Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 224 / Bezoekers Vandaag: 13422
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 1385
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 De zoveelste: treinen stoppen te laat
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

SpekNek

Netherlands
3 berichten

Geplaatst - 09 jun 2010 :  23:10:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Goedenavond,

Het is de zoveelste post van "hij stopt niet op tijd".
Maar toch kom ik er niet uit na redelijk wat zoeken/uitproberen.

In blok 1 en 2 stoppen ze meestal wel, maar niet altijd op tijd. Met als gevolg boem .
Heb met de snelheden zitten spelen, min op 5km/h, gem op 15, max op 30, helpt allemaal niet.
Kleine opmerking. De detectie rails is maar 9 cm lang. Misschien is dat het probleem? En ik heb nog geen 'diode brug' om de spanningsval van de bezetmeldingen te compenseren (is dit het misschien?)

Verder: Ecos, viessman 5233, KL 7.

Wie o wie geeft me een hind?

Bij voorbaad dank

Een bijna wanhopige Rodie

Download Attachment: TestOvaal.bck
14,26 KB

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 09 jun 2010 :  23:22:32  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
[quote]Oorspronkelijk geplaatst door SpekNek

Goedenavond,
Kleine opmerking. De detectie rails is maar 9 cm lang. Misschien is dat het probleem? En ik heb nog geen 'diode brug' om de spanningsval van de bezetmeldingen te compenseren (is dit het misschien?)

Wie o wie geeft me een hind?
Een bijna wanhopige Rodie

Tja de hint geef je zelf al. Zou daar dan maar mee beginnen.


En dan de zoveelste keer maar weer eens als antwoord. IJK de snelheid op de juiste manier de 1855 is helemaal niet geijkt en de nadere heeft geen snelheden voor de eerste 4 rijstappen.

Mvg
Wim.




Alleen de waarheid ligt in het midden

Bewerkt door Wim Ros op 09 jun 2010 23:29:52
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 09 jun 2010 :  23:59:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Rodie,

Indien "geen" diodebrug hang dan het middendeel zonder bezetmelder voorlopig bij op de inrijmelder en rij in één richting.

Sommige loks zijn bijna zo lang als de stopsectie, als hij pas gedetecteerd wordt op de laatste as, dan is koploper steeds te laat.


Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2548 Posts

Geplaatst - 18 jun 2010 :  21:05:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Rodie?,

In HO gebruik ik bezetmeldsecties van tenminste 30 cm, maar het liefst tussen de 40 en de 50 cm. Dan schieten treinen niet door maar komen netjes in de stopsectie to stilstand. 9 cm is namelijke wel heel kort om netjes te stoppen. Voor N kun je ongeveer de helft van de waarden nemen.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 20 jun 2010 :  00:14:53  Toon profiel  Reageer met citaat
En toch is er helemaal niks mis mee met een stopsectie van 9 cm óók niet in H0.

Wel dient er aan een aantal voorwaarden te worden voldaan, zoals diodebrug, gereduceerde snelheid en onmiddellijk stoppen in de stopsectie. Dat laatste is veel meer een beveiliging voor jezelf tijdens het leren remmen. Als een loc eenmaal dit onder de knie heeft zal die altijd op de eerste of 2de as stoppen.

Grtzz Rob


Fantasia >> TC + Power 15 - N Spoor - Koploper - Loconet interface - meerdere S88LN's + 15 st. S88 - tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 20 jun 2010 :  12:29:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Rob,
Dan moet je er wel even bijvertellen dat je met lage minimum snelheid moet rijden bv. 5kmh. Anders is dat direkt stoppen geen gezicht...

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1941 Posts

Geplaatst - 20 jun 2010 :  13:16:08  Toon profiel  Reageer met citaat
En bij zo'n lage minimumsnelheid vind ik het nog steeds geen gezicht, zeker omdat een te lage snelheid ook weer niet handig is. De kans dat je dan te hard bij de stopmelder aankomt wordt wel erg groot. En dan werkt bijv. doorrijden in cm niet meer.
Naar mijn idee werkt het beste gewoon de minimumsnelheid op 20-30 km/u zetten en zorgen voor voldoende lange stopsecties icm netjes afremmen.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 20 jun 2010 :  15:28:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Zo doe ik het ook

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2548 Posts

Geplaatst - 20 jun 2010 :  16:36:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Theo en Huub,

Ik ben het helemaal met jullie eens en zo zit mijn baan ook in elkaar. Alles remt er heel erg mooi. Het is volgens mij ook het systeem, zoals dat voor Koploper is bedacht. Daar zijn nog wel draadjes over te vinden op het forum als je gaat zoeken. Ik respecteer overigens dat Rob er een een systeem op nahoudt, dat op een andere filosofie is gebaseerd.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

uermend

Netherlands
27 Posts

Geplaatst - 25 jun 2010 :  14:26:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi,

Heb hetzelfde probleem gehad.

Fout zat in de min en max tijden voor rijden minimum snelheid. deze moeten laag zijn bij korte blokmelders. in te stellen bij <instellingen per database> <remmen/sppoktrein/massa>

en

uitschakelen van optrek/remvertraging in decoder van trein.

en

instellingen van massa simulatie in onderhoud treintypes. mag ook niet te hoog zijn.

suc6

Sander
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1941 Posts

Geplaatst - 25 jun 2010 :  21:56:41  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door uermend

Fout zat in de min en max tijden voor rijden minimum snelheid. deze moeten laag zijn bij korte blokmelders. in te stellen bij <instellingen per database> <remmen/sppoktrein/massa>


Kun je uitleggen waarom dit zou moeten?
Die tijden geven de minimale en maximale tijd aan dat een trein bij het leren remmen op minimale snelheid moet rijden vóór de stopsectie bereikt wordt. Dus wat de lengte van de blokmelders hiermee te maken heeft, ontgaat me even.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina