Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 432 / Bezoekers Vandaag: 5461
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 442
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 kopstation / doodspoor
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Bert Ruedisueli

Netherlands
148 berichten

Geplaatst - 07 jan 2014 :  21:02:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste forumleden,

Ik heb een probleem met een goederen trein die niet stopt in het kopstation / doodspoor.
Deze trein moet pendelen tussen blok 28 of 29 en dan naar blok 20 kopstation / doodspoor en weer terug.
Ik heb al in gegeven dat het een vaste route is maar helaas als de trein aan komt in blok 20 blijft deze tegen de buffer aan lopen en keert niet om.

Download Attachment: AlpGrum.bck
62,71 KB

Met Vriendelijke Groeten

Bert Ruedisueli

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 07 jan 2014 :  21:31:25  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Bert,

Kloppen de melders dan wel juiste volgorde, en worden ze ook bezet gegeven? In de database lijkt alles juist ingevuld te zijn.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 07 jan 2014 :  21:39:30  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Beste Bert,

Toch een onverwacht addertje onder het gras, in de vaste treinroute in het laatste = blok 20 even aanvinken 'keren in dit blok toegestaan'

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

n160weer

Netherlands
76 Posts

Geplaatst - 07 jan 2014 :  21:45:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Bert

De bezetmelders staan in de verkeerde volgorde in blok 20.
Mogelijk zijn ze alleen verkeerd getekend of het ea is verkeerd in de database gezet.
Even aanpassen en nog eens testen.
En geef aan dat er gekeerd mag worden in blok 20 (aanvulling blokgegevens).

Maar schakel de vaste route eens uit en rij handmatig om ea te testen.

Wanneer de trein handmatig van blok naar blok gestuurd kan worden dan pas kan je een vaste route maken.

succes





Groetjes
Walter Weerdenburg

n160weer win-xp selektrix2000 lichtsluisjes en stroomdetektie.
Ga naar bovenaan de pagina

Bert Ruedisueli

Netherlands
148 Posts

Geplaatst - 07 jan 2014 :  22:14:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Ok bedankt voor de tips ik ga morgen avond testen ik laat het weten.

Met Vriendelijke Groeten

Bert Ruedisueli

Bewerkt door Bert Ruedisueli op 07 jan 2014 22:15:44
Ga naar bovenaan de pagina

Henny

Netherlands
105 Posts

Geplaatst - 08 jan 2014 :  12:05:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb je baan bekeken, ben een RhB fan,
er dient het een en ander nog ingevuld te worden, werkelijke lengte van een blok (staat nu overal op 999 cm en trein lengte (stond op 999) heb ik veranderd in 100 cm) verder was in de vaste route niet aangegeven dat 28 en 29 een alternatief is als er een bezet is. beschrijving blok 27 was nog gekoppeld aan 29.
Denk er ook over na dat een trein die links om rijdt altijd linksom zal rijden, maak een schaduwstation in twee richtingen berijdbaar en de treinen loop wordt onvoorspelbaarder, dus leuker.

succes verder.



Download Attachment: AlpGrum_20140108_115902.bck
64,24 KB

Henny Noordhoek (Duiven gld)
IB-H0m-LTD-Koploper
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1992 Posts

Geplaatst - 08 jan 2014 :  13:06:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Je kunt met blok- en treinlengtes werken, maar dat hoeft niet.
Als je de mogelijkheden die daarmee beschikbaar komen toch niet gebruikt, is het een beetje zonde van het werk om dat allemaal in te vullen. Koploper kan in ieder geval prima uit de voeten met de standaardwaarde 999.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 08 jan 2014 :  13:30:18  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Henny,

Waarom zou dat moeten? Overigens kun je die pendel ook zonder vaste treinroute laten plaatsvinden, maar dat even terzijde.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Bert Ruedisueli

Netherlands
148 Posts

Geplaatst - 11 jan 2014 :  15:44:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Iedereen tot nu toe bedankt voor de tips…….. maar het werkt nog niet.

1 als ik de loc van blok naar blok (handmatig) laat rijden gaat dat in ieder blok goed.
2 Als ik de loc van blok 24 naar 20 laat rijden dan krijg ik zelfs nog de melding (in overzicht locomotieven) stop eerst; dan keren !
Maar als ik de loc Maienfeld 641 (goederen)en in het rijwindow aan vink dat hij de vaste route moet pakken en automatische laat rijden van blok 28 of 29 gaat hij niet naar blok 20 maar rijd via blok 21 of blok 22 en dan slaat hij op hol !

alles werkt wel via de test modus alleen zie ik dan in het overzicht locomotieven wel de vertrektijden verschijnen maar niet dat er gekeerd gaat worden !

Bijgaand nog mijn database die nog wat aangepast is nv jullie tips.


Download Attachment: AlpGrum.bck
61,69 KB

Met Vriendelijke Groeten

Bert Ruedisueli

Bewerkt door Bert Ruedisueli op 11 jan 2014 15:47:49
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 11 jan 2014 :  18:24:48  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Beste Bert,

Als je aanvinkt dat de vaste route actief is en hij is nog niet echt actief omdat hij nog niet in zijn richting blok is geweest in dit geval 20 zal hij kunnen kiezen voor een ander blok in dit geval 21 of 22, alleen als naar blok 20 gaat zal de vaste route daadwerkelijk actief worden en dan zal hij tot het oneindige de loc laten pendelen.
Wat je ziet dat er gebeurd is dus niet vreemd, maar geheel volgens plan zoals koploper dat voor je bedenkt.
Wil je dat de route altijd start dan moet je een ander richting blok kiezen b.v. 24.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 11 jan 2014 18:26:43
Ga naar bovenaan de pagina

Bert Ruedisueli

Netherlands
148 Posts

Geplaatst - 11 jan 2014 :  19:45:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Morgen ff testen Wim alweer bedankt.

Met Vriendelijke Groeten

Bert Ruedisueli
Ga naar bovenaan de pagina

Bert Ruedisueli

Netherlands
148 Posts

Geplaatst - 12 jan 2014 :  22:25:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Helaas na een halve dag en avond kijken en testen rijd de loc (maienfeld) in het kopstation / doodspoor door !!
Het rare is dat de loc bij de laatste bezetmelder (6.8) in blok 24 de loc wat meer snelheid gaat maken en als het ware door schiet in blok 20.
Misschien zijn er nog tip misschien door het lange kijken en proberen zie ik het niet meer; morgen weer verder.


Met Vriendelijke Groeten

Bert Ruedisueli

Download Attachment: AlpGrum.bck
63,51 KB

Bewerkt door Bert Ruedisueli op 12 jan 2014 22:28:04
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 12 jan 2014 :  22:52:51  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Bert, heb je naar de volgorde van de melders gekeken, en anders even de logging aanzetten en die hier even plaatsen.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Bert Ruedisueli

Netherlands
148 Posts

Geplaatst - 13 jan 2014 :  12:51:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Hier de logfile van de vaste route (route2)welke dus niet stopt in blok 20 maar door raast.

Download Attachment: AlpGrum_20141201_121315.txt
3,99 KB

Met Vriendelijke Groeten

Bert Ruedisueli
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 13 jan 2014 :  13:27:28  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Bert,

Melders komen overeen met wat jij hebt opgegeven bij de blokken.
Echter zie ik dat de snelheid nog steeds wordt opgebouwd aan de hand van de ingestelde massasimulatie (tijd)
Ook zie ik dat je de trein met geijkte snelheid laat rijden en dat er niet daadwerkelijk is geijkt.



Zou beginnen met de snelheden daadwerkelijk te ijken, en de tijden van 60 sec naar 3 sec te zetten voor de massasimulatie en van 35 ook naar 3 sec.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 13 jan 2014 13:29:34
Ga naar bovenaan de pagina

Bert Ruedisueli

Netherlands
148 Posts

Geplaatst - 13 jan 2014 :  13:44:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Had ook het idee om toch maar eens eerst te gaan ijken; maar ik dacht dat koploper het ook zonder kon.
Ik laat het van de week nog weten.

Tot zover weer bedankt.


Met Vriendelijke Groeten

Bert Ruedisueli
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 13 jan 2014 :  13:52:16  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Bert,

Begin nu eerst even met de tijden drastisch te verlagen voor de massasimulatie. Volgende stap is daadwerkelijk ijken.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Bert Ruedisueli

Netherlands
148 Posts

Geplaatst - 29 jan 2014 :  22:07:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Vraagje is het nodig dat je in wisselstraten de snelheid instel ?

Met Vriendelijke Groeten

Bert Ruedisueli
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 29 jan 2014 :  22:26:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Voor mij is het altijd een beetje gek om van snelheden te praten en niet te ijken ...
Koploper stuurt de locs met decoderstappen. Ijken dient om koploper te leren welke stap met welke snelheid overeenkomt...

Snelheidsreductie op gebogen wissels is heel normaal..

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Bert Ruedisueli

Netherlands
148 Posts

Geplaatst - 30 jan 2014 :  11:39:42  Toon profiel  Reageer met citaat
En nog een vraag: de punten waar in blok hebben deze invloed op rijgedrag of is dit alleen visueel ?

Met Vriendelijke Groeten

Bert Ruedisueli
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 30 jan 2014 :  11:53:16  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Beste Bert,

Dat is alleen maar visueel, hebben verder totaal geen invloed of werking.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Bert Ruedisueli

Netherlands
148 Posts

Geplaatst - 30 jan 2014 :  22:27:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Gevonden ! Ik heb bij aan sluiten van onbewaakte sectie's vergeten de diode schakeling mee te nemen !
Ik zag dat er soms twee sectie's met bezet melders te gelijk geactiveerd werden.

Nu een vraag hoeveel diode schakelingen moet je hebben; 1 bij elke sectie of is een genoeg voor b.v 30 sectie's van 2 bezet melders.

Met Vriendelijke Groeten

Bert Ruedisueli
Ga naar bovenaan de pagina

JackvdW

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 30 jan 2014 :  23:50:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Bert,

Dat is niet zo moeilijk. Voor elke boosterkring één schakeling waar alle niet gedetecteerde delen (van die kring) op kunnen.
Dan bepaald het vermogen van je booster, de amperages dus, hoe zwaar je diodes moeten zijn. Bij een 3A booster dus diodes van minimaal 3A. Een 1N5401 bijvoorbeeld.

Groeten Jack.
Ga naar bovenaan de pagina

Bert Ruedisueli

Netherlands
148 Posts

Geplaatst - 31 jan 2014 :  10:33:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Ok dus voor iedere booster een diode schakeling; bedankt.

Met Vriendelijke Groeten

Bert Ruedisueli
Ga naar bovenaan de pagina

Bert Ruedisueli

Netherlands
148 Posts

Geplaatst - 31 jan 2014 :  22:46:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Nou en dan rijden de treinen eindelijk volgens het spoorboekje ?
Er was nog een blok waar de bezet nummers verkeerd stonden alles werk nu.
Ik heb er wel veel van geleerd maar stond ook op het punt koploper te vervangen voor een ander besturing systeem; maar ja dan moet je ook weer bij 0 beginnen en nu kom je steeds verder en dieper in koploper Wat een prachtig programma.

Iedereen bedankt voor de goede en vele tip's.

Met Vriendelijke Groeten

Bert Ruedisueli
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina