Auteur |
Onderwerp |
|
ron
Netherlands
56 berichten |
Geplaatst - 08 mei 2010 : 15:59:42
|
Hallo medetreiners,
Nadat een wielstel bij het puntstuk van een wissel kortsluiting had veroorzaakt, onstond er een explosie van valse bezetmeldingen en blauwe lijnen (blok bezet) op het scherm. [dit verdween overigens weer na het opheffen van de noodstop]. Vraag: Heeft iemand een idee hoe deze valse bezetmeldingen ontstaan?
Met vriendelijke groet, Ron
Fleischmann N, TC, S88, BMD16, Par/Dec63, PF4 Loconet>RS232 |
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 08 mei 2010 : 16:04:05
|
Ron,
Misschien iets niet goed aangesloten, bijvoorbeeld de common-ground, zomaar een idee. Er staat dus iets te zweven.
Mvg Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden |
|
|
phdirk
Netherlands
2570 Posts |
Geplaatst - 08 mei 2010 : 22:11:45
|
Hallo Ron en Wim,
Dit is hetzelfde verschijnsel dat ik in mijn draadje "Loc spoort niet" onder "Beginners" constateer. Het is bij mij overigens geen kortsluiting, maar de generatie van een spookmelding. De kortsluitbeveiliging komt niet in en alles blijft "netjes" rijden als de spookmelding wordt uitgezet. Het gebeurt inderdaad wel als het wielstel op een puntstuk van een wissel komt, maar wel at random, dus niet steeds bij dezelfde wissel. Het gekke is alleen dat één loc dit verschijnsel geeft en ook een andere als ik daar dezelfde decoder in zet. Dit zijn eenvoudige Uhlenbrock-decoders zonder functie-aansturing. Alle andere treinen rijden probleemloos. Daar zitten ESU en Lenz decoders in. Ik ga dus eens een ander type decoder in de problemen veroorzakende locs zetten en kijken wat er gebeurt. In de aansluitingen van de baan is niets veranderd.
Met beste groeten Dirk HO=TC |
Bewerkt door phdirk op 08 mei 2010 22:15:57 |
|
|
Rob Fongers
Netherlands
658 Posts |
Geplaatst - 08 mei 2010 : 23:49:27
|
Volgens mij heeft het meer met de S88 te maken. Ik ken dit feit ook en ontstaat eigenlijk alleen maar door beroering door mij. Op de een of andere manier gaan dan een bepaalde serie melders constant aan en uit en dit herhaalt zich. Enigste remedie is de melder voor de melders los te koppelen en een paar seconden te wachten voordat je deze weer aansluit. Heb er geen verklaring voor, weet wel dat als de baan in bedrijf is de locs virtueel over de baan vliegen en stoppen op het laatste punt van de route meestal ergens op een geplande stopplaats zoals (schaduw)station. De locs zijn echter nog in het blok waar ze stonden.
Grtzz Rob
TC + 2 X Power 4 - N Spoor - Koploper - Loconet interface - 3 x S88LN + 15 S88 - tijdperk V/VI Duits-internationaal |
|
|
ron
Netherlands
56 Posts |
Geplaatst - 09 mei 2010 : 14:54:02
|
Bedankt voor de reacties,
Ik heb onlangs een PF4 geinstalleerd en ik zal de retourleidingen nog eens nalopen.
Het is een lok met ESU dus daar, denk ik, zal het niet aan liggen.
Ik zocht het zelf ook meer in een burst, die door de kortsluit-stroompiek wordt veroorzaakt. Hoewel alle S88 verbindingen al van ferrietkernen zijn voorzien. (zie ook N-spoorforum, omdat het mechanische deel van de wissel buiten het Koploper kader valt, dacht ik zo)
Bovendien is een kortsluiting wel een beetje destructieve testmethode dus heb ik de wissel aangpast.
Met vriendelijke groet, Ron
Fleischmann N, TC, S88, BMD16, Par/Dec63, PF4 Loconet>RS232 |
|
|
kruismuis
Netherlands
58 Posts |
Geplaatst - 02 aug 2016 : 20:16:46
|
Beste mensen Omdat ik hetzelfde probleem had waarbij ik meer dacht aan een drierail probleem dan aan koploper had ik dezelfde vraag en opmerking vandaag op 3rail http://forum.3rail.nl/index.php?topic=62146.0 Bij mij is de ground driemaal aangebracht, Domweg ergens in de baan kortsluiting op een wissel was het antwoord Ook in mijn geval.
Kruismuis
|
|
|
|
Onderwerp |
|