Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 268 / Bezoekers Vandaag: 14583
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 1385
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Onterecht stilstaan
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

wingerden37

1 bericht

Geplaatst - 15 mrt 2010 :  11:37:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Sinds kort heb ik het probleem, dat de treinen een noodstop krijgen met de melding dat een loc onterecht stilstaat; het rijwindow geeft wel afgelegde kilometers aan: hij rijdt dus! Als ik terug kijk is het ontstaan na het programmeren van een pendelspoor (geheel los, maakt geen deel uit van een spoor), daartoe moest ik de uitgebreide versie aanklikken: verband? Ik kan in de handleiding (Koploper6.7) nergens iets vinden hoe dit op te lossen. Ik rijd met Maerklin, interface, central unit en bedieningspaneel. Alle connecties met koploper lopen goed. Wie kan en wil mij helpen?
Heb inmiddels jullie adviezen nagelopen, maar kan het niet verhelpen. Ik heb een backup van mijn baan als bijlage, hoop dat dit gelukt is.

Download Attachment: Adriaan.bck
38,45 KB
vr.gr. Ad van Wingerden

Bewerkt door wingerden37 op 17 mrt 2010 15:48:20

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 15 mrt 2010 :  12:31:22  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Ad,

Volgorde waarin de bezetmelders opgegeven zijn in je blokken, komt niet overeen met de volgorde waarin ze bereden worden op je baan. Dat is de meest voor de handliggende oorzaak, en de meest gemaakte vergissing.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1096 Posts

Geplaatst - 15 mrt 2010 :  12:35:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Ad, dan denk ik dat je ergens een invoerfout gemaakt hebt met je bezetmelders. Kan in de volgorde zitten of een bezetmelder die ergens anders al voorkomt.

Kijk dat eerst eens goed na.

Anders kun je natuurlijk ook de database hier plaatsen. Dan kunnen we die checken.

Gr.
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2549 Posts

Geplaatst - 15 mrt 2010 :  12:51:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Ad,

Ik ben op reis en kan even niet in de handleiding kijken. Volgens mij kun je Koploper tegenwoordig ook zo instellen dat er een noodstop komt als ergens een trein stilstaat, terwijl hij zou moeten rijden. Heb je ergens een trein staan, die niet rijdt?

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 15 mrt 2010 :  13:31:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Ad,

In Menu >> Algemeen >> Instellingen per database op Tab Algemeen 2 staat meld ten onrechte stilstaande locs na xxx sec. daaronder kan je een vinkje zetten dat dit ook tot een Noodstop voert.

Het melden van de loc is heel handig maar de noodstop legt heel je baan plat.

Grtzz Rob


TC + 2 X Power 4 - N Spoor - Koploper - Loconet interface - 3 x S88LN + 15 S88 - tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 15 mrt 2010 :  18:41:48  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Hi,

Yep, en is dan ook een volkomen zinloze optie. Het melden van een stilstaande trein is meer dan afdoende en voldoende.

Ik zie nu dat ik je vraag verkeerd begrepen, gelezen heb, en dat het vinkje de oorzaak is van de noodstop bij een onterecht stilstaande trein.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

Bewerkt door Wim Ros op 16 mrt 2010 08:37:21
Ga naar bovenaan de pagina

Modeltram

Netherlands
24 Posts

Geplaatst - 16 mrt 2010 :  10:36:01  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Modeltram  Reageer met citaat
Volgens mij heeft deze functie alleen zin als alleen de betreffende trein wordt stop gezet, want als er iet bijvoorbeeld ontspoort is of ergens aan blijft hangen, dan blijft hij doorduwen zolang er geen stopcommando geweest. Een noodstop zou dan ideaal zijn, maar de rest van de baan hoeft van mij niet stil te vallen.

Ik heb zelf regelmatig last van dat een beugel zich klemrijd in de bovenleiding en de tram blijft doorduwen en dat zou een noodstop voor alleen dit model de oplossing zijn.


Groeten, Mark

Modeltrams in 1:87 en Marklin Spoor 1
Ga naar bovenaan de pagina

sjongele

36 Posts

Geplaatst - 16 mrt 2010 :  10:49:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Je laatste antwoord lijkt me kort door de bocht. Dat jij een optie niet gebruikt wil natuurlijk niet zeggen dat'ie voor alle Koploper gebruikers "volkomen zinloos" is.

Ik gebruik bijvoorbeeld Koploper met mijn tuinbaan. Wanneer een lok ergens op een wissel blijft hangen en zich met z'n stalen wielen door de zachtere messing rail aan het heenvreten is heb ik het rinkelgeluidje van de PC in de garage niet echt in gaten. Ook als er iets foutgaat wanneer ik korstondig op straat ben om de kinderen in de gaten te houden, of in de keuken om iets te drinken in te schenken, behoedt Koploper rails en treinen voor schade.

Ik en mogelijk vele anderen (ook in situaties die ik niet ken), zijn dus juist erg blij met deze optie!

Groeten,

Sander
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 16 mrt 2010 :  11:28:15  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Sander, gelukkig hebben we ieder een andere kijk op de dingen.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 16 mrt 2010 :  13:18:15  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door sjongele

Wim,

Ik gebruik bijvoorbeeld Koploper met mijn tuinbaan. Wanneer een lok ergens op een wissel blijft hangen en zich met z'n stalen wielen door de zachtere messing rail aan het heenvreten is heb ik het rinkelgeluidje van de PC in de garage niet echt in gaten. Ook als er iets foutgaat wanneer ik korstondig op straat ben om de kinderen in de gaten te houden, of in de keuken om iets te drinken in te schenken, behoedt Koploper rails en treinen voor schade.



Volgens mij zit daarvoor in koploper een veel betere optie, namelijk spookmelding.

De optie stilstaande trein, is bedoeld voor werkelijk stilstaande treinen, niet voor treinen die een andere kant oprijden dan wat de bedoeling was volgens de rijweg.

@Mark,

Ook jouw optie is niet waarvoor de stilstaande treinmelding voor is gemaakt ben ik van mening. Daar is maar één remedie voor, juist aanleggen, je houden aan het profiel van vrije ruimte.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 16 mrt 2010 :  14:27:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Ik ben het niet met je eens, mag heh.

Spookmelding is een melding die veroorzaakt wordt omdat er een trein of wat dan ook op een niet verwachte melder komt.

De Optie van Mark vindt ik wel goed zo niet perfect. Want het kan idd zomaar zijn dat een loc gestopt is door of vuil, andere trein in de weg of een andere belemmering zoals Mark al aangaf.

De achtergrond van Sander spreekt mij wel aan en kan me dus voorstellen dat hij daar veel baat bij heeft. Ook hier zou het een oplossing kunnen zijn om alleen die loc, zoals Mark al aangaf, te stoppen i.p.v. heel de baan.

Grtzz Rob


TC + 2 X Power 4 - N Spoor - Koploper - Loconet interface - 3 x S88LN + 15 S88 - tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

Henny

Netherlands
102 Posts

Geplaatst - 16 mrt 2010 :  14:55:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Heren,

ik ben blij met de optie om de volgende reden,
Het komt bij wel eens voor dat een wissel niet om gaat, dan rijdt de trein verkeerd een spookmelding zou dan volgen! maar er staat al een trein en de bezetmelder is al aangesproken, de treinen staan tegen elkaar aan en worden dan gestopt door deze optie. ik blij met de optie.

de oplossing voor de probemen is natuurlijk het wissel goed laten werken, maar toch kan het wel eens voorkomen.
Nu ik de wissel aandrijving vervangen heb op die plek, door een servo (+decoder) is het vinkje niet meer nodig. Maar al die tijd was ik blij met de (vink)optie.



Henny Noordhoek
IB-H0m-LTD-Koploper
Ga naar bovenaan de pagina

sjongele

36 Posts

Geplaatst - 16 mrt 2010 :  16:12:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Heren,

Zo zie je maar weer dat een schijnbaar onbeduidende optie op vele manieren z'n nut bewijst :-)

@Wim
In het door mij beschreven geval heb je niets aan afschakelen bij spookmeldingen: ik schrijf dat een lok OP een wissel blijft hangen en dus nooit een volgend blok bereikt. Hij veroorzaakt wel schade door met draaiende wielen op dezelfde plek te blijven staan. Deze situatie komt een enkele keer voor doordat er bijvoorbeeld een steentje of takje vastzit. Wat mij betreft zou deze optie zelfs afhankelijk mogen zijn van gereden snelheid en lengte van het blok.

Afschakelen bij spookmeldingen gebruik ik ook. Het samenspel van de beveiligingsopties ervaar ik als rustgevend: het scheelt me een hoop geren door de tuin en stelt me in staat af en toe een paar minuten weg te lopen.

Dat de hele handel uitgaat vind ik eigenlijk prima: er is immers iets gebeurd wat Koploper niet verwacht. De enige die dan nog zicht op de volledige situatie heeft is de gebruiker. Het lijkt me verstandig dat die dan ook het sein veilig geeft.

Groeten,

Sander
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 16 mrt 2010 :  19:19:17  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Nu dan mogen jullie Paul voor bedanken voor het mogelijk maken van deze optie, iedereen weer blij.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
990 Posts

Geplaatst - 17 mrt 2010 :  16:29:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Ad,

De backup is zonder trein posities.

Heb je toevallig in Koploper een trein staan in bijvoorbeeld blok 19 of 20 terwijl deze in het echt er niet staat?

Die moet je dan of uit het blok verwijderen of het vinkje "Stop Loc" aan zetten.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina