Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 76 / Bezoekers Vandaag: 4816
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 369
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 geen communicatie met laptop
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

henk blaak

Netherlands
10 berichten

Geplaatst - 07 dec 2010 :  17:10:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb koploper succesvol geïnstalleerd bij mijn broer. Via de oude laptop met seriele poort en de multimaus en S88xpressNetL1 van Wim Ros.
Nu heb ik thuis een proefopstellng gemaakt van een baantje met slecht 2 blokken (6 secties) en 1 lokomotief ingevoerd.

Koploper draai ik op een wat modernere laptop met XP en via de usb-serieel adapter die ik via dit forum eb aangeschaft.
Ik krijg echter geen verbinding met het baantje. De usb adapter heeft com9. Dat heb ik in het configuratieprogramma ingevoerd.

Ik weet niet wat ik fout doe. Ik voeg de backup bij.


Groet,

Henk Blaak

Download Attachment: henkhuis.bck
4,91 KB

bellejt

Belgium
454 Posts

Geplaatst - 07 dec 2010 :  18:10:58  Toon profiel  Reageer met citaat
vinkjes nakijken : vinkje bij "testen zonder communicatie".Dan gaat koploper er vanuit dat je geen centrale hebt aangesloten.

greetings,groetjes,salutations,Johnny T
Koploper-ECOS2 + boosters-P4
Ga naar bovenaan de pagina

henk blaak

Netherlands
10 Posts

Geplaatst - 07 dec 2010 :  20:37:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Johnny,

Dit was inderdaad het probleem.

Mijn dank is groot.

Groet,

Henk Blaak
Ga naar bovenaan de pagina

Hondenkop

18 Posts

Geplaatst - 12 dec 2010 :  23:16:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Allen,

Als ongeletterde op het gebied van electronica en computers is het mij toch gelukt om:

1) met de Fl. Multimaus en de S88XpressNetLi van Wim Ros een testbaantje te maken. Dit baantje bestaat uit drie blokken met zes gedetecteerde secties (waarvan drie inrij- en drie stopsecties). Alles is m.i. goed aangesloten omdat het groene lampje knippert en de rode incidenteel oplicht wanneer de loc over een gedetecteerde sectie rijdt. De (3) niet gedetecteerde secties heb ik op een diodeschakeling aangesloten.

2)Koploper 7.1 te installeren en een baan te maken die overeenkomt met de hierboven geschetste situatie.

Met de, via dit forum aangeboden USB naar serieel, adapter lukt het mij echter niet om verbinding te maken tussen de PC (met Windows XP) en het digitale systeem (weliswaar Fl. Multimaus maar in Koploper gekozen voor Lenz).

Uiteraard de ´zoekfunctie´ gebruikt maar ik blijf in een K1-gevecht met de compoort/communicatiepoort? Compoortselectie? Com3 wordt door een ander proces gebruikt?

Kan iemand mij tips, uitleg geven wat te doen?

Mvrgr,

Pieter





Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 13 dec 2010 :  01:18:32  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Pieter,

Heb je de drivers geinstalleerd m.b.v. het cd tje bij de USB-Converter?

Als je de USB converter aansluit welke compoort wordt er dan aangemaakt?

Voor de s88XPressnetLI kies je in koploper voor het Lenz systeem omdat het Lenz systeem het XPressnet protocol spreekt en ondersteund.

Verder kies je als baudrate 9600 bps, en als je dat allemaal goed hebt gedaan werkt het zoals het bij iedereen werkt, namelijk uitstekend.

Mvg
Wim.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Hondenkop

18 Posts

Geplaatst - 13 dec 2010 :  21:20:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Wederom bedankt voor je antwoord.

De drivers m.b.v. het CDtje had ik inderdaad geinstalleerd. Ik begrijp ook dat ik in Koploper de compoort moet kiezen die door installatie van de drivers wordt aangemaakt. Echter het is me gisteren niet gelukt te achterhalen welke dat is. Ga het i.i.g. ergens deze week wederom proberen.

Gr,

Pieter
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 18 dec 2010 :  00:49:28  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Pieter,

Als je de USB stekker uit de PC trekt verdwijnt er een comport uit de lijst met compoorten waar je uit kunt kiezen in koploper,
stop je de stekker er weer in dat komt hij er weer bij. Dat is de comport welke jij moet gebruiken.
En anders even windows raadplegen.

Bij mij is het deze te vinden in je apparaatbeheer.


Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus


Bewerkt door Wim Ros op 18 dec 2010 00:57:22
Ga naar bovenaan de pagina

Hondenkop

18 Posts

Geplaatst - 19 dec 2010 :  00:02:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Ik heb in apparatenbeheer gezocht maar kan nergens de compoorten vinden.

Heb het hele proces getracht nogmaals uit te voeren:
- Welcome to the InstallShield Wizard for 9720 Driver.
- The InstallShield Wizard will install 9720 Driver om your computer.

Nogmaals ik kan niets vinden.

Kan ik niet de driver installeren via deze aktie:
- Download/USB to Serial Drivers.
- Windows.
- Win2K_XP
Maar dan?

Gr,

Pieter
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 19 dec 2010 :  00:27:51  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Hondenkop



Kan ik niet de driver installeren via deze aktie:
- Download/USB to Serial Drivers.
- Windows.
- Win2K_XP
Maar dan?



Ja, dat lijkt me wel de bedoeling.
Maar dan? vraag je, nu gewoon het verdere stappenplan volgen wat dan ongetwijfeld verschijnt.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Hondenkop

18 Posts

Geplaatst - 19 dec 2010 :  16:34:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Het is me gelukt Com4 aan te maken. Lenz3.6 aangepast naar Lenz3.0 en ik heb verbinding met de baan. Rijden en stoppen lukt nu via de PC. Stop knop indrukken op de Multimaus geeft melding op het scherm ´Noodstop geactiveerd´. De rest gaat nog niet geheel zoals ik het wil, maar daar ga ik deze week verder mee.

Voor nu i.i.g. bedankt voor je tijd en geduld.

Gr,

Pieter

En nu ga ik met gezwinde spoed sneeuw schuiven, want mijn baas thuis heeft minder geduld...........
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 19 dec 2010 :  17:08:55  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Pieter,
Kijk ook weer gelukt. En wat is de rest wat nog niet helemaal lukt? Misschien ook wel eenvoudig op te lossen?

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Hondenkop

18 Posts

Geplaatst - 19 dec 2010 :  22:22:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

De ´spiegeleieren´ (rood en groen) werken, en ook de Noodstop. Er is dus communicatie.

Als ik een loc op de baan zet en deze staat stil dan knippert alleen het groene lampje. Als ik met de handregelaar ga rijden dan gaat ook het rode lampje (incidenteel) knipperen. Uiteraard stopt de loc nergens want er is maar één loc, en dus niets bezet. Maar ook met twee locs rijden ze gewoon door.

A.d.h.v. het Koploperdocument getracht de bezetmelders te testen. Deze lichten in Koploper echter NIET op (of bellen niet)!!!

Zal e.e.a. m.b.v. de zoekfunctie deze week verder trachten uit te zoeken.

Mvgr,

Pieter
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2556 Posts

Geplaatst - 19 dec 2010 :  22:30:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Pieter,

Dan komen je bezetmeldingen niet door. Dat kan komene doordat de instellingen in Koploper niet goed staan. Dat kunnen we bekijken als je je database hier op het forum zet.
Het kan ook zijn dat je bezetmelders niet werken. Dat zul je ter plekke moeten uitzoeken door dingen na te meten

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Hondenkop

18 Posts

Geplaatst - 19 dec 2010 :  23:06:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dirk,

Bedankt voor je reactie en bij deze mijn database (geen rocket science hoor).

Dat de bezetmelders niet werken kan ik me niet voorstellen, wel dat ik ze (wellicht) niet goed heb aangesloten (alhoewel de beschrijving zeer duidelijk is)!

Mvrgr,

Pieter

Download Attachment: BaanI3blok.bck
6,07 KB
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 20 dec 2010 :  00:22:56  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Beste Pieter in de handleiding van de s88XPressnetLi en in die van Koploper staat dat het eerste melderadres nummer 65 moet zijn.
Als je nu ipv van adres 1 bij de bezetmelders nummer 65 opgeeft en dan aanvinkt dat de module 16 meldpunten heeft zal ook hiet leven in komen.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Hondenkop

18 Posts

Geplaatst - 20 dec 2010 :  16:46:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

De bezetmelders lichten op en (hoe toepasselijk in deze tijd) de bellen klinken!!!

Wederom mijn dank.

Gr

Pieter
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2556 Posts

Geplaatst - 20 dec 2010 :  23:01:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Pieter,

Het probleem van de bezetmelders is nu opgelost, zo te zien. Ik zal binnenkort eens naar je database kijken om te zien of ik nog tops voor je heb.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Hondenkop

18 Posts

Geplaatst - 21 dec 2010 :  13:44:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim, Dirk en alle andere geinteresseerden,

De bellen klinken weliswaar, maar ik heb de champagne iets te vroeg ontkurkt.

Eén loc reageert netjes op de commando´s vanuit koploper: rijdt na vetrekvertraging weg, remt af en stopt in de stopsectie. Daarnaast vetrekt deze niet als ik een wagon met verlichting in het volgende blok zet (Kpl geeft aan ´vervolgblok bezet´). En ook de verlichting kan ik via Kpl aan en uit zetten.

Twee andere locs reageren echter niet en kan ik tot op heden alleen nog maar met de handregelaar besturen, ondanks dat ik ze (m.u.v. uiteaard het decodernummer) dezelfde variabelen meegeef.

Is mijn conclusie derhalve gerechtvaardigd dat het decodernummer in Kpl niet overeenkomt met die in de Multimaus meegegeven? En ik dus naar de CV1 (locadres) moet gaan kijken (trixdecoder 66838)! Wat ik dus al gedaan heb maar dus nog niet helmaal/helemaal niet gelukt is!

Gr,

Pieter

(Weet ook niet of ik deze vraag hier nog mag stellen)
Ga naar bovenaan de pagina

Hondenkop

18 Posts

Geplaatst - 21 dec 2010 :  15:49:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Ook dit is gelukt. I rest my case.

Vrgr,

Pieter

(Muziek James Brown: I feel good, I knew that I would now, So Good, So Good).
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2556 Posts

Geplaatst - 21 dec 2010 :  21:19:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Pieter,

Mooi dat het nu werkt. Wat was de reden dat ze het eerst niet deden en nu wel.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Hondenkop

18 Posts

Geplaatst - 21 dec 2010 :  22:58:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dirk,

Mijn vermoeden was juist en de in Koploper ingevoerde decodernummers correspondeerden niet met die in de M´maus. Deze heb ik uiteindelijk kunnen achterhalen met de ´Loc/wissel´ en ´Shift´ toetsen.

Ga nu met wissels en een Viessmann 5212 aan de slag in een uitgebreider baantje!!!

Dus: I´ll be back.

Groet,

Pieter



Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2556 Posts

Geplaatst - 22 dec 2010 :  21:39:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Pieter,

Bedankt voor de informatie. Veel succes en plezier met de verdere ontdekkingstocht in Koploper. Als je weer vragen hebt, zien we je wel weer hier op het forum.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 22 dec 2010 21:39:59
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina