Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 154 / Bezoekers Vandaag: 14316
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 1385
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 stopsectie
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

ludi

Netherlands
40 berichten

Geplaatst - 11 mrt 2010 :  22:27:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Goedenavond.

Vraag:

KL steld dat een sectie ca 30 cm moet zijn.
De meeste secties heb ik ook zo gedefinieerd.
Een lok moet bij mij helemaal in de stopsectie zijn dan stopt hij pas.
Bij twee secties in mijn baan is het voldoende dat het eerste draaistel in de stop sectie staat.(bv de blokkendoos)
Nu heb ik een Lint gekocht en die is veel langer dan 30 cm en heeft drie stroomafnemende draaistellen..
Moet ik nu mijn stop secties ook zo lang maken ?.
Graag een mening.

Vr GR Ludi Pesman.

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 11 mrt 2010 :  22:41:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Ludi,

Nee want Koploper reageert op het eerste punt van de trein welk gedetecteerd is dus er veranderd niets als het voorste draaistel gewoon stroom afneemt.

Grtzz Rob


TC + 2 X Power 4 - N Spoor - Koploper - Loconet interface - 3 x S88LN + 15 S88 - tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

ludi

Netherlands
40 Posts

Geplaatst - 11 mrt 2010 :  22:53:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Da Rob.

Moet er niet staan : het maakt niets uit als alle draaistellen na het eerste nog stroom afnemen Kl reageerd op de eerste as die stroom afneemt !

Vr Gr Ludi
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 11 mrt 2010 :  23:59:49  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Ludi,

Waarom zou dat er moeten staan? Het maakt helemaal niet uit hoelang die sectie is, het gaat er om waar hij begint.
En dat kan 30 cm voor het wissel zijn, of een ander gevaarlijk punt, maar die 30 cm is geen must, dat is alleen maar een voorbeeld.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden
Ga naar bovenaan de pagina

ludi

Netherlands
40 Posts

Geplaatst - 12 mrt 2010 :  09:50:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim

Klopt::

Aleen de waarheid ligt in t'midden.

Vr Gr Ludi
Ps: Toch bedankt voor je reactie
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 12 mrt 2010 :  10:02:32  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door ludi

Moet er niet staan : het maakt niets uit als alle draaistellen na het eerste nog stroom afnemen Kl reageerd op de eerste as die stroom afneemt !


Wat bedoel je Ludi?


Grtzz Rob


TC + 2 X Power 4 - N Spoor - Koploper - Loconet interface - 3 x S88LN + 15 S88 - tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

Saraan

Belgium
82 Posts

Geplaatst - 12 mrt 2010 :  10:56:33  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Saraan  Reageer met citaat
Hallo Ludi,

ik heb een sterk vermoeden dat je geen gebruik maakt van de dummy diodeschakeling. Alle secties die niet aan een bezetmelder hangen (vb. wisselstraten, de sectie tussen aanmeld- en stopsectie,...), gebruik je een diodeschakeling als simulatie van de ontbrekende bezetmelder. Dan zal de stroomdetectie van je bezetmelders weer goed werken.

groetjes,
Michiel
Ga naar bovenaan de pagina

ludi

Netherlands
40 Posts

Geplaatst - 13 mrt 2010 :  10:32:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Saraan en Rob Fongers.

1e de opmerking van Saraan.
Ik gebruik inderdaad geen diodes in de blokken op de stukken die geen bezetmelder zijn.(twee diodes met een weerstandin het midden??)
Dat kan ook de reden zijn dat langere lok's te ver door schieten.
Ik laat mijn lange loks (bv de Blue Tiger en de Class66)dan ook maar in de vitrine staan op de baan komt dat niet goed.
In de stroomdetectie zit wel een diode ,zodat de rijspanning ca 0.6 volt lager is.
Ik dacht eerst dat dat geen probleem was,ik ga het proberen.

2e opmerking van Rob.
Mijn lok's hebben de gehele stopsectie nodig om te stoppen.
En ook niet altijd op dezelfde plaats.
Heeft het ook nog te maken met de instelling van de decoder ?
Leren remmen gaat wel goed,kan ik zien in de logging.
Ik ga eerst maar proberen wat Saraan aangeeft.

Dank voor de reactie's
Vr Gr Ludi Pesman.
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 13 mrt 2010 :  22:23:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Ludi,

Welke bezetmelders heb je?

Grtzz Rob


TC + 2 X Power 4 - N Spoor - Koploper - Loconet interface - 3 x S88LN + 15 S88 - tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

ludi

Netherlands
40 Posts

Geplaatst - 14 mrt 2010 :  12:37:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Rob

Ik gebruik Litfinsky
2x RM-GB-8 en 2x Rm-GB-8-N
4x8 is 32 melders in totaal.

Op min "N" testbaantje heb ik die van Huub Maaskant BMD16N-SD.
hetzelfde probleem.
Kan het aan de instellen van KL liggen.
Ik heb net weer een probleem vastgesteld !!
Met een klein lokje Kof II.
Als het eerste asstel over de las van de melder komt geeft het bezetmeld test program geen reactie op het moment dat het tweede asstel over de las gaat geeft gaat de melder blauw oplichten ??????
Ook als ik het lokje omdraai hetzelfde.
Wie weet raad.
Ga naar bovenaan de pagina

ludi

Netherlands
40 Posts

Geplaatst - 14 mrt 2010 :  12:40:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Rob

SORRY ik heb vergeten te ondertekenen !!

Aan Saraan:
Diode geplaatst geen verschil.

Vr Gr Ludi P.
Ga naar bovenaan de pagina

C_Jabaaij

214 Posts

Geplaatst - 14 mrt 2010 :  12:49:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Het ligt niet aan Koploper.
Zie voor de oplossing het bericht van Michiel (saraan):

Hallo Ludi,

ik heb een sterk vermoeden dat je geen gebruik maakt van de dummy diodeschakeling. Alle secties die niet aan een bezetmelder hangen (vb. wisselstraten, de sectie tussen aanmeld- en stopsectie,...), gebruik je een diodeschakeling als simulatie van de ontbrekende bezetmelder. Dan zal de stroomdetectie van je bezetmelders weer goed werken.


Koos Jabaaij.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 14 mrt 2010 :  13:01:20  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door ludi

Wie weet raad.



Op de baandelen die niet op een stroomdetector zijn aangesloten, moet een diode schakeling worden toegepast. Zie bij Viessmann bijvoorbeeld de 5234.

Of zie deze handleiding.


Alleen de waarheid ligt in het midden

Bewerkt door Wim Ros op 14 mrt 2010 13:03:09
Ga naar bovenaan de pagina

ludi

Netherlands
40 Posts

Geplaatst - 14 mrt 2010 :  15:53:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi allemaal
Ik heb het zo gemaakt als Wim aangaf.
Het helpt niets.
Als ik mijn KofII prcies op de las zet heb ik geen melding.
Til ik het lokje met een asje omhoog ,aan het deel wat nog op de rijstroom ,staat heb ik een melding.
Als ik een weerstand van 10K op de rails leg(op het meldpunt krijg ik een melding).
Kortom het lokje moet helemaal in het bezetmeldpunt staan.
Kan ik ook ergens een aansluitfout gemaakt hebben.
Gewoon rijden werkt wel alleen met korte loks die helemaal passen in een bezetmeld stuk.
Ra Ra ?

Vr Gr Ludi P.
Ga naar bovenaan de pagina

santhe

Netherlands
212 Posts

Geplaatst - 14 mrt 2010 :  16:38:43  Toon profiel  Bezoek de homepagina van santhe  Reageer met citaat
Waarschijnlijk neemt de loc niet met alle wielen stroom op.

Theo.
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 14 mrt 2010 :  19:12:53  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door ludi


Als ik mijn KofII prcies op de las zet heb ik geen melding.
Til ik het lokje met een asje omhoog ,aan het deel wat nog op de rijstroom ,staat heb ik een melding.



Met een diode schakeling en een lokje "tepaard" op de scheiding verdeelt de opgenomen stroom zich nog in twee delen.
Is die helft te klein voor detectie..geen bezetmelding. Ik heb op enkele plaatsen twee diodenschakelingen in serie gehangen, dan gaat de stroom bij voorkeur door de bezetmelder.
Ik weet niet of de asjes van de Köf geveerd zijn, anders wil een lokje wel eens op drie van de vier wieltjes steunen (zoals een stoel op een oneffen bodem). Indien het wieltje in de lucht hangt wordt het ook niet gedetecteerd.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 14 mrt 2010 :  19:33:27  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door ludi

Hoi allemaal
Kan ik ook ergens een aansluitfout gemaakt hebben.
Gewoon rijden werkt wel alleen met korte loks die helemaal passen in een bezetmeld stuk.



Yep, ik denk dat je het verkeerd aansluit.

De diode schakeling komt aan 1 kant rechtstreeks van de centrale af en gaat naar de niet gedetecteerde stukken.
De spanning van de bezetmelders komt eveneens rechtstreeks van de centrale.

Ik denk dat je nu de bezetmelders voed met een spanning die afkomstig is van na de diodes.
Wij weten zeker dat het wel het gewenste effect heeft, als je het juist aansluit, en dat de eerste as gelijk wordt gemeld in de meldsectie.


Mvg
Wim.

Alleen de waarheid ligt in het midden
Ga naar bovenaan de pagina

ludi

Netherlands
40 Posts

Geplaatst - 14 mrt 2010 :  20:19:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Wim

Ik ga morgen onder de baan en even goed studeren hoe ik alles aangesloten heb.
Je hoort weer van mij.
Dank voor het meedenken.

Vr Gr Ludi P.
Ga naar bovenaan de pagina

mkalkhov

Netherlands
27 Posts

Geplaatst - 15 mrt 2010 :  20:22:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo allemaal,

Omdat ik de hobby van vroeger weer wil gaan oppakken volg ik al enige tijd met veel belangstelling alles op dit forum.
Mbt dit draadje vraag ik me af wat de reden is om baandelen niet te detecteren en deze middels de diode schakeling te voeden, is dit om elektronica uit te sparen?

Bij voorbaat dank voor jullie reactie

Marcel Kalkhoven
Herintreder 2 rail gelijkstroom
nog geen digitale app.


Ga naar bovenaan de pagina

ludi

Netherlands
40 Posts

Geplaatst - 15 mrt 2010 :  20:59:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim en alle andere die mij geholpen hebben.

Ik heb het lek boven.
Het was een hele stomme bedradings fout.
Oftewel een denk fout.
Oftewel een niet goed gelezen fout.
Nu werkt het zoals het hoort.
Alles naar tevredenheid.
Allemaal heel erg bedankt.

Vr GR Ludi Pesman
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 15 mrt 2010 :  22:21:44  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door mkalkhov


Mbt dit draadje vraag ik me af wat de reden is om baandelen niet te detecteren en deze middels de diode schakeling te voeden, is dit om elektronica uit te sparen?



Inderdaad.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Eenerspoor

Netherlands
161 Posts

Geplaatst - 16 mrt 2010 :  14:42:52  Toon profiel  Reageer met citaat
@Theo: Hoe zie je dat uitsparen dan?

@Marcel: Kan het zijn dat je vergeten hebt je mail te ondertekenen? Het is hier gebruikelijk dat wel te doen hoor.

Als je werkt met stromdetectie (bij Ma* 3-rail niet nodig), werk je in een blok meestal met 2 bezetmelders: een inrijmelder en een stopmelder, dat zijn gedetecteerde baanstukken, Daar tussenin heb je vaak een stuk vrije baan, waar dus geen treinen worden gedetecteerd. Op wissels is dit ook het geval.

De gedetecteerde baanstukken die via een bezetmelder zijn aangesloten, krijgen hun stroom via twee diodes in die bezetmelder. Die leveren een spanningsverlies op van 0,6 à 0,7 Volt per diode, totaal 1,2 à 1,4 Volt.
Daardoor krijgen de gedetecteerde baanstukken dus minder spanning dan de stukken vrije baan. Om dat te compenseren, kun je de vrije baanstukken voeden via een schakeling van 4 diodes, steeds 2 in serie en anti-parallel geschakeld.

Kijk bijv. eens op deze pagina: http://www.floodland.nl/aim/info_bmd16n_sd_1.htm of op: http://people.zeelandnet.nl/rosoft/Bezetmelding2R.html

Mvg,

Henk

Koploper; H0 2-rail; ECoS; TwinCenter; LocoNet; MRDirect; experimenterend MDF-rijder;
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 16 mrt 2010 :  15:20:49  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Eenerspoor

@Theo: Hoe zie je dat uitsparen dan?

Je hebt het antwoord zelf al gegeven, door de middelste sectie te vervangen door een diode sectie
quote:
..een inrijmelder en een stopmelder, dat zijn gedetecteerde baanstukken, Daar tussenin heb je vaak een stuk vrije baan, waar dus geen treinen worden gedetecteerd. Op wissels is dit ook het geval.

Wissel kunnen ook gedetecteerd zijn.
quote:

De gedetecteerde baanstukken die via een bezetmelder zijn aangesloten, krijgen hun stroom via twee diodes in die bezetmelder. Die leveren een spanningsverlies op van 0,6 à 0,7 Volt per diode, totaal 1,2 à 1,4 Volt.
Daardoor krijgen de gedetecteerde baanstukken dus minder spanning dan de stukken vrije baan. Om dat te compenseren, kun je de vrije baanstukken voeden via een schakeling van 4 diodes, steeds 2 in serie en anti-parallel geschakeld.

Het is meer moeten want anders krijg je dus de in dit draadje gekenschetste problemen.


Grtzz Rob


TC + 2 X Power 4 - N Spoor - Koploper - Loconet interface - 3 x S88LN + 15 S88 - tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

Eenerspoor

Netherlands
161 Posts

Geplaatst - 16 mrt 2010 :  21:18:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Rob,

Ik wist al dat je ook wissels gedecteerd kunt maken, m.a.w. er een bezetmelder aan knopen.
Maar hoe geef je in Koploper aan dat een wissel(straat) gedetecteerd is? Want zo'n melder hoort niet bij een blok, je kunt hem alleen aangeven als te passeren melder op de weg van het ene blok naar het volgende.
Of kan het nog anders?

Mvg,

Henk

Koploper; H0 2-rail; ECoS; TwinCenter; LocoNet; MRDirect; experimenterend MDF-rijder;
Ga naar bovenaan de pagina

mkalkhov

Netherlands
27 Posts

Geplaatst - 16 mrt 2010 :  21:21:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Heren bedankt,

Henk, ik heb zojuist de handleiding van floodland gedownload, bedankt hiervoor.

Enne... volgens mij had ik wel netjes ondertekend bij mijn vraag

Met vriendelijke groet,

Marcel Kalkhoven
Herintreder 2 rail gelijkstroom
nog geen digitale app.

Bewerkt door mkalkhov op 16 mrt 2010 21:22:09
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 16 mrt 2010 :  22:07:38  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Eenerspoor


Of kan het nog anders?





Inderdaad je kan ze ook gebruiken voor het vrijgeven van de wisselstraat, dan hoef je niet te wachten op bv. het bezetten van de volgende stopsectie. Handig bij een kort tweetje tussen lange goederentreinen.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina