Auteur |
Onderwerp |
|
Robgood
Netherlands
22 berichten |
Geplaatst - 14 sep 2011 : 23:32:22
|
sorrie als ik een domme vraag stel maar: ik wil in een vaste route in een normaal rijblok (hiermee bedoeld andere treinen rijden hier gewoon ook wel eens doorheen) een loc laten keren... dus hij rijd dit blok binnen, keert en rijd in tegengestelde richting het blok weer uit. (niet een doodlopend blok dus)Kan iemand mij uitleggen hoe dit kan worden gedaan? bedankt... Rob |
|
BartSteur
Netherlands
245 Posts |
Geplaatst - 15 sep 2011 : 12:22:12
|
Ha Rob,
Dat kan, maar dan moeten wel alle opties die dit bewerkstelligen aan staan. - Mag er in het blok gekeerd worden? - Mag er van het blok teruggereden worden naar het vorige blok? - Geef jij in je vaste route het vorige blok aan (kan je dat uberhaupt aangeven, anders staat er iets niet goed bij bovenstaande opties).
Groet, Bart |
|
|
Wissels
Netherlands
1450 Posts |
Geplaatst - 15 sep 2011 : 13:16:27
|
Hallo Rob,
allereerst wordt de enige echte keeropdracht gegeven in onderhouden blokken.
Verder kan je in een vaste route nog aanvinken dat de loc "mag" keren, dit is juist om getrokken treinen te laten keren, waar normaal gesproken alleen treinstellen of trekduw combinaties mogen keren, dit is dus alleen een ontheffing voor treinen die normaal gesproken niet zouden mogen keren in dat blok,
met vriendelijke groet,
Walter
Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded. Doe wat je zegt, dan lieg je niet. |
|
|
BartSteur
Netherlands
245 Posts |
Geplaatst - 15 sep 2011 : 14:21:38
|
@Walter (Off Topic)
Walter, Ik zie dat jij CS1 Reloaded heb. In op zoek naar vervanging van mijn 6051/6021, met behoud van alle andere marklin Digital producten. Zou jij een reactie (ervaringen met CS1 Reloaded en eventueel een aansluitschema of zo) kunnen plaatsen bij mijn topic (http://koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=3513). Alvast bedankt.
@Rob (On Topic) Misschien kan je je database uploaden, dan kunnen we meekijken.
Groet, Bart |
|
|
Wissels
Netherlands
1450 Posts |
Geplaatst - 15 sep 2011 : 18:26:04
|
Hallo Bart,
de overgang is minder moeilijk dan het lijkt, het Central Station 1 (Reloaded) heeft dezelfde aansluitingen voor S88 zoals naar de 6051de 6015 Booster naar de 6021. Ook zijn de wisseldecoders K83 net zoals voorheen bruikbaar. De rails wordt met de rode en bruine draad aan het Central Station aangesloten, Ook kan de oude 52 Watt trafo gewoon gebruikt worden, echter bij de Reloaded update wordt een zwaardere Trafo geleverd.
met vriendelijke groet,
Walter
Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded. Doe wat je zegt, dan lieg je niet. |
|
|
Spoor1
104 Posts |
Geplaatst - 15 sep 2011 : 18:41:34
|
Bart,
quote: Oorspronkelijk geplaatst door BartSteur Walter, Ik zie dat jij CS1 Reloaded heb. In op zoek naar vervanging van mijn 6051/6021, met behoud van alle andere marklin Digital producten. Zou jij een reactie (ervaringen met CS1 Reloaded en eventueel een aansluitschema of zo) kunnen plaatsen bij mijn topic
Neem eens een kijkje op het 3railforum. Vele voorbeelden en ervaringen met de CS1 Reloaded of ESU ECoS 1 en 2.
Groetjes Robby |
|
|
phdirk
Netherlands
2570 Posts |
Geplaatst - 16 sep 2011 : 17:40:03
|
Back on topic.
Hallo Rob,
Als je de instellingen van het blok hebt gedaan, zoals Bart en Walter hebben aangegeven, namelijk dat er so wie so in het blok gekeerd kan worden, zou ik een vaste route aanmaken, specifiek voor de loc, die je wil laten keren. De vaste route begint dan in het blok voor het keerblok. Vervolgens rijdt de trein het keerblok in, keert en rijdt weer naar het beginblok. Vervolgens rijdt de trein nog een blok verder. Dan eindigt de vaste route en rijdt de trein automatisch verder. Als je de trein zou laten stoppen in het beginblok, heb je de kans dat de keerroute weer begint. Je zult nog wel wat logische acties nodig hebben om te voorkomen dat de keerroute start als de trein van de andere kant komt. Succes met het verder puzzelen.
Met beste groeten Dirk HO=TC |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 16 sep 2011 : 19:46:44
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door BartSteur
@Walter (Off Topic)
Walter, Ik zie dat jij CS1 Reloaded heb. In op zoek naar vervanging van mijn 6051/6021, met behoud van alle andere marklin Digital producten. Zou jij een reactie (ervaringen met CS1 Reloaded en eventueel een aansluitschema of zo) kunnen plaatsen bij mijn topic (http://koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=3513). Alvast bedankt.
Bart, het is wel een hele zware bevalling geloof ik. De CS reloaded en de ECoS zijn volledig compatibel met de spullen die je hebt, die kun je 1 op 1 hergebruiken. Dat kun je ook als je kiest voor een Intellibox-Basic of een Intellibox 1 of 2.
Mvg Wim. ps.: op naar het volgende draadje met dezelfde vraag.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus |
|
|
Spoor1
104 Posts |
Geplaatst - 16 sep 2011 : 23:19:59
|
Wim, Je kon het weer niet laten zie ik, jammer hoor.
quote: Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros Dat kun je ook als je kiest voor een Intellibox-Basic of een Intellibox 1 of 2.
Märklin-Motorola-Decoder80 adressen, 14 rijstappen Märklin-mfx-Decoder255 adressen, 14 rijstappen Uhlenbrock-Motorola-Decoder255 adressen, 14 rijstappen
Groetjes Robby |
|
|
Robgood
Netherlands
22 Posts |
Geplaatst - 16 sep 2011 : 23:22:32
|
Bedankt voor de reacties.. helaas snap ik er echt helemaal niks van van wat jullie bedoelen. Ik kan alleen maar vinkjes en instellingen vinden waar ik kan aangeven dat het keren toegestaan is... maar waar zit het vinkje waarmee je aangeeft dat er gekeert moet worden... Walter zegt: allereerst wordt de enige echte keeropdracht gegeven in onderhouden blokken. nu ik heb nu zo een drie uur gezocht maar in onderhouden blokken wordt echt nergens over keren iets vermeld...nergens een keeropdracht knop te vinden heb ik soms een volledig verkeerde koploper versie? ik heb de 7.2... rob |
|
|
PaHaSOFT
3413 Posts |
Geplaatst - 16 sep 2011 : 23:29:31
|
Rob,
Meer is het niet (onderhouden blokken / eigenschappen van een blok).
Mvg, Paul. |
|
|
Robgood
Netherlands
22 Posts |
Geplaatst - 16 sep 2011 : 23:32:46
|
oei.... nu voel ik me echt een enorme oen...(dat ik dit heb gemist...) Ontzettend bedankt...
|
|
|
Robgood
Netherlands
22 Posts |
Geplaatst - 18 sep 2011 : 23:49:55
|
Nu het muntjes is gevallen hoor, afgezien van dat ik die vinkjes gewoon over het hoofd had gezien, was de logika me nog niet duidelijk. Twee avondjes aan het puzzelen geweest nu snap ik het, om het toch even van me af te schrijven: Ik was het 'basis' idee vergeten. Een trein staat in een blok, komt uit een blok en gaat naar een blok. voor het keren moet je dus ook per blok aangeven naar welke blokken gereden kan worden komend uit een bepaald blok, en voor sommige richtingen moet de trein dan keren, vandaar de vinkie daar op die plek. Verder is er dan een onderscheid gemaakt tussen type treinen om ongewenst keren te voorkomen... Nogmaals dank voor de hulp, Rob |
|
|
Seb
Netherlands
251 Posts |
Geplaatst - 06 nov 2011 : 19:53:24
|
In het licht van de vraag van Rob heb ik er ook aansluitend eentje.
Ik heb een lok, die pendelt heen en weer. Zeg van station 1 naar station 2. Maar station 2 is een schaduwstation met een keerlus. Als de lok dus terugkeert bij (tussen)station 1 is het treinstel dus gedraaid en rijden de rijtuigen soms voorop, soms dus achterop. Werkt goed alleen merk ik dat KL problemen heeft met remmen...net of ie in de war wordt gebracht door het keren om de anderse keer. Gek want de rijtuigen maken massa dmv de wielen, of het nu een lok of een rijtuig is, de melder wordt op dezelfde manier bereikt. Het enige wat ik me kan voorstellen is dat de lok pas naar gemiddelde snelheid gaat op een later moment (tov de hele trein) als de rijtuigen voorop lopen en de lok dan teweinig tijd krijgt om netjes te (leren)remmen.
Met de lok voorop remt ie dus netjes af, met de rijtuigen voorop dus niet, maar vrij abrupt.
PS....Ik kan natuurlijk de lok ook vanuit het schaduwstation weer dezelfde weg laten terug laten rijden,dan is het ook opgelost maar ben benieuwd of dit voor KL een 'probleem' is en meerdere dat zo ondervinden of gewoon komt door mijn genoemde gemiddelde snelheid.
Iemand een idee? Vast bedankt
Greetz Seb
Marklin fan(tasiebaan), stoom, diesels en elocs Duits/Zwitsers, tijdperk III en IV, K rails, CU 6021 met Koploper, en.... genieten als een kind ! |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
|
dentheo
Belgium
1758 Posts |
Geplaatst - 06 nov 2011 : 20:25:29
|
En koploper "tijd" gunnen om het te leren.... Soms helpt aankruisen van leren remmen in "twee" richtingen ook wat. Ik heb mijn stuurrijtuigen ook ietsje verzwaard...
Theo vanop de heide. N+SX+kpl+kplRsd |
Bewerkt door dentheo op 06 nov 2011 20:26:13 |
|
|
Seb
Netherlands
251 Posts |
Geplaatst - 06 nov 2011 : 21:28:37
|
Ok Wim en Theo,
Dank jullie, ik ga hiermee eens aan de gang. Ik had toch wel een hoop keren de trein hetzelfde blok laten inrijden en dus KL de tijd gegunt maar ik ga er mee verder. Geduld is een schine zaak en weet dat maar al te goed. Vandaar dat ik erg veel plezier heb met KL.
De wielen van het rijtuig zullen ook misschien teweinig melding genereren, en verzwaren zo ook een optie zijn, zou zomaar kunnen. Het zijn wel massa wielen, dus voor Marklin.
Bedankt zover jongens
Greetz Seb
Marklin fan(tasiebaan), stoom, diesels en elocs Duits/Zwitsers, tijdperk III en IV, K rails, CU 6021 met Koploper, en.... genieten als een kind ! |
|
|
|
Onderwerp |
|