Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 145 / Bezoekers Vandaag: 2422
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 399
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Gebruik van terugmelders
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

luc75

Netherlands
3 berichten

Geplaatst - 24 feb 2011 :  21:29:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste forum leden,

Ik heb een beginners vraag over het verwerken van de terugmeldingen vanaf een Marklin baan.
Op mijn baan heb ik de beschikking over schakelrails en reed-contacten. Mijn vraag gaat over het volgende: als een trein van het ene blok (A) het andere blok (B) inrijdt, dan geeft de terugmelder direct aan het begin van blok (B) een signaal terug aan Koploper dat de trein daadwerkelijk dat volgende blok ingereden is. Het sein van dat vorige blok (A) kan daarmee op rood geschakeld worden door Koploper.
Nu moet er een tweede terugmelding komen op het moment dat de trein blok (B) verlaten heeft. Dat klopt toch?
Is het dan zo dat je voor die terugmelding dezelfde terugmelder gebruikt (een schakelrail of een reed-contact)?

Ik vermoed dat ik ergens een redenatie fout maak, maar ik kom er niet goed uit hoe ik hiermee Koploper op de juiste manier gebruik (c.q. de schakelrails en reed contacten moet inzetten).
Ik hoop dat iemand op dit forum e.e.a. kan verduidelijken.
Dank daarvoor.

Met vriendelijke groet,

Luc

phdirk

Netherlands
2547 Posts

Geplaatst - 24 feb 2011 :  22:12:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Luc,

Allereerst welkom op het forum en bij de Koploperclub.
Koploper werkt met twee meldpunten (bezetmelders) per blok. Je kunt daar reedrelais en bij Märklin ook contactrails voor gebruiken. Het eerste bezetmeldpunt vertelt Koploper dat de trein, waarvan Koploper verwacht dat hij het betreffende blok inrijdt, ook daadwerkelijk in dat blok aankomt. Het blok wordt dan bezet gegeven en het remproces begint om de loc te laten stoppen op de tweede bezetmelder. Dat is het "leren remmen"-proces. Als de trein op de tweede bezetmelder aankomt, wordt, in de normale situatie, het vorige blok vrijgegeven. Dat is in het kort het principe van Koploper. Koploper heeft heel veel vrijheidsgraden, zodat je nog veel meer dingen kunt instellen, maar dat is les 26.
Overigens worden reed-relais niet als betrouwbare melders beschouwd. Ik heb er zelf geen ervaring mee. Ik rij twee-rail en gebruik stroomdetectie en dat werkt perfect.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 24 feb 2011 22:13:25
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 24 feb 2011 :  23:33:49  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Luc,

Heb je al een gewerkt met koploper? Of zit je voor jezelf te verzinnen en te bedenken hoe of het werkt?

Maak gewoon een proefbaantje, dat kan geheel zonder digitaal systeem, gewoon virtueel dus en kijk aan de hand daarvan wat er gebeurd en wat je wel of niet kunt of moet instellen.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

luc75

Netherlands
3 Posts

Geplaatst - 25 feb 2011 :  10:32:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dirk, Wim,

Hartelijk dank voor jullie reactie.
Nee, het is niet zo dat ik een beginner ben met Koploper.
Maar het concept over de terugmeldingen binnen Koploper krijg ik niet goed onder de knie. Vandaar mijn topic op dit forum.

Ik ben zelf nog eens door de handleiding van Koploper, en volgens mij heb ik het antwoord gevonden wat ik zocht over vrijgeven van blokken in relatie met terugmeldingen:

Maak je gebruik van contactrails?
--> Als je er voor zorgt dat de contactrail lang genoeg is om altijd (een deel van) de trein te detecteren, dan kun je deze contactrail gebruiken als terugmelding aan het begin van het blok; als de trein die contactrail verlaten heeft, dan weet Koploper dat de gehele trein het blok ingereden is, en het vorige blok (c.q. de wisselstraat) vrijgegeven kan worden.

Maak je gebruik van schakelrails / reed-contacten?
--> In dat geval moet de terugmelding dusdanig ver in het blok liggen, dan de langste trein pas een melding geeft als deze geheel in dat blok is. Deze melding is dan weer een signaal aan Koploper om het vorige blok vrij te geven (c.q. de wisselstraat).
Nadeel is wel dat pas op dat moment Koploper weet dat het sein in het vorige blok op rood gezet moet worden. Toch?
Optioneel zou je als terugmelding vooraan in het blok een reed-contact kunnen leggen, en onder de laatste wagon een magneetje kunnen hangen (afgezien van de betrouwbaarheid hiervan): dat is dan ook een signaal dat de trein in z'n geheel het blok is ingereden.


Klopt dit op deze wijze?

Luc
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 25 feb 2011 :  12:28:24  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Luc, wat is nu je probleem?

Het moment waarop de melding komt ik ben ergens op de baan en in een blok, geeft aan koploper het seintje om iets te doen.

En of dat seintje nu via een schakelcontact, een reedcontact of een contactrails of via een stroomdetectie wordt gegeven, het moment van het eerste contact (pulsje) is het moment waarop er iets ondernomen wordt door koploper.
Als je het via de tekst niet begrijpt maak dan gewoon een proefbaantje en kijk wat er gebeurd, of juist niet gebeurd.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 25 feb 2011 12:29:46
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2547 Posts

Geplaatst - 25 feb 2011 :  19:26:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Luc,

Als ik je verhaal zo lees, haal je bezetmelders en de wijze waarop wordt gemeld door elkaar. Zoals al eerder gezegd heeft elk blok tenminste twee bezetmeldstukken. Eén bezetmeldstuk zit in het begin en geeft aan dat een trein het blok binnenkomt, het tweede bezetmeldstuk zit aan het einde van het blok en is het gedeelte van het blok waar de trein gaat stoppen en het vorige blok wordt vrijgegeven. Daarom moet in de standaardsituatie dat tweede bezetmeldstuk ook zover in het blok zitten dat de hele trein het vorige blok heeft verlaten. Je kunt de bezetmeldingen met verschillende methoden doen, ondermeer reed-relais of schakelrails. Je hebt dus altijd twee reed-relais of twee schakelrails, of algemener gezegd twee contactgevers per blok.
Als dat goed is geregeld zal Koploper ook de seinen goed regelen, maar zoals Wim ook zegt, eerst op basis van dit eenvoudige principe een eenvoudige baan (ovaal met inhaalspoor) maken en ervoor zorgen dat dat helemaal via Koploper goed werkt. Dan is de basis op orde en kun je verder bouwen.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

luc75

Netherlands
3 Posts

Geplaatst - 25 feb 2011 :  19:52:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt voor jullie terugkoppeling.
Ik ga er mee aan de slag.

Met vriendelijke groet,

Luc
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2547 Posts

Geplaatst - 25 feb 2011 :  21:28:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Luc,

Ik zie dat mijn bijdrage toch is geplaatst. Bij het uploaden liep Internet vast. Gewoon eerst rustig beginnen en als je daarbij weer tegen vragen aanloopt, meld je dan weer hier op het forum.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina