Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 167 / Bezoekers Vandaag: 7593
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 559
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Speciale actie
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Vorige pagina | Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: « 2 3 4 5 6 (of 6)

Seb

Netherlands
251 Posts

Geplaatst - 13 feb 2022 :  00:51:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Huub, even een evaluatie.....idd blijkt uit de test dat, wanneer op 4.13, 4.12 een trein stil staat, en van blok 21 komt een trein binnen op blok 34, dan gaat idd de overweg schakelaar niet (meer ) uit. Nu heb ik als test even de OWG bezet 4.12. 4.13 en 5.02 verandert met BZM 4.14, 4.11 en 5.01. Omdat dan de tijd dat de overweg weer opengaat wat langer duurt en zo een te lange trein geen ongelukken veroorzaakt.

Maar als positief bijkomend verschijnsel LIJKT dat probleem ook opgelost waar ik mee begon en jij t ook al over had....n.l dat de overweg dan ongeoorloofd open ging. Maar dat kan ik niet echt zien in de loggingsdata......adres 57, de overwegdecoder, staat er niet bij dan....wat ik ook aanvink in de te melden log. De schakelaar gaat iig uit bij 4.14, 4.11 en 5.01, zoals door mij gewenst en verandert dus.

Verder lijkt alles perfect te werken.....misschien 1 kleine dingetje:

1. De overweg gaat in blok 21>32,33,34 al bij BZM 4.16 dicht.....kan dat naar 4.07? waar en/of hoe moet ik dat dan wijzigen? Is namelijk een lang stuk spoor tot 4.07. Mogelijk kan ik dat later terugzetten als de overweg toch wat te laat dicht is bij een snellere trein. Als dat moeilijk is dan hoeft dat niet hoor.

Je hebt meer dan perfect werk voor me geleverd, een zeer dik compliment voor je kennis en hulp in deze materie Huub....zeer, zeer bedankt alvast

Ik ga aankomende week de proefopstelling maken om dit moois te aanschouwen en.....de data over te zetten naar de PC met de Koploper besturing vanaf deze laptop....secuur werkje

Grtzz Seb

Marklin fan(tasiebaan), stoom, diesels en elocs Duits/Zwitsers, tijdperk III en IV, K rails, Ecos en boosters, 6021,èn.... genieten als een kind !
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 13 feb 2022 :  09:43:13  Toon profiel  Reageer met citaat
1. De overweg gaat in blok 21>32,33,34 al bij BZM 4.16 dicht.....kan dat naar 4.07?

Ja, dat kan.
Maak een nieuwe logische actie aan "owg rijrichting Sulzbach Augsburg 4.07"
Wanneer waar: Poort: AND
Tabblad AND/OR: selecteer "owg bezet 4.07" en "owg rijrichting Augsburg Sulzbach"

Ga naar de logische actie "owg opdracht sluiten S > A"
Tabblad AND/OR: vink "owg rijrichting Augsburg Sulzbach" uit en vink "owg rijrichting Augsburg Sulzbach 4.07" aan.

Ga naar de sequens "owg rijrichting S > A"
Vervang bij inschakelen "owg rijrichting Sulzbach Augsburg" door "owg rijrichting Sulzbach Augsburg 4.07"

Dan zou het moeten werken.

Met AND kun je dus extra eisen toevoegen waaraan voldaan moet worden, met de OR verruim je juist de mogelijkheden.
Maar met iedere extra eis, wordt het dus ook gecompliceerder. Soms laat ik een onvolkomenheid bewust zitten, ik maak dan de afweging, hoe vaak komt het voor en hoeveel logische actie heb ik nodig om het op te lossen. Geldt bij jou voor Augsburg Ost. Daar kan het ook na jouw wijziging nog steeds verkeerd gaan. Is op te lossen door steeds alleen naar de melder te kijken die de trein uit Sulzbach tegen zal komen. Kost wel weer een flink aantal logische acties. Daar zou ik dus die afweging maken, is de onvolkomenheid storend of niet.

Ik begin trouwens niet voor niets alle logische actie met owg. Uiteraard afkorting van overweg. Bij "uitkomst logische acties" kun je filteren op de beginletters. Dit vind ik wat prettiger werken dan de acties in groepen in te delen.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Seb

Netherlands
251 Posts

Geplaatst - 13 feb 2022 :  11:22:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Morgu Huub, ja diezelfde visie heb ik ook......wat is soms wel of minder storend. Natuurlijk wil je alles hebben zoals t hoort maar daar hangen conclusies aan vast....een prijs zeg maar.

Het is iid een heel werk, dat jij uberhaupt met al die logische acties iets voor mekaar kunt krijgen is echt een kunstje...ik bedoel waar zou ik begonnen zijn. Voor mij een hele toer omt allemaal te begrijpen of te overzien maar daar zal ik de tijd voor moeten nemen en er ervaring mee opdoen. Zaak is dat t zover ik nu kan zien in de test prachtig werkt....kleine zaken die ik tegen kom/tegen zal komen kan ik dan uitzoeken, ervaring en vergelijken zal me verder brengen. Speciale acties kon ik enigzins nog invullen, dit is andere kost

Het 4.07 'probleem'ga ik trachten op te lossen zoals je omschrijft, maar eerst maar eens kijken hoe de test opstelling werkt voor ik van alles ga wijzigen op eigen inzicht nu. Het kan best zijn met wat ik gisteren verandert heb weer andere nog niet te overziene gevolgen heeft. Ik zet dat dus eerst terug en ga testen en testen...alles laten gebeuren zeg maar.

Vandaag eerst familie plichten. Ik vind het iig ontzettend lovenswaardig dat je dit hebt willen opzetten voor mij...hier kan ik echt wat mee. Vragen zullen er nog wel eens komen maar de basis om ''t te leren lezen'' is gezet. Vanuit niks beginnen was niet te doen voor mij...nu het ik een voorbeeld en kan zien wat t wel of niet doet.

Dus voor nu, NOGMAALS DANK Huub, fijne zondag en tot laters

Grtzz Seb

Marklin fan(tasiebaan), stoom, diesels en elocs Duits/Zwitsers, tijdperk III en IV, K rails, Ecos en boosters, 6021,èn.... genieten als een kind !
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2530 Posts

Geplaatst - 13 feb 2022 :  13:48:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Seb en Huub,

Hierbij puur ter informatie nog een toelichting op wat ik in de Kempenbaan voor de AKI heb geregeld. Ik heb toen overigens geen sequensen gebruikt en zou dat mogelijk nu wel doen. Dat geeft maar weer aan dat je in Koploper je doel op veel manieren kunt bereiken.

Zoals Huub ook al aangaf is het aanzetten van de AKI, die tussen blok 12 en 22 staat, niet het probleem. Daarvoor zijn drie logische acties gemaakt, te weten:
Trein rijdt van Blok 12 naar 22, voor wanneer de trein clockwise rijdt en
Trein rijdt van Blok 27 naar 1 en
Trein rijdt van Blok 27 naar 2, voor wanneer de trein anticlockwise rijdt.
Wanneer één van die logische acties waar is, wordt de speciale actie aangestuurd, die de AKI aanschakelt.

Het uitschakelen van de AKI is wat lastiger. Dat kan als de trein is aangekomen in of blok 22 (12=>22), of 1 of 2 (27=>1 of 27=>2). Het vervelende is dan dat de AKI al uit gaat als de trein het blok binnenrijdt en dat is te vroeg. Daarom aan de logische actie via een AND-koppeling toegevoegd dat ook de laatste bezetmelder in blok 1 (2.08) of 2 (2.07) en de tweede bezetmelder in blok 22 (1.15) bezet moet zijn. Dan gaat de AKI pas uit als de trein volledig in het blok is aangekomen.
De AKI mag echter niet uitgaan als bijvoorbeeld een trein van blok 27 naar 1 is gereden en dan een trein van blok 12 naar 22 vertrekt. Daar voor zijn weer de logische acties trein rijdt van .. naar gebruikt, maar dan in de geïnverteerde vorm (dus waar als het niet het geval is)
Zo wordt gekeken of er niet inmiddels een trein vertrekt waarvoor de AKI aan zou moeten blijven. Als dat niet zo is, mag de AKI uit.

In de database had de maker ook al een aantal logische acties voor de overweg gemaakt, maar daar wilde hij zelf verder mee werken op basis van wat er voor de AKI gemaakt was. Die hebben in deze database dus verder geen rol.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 13 feb 2022 13:51:35
Ga naar bovenaan de pagina

Seb

Netherlands
251 Posts

Geplaatst - 13 feb 2022 :  15:32:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Dirk, klopt, tis net wat Huub ook al aangaf aan mij.....de logica van een ander is bijna niet toepasbaar op een andere, idg mijn modelbaan.......de logica is alleen logisch vanuit de denk/werkwijze en opzet van elk uniek project van een ieder. Ik heb die Kempenbaan als voorbeeld gebruikt om ergens en begin ermee te maken.....ik had er al veel tijd vorig jaar aan besteed maar kwam er niet uit. Gerard en anderen hadden me ook al geholpen bij een andere eenvoudigere overweg en die uiteindelijk aan de gang gekregen!

Jouw uitleg op de Kempenbaan is zeer logisch, met alle rijwegen en het hele plan in t hoofd..speciale en logische actie gecombineerd. Ik bekeek t vanuit een paar sporen en treinenloop....maar t was veel gecompliceerder natuurlijk, gezien jouw laatste uitleg/info nog. En idd zijn er zoveel spoorwegen die naar Rome kunnen leiden ( lijden ). Je ziet zelfs aan mijn eenvoudige opzet van (voor)station Augsburg Ost met 3 spoortjes naar een enkelspoor wat Huub heeft moeten verzinnen om dat alleen al werkend te krijgen. De Kempenbaan als voorbeeld werkte best goed, als ik elke trein maar liet stoppen richting blok 21. Dus was er zeker al mee geholpen.

Tis bekend....wat Koploper niet kan kun je met speciale en/of logische acties (zeker) wel bereiken maar.....dan moet je je wel echt Koppie Koppie Koploper hebben. Wat ik op zich wel heb maar op dit vlak dus niet!! Daarom ook geweldig dat er zoveel steun komt vanuit t forum, en zelfs mensen genegen zijn om mijn probleem/vraag in deze met veel werk van hun zijde mede te willen oplossen.....zie alle topics waarmee ik gestart ben. Mijn dankbaarheid is groot...geloof me !!!

Uiteindelijk zal ik, zoals gezegd, met het voorbeeld van Huub nu trachten om inzicht en overzicht te krijgen in zijn opzet/ denkwijze .....zoals iedereen een logische denkwijze heeft voor zijn/haar modelbaan. Zodat ook ik zelf logische of speciale actie kan schrijven voor een/elk doel op mijn modelbaan.

Grtzz Seb


Marklin fan(tasiebaan), stoom, diesels en elocs Duits/Zwitsers, tijdperk III en IV, K rails, Ecos en boosters, 6021,èn.... genieten als een kind !

Bewerkt door Seb op 13 feb 2022 15:50:36
Ga naar bovenaan de pagina

Seb

Netherlands
251 Posts

Geplaatst - 13 feb 2022 :  16:47:52  Toon profiel  Reageer met citaat
O ja Huub, misschien overbodige vraag maar de vertraging op t sluiten van de overweg........ moet ik dat in onderhoud Seguensen vastleggen bij Tijden na zoveel sec rust?

Grtzz Seb

Marklin fan(tasiebaan), stoom, diesels en elocs Duits/Zwitsers, tijdperk III en IV, K rails, Ecos en boosters, 6021,èn.... genieten als een kind !
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 13 feb 2022 :  16:56:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Ja, daar kun je mee spelen. Werkt wel beide kanten op.
Wil je het per richting in kunnen stellen, kan dat natuurlijk ook. Kost wel extra sequensen.
Ga naar bovenaan de pagina

Seb

Netherlands
251 Posts

Geplaatst - 13 feb 2022 :  17:09:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Okay Huub, thanks.

Grtzz Seb

Marklin fan(tasiebaan), stoom, diesels en elocs Duits/Zwitsers, tijdperk III en IV, K rails, Ecos en boosters, 6021,èn.... genieten als een kind !
Ga naar bovenaan de pagina

Seb

Netherlands
251 Posts

Geplaatst - 15 feb 2022 :  17:31:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Huub, middagje bezig geweest de data handmatig over te zetten naar de PC met de Koploper besturing.
Doch, ondanks vele controles of ik het goed heb aangemaakt werkt t in de testmodus geheel niet.

1.De schakelaar zlef, adres 57 is aangemaakt, met de juiste logische actie onderin.
2. De logische acties zelf zijn aangemaakt en inputs aangevinkt.
3. De sequences zijn aangemaakt.....alles vlgs voorbeeld zoals ik t van je kreeg. Op de laptop werkt het nog steeds goed.....op de PC dus nog niet.

Nu is t zo dat ik met 2 schermen werkt....zet ik de file 165834 van de PC even op de laptop krijg ik t baanoverzicht, wat normaal op scherm 2 staat, wel niet op beeld.

Maar goed, heb ik iets verkeerd ergens staan in de aangemaakte acties? ik heb vandaag al vele hercontroles uitgevoerd, vind geen fouten. De zip file is de BCK van de PC zelf. Misschien kan je nog een blik op de instellingen werpen

Grtzz Seb



Download Attachment: Sebbestadt_20220215_165834.zip
60,34 KB

Marklin fan(tasiebaan), stoom, diesels en elocs Duits/Zwitsers, tijdperk III en IV, K rails, Ecos en boosters, 6021,èn.... genieten als een kind !
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 15 feb 2022 :  19:03:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb het niet getest, maar ik vermoed het probleem bij de sequensen.
Enerzijds heb je daar overal een wachttijd van 10 seconde. Vooral bij de richtingsbepaling zou dat wel eens te lang kunnen zijn. Gewoon op 0 seconde zetten. Bij openen en sluiten kun je daarvan afwijken.
Daarnaast ben je in de sequens owg open twee regels vergeten. Die resetten weer de rijrichting. Toen ik die reset er niet in had, zag ik wat vreemde effecten.
Als het na die aanpassingen nog niet werkt, wil ik er wel wat dieper induiken.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Seb

Netherlands
251 Posts

Geplaatst - 15 feb 2022 :  19:10:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Thanks Huub, kga naar de zolder en he genoemde zaken onderzoeken

Marklin fan(tasiebaan), stoom, diesels en elocs Duits/Zwitsers, tijdperk III en IV, K rails, Ecos en boosters, 6021,èn.... genieten als een kind !
Ga naar bovenaan de pagina

Seb

Netherlands
251 Posts

Geplaatst - 15 feb 2022 :  19:34:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Sequens had ik idd niet goed gezien Huub......doorzag dat niet zeg maar. Idd opletten voor meerdere optie.

Dat is rechtgezet maar waarom Koploper er schijnbaar 10 sec van maakt zag ik ook pas toen jij t me zei. Ik had dat niet ingevuld.
Maar goed....dit heeft nog niet geleid tot een verbetering Huub.......de overweg blijft ook dicht trouwens......gaat nergens meer open.

Weet ook niet waarom, maar handmatig kun je t dus ook niet even uitzetten vanwege de logische actie die dus ergens niet geactiveerd wordt om de overweg weer te openen.

Grtzz Seb

Marklin fan(tasiebaan), stoom, diesels en elocs Duits/Zwitsers, tijdperk III en IV, K rails, Ecos en boosters, 6021,èn.... genieten als een kind !
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 15 feb 2022 :  19:51:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik zie inderdaad wat gekke dingen gebeuren.
Heb wel een vermoeden, maar wordt later deze week dat ik ernaar kan kijken.
Als je trouwens de uitkomst logische actie opent, kun je het vinkje bij "owg dicht(W) open (NW)" uitvinken, dan gaat de overweg weer open.

Groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Seb

Netherlands
251 Posts

Geplaatst - 15 feb 2022 :  19:55:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Goeie tip dat laatste...had ik ff niet aan gedacht Huub. Maar neem je eigen tijd he.....hebt totaal geen haast.....heb genoeg andere zaken aan te leggen.

Tot laters en vast bedankt Huub.

Grtzz Seb

Marklin fan(tasiebaan), stoom, diesels en elocs Duits/Zwitsers, tijdperk III en IV, K rails, Ecos en boosters, 6021,èn.... genieten als een kind !
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2530 Posts

Geplaatst - 16 feb 2022 :  15:59:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Seb,

Ter info. De standaardtijd bij nieuwe regels in sequensen is 10 sec. Als je daar even niet op let staat dus alles op 10 sec. Heeft mij ook wel eens opgebroken in sequensen van logische acties. Ik ben er nu extra alert op.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 16 feb 2022 :  20:23:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb wat aanpassingen gedaan, waardoor het nu denk ik beter werkt.
In ieder geval zie ik nu geen gekke dingen meer.
Er zijn twee sequensen verdwenen, er zijn wal logische acties toegevoegd, wat aangepast en wat vervallen.

groet, Huub


Download Attachment: 2022215172647.zip
57,42 KB
Ga naar bovenaan de pagina

Seb

Netherlands
251 Posts

Geplaatst - 16 feb 2022 :  22:32:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Dank je zeer Huub, morgen meteen uitproberen....ben benieuwd. Ik hoop ook inzicht te krijgen in je aanpassingen en zo te begrijpen wat er gebeurt. Want hoe dan ook....logische acties zijn ongewikkeld...zeker omdat ze met elkaar verbonden zijn.

Klopt Dirk, ook ik had dat niet gezien. Daarom zag ik schijnbaar de schakelaar aangaan op n meldpunt die er niks mee te maken had.

Morgen ga ik t testen Huub....wordt vrijdag zie ik net...druk morgen.

Grtzz Seb

Marklin fan(tasiebaan), stoom, diesels en elocs Duits/Zwitsers, tijdperk III en IV, K rails, Ecos en boosters, 6021,èn.... genieten als een kind !

Bewerkt door Seb op 16 feb 2022 22:40:17
Ga naar bovenaan de pagina

Seb

Netherlands
251 Posts

Geplaatst - 19 feb 2022 :  13:02:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Huub, GROOT NIEUWS.....HET WERKT !!!

Ik heb vanmorgen ( kon niet eerder) de zaak fysiek aangesloten nadat ik donderdag avond al stiekum gekeken had naar de data. Je had de data bijna geheel vernieuwd....wat een werk!! In ieder geval.... vanmorgen eindelijk tijd gehad om t uit te proberen. Prachtig om te zien....alles automatisch, op tijd dicht en open. Korte of lange treinen, maakt niet uit. Heb alles ff n uurtje laten draaien zojuist en zie geen ongelukken gebeuren tot nu toe, dus zal t helemaal goed zijn nu !!

Ik kan je van hier uit alleen maar zeer zeer bedanken voor al het werk en tijd die je er voor mij hebt ingestoken, alsmede je geduld. Ik kan nu gaan zien waar wat gebeurt, zowel fysiek als vooral in de data bij uitkomsten en de logica erachter, en mogelijk dus later zelf nog finetunings kunnen doen. Geloof me.....ik was hier dus zo echt nooit uitgekomen. Een zeer dik compliment voor je kennis !!!

Beste Huub, NOGMAALS, zeer hartelijk dank voor je ondersteuning en hulp . Ik kan trouwens geen PB mogelijkheid vinden van je op dit forum, klopt dat?

Grtzz Seb

Marklin fan(tasiebaan), stoom, diesels en elocs Duits/Zwitsers, tijdperk III en IV, K rails, Ecos en boosters, 6021,èn.... genieten als een kind !
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 19 feb 2022 :  16:50:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Mooi dat het werkt.
Ik heb geprobeerd het zo navolgbaar mogelijk te maken, maar als er nog vragen zijn, schroom niet.

groet, Huub

p.s. PB klopte inderdaad, maar was niet de bedoeling.
Zou nu wel moeten werken.

Ga naar bovenaan de pagina

Seb

Netherlands
251 Posts

Geplaatst - 19 feb 2022 :  17:07:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Ja Huub, werkelijk n echt leuk item zo'n overweg. Je hebt geweldig werk voor me gedaan.

Ik ben zelf aan t zoeken naar iets wat ik toch nog tegenkwam. Bij drukte op Augsburg gaat de spoorboom 32, 33 en 34 richting 21 niet weer open. Gek, want t werkt wel degelijk. Was aan t kijken bij owg bezet 4.13...zag dat daar 3 bzm aangevinkt zijn... .bv als bzm 5.02 bezet is geeft de uitkomst logische acties n bezetmelding bij 4.13...terwijl 4.13 niet bezet is.....t hele blok 33 is zelfs niet bezet.

Ik heb bv in blok 32 en 33 n trein gezet. In 34 komt n trein binnen en gaat naar 21......slagboom gaat netjes dicht maar niet meer open. Doe ik niks dan gaat de slagboom na verloop van treinbewegingen wel weer open. Das nog iets, waar ik ondanks n middagje stoeien met data nog niet tot resultaat ben gekomen.

Grtzz Seb

Ps ik ga even je pb testen zo meteen.

Marklin fan(tasiebaan), stoom, diesels en elocs Duits/Zwitsers, tijdperk III en IV, K rails, Ecos en boosters, 6021,èn.... genieten als een kind !
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 19 feb 2022 :  20:35:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Bij owg bezet 4.13 moet alleen 4.13 aangevinkt zijn.
Dat andere kan ik niet goed plaatsen. Zou met de verkeerde vinkjes te maken kunnen hebben, maar ook nog een ander onvolkomenheid. Hou het in de gaten, als het probleem na het corrigeren van de vinkjes blijft, duik ik er nog een keer in.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Seb

Netherlands
251 Posts

Geplaatst - 19 feb 2022 :  21:17:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Huub, die vinkjes heb ik uitgezet vanmiddag en meteen getest....gaf geen resultaat te verbetering. Net als jij vond ik die bezetmelders ook vreemd bij owg bezet 4.13....ik dacht ook ff dat ik t gevonden had.

Ik ben niet thuis nu en ben dus weer op de laptop aan het testen met diezelfde BCK. Daarbij heb ik blok in 32 en 33 een trein " gezet'....zoals fysiek. Maar dan blijft de bzm dus niet actief in de testmodus. Dus in de logging de bzm's geactiveerd en allerlei testen daarmee uitgevoerd. Resultaat: de overweg gaat mooi open en dicht in de testmodus....ten alle tijde.

Ik kom er niet achter.......vooral omdat het in de test wel goed werkt. En toen ik fysiek met meerdere treinen Augsburg aandeed merkte ik dus die haperingen. Het moet of in een heel klein hoekje zitten zoals jij ook aangeeft.....of er moeten nog meer logische acties daarvoor komen. Maar t moet niet gekker worden Huub......dan laten we de overweg maar ff dicht. Het vreemde is nl dat na verloop van tijd door de treinen de zaak toch weer op een of andere manier wordt gecorrigeerd maar daar kon ik geen vinger op leggen nog.

Grtzz Seb




Marklin fan(tasiebaan), stoom, diesels en elocs Duits/Zwitsers, tijdperk III en IV, K rails, Ecos en boosters, 6021,èn.... genieten als een kind !

Bewerkt door Seb op 19 feb 2022 21:58:05
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 19 feb 2022 :  23:02:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Oorzaak gevonden, ik ga een nachtje broeden op de oplossing.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 20 feb 2022 :  11:04:34  Toon profiel  Reageer met citaat
De uitdaging bleek iets groter dan gedacht.
De oorzaak was gisteravond al gevonden. de logische actie "owg opdracht openen" bleef waar terwijl dat niet meer wenselijk was. Die actie hoeft niet meer dan een korte puls te geven. Wat langer is ook geen probleem, maar hij moet weer niet waar zijn voor er een nieuwe sluitopdracht wordt gegeven.

Ik had hier vrij snel een oplossing voor bedacht, een ander soort logische actie als input gebruiken. In de richting Sulzbach Augsburg werkte het toen goed. Maar toen ik vanwege de uniformiteit in de andere richting dezelfde wijziging doorvoerde, gebeurden er toch weer gekke dingen.

Daarom maar eens in de blokeigenschappen gekeken, bleek dat het vorige blok in blok 21 op de eerste melder wordt vrijgegeven, in blok 32-34 op de laatste melder. Dit is van belang bij logische acties "trein rijdt van/naar", die is namelijk alleen waar zolang het vorige blok nog niet is vrijgegeven. Richting Sulzbach werd die actie te vroeg weer niet waar, namelijk voor bezetmelder 4.07 bereikt werd.
Door de uniformiteit los te laten, zou ik het op deze manier wel op kunnen lossen, maar zodra in de blokken 21 en 32-34 andere bezetmelders worden gekozen om de overweg weer te open, zou het probleem toch weer opduiken.

Ik heb het daarom maar over een andere boeg gegooid door de lengte van de opdrachten om de overweg te openen en sluiten te limiteren.

Zowel bij de logische acties als de sequensen is de boel flink overhoop gehaald, dus als je de wijzigingen op je treinen-pc handmatig doet, loop ze dan allemaal door.

Het draait bij mij nu al zeker een uur probleemloos, maar ik geef geen garantie meer.

groet, Huub


Download Attachment: 2022215172647.zip
57,38 KB
Ga naar bovenaan de pagina

Seb

Netherlands
251 Posts

Geplaatst - 20 feb 2022 :  12:35:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Morgu Huub, wat n gedoe voor je. Uiteraard wil jij t ook weten. T probleem voor mij is idd dat t in de test goed gaat maar in de praktijk nog niet begrijp wat er gebeurt. Jij hebt dat schijnbaar wel door zo te lezen.

Nu is t zo dat Corona heeft toegeslagen sinds gisteravond....nu behoorlijk ziek in bed. Ik moet dus even de tijd nemen om op te knappen voor ik kan gaan testen. Ik ben ook bij mijn vriendin nu. Ik meld me hopelijk heel snel weer. Dan weten we meer he. Weer suoerbedankt....tis toch te gek dan n enkele spoorlijn met 3 stationspoortjes zoveel problemen oplevert.....

Grtzz Seb

Marklin fan(tasiebaan), stoom, diesels en elocs Duits/Zwitsers, tijdperk III en IV, K rails, Ecos en boosters, 6021,èn.... genieten als een kind !

Bewerkt door Seb op 20 feb 2022 13:22:37
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: « 2 3 4 5 6 (of 6) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Vorige pagina | Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina