Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 292 / Bezoekers Vandaag: 2926
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 399
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Leren remmen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Morris1

Belgium
79 berichten

Geplaatst - 13 mrt 2010 :  18:41:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Koplopers,
Ik ben Morris Steens en sinds anderhalf jaar intens bezig met Koploper. Ik vind het een schitterend programma waar ik al uren plezier van heb gehad. Tot hier toe heb ik nog geen hulp nodig gehad,maar nu heb ik toch een vraagje voor jullie. Wanneer ik mijn baan opstart moeten al mijn loc's steeds weer opnieuw leren remmen. Na een tijdje loopt dan alles perfect zoals het hoort, maar de eerste keren dat ze remmen is het werkelijk terug van nul leren remmen(ook volgens de logging).Heb ik iets over het hoofd gezien of is dit een normaal verschijnsel?
Met vriendelijke groeten,
Morris
00/Bachmann/Hornby/Ecos/LDT/Esu Lokpilot

Download Attachment: Market-Blanding.bck
52,75 KB

Bewerkt door Morris1 op 13 mrt 2010 19:10:19

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 13 mrt 2010 :  22:27:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Morris,

Dit is inderdaad geen normaal verschijnsel. Alle rem gegevens worden opgeslagen door Koploper en gebruikt bij de volgende sessie. Wat wel kan zijn dat nog niet in alle blokken de gegevens up to date zijn en daar dus nog extra gemeten/ geleerd moet worden. En Koploper controleert voortdurend of e.e.a nog correct is



Grtzz Rob


TC + 2 X Power 4 - N Spoor - Koploper - Loconet interface - 3 x S88LN + 15 S88 - tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 13 mrt 2010 :  23:30:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Morris,
Is dat steeds zo geweest ?
Of is het nu ineens begonnen ?
Verandert van computer of systeem ?
Welke versie van Koploper draai jij ?

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Morris1

Belgium
79 Posts

Geplaatst - 14 mrt 2010 :  08:59:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Koplopers,
@Theo,
Ik draai onder Windows Vista met Koploper6.7, en niet veranderd sinds ik met koploper ben begonnen.
@ Rob,
Na dat in de Logging " drie maal goed geremd "verschijnt in het betreffende blok denk ik wel dat koploper goed functioneerd, en dan rijden de loc's perfect.
s'anderendaags is als ik de logging gebruik in dezelfde blokken dezelfde loc opnieuw aan het leren remmen.Door het feit dat ik een kleine baan heb, hebben de personentreinen maar 5 blokken door te rijden waarvan twee staionsblokken.Dus het leren remmen gebeurt bijna altijd in dezelfde blokken (tenzij het volgende blok bezet is )
Moet ik mischien het vinkje leren remmen verwijderen als hij drie maal goed geremd heeft?
Bedankt voor jullie medewerking,
Vriendelijke groet,
Morris

00/Ecos/ldt/Esu lokpilot/gelijkstroom


Morris
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 14 mrt 2010 :  11:18:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb de database nog eens bekeken.
Probeer de tijden voor het rijden op minimum snelheid eens iets ruimer te zetten. Ze staan nu tussen 1 en 3 seconden.

Het zou kunnen dat de treinen na een koude nacht iets stroever lopen, dan vallen ze direkt buiten de tolerantie van 1-3 seconden en gaan ze opnieuw leren remmen...



Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 14 mrt 2010 :  11:33:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Morris,

Nee niet het vinkje verwijderen. Het is een fenomeen wat ik niet thuis kan brengen.

Grtzz Rob


TC + 2 X Power 4 - N Spoor - Koploper - Loconet interface - 3 x S88LN + 15 S88 - tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

Morris1

Belgium
79 Posts

Geplaatst - 14 mrt 2010 :  12:05:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Koplopers,
Hartelijk dank voor jullie reactie's. Heb , zoals Theo voorstelde de tijden voor het rijden op minimumn snelheid iets langer gemaakt,met een loc een proef gedaan tot hij drie maal goed geremd had en de pc terug op af en op gezet. Alles blijkt te werken zoals het hoort, dus ik ben jullie dankbaar.Eerlijkheidshalve moet ik er wel aan toe voegen dat ik de laatste maanden koploper aan het"finetune" was, en wanneer je parrameters veranderd( Max Snelheid in blok en zo) moet die arme koploper terug alles bereken ivm de remweg. En daar had ik ook geen rekening mee gehouden.Probleem toch opgelost dank zij jullie.
hartelijk dank en vriendelijke groet van:

Morris

00/Koploper/Ecos/DCC/LDT
/EsuLokpilot/Bachmann
Ga naar bovenaan de pagina

Seb

Netherlands
251 Posts

Geplaatst - 19 dec 2010 :  21:14:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Wat Morris zegt is waar, wanneer je gaat fine tunen zal er ook in het remgedrag weer wat veranderen.Zeker beginners zullen hier nog wel wat ''problemen'' mee hebben.
Maar uit het bovenstaande verhaal begrijp ik wel dat het leren remmen in KL gekoppeld is aan een bepaalde loc, zijn decoder zeg maar. Nu zal ik regelmatig van loc wisselen, dwz, mijn baan is te klein om alle locs te herbergen. Zo nu en dan moet er weer een in 'de doos'. Wanneer ik deze loc dus na zeg 3 weken weer ga laten rijden heeft hij nog steeds het geleerde remgedrag bij zich. Klopt dit?

Greetz Seb

Marklin fan(tasiebaan), stoom, diesels en elocs Duits/Zwitsers, tijdperk III en IV, K rails, CU 6021 met Koploper, en.... genieten als een kind !
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 19 dec 2010 :  21:37:54  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Beste Seb,

Ja.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 19 dec 2010 :  21:58:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Inderdaad Seb, dat weet koploper nog.
Alleen als je hem aan een treintype hangt, dat hij nog nooit gereden heeft, dan start het leren wel opnieuw.
Het is de combinatie lok+treintype die aangeleerd wordt.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

JackvdW

Netherlands
343 Posts

Geplaatst - 20 dec 2010 :  01:05:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Morris en Seb,

Het leren remmen wordt ook voor elke snelheidsstap geleerd van waaraf het remmen begint, wat dus inhoud dat bij fine tunen er net vanaf een stap hoger of lager geremd zou kunnen worden en voor die stappen alles nog geleerd moet worden. Ook kan een trein nog niet op snelheid zijn waardoor vanaf een andere stap geremd word.

Wissel je dan van Treintype dan moet ook hier weer alles geleerd worden. Dit laatste geld trouwens alleen bij geijkt rijden in km per uur en niet voor decoderstappen.

Kijk ook maar eens naar het aantal remrecords bij Systeeminfo, zolang dit nog steeds oploopt worden er nog nieuwe snelheidsstappen toegevoegd aan het leer proces. Er zijn records, per blok, per lok, per snelheidsstap, per treintype. Dat kan dus flink oplopen en best een tijdje duren.

Met vriendelijke groet,

Jack van der Werf
Ga naar bovenaan de pagina

Seb

Netherlands
251 Posts

Geplaatst - 21 dec 2010 :  00:02:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Dank jullie voor de reacties. De reactie van Wim was natuurlijk het eenvoudigste voor mij

Maar ik begrijp de andere stellingen ook, zoals dat van treintype.
Ik heb trouwens wel begrepen dat ook met decoderstappen geleerd kan worden te remmen, alleen in seconden dan, dus anders idd dan bij geijkte locs. Ik heb nu eenmaal ook nog delta locs die voorlopig nog dienst zullen moeten doen.
Ik werk nog niet met treintypes momenteel, eigenlijk meer per loktype.
Om te gaan testen met de locs, ongeacht de lading erachter.
Ik zal ook de komende jaren veel moeten leren met KL maar belangrijk was nu voor nu was dat ik weet of de rem-info in KL bewaard blijft.

Dank voor jullie extra informatie. Krijg zo steeds meer kijk op KL.

Greetz Seb

Marklin fan(tasiebaan), stoom, diesels en elocs Duits/Zwitsers, tijdperk III en IV, K rails, CU 6021 met Koploper, en.... genieten als een kind !
Ga naar bovenaan de pagina

Seb

Netherlands
251 Posts

Geplaatst - 22 feb 2011 :  13:31:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi allen,

Ook ik heb nog wel wat remproblemen. Ik deel een ervaring van mijn kant, vragen zullen nog wel komen.

Nadat de laatste maanden vooral de laatste loodjes van de ruwbouwfase aan de beurt kwamen is de baan nu sinds enkele weken dicht na twee jaar intensief bouwen, dus kan nu pas echt volledig gaan testen met KL. Heb nu uiteraard versie 7.2 erop staan ipv 6.6. Alles werkt perfect en nogmaals..... het is geweldig wat je met KL kunt doen. Het fenomeen remmen is dus ook bij mij aan de beurt nu. Ik heb twee geijkte testloks hiervoor gebruikt, een BR003 en een BR01 om het hele circus te kunnen gaan testen en beoordelen en nog meer ervaring op te doen.
Die laatste, de BR01 heeft een MFX decoder, en de 003 een ESU loksound.

Ik heb dagen gestest met de eerst dag alleen de MFX. alle stopplaatsen laten berijden, duurde een hele dag, en alle stops waren daarna goed, hier en daar nog wat bijgesteld met bv later remmen in cm's. Zag er allemaal geweldig uit. Alles werkte. Toen een dag later de BR003 en alle sporen bereden en de lok stopt nu ook overal perfect. Een dag later nog eens die twee loks laten rijden en toen bleek dat de MFX lok toch alle stopplaatsen 'vergeten'was, ik bedoel, hij stopte eerst overal perfect en twee dagen later dus niet....reed te ver door enz enz en het lijkt erop dat hij dus alle remgegevens kwijt is, wat Morris dus ook had. Ben nu opnieuw alles aan het instellen en ook wat hierboven werd genoemd.....de tijd van minimum snelheid wat verlengen. Ook de initiele tijd ingekort op het vinkje daaronder, stond idd nog op 60 sec. Het vreemde is nu dus dat de BR003 wel in orde blijft, die weet zijn 'plaats' zogegegd.

Het lijkt dus wel degelijk dat de MFX alles 'kwijt' was. Ik begrijp dat je in KL niet PER LOK de remgegevens kan verwijderen en ressetten. Klopt dit?????
Hoeft misschien ook niet want het vinkje leer remmen blijft aangevinkt natuurlijk zodat de lok altijd weer opnieuw leert remmen. Maar dat alles kwijt was bij de MFX lok is wel vreemd.
Hetzelfde als wat Morris dus zei......een dag later alle remgegevens weg.

Ik ga straks weer testen en kijken wat de oorzaak is geweest en zal dan ook een back up plaatsen.

Greetz Seb

Marklin fan(tasiebaan), stoom, diesels en elocs Duits/Zwitsers, tijdperk III en IV, K rails, CU 6021 met Koploper, en.... genieten als een kind !
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 22 feb 2011 :  14:10:21  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Seb,

Je kunt alle remgegevens van 1 bepaalde lok verwijderen (wissen) dat doe je door bij lokoverzicht met je muis op het plaatje (afbeelding) van de lok te gaan staan, op de rechtermuisknop te drukken en te kiezen in het getoonde menu voor verwijderen remgegevens.

Mvg
Wim.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Seb

Netherlands
251 Posts

Geplaatst - 22 feb 2011 :  16:21:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi beste Wim,

Dat wist ik inderdaad niet. Maar nu wel dus....superbedankt .
Ik zal straks eens gaan kijken wat dat menu allemaal bied.
Je ziet Wim, elke keer leer ik wat bij !
Bedankt weer !!!!!!

Greetz Seb

Marklin fan(tasiebaan), stoom, diesels en elocs Duits/Zwitsers, tijdperk III en IV, K rails, CU 6021 met Koploper, en.... genieten als een kind !
Ga naar bovenaan de pagina

Seb

Netherlands
251 Posts

Geplaatst - 22 feb 2011 :  23:07:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Even nog een vraag, meer een bevestiging alvorens te testen.

Virtuele bezetmelders. Nog niet mee gewerkt maar bij het testen van het leren remmen valt op dat de trein na de inrijmelder al bijna meteen naar de veel lagere (gemiddelde)snelheid gaat. Uiteraard ligt dat ook aan de instellingen per lok zoals gemiddelde snelheid ( en eventueel een beetje remvertraging in de lokdecoder zelf). Een virtuele melder zou deze snelheidsvermindering (kruipen) dus kunnen oplossen/ondervangen zodat een lok wat langer zijn snelheid houd alvorens af te gaan remmen.
Dus....een inrijmelder.....een virtuele melder...en een stopmelder.
Eigenlijk de 'oude' remwijze alleen met een virtuele melder ipv een echte melder. Lijkt heel logisch...is dit ook zo?

Greetz Seb

Marklin fan(tasiebaan), stoom, diesels en elocs Duits/Zwitsers, tijdperk III en IV, K rails, CU 6021 met Koploper, en.... genieten als een kind !

Bewerkt door Seb op 22 feb 2011 23:08:55
Ga naar bovenaan de pagina

Seb

Netherlands
251 Posts

Geplaatst - 24 feb 2011 :  17:02:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Al wat dagen bezig nu met leren remmen. Een aantal geijkte loks zijn daarvoor in dienst genomen. Ik heb dankbaar gebruik gemaakt van wat Wim zei....remgegevens verwijderen PER lok.

In de log kun je mooi zien wat het rem-leer gedrag is. Vaak zie je...3x goed geremd en meestal is dat ook zo. Maar ook wel eens 3x goed geremd en dan staat de lok toch wel degelijk tever en bv over de wissel, een centimeter of 10 na de stopmelder. Niet goed dus.
Ik heb wat met de remvertragingen gewerkt in treintype alsook de instelling per database die verband houden met het remgedrag. Staat nu op 1 minimum en 3 maximum tijd. Te lange tijden gaven nog meer problemen, bv 3 en 7 seconden.
Ook krijg ik wel eens een melding....netjes remmen onmogelijk,hoewel dat in korter spoor is in het schaduwstation en daar abrupt geremd mag worden en....de lok wel goed stilstaat op de juiste plaats maar toch die log-melding geeft.

Maar goed. ik blijf maar aan de gang om ervaring op te doen, remgegevens verwijderen en weer opnieuw beginnen. Waarom een lok toch doorschiet hoewel alles in orde lijkt is een raadsel. In het begin remt ie abrupt en aldoende wordt de remweg netjes langer. En soms.....te lang dus.
Maar zoals gezegd...blijf aan testen met veel geduld.

Greetz Seb

Marklin fan(tasiebaan), stoom, diesels en elocs Duits/Zwitsers, tijdperk III en IV, K rails, CU 6021 met Koploper, en.... genieten als een kind !
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 24 feb 2011 :  17:35:34  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Seb, als je nu iedere keer de gegevens verwijdert zal het proces iedere keer opnieuw moeten starten, laat gewoon die gegevens staan, en laat koploper doen waar hij goed in is. Gewoon geduld, en gewoon niet iedere keer de parameter veranderen.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Seb

Netherlands
251 Posts

Geplaatst - 24 feb 2011 :  20:01:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Zal ik doen Wim, het is zeker niet dat ik ongeduldig ben hoor maar dacht, wanneer het behoorlijk fout ging, om dan ahw de remgegevens te resetten. Maar ik zal het achterwege laten en de lok laten zweten hahaha....ipv ikke

Greetz and thanks.
Seb

Marklin fan(tasiebaan), stoom, diesels en elocs Duits/Zwitsers, tijdperk III en IV, K rails, CU 6021 met Koploper, en.... genieten als een kind !
Ga naar bovenaan de pagina

JackvdW

Netherlands
343 Posts

Geplaatst - 25 feb 2011 :  02:49:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Seb,

Als je toch nog doorschieters hebt staat dan je CV4 (afremvertraging) misschien iets te hoog waardoor KL de loc gewoon niet op tijd kan laten stoppen.

Meestal past KL dan ook de massa traagheid aan als hij niet op tijd netjes kan remmen.
Je ziet dan in de logging de mededeling "afremmen met 25% verhoogt". En deze waarde wordt dan steeds hoger gemaakt tot de massasimulatie zover versneld is dat er wel netjes geremd kan worden.

Deze % gegevens van het remmen worden opgeslagen bij de aanvullende blokgegevens.

Deze gegevens kan je, helaas voor alle loks en blokken tegelijk, wissen in het Menu: Algemeen > Initialisatie op het tabblad Remmen.
Je wist alleen de aanvullende remgegevens.

Met vriendelijke groet,

Jack van der Werf
Ga naar bovenaan de pagina

Seb

Netherlands
251 Posts

Geplaatst - 26 feb 2011 :  10:57:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Jack,

Dank voor je meedenken. idd heb ik op sommige loks wat remvertraging in de decoder zelf aanstaan, zeg 15%. Ik deed dat vanwege het mooie remgedrag, extra op KL zeg maar. Ik zag al in de log dat rem gebeuren en ook die 25%, en dan steeds hoger. Zal ook eens in aanvullende blokken kijken voor die remgegevens.

Maar zeker zal ik ook die remvertraging eens uitzetten in sommige loks. Het scheelt ook per lok heel erg en sommige hebben er geen last van, ik bedoel..... KL gaat er goed mee om en laat ze remmen op de juiste plek. In principe moet KL het zelf regelen, zonder dat de decoders ook nog eens rem en optrekvertagingen hebben.

Ik blijf geduldig aan het stoeien met alle zaken want ben erg geboeit geraakt door KL en.....elke dag steeds meer nog

Greetz Seb

Marklin fan(tasiebaan), stoom, diesels en elocs Duits/Zwitsers, tijdperk III en IV, K rails, CU 6021 met Koploper, en.... genieten als een kind !
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 26 feb 2011 :  11:28:33  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Seb, eigenlijk moet je de remvertraging van de lok zo instellen dat hij iets langer doet over het afremmen dat dat koploper wil.
Dan remt de lok vloeiend af. Anders als koploper de baas is over de rijstappen bij het afremmen zal de lok schokkerig afremmen, met andere woorden je zult iedere verandering van snelheid zien, het bokkekar effect.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Seb

Netherlands
251 Posts

Geplaatst - 26 feb 2011 :  13:54:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Ha Wim,

Ja, dat is ook de reden dat ik dit wilde doen, had er al vaker over gelezen ook. Het is allemaal uitproberen en snap goed wat KL moet doen en dat je hem misschien soms wat kunt helpen, Ik werk tenslotte ook maar met 14 rijstappen en dat maakt het soms wat grof in rijgedrag. Maar tot nu toe ben ik al erg tevreden. Ik ben nu met wat Locs die zaken grondig aan het testen om te zien wat het doet als ik de decoder in remgedrag wat aanpas, elke keer ook in zeer kleine stapjes. Laat KL maar flink rekenen....ik zie hem zweten maar je tip neem ik mee !!!!

Greetz and thanks
Seb

Marklin fan(tasiebaan), stoom, diesels en elocs Duits/Zwitsers, tijdperk III en IV, K rails, CU 6021 met Koploper, en.... genieten als een kind !

Bewerkt door Seb op 26 feb 2011 13:55:35
Ga naar bovenaan de pagina

JackvdW

Netherlands
343 Posts

Geplaatst - 27 feb 2011 :  03:06:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Seb,

Ik heb de remvertraging in de decoders ook aan staan voor het mooi glad trekken van de remcurve.

Je moet alleen uitzoeken wanneer deze instelling KL niet in de weg zit.

Ik weet niet of je verschillende merken decoders gebruikt maar bij DCC heb je voor CV 4 verschillende bereiken.
Bij een Zimo staat hij bij mij vaak rond de 30 van de 255 maar bij Lenz en ESU kom je bij verschillende locs heel verschillende settings tegen. De maximale waarde is ook verschillend dus zal je instelling ook evenredig afwijken.

Je moet het dus per lok uitzoeken. Dus tegelijk op het scherm kijken hoe snel KL de lok probeert af te remmen (Overzicht locomotieven, kolom snelheid of Rijwindow lok) en op de baan naar de lok kijken.

Doorschieten en in de logging toch 3 x goed geremd zien duid er op dat je minimumsnelheid ook nog wel eens te hoog kan staan waardoor hij samen met een te hoge cv4 toch doorschiet.

Groeten Jack.

Ga naar bovenaan de pagina

Seb

Netherlands
251 Posts

Geplaatst - 27 feb 2011 :  10:22:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Jack,

Zeer interessante opties die je me aanbied.
Om even een vraag te beantwoorden: Ik heb meest loks met een ESU (loksound) decoders. Ook een MFX stoomlok en twee loks met decoders van wijlen Hans Kroko4. Ik krijg nu eindelijk ook de ESU lokprogrammer om makkelijk de zaken met de CV's te kunnen wijzijgen. Nu was ik nog ff afhankelijk van een vriend. Met de 6021 kan het ook maar is wat minder makkelijk.Wil met ESU blijven werken en dat tot in de puntjes afstellen.

Ik kwam er gisteren ook al weer achter dat dat gelijktrekken echt helpt en bijna een gelijkmatige optrek laat zien, zeker met mijn 14 stappen. Maar dat gaat iid ten koste van remwegen. Dat 3X goed geremd is ook idd niet altijd zaligmakend want je krijgt toch later soms weer andere meldingen op hetzelfde blok van dezelfde lok. Een teken dat ook de minimum snelheden te hoog staan, hoewel bij de meeste loks toch op 20km oid.

De rijstappen zijn nogal grof. Ondanks dat we de snelheidscurve drastisch verlaagt hebben zit bij de loks toch vaak een snelheids verschil in stappen van 8 of 10 km. En dat is behoorlijk natuurlijk.
Ik zal, wat je zegt, per lok naar een compromis moeten werken. Maar ik denk dat wanneer ik het ESU lokprogramma goed ken, ik hier en daar nog wel zaken kan verbeteren. Ook zal ik ooit naar de ECOS oid gaan en als het goed is heb ik dan 27 (28) rijstappen of misschien nog meer.

Tot nu toe ben ik tevreden, alle zaken die niet goed lopen moeten op te lossen zijn en het oplossen van problemen vind ik op zich ook altijd wel een uitdaging, samen met mede Koplopers dan wel
Net wat je zegt......Je moet alleen uitzoeken wanneer deze instelling KL niet in de weg zit

Ik gebruik iig de log om (verschillende)zaken te zien die de PC berekent met KL.
Alleen moet je ook zo'n melding kunnen lezen, ik bedoel, je moet hem op de juiste wijze interpreteren, net als met dat 3X goed geremd bv.....wil niet zeggen dat het werkelijk ook GOED is zoals jij ook zegt.

Greetz and thanks
Seb

Marklin fan(tasiebaan), stoom, diesels en elocs Duits/Zwitsers, tijdperk III en IV, K rails, CU 6021 met Koploper, en.... genieten als een kind !

Bewerkt door Seb op 27 feb 2011 10:23:30
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 27 feb 2011 :  11:26:16  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Seb,

Laat koploper nu gewoon het remmen regelen, komt vanzelf goed.
Zal ik je een geheimpje verklappen, ik kijk nooit naar dat soort log gegevens.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina