Auteur |
Onderwerp |
|
Seb
Netherlands
251 berichten |
Geplaatst - 19 dec 2010 : 14:44:51
|
Hoi koplopers,
Ik heb 3 korte blokken in mijn baan van nog geen 70cm, met wel een twee terugmeldsecties per blok( twee richtingverkeer) Dit heb ik bewust zo gedaan omdat het eenvoudig niet anders op te lossen was icm met de wissels. Ik weet dat de langste trein normaal de lengte van de blokken/perrons enz bepaalt.
Maar okay, de gemiddelde trein is nu te lang voor deze blokken. Alvorens ik nu allerlei programmaties ga toepassen wil ik graag eens horen wat het eenvoudigste is om de treinen gewoon niet te laten stoppen in deze blokken ( 4. 10 en 14 ) en...om ze toch deze blokken te kunnen laten berijden. In de testmodus krijg ik natuurlijk de melding dat deze blokken te kort zijn voor de trein. Stopverbod helpt niet.
Of moet ik die melders daar niet gebruiken ahw en het zien als een lange wisselstraat? of is dit de oplossing, gehaald uit de help file;
Je kan hier de treinlengte vastleggen. Een trein zal alleen een blok kiezen waarvan de bloklengte toereikend is voor de ingevulde treinlengte. De lengte van een blok wordt vastgelegd in aanvulling blokgegevens. Het is mogelijk om bij de eigenschappen van een blok vast te leggen dat een te lange trein het blok wel zal kiezen, maar er niet zal stoppen. Om gebruik te maken van deze optie moet de gehele trein gedetecteerd worden en moeten eventuele wissels voor het blok ook gedetecteerd worden. Anders wordt de wisselstraat te vroeg vrijgegeven.
Ik weet dat ik nog lang niet alle gegevens heb ingevuld in KL bij bv lengte trein, blokken enz enz maar dat is omdat ik per trein wil testen in de testmodus wat er gebeurt om zo steeds beter inzicht te krijgen wat ik werkelijk programmeer. En vooral ook niet TEVEEL programmeer want daaruit ontstaan juist vaak allerlei onvoorziene beginnersproblemen. (Ik werk nog wel met KL 6.6 maar dat maakt niet even uit)
Vast bedankt!!
Greetz Seb
Download Attachment: Sebbestadt_20101219_143949.bck 99,82 KB
Marklin fan(tasiebaan), stoom, diesels en elocs Duits/Zwitsers, tijdperk III en IV, K rails, CU 6021 met Koploper, en.... genieten als een kind ! |
Bewerkt door Seb op 19 dec 2010 14:55:39 |
|
Seb
Netherlands
251 Posts |
Geplaatst - 19 dec 2010 : 15:18:13
|
Aanvulling op vorig bericht.
Wanneer ik in eigenschappen blokken de vinkjes aanzet bij aktie bij te lange trein ( zie ook bijgevoegde Jpeg) los ik dan het probleem daarmee eenvoudig op? En die vorige blok en wisselstraat ??? moeten die aangevinkt zijn...of niet? wat heeft dit tot direct gevolg?
Greetz Seb
Download Attachment: Naamloos.jpg 209,02 KB
Marklin fan(tasiebaan), stoom, diesels en elocs Duits/Zwitsers, tijdperk III en IV, K rails, CU 6021 met Koploper, en.... genieten als een kind ! |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 19 dec 2010 : 17:13:56
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door Seb
Hoi koplopers, Maar okay, de gemiddelde trein is nu te lang voor deze blokken. Alvorens ik nu allerlei programmaties ga toepassen wil ik graag eens horen wat het eenvoudigste is om de treinen gewoon niet te laten stoppen in deze blokken ( 4. 10 en 14 ) en...om ze toch deze blokken te kunnen laten berijden. In de testmodus krijg ik natuurlijk de melding dat deze blokken te kort zijn voor de trein. Stopverbod helpt niet.
Het eenvoudigste is om een algemeen stopverbod voor deze blokken te maken, en de lengte van deze blokken dan gewoon op 999 te laten staan, krijg je ook geen melding dat je trein te lang is.
Verder kun je natuurlijk ook de optie van de te lange trein gebruiken en daarbij ook aanvinken dat de wisselstraat bezet moet blijven, anders kun je flank aanrijdingen krijgen in het geval van overstekend verkeer.
Mvg Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus |
|
|
Seb
Netherlands
251 Posts |
Geplaatst - 19 dec 2010 : 18:32:24
|
Dag Wim,
Dank voor je reactie weer. Je bedoelt dus dat in variabele routes de betreffende blokken aangevinkt moeten worden bij het stopverbod en in aanvulling blokgegevens de lengte op 999. Dan omzeil je het lengte probleem op een manier.
De tweede heb ik vanmiddag idd getest met die andere optie aktie bij te trein en dat schijnt iig goed te werken in mijn geval misschien ook eenvoudiger. Ik begrijp het nu helemaal, dank voor je hulp.
Btw....zogauw ik alle melders heb aangesloten en (getest) kan ik daadwerkelijk op de baan gaan rijden en niet alleen in de testmodus. Maar ik blijf die modus een geweldig hulpmiddel vinden.
Greetz Seb
Marklin fan(tasiebaan), stoom, diesels en elocs Duits/Zwitsers, tijdperk III en IV, K rails, CU 6021 met Koploper, en.... genieten als een kind ! |
Bewerkt door Seb op 19 dec 2010 21:16:10 |
|
|
phdirk
Netherlands
2570 Posts |
Geplaatst - 19 dec 2010 : 22:46:07
|
Hallo Seb,
Ik zou de optie van blokken en wisselstraat bezet houden gebruiken. Ik heb zelf ook een aantal korte blokken, ook omdat mijn baan nog in opbouw is, maar een aantal zit er ook gewoon in, omdat het niet anders kon. De genoemde optie werkt daarbij goed. Verder heb ik op alle actieve wissels (dat zijn wissels die aan een blok liggen en dus niet de wissels in het midden van een wisselstraat) een bezetmelder. Dat helpt ook goed de wissels bezet te houden. Ik meen echter begrepen te hebben dat dat bij Märklin niet mogelijk is.
Met beste groeten Dirk HO=TC |
|
|
Seb
Netherlands
251 Posts |
Geplaatst - 21 dec 2010 : 00:17:52
|
Hoi Dirk,
Bedankt voor je antwoord. Vandaag drukke dag gehad, vandaar nu pas een reactie van mijn kant.
Je bedoelt dus die optie in aanvullende blokken bij aktie bij te lange trein? en dan vorig blok en wisselstraat ook aanvinken?
Greetz Seb
Marklin fan(tasiebaan), stoom, diesels en elocs Duits/Zwitsers, tijdperk III en IV, K rails, CU 6021 met Koploper, en.... genieten als een kind ! |
Bewerkt door Seb op 21 dec 2010 00:18:53 |
|
|
phdirk
Netherlands
2570 Posts |
Geplaatst - 21 dec 2010 : 21:12:59
|
Hoi Seb,
Helemaal goed, je antwoord bedoel ik dan. Hopelijk kun je nu een beetje bijkomen van de dagelijkse beslommeringen en weer wat met Koploper experimeteren.
Met beste groeten Dirk HO=TC |
|
|
Seb
Netherlands
251 Posts |
Geplaatst - 21 dec 2010 : 22:26:54
|
Dank je Dirk,
Ik ben nu behoorlijk thuis in wat er van mij verwacht word in KL. Heb de laatste weken behoorlijk wat kunnen bijleren, soms wat vraagjes hier op KL forum, en daarom krijg ik er steeds meer plezier in. Je kunt idd met verschillende opties ook weer verschillende resultaten bereiken door juist die verschillende configuraties met melders, treintypes, blokken enz enz toe te passen. Je moet ook creatief denken in KL en dat maakt het programma juist heel leuk en bijzonder interessant. Het is iets wat je moet doorzien en dat gaat steeds beter
Paul heeft, natuurlijk samen met anderen, toch maar mooi een puik programma gemaakt !!!!!
Greetz Seb
Marklin fan(tasiebaan), stoom, diesels en elocs Duits/Zwitsers, tijdperk III en IV, K rails, CU 6021 met Koploper, en.... genieten als een kind ! |
|
|
phdirk
Netherlands
2570 Posts |
Geplaatst - 22 dec 2010 : 21:34:14
|
Hoi Seb,
Je zit helemaal op het goede spoor. Koploper is een heel veelzijdig programma. Je kunt op veel manieren je doelen bereiken, zeker als je er creatief (in de goede zin van het woord) mee omgaat. Als je weer tegen vragen oploopt, zien je vast weer terug op het forum. Eventueel eens bij elkaar op bezoek komen, kan ook heel veel zaken helder maken. Je bent altijd welkom eens in Dordt langs te komen als je in de buurt bent.
Met beste groeten Dirk HO=TC |
Bewerkt door phdirk op 22 dec 2010 21:36:15 |
|
|
Seb
Netherlands
251 Posts |
Geplaatst - 23 dec 2010 : 12:19:03
|
Dank je Dirk, voor de aardige uitnodiging. Wie weet waar de wegen danwel sporen heen leiden..... KL is een prettig gestoord...uuh prettig gespoord programma waarmee ook ik veel zaken kan oplossen. Want er zitten nu eenmaal altijd van die stukken in je baan waar je vanwege de ruimte moet schipperen.
En zeker Dirk, ik zal regelmatig eens een vraag stellen want er is nog veel te ontdekken in KL.
Greetz Seb
Marklin fan(tasiebaan), stoom, diesels en elocs Duits/Zwitsers, tijdperk III en IV, K rails, CU 6021 met Koploper, en.... genieten als een kind ! |
|
|
|
Onderwerp |
|
|
|