Auteur |
Onderwerp |
|
phdirk
Netherlands
2570 berichten |
Geplaatst - 20 jun 2010 : 16:31:44
|
Hallo Koploperisten,
In mijn baan hebben alle wissels een bezetmelder. Deze bezetmelders zijn niet opgenomen in de blokdefinities en ze zijn ook niet aan de wissels gekoppeld. De bezetmelders worden gebruikt voor de vrijgave van de wisselstraten. Ik heb dat systeem ingevoerd, omdat ik op dit moment achter bepaalde wisselstraten een aantal korte blokken heb. Ik gebruik voor de korte blokken natuurlijk ook de instelling om bij te lange treinen de voorliggende wisselstraat en het voorliggende blok bezet te houden. Bij de gewone instelling met vrijgave bij het bereiken van de laatste bezetmelder in het volgende blok ging het mis, omdat dan de wissel al weer werden geschakeld, terwijl de trein er nog overheen reed. Ik had dat eerst proberen op te lossen met logische en speciale acties, wat echter tot een enorme massa aan logische en speciale acties leidde. Met het vrijgeven van de wisselstraat na het vrijkomen van de bezetmelder op de laatste wissel werkte het echter perfect. Ik rij daarvoor natuurlijk met volledig gedetecteerde treinen. Tot aan versie 7 werkte dit systeem goed. Ik merk nu dat, hoe ik de instellingen ook zet, de wisselstraat altijd wordt vrijgegeven als de trein de laatste bezetmelder in het volgende blok bereikt, onafhankelijk van de overige instellingen. Het is wel zo dat als de bezetmelder van de wisselstraat eerder wordt vrijgegeven dan de trein de laatste bezetmelder van het volgende blok bereikt, de wisselstraat ook wordt vrijgegeven. Het lijkt er dus op dat het bereiken van de laatste bezetmelder van et laatste blok altijd voorrang heeft bij het vrijgeven van wisselstraten, terwijl dat vroeger niet zo was. Uit contact met Paul is me gebleken dat er ten aanzien van het vrijgeven van wisselstraten tussen versie 6.7 en 7.0 geen wijzigingen zijn doorgevoerd.
Ik heb nu voorlopig voor de oplossing gekozen om de bezetmelders aan de wissels te koppelen. Dan blijven de wissels in ieder geval bezet zolang er een trein op staat.
Mijn vraag is of jullie deze verschijnselen ook waarnemen en/of herkennen en natuurlijk hoe het is opgelost.
Voor de volledigheid voeg ik mijn huidige database bij.
Download Attachment: RailplanDordt.bck 104,84 KB
Alvast weer bedankt voor het meedenken en de ondersteuning.
Met beste groeten Dirk HO=TC |
|
santhe
Netherlands
212 Posts |
Geplaatst - 20 jun 2010 : 16:53:27
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door phdirk
Ik heb nu voorlopig voor de oplossing gekozen om de bezetmelders aan de wissels te koppelen. Dan blijven de wissels in ieder geval bezet zolang er een trein op staat.
Dit moet toch voldoende zijn om er voor te zorgen dat de wissels niet alvast geschakeld worden voor een andere trein. Er kan nu toch geen andere trein claimen.
Theo.
http://www.geenbergen.nl |
|
|
Wissels
Netherlands
1450 Posts |
Geplaatst - 20 jun 2010 : 19:48:25
|
Hallo Dirk,
als je de lengtes in je database goed geconfigureerd hebt zal je dit probleem niet tegenkomen. De lengte van een blok is de totale lengte minus de stopmelder (ervan uitgaande dat de trein al stil staat op het begin van de melding) en de totale treinlengte + loclengte zullen zorgen dat de wisselstraat niet vroegtijdig wordt vrijgegeven.
met vriendelijke groet,
Walter
Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded. Doe wat je zegt, dan lieg je niet. |
|
|
Rob Fongers
Netherlands
658 Posts |
Geplaatst - 20 jun 2010 : 23:08:05
|
Hallo Dirk,
Wat is erop tegen om de melders aan de wissel te koppelen? Als er een keer een contact wegvalt en weer terug komt kan ten onrechte een wissel als vrijgegeven worden beschouwd. Koploper ziet echter wel dat de betreffende melder weer bezet is maar weet niet wat die ermee moet doen omdat aan de voorwaarde al reeds is voldaan. Koppel je deze nu aan de wissel dan blijft die wissel ook bezet.
Het door jouw geschetste probleem herken ik niet. Hier wordt een wisselstraat vrijgegeven op de eerste blok melder met de aanvulling van bovenstaand. Tevens met de beperking van te lange trein, vorig blok en wisselstraat bezet houden, indien van toepassing.
Grtzz Rob
Fantasia >> TC + Power 15 - N Spoor - Koploper - Loconet interface - meerdere S88LN's + 15 st. S88 - tijdperk V/VI Duits-internationaal |
|
|
phdirk
Netherlands
2570 Posts |
Geplaatst - 21 jun 2010 : 21:43:52
|
Hallo Theo, Walter en Rob,
Bedankt voor jullie reacties. Ik zal de lengtes van de blokken en treinen nog eens goed checken. Ik zal verder gaan met het toekennen van bezetmelders aan wissels. Dat werkt inderdaad goed. Het moet nu nog even netjes ingevoerd worden, zodat ook de losse lijnstukjes worden meegenomen. Ik heb gisteravond nog even goed gekeken bij het rijden. Ik heb toen geconstateerd dat het vrijgeven van de wisselstraten bij sommige blokken wel netjes werkt op het vrijkomen van de laatste wissel en bij andere consequent gebeurt op de laatste melder in het opvolgend blok. Ik zal er nog eens verder induiken. Over een paar weken komen er weer een aantal deskundigen over de vloer, dus wellicht zien zij nog iets wat ik over het hoofd heb gezien.
Met beste groeten Dirk HO=TC |
|
|
dentheo
Belgium
1758 Posts |
Geplaatst - 21 jun 2010 : 21:57:35
|
Dirk , Bij elke wisselstraat kan je toch aanvinken op welke bezetmelders de ganse straat moet vrijgegeven worden. Deze bezetmelders moeten bezet worden en daarna vrijkomen, dan pas geeft KL de straat vrij. Heb je dat misschien nog niet voor elke straat gedaan ?
Theo vanop de heide. N+SX+kpl+kplRsd |
|
|
Wim Romijn
Netherlands
1023 Posts |
Geplaatst - 22 jun 2010 : 19:43:05
|
Ik snap het probleem niet dit werkt al vele jaren goed.
Je geeft op dat de wisselstraat vrijgegeven moet worden op de eerste melder van het blok. Vervolgens koppel je de bezetmelder in het baanontwerp aan de betreffende wissels.
Het gevolg hiervan is dat Koploper de wisselstraat vrijgeeft bij het begin van het blok maar omdat de bezetmelder gekoppeld is in het baanontwerp (Wissel/waar in blok/lijn bezet bij ....) zal Koploper de wissel nooit omzetten zolang er een stroomafnemer staat op deze bezetmelder.
Mvtgr,
Wim Romijn. H0 - IB - loconet |
|
|
phdirk
Netherlands
2570 Posts |
Geplaatst - 23 jun 2010 : 21:46:08
|
Hallo Wim en Theo,
Bij mij werkte het ook altijd goed, maar nu niet meer bij alle blokken. Ik heb de vrijgaves ingesteld zoals Theo aangeeft. In sommige blokken werkt dat wel, in andere niet. Ik ben nu begonnen met het systeem, zoals Wim dat aangeeft, dat werkt altijd. Theo moet erover twee weken maar eens naar kijken. Misschien zie ik iets over het hoofd.
Met beste groeten Dirk HO=TC |
Bewerkt door phdirk op 23 jun 2010 21:48:04 |
|
|
Ferdinand Paternoster
Netherlands
139 Posts |
Geplaatst - 24 jun 2010 : 19:01:32
|
Hallo beste medekoplopers,
Ik heb hetzelfde probleem en dacht reageer in deze topic om niet een nieuwe te openen, als U daar geen probleem mee heeft.
Als bij een lokwissel bezig is en de trein gaat van blok 4 via blok 10 naar blok 11 dan wordt de wissel tussen blok 4 en 10 te vroeg vrijgegeven, waardoor de trein met zijn laatste wagon nog op de wissel staat en kortsluiting geeft. Blok 10 is 25 cm lang.
Deze blok wilde ik eerst in de wisselstraat opnemen,zodat een van de bezetmelders in blok 11 de wissel zou vrijgeven maar dat werkt niet, omdat ik blok 10 nodig heb om de lok te laten keren als deze vanuit blok 12 komt om zo naar blok 11 te rijden voor het aankoppelen.
Hetgeen wat Wim Romijn in zijn reactie vertelde krijg ik niet voor elkaar.
Wie kan mij een goede voorzet geven
BvD
Ferdinand
Download Attachment: 201033231643.bck 67,47 KB
Beginnende koploper N-spoor - IB - DCC S88SD16-N(W.Ros) ServoSwitch(K.Drenth)/ Pecco code 55 duits /zwitsers / oostenrijks |
Bewerkt door Ferdinand Paternoster op 24 jun 2010 19:02:35 |
|
|
phdirk
Netherlands
2570 Posts |
Geplaatst - 24 jun 2010 : 21:21:31
|
Hallo Ferdinand,
Bij [Baanontwerp] kun je bezetmelders toewijzen aan wissels en lijnen uit wisselstraten. Dit doe je via [waar in blok]. Je selecteert eerst de betreffende bezetmelder uit de lijst. Het nummer staat dan in een blauw kader en de bezetmelderstip is geel. Vervolgens klik je de wissel aan, die je eraan wil koppelen. Dan rechts klikken en geselecteerd aanvinken. Demo over twee weken.
Met beste groeten Dirk HO=TC |
|
|
Ferdinand Paternoster
Netherlands
139 Posts |
Geplaatst - 24 jun 2010 : 21:28:52
|
@ Ben
jeej helemaal niet gezien, totaal overheen gekeken Dank je voor je reactie.
Edit, ik zie alleen maar waar ik de treinlengte kan invoeren, maar dit is volgens mij om er voor te zorgen dat een te lange trein niet in dat specifieke blok terecht komt ??
@Dirk, Heb het geprobeerd wat je zei, alleen als er een trein rijdt van blok 7 naar 4 bv dan blijft hij voor de wissel staan zegende dat deze al bezet is ???? Over 2 weken kunnen we IRL dit bespreken
Mvg
Ferdinand
Beginnende koploper N-spoor - IB - DCC S88SD16-N(W.Ros) ServoSwitch(K.Drenth)/ Pecco code 55 duits /zwitsers / oostenrijks |
Bewerkt door Ferdinand Paternoster op 24 jun 2010 21:35:29 |
|
|
Wissels
Netherlands
1450 Posts |
Geplaatst - 24 jun 2010 : 22:52:51
|
Hallo Ferdinand,
je zal tevens aan moeten geven voor blok 10, wat te doen bij te lange trein in aanvullende blokgegevens,
met vriendelijke groet,
Walter
Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded. Doe wat je zegt, dan lieg je niet. |
|
|
phdirk
Netherlands
2570 Posts |
Geplaatst - 25 jun 2010 : 21:07:10
|
Hoi Ferdinand,
Heb je misschien in blok 7 een bezetmelder aan de betreffende wissel gekoppeld, die bezet wordt gehouden als de trein in blok 7 staat? Als dat zo is bijt namelijk de trein in zijn eigen staart. Hij wil vertrekken, maar ziet dat de wissel bezet is en vetrekt dus niet. De wissel wordt echter door hemzelf bezet gehouden, via de gekoppelde bezetmelder, die de trein zelf bezet houdt. Ik hoop dat je het nog snapt, want het is wel een beetje een ingewikkeld verhaal geworden. Over twee weken demo.
Met beste groeten Dirk HO=TC |
|
|
|
Onderwerp |
|