Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 304 / Bezoekers Vandaag: 13725
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 1385
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 doorrijden treinen bij rood sein
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

Populier

Netherlands
83 berichten

Geplaatst - 16 mei 2010 :  13:03:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Laat mij mezelf eerst weer even voorstellen.
Hennie Al,(populier. Ik rij met(op) M-rail van Märklin.
Ik heb tot nu toe alleen handmatig met koploper gereden.Ben bezig om een nieuwe baan te maken en dacht dat het wel verstandig zou zijn om Koploper eens echt te leren Net versie 7.0 build 3 geïnstalleerd.
Ben daarom begonnen met de Aelderbaan. Moest gezien de ruimte wat schipperen met de wissels maar de blokken incl. de bezetmelders zijn er. Gebruik stroom detectie door isolatie van de puko's. Heb ook wat M* seinen opgesteld. Geheel nieuwe ervaring. Zeer leuk.
Eerste vraagje: De seinen werden afgeleverd zonder stekkertjes. Ik heb een rood stekkertje aan het draadje waarmee het rode lampje aangaat gezet.(groen naar groen uiteraard) Leek mij logisch. Bij Koploper het standaard 2 standen sein gebruikt. Via viessmann (5211?)geschakeld. Nu geeft Koploper bij het schakelen precies de omgekeerde stand aan. Via aanvinken verkeerd aangesloten geeft die het goede beeld. Wat doe ik fout?
Vraag 2 de belangrijke: Bij het automatisch rijden lijkt alles goed te gaan. stoppen en schakelen seinen, ook bij 2 treinen, tot het fout gaat Lok stopt niet in de sectie, slaat een rood sein over en rijdt gewoon door met de gebruikelijke gevolgen. Vervolgens met 1 lok eerst verder gegaan om te kijken waar het fout gaat. De communicatie staat in bijgaande logging lok25.txt. Helaas heb ik hier nog geen kaas van gegeten om snel de oorzaak te achterhalen. Normaal gesproken zou ik ook zeggen kijk de handleiding door!! Maar het heeft mij al zo veel tijd gekost...! Kan het niet vinden. Enige assistentie van oude rotten is daarom welkom. Bij voorbaat bedankt.

groet Hennie Al

Download Attachment: Aelderbaan_20100516_lok25.txt
3,15 KB

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 16 mei 2010 :  13:31:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Welkom Hennie,

Allereerst doen seinen dus niets ik Koploper. Ze zijn er alleen voor het gezicht.

Ik vermoed dat er een bezetmelder gemist wordt. Beter gezegd Koploper verwacht een bezetmelder en die komt niet. Daardoor blijft de loc doorrijden.
Database nalopen, spookmeldingen inschakelen want dan komt de loc op een niet verwachte melder en stopt alles. Linksonder in het rijwindow staat welke melder er verwacht wordt.

Grtzz Rob


TC + Power 15 - N Spoor - Koploper - Loconet interface - meerdere S88LN's + 15 st. S88 - tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

Populier

Netherlands
83 Posts

Geplaatst - 16 mei 2010 :  14:02:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Rob
Bedankt voor de reactie
Dat seinen niets doen dat weet ik, maar dat bezetmelders spontaan aan/uit gaan is nieuw voor mij. Ik had al een paar keer op de IB naar de bezetmeldingen gekeken maar daar lijkt alles in orde. Ook via testen bezetmelders in Koploper gekeken maar lijkt ook oke. Nu dus maar met volledige spookmeldingen uitzoeken. Bedankt

gr. Hennie
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1941 Posts

Geplaatst - 16 mei 2010 :  14:26:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Hennie,

Er is een doeltreffende manier om te testen bij welke bezetmelder het fout gaat.
Haal op 1 na alle treinen van je baan (om botsingen te voorkomen).
Roep het rijwindow van die ene loc op.
Plaats deze loc in een blok en klik in de werkbalk op de button "rijden volgens bestemming". Sleep dan de loc telkens een blok verder. De loc zou dan in het bestemmingsblok moeten stoppen.
Onder in het rijwindow kun je steeds zien welke bezetmelder koploper verwacht. Je kunt dat vergelijken met hoe je het in werkelijkheid hebt aangesloten. En als alles goed is aangesloten, maar die melding toch niet binnenkomt, checken of de melder wel goed werkt.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Populier

Netherlands
83 Posts

Geplaatst - 16 mei 2010 :  14:41:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Huub

Ben net bezig de drie melders die blijkbaar problemen geven te vervangen. Inderdaad met 1 lok laten rijden met spookdetectie. Als het weer voorkomt zal ik jouw suggestie opvolgen. Eerst maar even alles weer herstellen. (met een oog op Monaco)
gr. Hennie
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 16 mei 2010 :  14:54:40  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
En dan nog maar weer eens de hamvraag zijn de seinen gekoppeld aan de wisselstraten en aan de voorgaande blokken, en is het sein zelf aan een blok gekoppeld?

En weet je zeker dat de trein moet stoppen, want alleen een rood lampje dat zegt net zoveel.

Verder zitten er aan de seinen alleen maar blauwe draden, dus aan welke jij het rode stekkertje doet is geen garantie dat hij met die aansluiting ook rood toont.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden
Ga naar bovenaan de pagina

Populier

Netherlands
83 Posts

Geplaatst - 16 mei 2010 :  15:34:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim

Ik weet dat de waarheid in het midden ligt maar dat betekent nog niet dat de middenrail bij mij de waarheid spreekt. Soms wil er wel eens een isolatiestrookje door de werkzaamheden verschuiven
Alle seinen zijn gekoppeld aan één blok. Inmiddels de drie melders vervangen en op dit moment rijdt er een "Steppenpferd" rustig zijn rondjes en voorlopig reageert alles naar behoren.
Als een blauw draadje het rode lichtje doet branden ga ik er van uit dat er een rood stekkertje aan mag. Is dat fout gedacht? Of spreekt Koploper de waarheid en kan ik de stekkers omdraaien? en alsof de duivel meekijkt: er is net weer een spookmelding op een andere plaats. Zo kan ik niet rustig F1 kijken

gr. Hennie
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 16 mei 2010 :  16:08:05  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Hennie,

En dan nu de schone taak, om uit te zoeken of dat een gevolg is van een verkeerd opgegeven meldpunt in een blok, verkeerde volgorde dus, of dat het een gevolg is van een wissel wat niet om is gegaan, of een fout in de wisselstraat, verkeerde stand dus.
Seinen en seinbeelden kun je in het geheel even buiten beschouwing laten, deze hebben geen invloed op het wel of niet stoppen.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden
Ga naar bovenaan de pagina

Populier

Netherlands
83 Posts

Geplaatst - 16 mei 2010 :  16:24:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim
Alle begin is moeilijk, maar het is wel leuk om te zien dat automatisch rijden met lampjes! We gaan welgemoed door met zoeken nu F1 is afgelopen. We komen er wel.

prettige dag verder

Hennie
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2548 Posts

Geplaatst - 16 mei 2010 :  19:35:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Hennie,

Ook namens mij welkom op het forum. Ik kom even terug op één van de opmerkingen van Wim Ros, namelijk verkeerd geconfigureerde wissels, cq. wisselstraten. Er wordt nog wel eens de fout gemaakt dat het blauwe been van de wissel als het actieve been wordt gezien. Dat is echter onjuist; het zwarte been is het actieve been en geeft dus de richting aan, waar de trein naartoe rijdt. Als dat verkeerd staat in een wisselstraat, raakt Koploper de trein kwijt, met alle gevolgen van dien.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Populier

Netherlands
83 Posts

Geplaatst - 16 mei 2010 :  20:18:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Moet een beetje blozen van alle welgemeende welkoms woorden.Vorig jaar om deze tijd heb ik mij hier aangemeld, maar sindsdien een relatief slapend bestaan geleid. Ga nu bezig met de bouw van de definitieve baan en wil daarom Koploper goed gaan begrijpen, vandaar een hernieuwde start.
@Dirk
Bedankt voor de waarschuwing maar ik laat mij door een wissel geen beentje lichten
Om een indruk te geven als bijlage een foto van de test "Aelderbaan" De bak is bedoeld om een tweede schaduwstation in te bouwen maar voorlopig dus testbaan.
[IMG]http://i901.photobucket.com/albums/ac211/soedah/treinbaan/IMG_0287.jpg[/IMG]

groet Hennie
ps. blijkbaar lukt het mij nog niet om rechtstreeks te plaatsen vandaar ook als bijlage.

[img]http://www.koploperforum.nl/images/icon_paperclip.gif[/img] Download Attachment: IMG_0287.JPG
135,63 KB
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 16 mei 2010 :  21:24:50  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat



Hennie de woorden IMG niet met hoofdletters schrijven dat lukt het wel

Mvg
Wim.

Alleen de waarheid ligt in het midden

Bewerkt door Wim Ros op 16 mei 2010 22:59:00
Ga naar bovenaan de pagina

Populier

Netherlands
83 Posts

Geplaatst - 16 mei 2010 :  22:13:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim
zoals gewoonlijk is de oplossing van problemen eenvoudig als je weet hoe het moet

Hennie
Ga naar bovenaan de pagina

Populier

Netherlands
83 Posts

Geplaatst - 17 mei 2010 :  21:22:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Tijd voor een Update.
Na de vervanging van 3 bezetmelders die wat ongelukkig waren geplaatst functioneert de Aelderbaan inmiddels naar behoren. In eerste instantie met 1 stoomlok (M* BR 24) automatisch gereden en daarna een 2e E-lok ( M* E 40) erbij gezet. Aanvankelijk wat problemen met het afstellen van de remweg maar door de jarenlange ervaring van de machinisten is dit probleem opgelost. Na enkele uren rijden met spookdetectie geen enkel probleem ondervonden. Wat ik mij evenwel afvraag is het volgend. Bij de Aelderbaan is er een klein stukje rangeer/opstelspoor.Bij handmatige bediening rijd de lok keurig terug naar het vorige blok, keert en vervolgt zijn weg op het 'normale' spoor. Bij automatisch rijden keert de E-lok inderdaad terug naar het vorige blok maar gaat vervolgens weer het doodlopende blok in, herhaald de procedure en gaat vervolgens het 'normale' traject in. De stoomlok houdt het na een keer gezien wat mij ook logisch lijkt. Ik heb mij wezenloos gezocht naar de reden waarom de E-lok anders reageert dan de stoomlok maar ik daar kom ik niet achter. Suggesties? Inmiddels aangegeven dat beide loks slechts met toestemming het blok in mogen dus alles gaat naar behoren maar het blijft een raadsel wat ik graag wil oplossen. Als het zo doorgaat mogen er ook binnenkort ook nieuwelingen met moderner materieel op de baan gaan rijden.Voor de liefhebbers een filmpje met de stand van zaken tot op heden. zie:
http://s901.photobucket.com/albums/ac211/soedah/filmpjes%20treinbaan/koploper/?action=view¤t=MVI_0298.flv

groet Hennie

Bewerkt door Populier op 17 mei 2010 21:41:43
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 17 mei 2010 :  21:55:24  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Hennie, alleen trekduwtreinen of treinstellen mogen keren op een kopspoor.

Een trekduwtrein kun je aanvinken in het rijwindow van de lok, een treinstel kun je benoemen in bij de algemene gegevens van de lok waar je ook het decoder adres opgeeft en de snelheid kunt ijken e.d.


Ik zie trouwens op je fimpie dat je de snelheid er behoorlijk in hebt iets langzamer rijden zal een beter resultaat geven. Het remmen is nu vrij heftig, dit kan veel mooier en rustiger.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

Bewerkt door Wim Ros op 17 mei 2010 22:00:21
Ga naar bovenaan de pagina

Populier

Netherlands
83 Posts

Geplaatst - 17 mei 2010 :  23:28:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,
Wat de snelheid betreft heb je natuurlijk gelijk. Ik heb al aardig wat snelheidsbeperkingen aangebracht maar ook dat is een kwestie van leren waar en hoe dat het beste kan. Ik merk bv. dat de E-lok steeds beter leert remmen. In het begin schoot die nogal eens iets te ver door. Moet nog uitzoeken wat de combinaties van cv's en koploper is. Alles heeft tijd nodig.Nu staat alles op de "noodrem" ingesteld. Moet bekennen dat ik slecht de handleiding lees, zal mijn leven beteren.

groet Hennie
Ga naar bovenaan de pagina

Populier

Netherlands
83 Posts

Geplaatst - 18 mei 2010 :  12:10:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Ondanks een aantal uren zonder problemen heeft zich een ongeval voorgedaan. De E-lok is w.s. een stukje te ver doorgereden met de volgende consequenties:

Ik ben nog niet in staat om te analyseren waarom dit is gebeurd. Ik doe het logfile erbij, in de hoop dat iemand hierin kan zien wat er precies gebeurd is en welke instellingen daarvoor verantwoordelijk zijn. De E-lok heeft zich tot nu toe prima gedragen wat afremmen en stoppen betreft.Alvast bedankt voor de hulp

groet Hennie

Download Attachment: Aelderbaan_20100518_ongeval.txt
22,93 KB
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 18 mei 2010 :  14:24:41  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Hennie, zonder de database van jouw hierbij kunnen we hier helemaal niets mee, we weten namelijk niet waar een blok ligt en waar een wissel in je baan ligt, en welke stand deze moet hebben in een bepaalde richting, ook is op je foto niet de gehele situatie te zien, m.n. de stand van de wissels. Helaas maar hier kunnen we niets mee.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden
Ga naar bovenaan de pagina

Populier

Netherlands
83 Posts

Geplaatst - 18 mei 2010 :  16:11:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim
Voor alles moet een eerste keer zijn nietwaar. Volgende poging:
een backup van de Aelderbaan:


Download Attachment: Aelderbaan.bck
38,19 KB
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 18 mei 2010 :  17:26:58  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Hennie, ik zou zeggen begin eens met het juist ijken van de snelheden.

De laagste snelheid voor de E40 is nu 63 km/u (bij rijstap 8). Is dat niet een beetje snel voor zo'n klein baantje, en met de lengtes van je blokken en op dit moment. Om netjes te kunnen remmen e.d. is een minimale snelheid van 20 km/u toch zeker wel gewenst. Dan zullen de doorschieters en het in de ankers gaan ook tot het verleden behoren. Vooral het ijken van de lagere snelheden heb je profijt van.

Overigens heb je aan blok 4 bijna alle lijnen van het sporen plan gekoppeld, dit lijkt me nu niet echt de bedoeling.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

Bewerkt door Wim Ros op 18 mei 2010 17:34:30
Ga naar bovenaan de pagina

Populier

Netherlands
83 Posts

Geplaatst - 18 mei 2010 :  17:44:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Kan je gedachten lezen??
Ben er net achter dat ook het ijken van 0 tot 10 stappen belangrijk is. Dat duurde mij te lang vandaar dat ik op 10 begon. Ik had iets gewijzigd in de instellingen waardoor een trein plotseling ging kruipen (stap 1) Vandaar mijn zoektocht.
Inmiddels ook begrepen hoe ik achteruit uit het kopspoor bij de eerste bezetmelder kan stoppen. Treinen reden door tot het 2e punt met de wagon over de wissel heen, met ontsporing tot gevolg bij het vertrek. Er rijden al een tijdje 2 treinstellen van 80 resp. 57 cm. waarmee ik aan het stoeien ben. Tot nu toe geen spookmelding gehad dus het werkt wel.
Beter is natuurlijk eerst de handleiding uit te lezen maar ja

ps. zag dat ik in een ander draadje jouw naam zomaar in vos had veranderd, ook een leuke naam natuurlijk.

groet Hennie
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 18 mei 2010 :  18:50:13  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Hennie,

Zoals je gemerkt hebt zijn je snelheden veel te hoog zeker voor de stationsblokken en het doodlopende spoor. Het ijken van de lage snelheden is naar mijn mening belangrijker dat de hoge snelheidsstappen.

Een goede waarde voor een kort stationsspoor als de trein hier moete stoppen zal zeker niet hoger mogen zijn dan 40 km./uur conform de werkelijkheid. Het doordlopende spoor 7 zal nog langzamer bereden worden.

verder wordt er 1 wissel opengereden van blok 6 naar blok 7, deze wordt altijd in de verkeerde stand geschakeld.

Ook staat in aanvullende blokgegevens voor ieder blok, geen vinkje bij leer remmen. Koploper leert hierdoor niet bij om de loc op de juiste plaats te laten stoppen.

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded
Ga naar bovenaan de pagina

Populier

Netherlands
83 Posts

Geplaatst - 18 mei 2010 :  22:56:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Walter,
Ben nu een dag bezig met het 'spelen' met snelheden om te achterhalen wat een verandering bij de diverse onderhoud schermen voor gevolgen heeft. Had inderdaad beter de optie remmen moeten lezen. dacht begrepen te hebben dat als bij de lok zelf leren remmen aanstaat dat dat voldoende was. Goed dat je daar op wijst, had de aanrijding vanmorgen denk ik kunnen voorkomen. Begrijp ik nu goed dat als je een wissel tegen de rijrichting in plaatst je de optie verkeerd aangesloten moet gebruiken?
Als de lok nu uit 7 naar 6 gaat schakelt die goed. Hoe krijg ik dat dan voor elkaar
Bedankt voor je opmerkingen. Morgen maar eerst maar eens een stuk of 6 loks op lage snelheid ijken.
Nog een vraagje: kan ik betr alle cv's van de loks weer op hun default waardes instellen en Koploper alles laten regelen? Ik heb bv.
de topsnelheid van de meeste loks al drastisch teruggebracht. En cv 3 en 4 op 0 zetten?

groet Hennie

Bewerkt door Populier op 18 mei 2010 23:56:49
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 19 mei 2010 :  00:39:18  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Populier

Hallo Walter,
. Begrijp ik nu goed dat als je een wissel tegen de rijrichting in plaatst je de optie verkeerd aangesloten moet gebruiken?
Als de lok nu uit 7 naar 6 gaat schakelt die goed. Hoe krijg ik dat dan voor elkaar



Bij voorkeur, zeker met bepaalde centrales de optie fout aangesloten nooit gebruiken, verander de draden op de wisseldecoder is een betere optie.

quote:

Nog een vraagje: kan ik betr alle cv's van de loks weer op hun default waardes instellen en Koploper alles laten regelen? Ik heb bv.
de topsnelheid van de meeste loks al drastisch teruggebracht. En cv 3 en 4 op 0 zetten?

groet Hennie



De topsnelheid van de locs instellen volgens werkelijke topsnelheid, met ijken en snelheden per blokken regel je de rest van de snelheden.

De Cv 3 en 4 op een lage stand, feitelijk moet de decoder sneller kunnen remmen en optrekken dan koploper, helemaal uit hoeft echter niet,

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded
Ga naar bovenaan de pagina

Populier

Netherlands
83 Posts

Geplaatst - 19 mei 2010 :  00:56:56  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Populier

Hallo Walter,

Als de lok nu uit 7 naar 6 gaat schakelt de wissel goed. Hoe krijg ik dat dan voor elkaar

groet Hennie



hoe krijg ik dat met verwisselen van de stekkers voor elkaar. kan nu ook de stekkers andersom in de viessmann steken maar de wissel schakelt nu toch goed? of snap ik het niet?

gr. Hennie
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 19 mei 2010 :  01:04:39  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Hennie,

Als je de stekkers andersom in de decoder steekt, dan moet je het vinkje bij verkeerd schakelen weghalen. Beter is het om deze optie niet te gebruiken zoals Walter al zei.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina