zich het euvel voor.

Ander softwarepakket? TrainController vind ik fors aan de prijs en RocRail vind ik (als onbeholpen en beginnende gebruiker van RocRail) veel te intimiderend met alle zaken die je eerst zelf moet instellen.
Tevens ben ik er in mijn antwoord van uitgegaan dat er niets meer in Koploper veranderd of aangepast wordt omdat Paul Haagsma er mee gestopt is. Vandaar...
Maar als er toch nog mensen zijn die als bug buster er nog tijd en energie instoppen dan ben ik uiteraard meer dan bereid hieraan mee te werken of input te leveren.

In afwachting.
Met vriendelijke groet,
Peter
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 02 feb 2013 :  13:31:41  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Beste Peter,

het blijft een kwestie van lezen.

Bron www.pahasoft.nl
quote:
Het einde
Na alle heftige discussies op diverse forums over mijn beslissing om te stoppen met de ontwikkeling van Koploper, wil ik toch een aantal zaken kwijt:

· Koploper is voor een freeware pakket zeer uitgebreid. Een aantal zaken zouden zeker handiger/makkelijker kunnen, echter alles functioneert uitstekend. Door de afgelopen jaren van intensieve ontwikkeling, veel en enthousiaste gebruikers durf ik te zeggen dat het een stabiel product is geworden. Het stoppen met ontwikkeling, wil niet zeggen dat het programma niet meer functioneert en als je tevreden bent kan je dit nog jaren blijven gebruiken.

· Echter als er nieuwe centrales bijkomen met nieuwe protocollen qua communicatie, zal dat wel een probleem worden. Deze worden niet meer ingebouwd.

· PaHaSOFT blijft support op fouten gewoon geven (nu alleen nog via Koploperforum). Zelfs op de gebruikelijke snelle manier van antwoorden binnen 24 uur (indien mogelijk).

· Zowel privé als op forums zijn vragen geweest over het beschikbaar stellen van de source. Hier is inmiddels lang en goed over nagedacht en zal niet worden gedaan.

Het einde is dus niet zo abrupt als een aantal mensen beweren, maar wordt zo langzamerhand wel definitief!




Mvg
Wim.

PS.: ik zou zeggen laat je systeem alle sectie uitschakelen, koploper zal een kortsluitmelder ontvangen, en zal daardoor stoppen met aansturen van treinen en wissels en lezen van meldingen, met alle gevolgen vandien. Dus het gedrag wat jij waarschijnlijk nu ervaart.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

peterha

Netherlands
40 Posts

Geplaatst - 02 feb 2013 :  16:06:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,

Het zal wel aan mij liggen, maar ik begrijp niet wat je precies met je laatste antwoord bedoelt.
Ik heb de aangehaalde reactie destijds ook wel gelezen en betekent dit nu dat, omdat Loconet/Digitrax al wel ingebouwd is in Koploper, het een probleem is dat onderzocht kan worden en als het een daadwerkelijke fout is, dat die dan opgelost kan worden of valt mijn probleem in de categorie "… nieuwe protocollen qua communicatie …etc".

Kortom: wat moet ik nu doen? Aanmelden en zo ja hoe?
Of blijft de situatie zoals die bij mij nu is?

Met vriendelijke groet,
Peter
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 02 feb 2013 :  22:40:33  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Peter,


Jij hoeft niets aan te melden, als er iets te melden is dan loopt dat via mij.
Maar dit is geen bug, dit is een verkeerde manier van benadering.

Gewoon bij eeen kortsluiting op een booster de gehele baan uitschakelen, en kortsluiting opheffen en er zal geen probleem zijn.

Nu krijgt koploper een kortsluitmelding, maar weet niet waar, en zet de verder uitstyuring van lok en wisselcommando's in de vriezer, met als gevolg de treinen rijden nu blind over de baan.

Persoonlijk zie ik geen mogelijkheid dit binnen koploper of een ander software programma op te lossen. Tenzij je een administratie gaat bij houden welk blok bij welke booster hoort, denk niet dat men daar op zit te wachten.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2570 Posts

Geplaatst - 03 feb 2013 :  20:51:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Peter,

Het is wel verstandig om de IB stil te zetten als er een kortsluiting in de booster onstaat. De IB heeft daarvoor een aparte aansluiting. Laatst hebben we bij een andere Koploperist ook problemen gehad met het feit dat de IB niet meer werd afgeschakeld bij een kortsluiting. Hij heeft daarvoor nu een aparte schakeling gebouwd, zodat de IB weer afschakelt als de booster kortsluiting geeft. Zelf heb ik ook een kortsluitschakeling tussen mijn booster en het TwinCenter zitten. Dat werkt goed.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

peterha

Netherlands
40 Posts

Geplaatst - 03 feb 2013 :  21:14:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Wim,

Hetgeen je schrijft is inderdaad een andere benadering, maar -met alle respect- een omgedraaide.
Omdat Koploper niet overweg kan met de kortsluit-/spookmelding van een reeds ingebouwd systeem (Loconet/Digitrax), moet ik de gehele baan maar uitschakelen en opnieuw opbouwen, i.c. alle treinen verwijderen en weer in de juiste blokken plaatsen.

Met mijn vorige systeem (HCCM) ging na het opheffen van een kortsluit-/spookmelding Koploper gewoon door met de treinen waar ze gebleven waren. Ik verwacht dat dat in alle systemen zo is en niet dat na elke kortsluit- of spookmelding een systeem uitgeschakeld moet worden en alle treinen weer opnieuw geplaatst moeten worden.
Het voordeel van de Digitrax PM42 is, dat (los van Koploper) bij een kortsluiting dat betreffende baandeel stroomloos gesteld wordt, maar dat de rest blijft doorrijden.
Dat is de kracht van de PM42.

Aangezien Digitrax al wel is ingebouwd in Koploper, maar hier niet mee overweg kan, ben ik van mening dat dit momenteel een tekortkoming is in een bestaand, ingebouwd systeem (Digitrax) en dus verholpen zou moeten worden.
Het is te makkelijk om maar te stellen: schakel de hele baan maar uit, de kortsluiting opheffen en er is geen probleem meer.
Integendeel: op het moment van kortsluiting/spookmelding zet Koploper de hele baan al stil, maar gooit de treinlocaties door elkaar. Hierdoor moet ik -zoals eerder gezegd- alles weer opnieuw instellen. Dit is bij geen enkel ander systeem zo.

Ik verzoek je daarom vriendelijk nog eens naar dit probleem te kijken en te overwegen of het inderdaad wel een tekortkoming is die opgelost moet worden.
Zal trouwens best wel een uitdaging zijn.

Ik zal op het BNLS forum ook eens informeren of er medespoorders zijn die gebruik maken van Koploper en Digitrax. Ben eigenlijk wel erg benieuwd naar reacties, vragen of problemen waar anderen eventueel tegenaan lopen. En misschien heeft BNLS forum een groter "verspreidingsgebied".

Verder gebruik ik nu nog alleen een Command Station en geen Booster.
Op dat Command Station is de PM42 aangesloten en op elke stroomkring een BDL168 (detectieprint).

@Dirk
De PM42 is ook een kortsluitschakeling die tussen het CS en de detectieprint zit. Hierdoor ontstaat er geen kortsluiting in het CS (of Booster), dat vangt die PM42 af. De rest van de baan blijft namelijk gewoon doorrijden.

Met vriendelijke groet,
Peter
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 03 feb 2013 :  21:24:33  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Peter,

Geen appels met peren vergelijken.

HCCm is een blokgestuurd systeem net zo als Dinamo.
Daar wordt iedere sectie apart gestuurd, en kan dus ook apart uitschakelen.
Digitrax enz zijn treingestuurde systemen.
Maar je stelt je vraag maar weinig kans dat het verandert.

Mijn benadering is niet de omgekeerde wereld, maar gewoon zoals het is. Deze discussies zijn al vaker gevoerd.

Mvg
Wim.



Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 03 feb 2013 22:43:45
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 04 feb 2013 :  10:11:51  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door peterha



Met mijn vorige systeem (HCCM) ging na het opheffen van een kortsluit-/spookmelding Koploper gewoon door met de treinen waar ze gebleven waren.



Bij mij werkt het ook zo, maar alleen als heel de baan even stopt (net zoals bij een spookmelding). Niks eropbouwen ,niks loks plaatsen....

Niet onlogisch, want welke bezetmelders zijn nog betrouwbaar als een deel van de spanning afgeschakeld is ? Koploper ziet ze als vrij en stuurt er treinen naartoe, die dan prompt stilvallen en ook onzichtbaar worden.


Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

peterha

Netherlands
40 Posts

Geplaatst - 04 feb 2013 :  12:51:54  Toon profiel  Reageer met citaat
In ieder geval bedankt voor de reacties.

Ik blijf het lastig vinden te beoordelen wat nu wel en niet goed is. Het is evenwel niet zo dat de hele baanspanning afgeschakeld wordt.
Feitelijk zorgt een PM42 dat er een viertal gescheiden stroomkringen zijn (secties) zodat die dan toch ook apart afgeschakeld kunnen worden?

Ik zal de spookmelding maar eens uitzetten en hopen dat er geen ontsporingen optreden en zo de boel nog maar eens aanzien.
Misschien dat het later nog eens nodig zal zijn om er op terug te komen.

Bedankt en met vriendelijke groet,
Peter
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 04 feb 2013 :  17:56:53  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door peterha


Ik blijf het lastig vinden te beoordelen wat nu wel en niet goed is. Het is evenwel niet zo dat de hele baanspanning afgeschakeld wordt.
Feitelijk zorgt een PM42 dat er een viertal gescheiden stroomkringen zijn (secties) zodat die dan toch ook apart afgeschakeld kunnen worden?




Klopt, maar dan verdwijnen ook alle bezetmeldingen in dat deel. Dat is ook zo als je met een "zekering" delen wil beveiligen.
Koploper "ziet" die als vrij en stuurt er treinen naartoe.

De PM42 is ongetwijfeld handig op een grote baan waar verschillende mensen handmatig rondrijden. Als er dan ééntje ontspoort, gaat niet de ganse baan plat.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

peterha

Netherlands
40 Posts

Geplaatst - 05 feb 2013 :  13:23:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik ga maar een tijdje experimenteren met en zonder (beperkte) spookmeldingen.
Ook ga ik eens handmatig baandelen even kortsluiten en bij alles maar noteren wat er nu gebeurt en op basis daarvan maar een voor mij werkbare instelling maken.

En Theo, als er inderdaad handmatig en met losse handregelaars gewerkt wordt (dus zonder bv Koploper) werkt de combinatie met de PM42 perfect.

Groeten, Peter
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 05 feb 2013 :  15:13:26  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Zou die PM42 daar dan ook niet voor bedoeld zijn?

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

peterha

Netherlands
40 Posts

Geplaatst - 06 feb 2013 :  11:53:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Wim,

Dat klopt, de PM42 schakelt het baandeel waarin kortsluiting optreedt uit, zodat in de andere baandelen de treinen gewoon blijven doorrijden en niet de hele baan stilvalt.
Maar de ervaring tot nu toe is dat dit in en met Koploper niet zo werkt.

Ga nu eerst maar verder met het verder aanleggen van de baan en ga daarna wel verder uitzoeken.

Groeten,
Peter
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 06 feb 2013 :  12:11:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Sorry Wim,
Hallo Peter,

Koploper is nooit echt geschikt gemaakt voor DigiTrax. Als het zou werken is het mee genomen. Deze hele draad gaat over iets waarin nooit in Koploper is voorzien en wat dus NIET als bug is aan te merken. Hooguit een gebrek ik het ontwerp.

Wat ik denk dat er gebeurd is dat van het deel waar de kortsluiting zit alle bezetmelders ook een bezetmelding afgeven aan Koploper. Het is dan logisch (voor mij althans) dat Koploper de weg kwijt raakt. Op een andere manier kan ik me niet voorstellen dat Koploper de weg kwijt raakt.

Ik vraag me af of dit is op te lossen en of dit weinig werk is. Veel werk met grote aanpassingen doe ik niet meer (dit valt mi niet onder bugfix).
Volgens mij de enige manier van oplossen: als 1 van de afzonderlijke delen een kortsluiting heeft, zorg dat het systeem stopt en dit aan Koploper wordt doorgegeven (vergelijk met start/stop knop op een IB). Afzonderlijk doorrijden op ander deel mis je dan wel.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

peterha

Netherlands
40 Posts

Geplaatst - 06 feb 2013 :  21:33:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Paul,

Bedankt voor je reactie. Ik ben mede op basis van goede ervaringen van de Eindhovense Modelbouwclub overgestapt op Digitrax en Koploper.

Over het geheel genomen werkt alles prima onder Koploper en ook de seinenkaart (SE8c) werkt goed. Ik ben er dan ook erg blij mee.

Nadat ik bij mij het probleem geconstateerd had, had ik al wel het vermoeden dat een systeem als de PM42 niet in Koploper ingebouwd zou zitten. Of het veel werk is, weet ik uiteraard niet.

Zoals al eerder aangegeven, zal ik de komende tijd maar eens rustig testen met kortsluit- en spookmeldingen; kijken wat wel en niet werkt.

In ieder geval iedereen bedankt voor het meedenken.

Met vriendelijke groet,
Peter
Ga naar bovenaan de pagina

peterha

Netherlands
40 Posts

Geplaatst - 21 dec 2013 :  20:37:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste mensen,

Ik heb maar weer eens een "oud paard van stal gehaald".

Destijds heb ik mijn ervaring hier neer gezet, dat Koploper niet goed omgaat met Digitrax.
Zoals toen vermeld husselt Koploper de treinposities na een kortsluiting of spookmelding door elkaar. Het grootste deel van de treinen staat in Koploper dan niet in het blok waar ze daadwerkelijk staan. Je moet dan alle treinen verwijderen en opnieuw in het blok zetten.

Ik heb ondertussen al diverse software programma's gebruikt (RocRail, iTrain, TrainController) maar, aangezien ik hiervoor vele jaren met Koploper heb gewerkt, kan ik stellen dat naar mijn mening/ervaring Koploper er toch nog steeds met kop en schouders boven uitsteekt.

Gezien de reacties destijds in dit draadje, toch nog maar even de vraag: is er ondertussen toch nog iets aangepast hieromtrent in Koploper?

Met vriendelijke groet,
Peter Hagenaars
Ga naar bovenaan de pagina

Henny

Netherlands
105 Posts

Geplaatst - 22 dec 2013 :  14:16:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Peter,

Ik werk met 3 boosters op de baan van onze club en thuis.
De filosofie is, dat Koploper de baan aanstuurt voor automatisch rijden. dus als er ergens een kortsluiting is dan wordt automatisch rijden gestopt, de treinen staan stil. je lost het probleem op en start weer. geen trein staat er verkeerd.

Nu Digitrax, dit systeem is ontwikkeld om treinen DCC aan te sturen en grote emplacementen waar met de hand wordt gereden te voorsien van voedingspanning, zoals bij de Fremo bijeenkomsten, dan is het handig dat alleen het deel afschakelt wat kortsluiting heeft.

Deze twee dingen combineren gaat dus niet. de uitgangspunten zijn verschillend. Ik ben trouwens lid niet alleen van de Vereniging Spoorgroep Zwitserland maar ook van Fremo en heb met beide filosofien te maken en die zijn niet verenigbaar uit te voeren in Koploper.

Is ook lastig in te passen in welk softwarepakket dan ook.


Henny Noordhoek (Duiven gld)
IB-H0m-LTD-Koploper
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2570 Posts

Geplaatst - 22 dec 2013 :  15:00:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Hi All,

Ik zou dan zelf toch kiezen voor het systeem dat bij een kortsluiting ook de centrale wordt gestopt. Dan stopt Koploper namelijk ook en raak je ook geen treinen kwijt. Zoals eerder genoemd in dit draadje werkt dat bij mij zonder enig probleem.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

peterha

Netherlands
40 Posts

Geplaatst - 22 dec 2013 :  19:56:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt voor de antwoorden.

Aangezien ik mijn hele baan aangelegd heb en voorzien heb van Digitrax componenten is het kiezen voor en overstappen op een ander systeem geen optie.
Als het dan ook nog zo is dat er sprake is van twee heel verschillende filosofieën c.q. uitgangspunten die niet verenigbaar zijn, is het jammer voor mij en kan ik Koploper dus inderdaad niet (meer) gebruiken.
Jammer, want ik vond het een perfect pakket.

In ieder geval bedankt voor het meedenken.
Met vriendelijke groet,
Peter
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 22 dec 2013 :  20:52:42  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Peter,

Dit heeft niets met koploper te maken, maar het heeft alleen te maken hoe jij met een kortsluiting omgaat op je baan, zoals ik je al schreef en zoals Henny je ook al schrijft, bij een kortsluiting moet de centrale op stop gaan, dus de gehele baan moet stoppen, alleen dan werkt het, via en met een PC gestuurde baan. Heeft verder niets met digitrax te maken, maar heeft alles te maken met de manier van omgaan en verwerken van een kortsluiting.

PM42 is alleen geschikt voor handmatig bediende banen, bij PC gestuurde banen heb je niets aan de PM42.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

peterha

Netherlands
40 Posts

Geplaatst - 22 dec 2013 :  21:43:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim e.a.,

Ik begrijp nu wat jullie zeggen.
Zoals jij het stelt Wim, houd dat in dat ik de PM42's er tussenuit moet halen en de hele boel opnieuw moet aansluiten/bedraden zonder de PM42 en rechtstreeks op de Digitrax centrale en de booster.

Dan betekent eerst maar eens kijken hoe dat moet en hoeveel werk dat is.
Daarna een proefbaan maken in Koploper en uitproberen.

Maar eens goed over nadenken, want dat is weer een flinke uitdaging.
Aan de andere kant prikkelt het wel weer om toch te proberen het voor elkaar te krijgen.

Denk niet dat het 1-2-3 voor elkaar is, dus het zal dan wel weer even duren voor een update.

In ieder geval bedankt zover.

Met vriendelijke groet,
Peter
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 22 dec 2013 :  22:32:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Dat vele werk begrijp ik even niet. PM eruit en alles parallel zetten op de booster...einde verhaal. Een PM is toch puur een verdeel en beveiligingsschakeling ?

Of gebruik jij de PM ook als keerlusschakeling ? Dan is het inderdaad meer werk en zul je zelfs een paar keerlusschakelingen moeten aanschaffen.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina