Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 73 / Bezoekers Vandaag: 1518
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 172
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Speciale actie
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Vorige pagina | Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 3 4 5 6 (of 6)

Seb

Netherlands
251 Posts

Geplaatst - 02 mrt 2021 :  20:07:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Huub, in de simulatie zie je de wisselopdrachten mooi verschijnen...recht..krom.

Fysiek rijdend zie ik dat niet verschijnen in de logging...terwijl de extra lange testtrein WEL de overweg aanzet...knipperlicht aan, belgeluid ook. En netje uit. Op zich vreem dat t in de logging dus niet vermeld wordt. Maar alleen die extra lange testtrein dus.

Zoals ik al zei :Ik weet dus inmiddels wel dat er twee eerste dichtbijelkaarliggende bezetmelders allebei actief moeten zijn...dat staat ook in de PDF. Anders wirdt de overweg niet geactiveerd met n korte trein of alleen n loc. Daarin ligt de beperking als ik alleen met speciale actie werk.

Ik heb fysiek op de baan dat bovengenoemde niet, waardoor de overweg van blok 47 naar 49 pas op de overweg via 6.06 aangaat...te laat dus. Met een extra lange trein is/ worden melders 5.03 en 6.05 in blok 47 allebei actief en daar door gaat de overweg netjes op tijd dicht. Maar n korte trein overspant die 5.03 en 6.05 niet....dus overweg sluit te laat op 6.06.

Grtz Seb

Marklin fan(tasiebaan), stoom, diesels en elocs Duits/Zwitsers, tijdperk III en IV, K rails, CU 6021 met Koploper, en.... genieten als een kind !

Bewerkt door Seb op 02 mrt 2021 20:08:46
Ga naar bovenaan de pagina

Seb

Netherlands
251 Posts

Geplaatst - 02 mrt 2021 :  20:19:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Huub, Ik heb in instelling per database algemeen 2 ff een test gedaan met "Vertraging bezetmelding vrijgeven" op 5 seconden gezet. In dat geval heb je n mogelijkheid om twee bezetmeldpunten wel te overbruggen Nadeel is dat de overweg ook 5 seconden later uitgaat....beetje te laat dus.

Maar goed...t probleem is dus de ftsieke ligging van bezetmeldpunten bij bv n overweg....

Grtz Seb

Marklin fan(tasiebaan), stoom, diesels en elocs Duits/Zwitsers, tijdperk III en IV, K rails, CU 6021 met Koploper, en.... genieten als een kind !
Ga naar bovenaan de pagina

Seb

Netherlands
251 Posts

Geplaatst - 02 mrt 2021 :  20:45:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Huub, de logging geeft t wel aan...adres 56 afbuigend en recht....verkeerd vinkje aangezet.

Grtz Seb

Marklin fan(tasiebaan), stoom, diesels en elocs Duits/Zwitsers, tijdperk III en IV, K rails, CU 6021 met Koploper, en.... genieten als een kind !
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2583 Posts

Geplaatst - 02 mrt 2021 :  21:20:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Seb,

Daarom heb ik in de geplaatste database alles aangestuurd met logische acties. Dan kan je het per bezetmelder heel precies sturen.
Ik denk dat dat ook de aangewezen weg is in jouw situatie.

Ik zou niet te veel meer blijven hangen in de demomode, omdat daar de bezetmelding, en daarmee de aansturing van speciale acties, heel anders werkt, dan in het echt. De demomode is eigenlijk alleen maar om te kijken of er geen rare dingen in de database zitten.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Seb

Netherlands
251 Posts

Geplaatst - 02 mrt 2021 :  21:49:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dirk, ja, daar ben ik inmiddels door al dat gemodder wel achter gekomen....en veel ervan geleerd, met behulp ook van jullie. Ik begrijp nu de mogelijkheden maar ook de beperking met alleen speciale acties in dit geval. Uiteraard kan ik wat extra bezetmelders aanbrengen om mijn schakelidee icm speciale actie te verwezelijken maar ik dacht idd ook al aan jouw bck en logische acties. Dat is zeker ook niet makkelijk maar geeft wel weer veel mogelijkheden als je t eenmaal door hebt....eraan beginnen en begrijpen wat je moet invullen enz is n hoofdstuk apart maar ook n uitdaging

Ik blijf ermee aan de gang Dirk....dank voor je inbreng ook.

Grtz Seb



Marklin fan(tasiebaan), stoom, diesels en elocs Duits/Zwitsers, tijdperk III en IV, K rails, CU 6021 met Koploper, en.... genieten als een kind !
Ga naar bovenaan de pagina

Bonaza

Belgium
786 Posts

Geplaatst - 02 mrt 2021 :  22:15:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Seb en Dirk,

De werkwijze verschilt dan niet zoveel neem ik aan.
Je maakt een logische actie “overweg” en daarin de bezetmelders
aanduiden, als je dat doet moet je in de speciale actie de logische actie aanduiden en niet de bezetmelders.

grts

Marcel

Bewerkt door Bonaza op 02 mrt 2021 22:16:02
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
2003 Posts

Geplaatst - 02 mrt 2021 :  22:24:38  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door phdirk

Ik zou niet te veel meer blijven hangen in de demomode, omdat daar de bezetmelding, en daarmee de aansturing van speciale acties, heel anders werkt, dan in het echt. De demomode is eigenlijk alleen maar om te kijken of er geen rare dingen in de database zitten.



Dit is echt onzin. Juist voor dit soort dingen is de demomode uitermate geschikt, omdat je echt van alles kunt uitproberen zoals je wilt, waar je op de baan soms tot sint juttemis zit te wachten tot het een keer voorkomt. De enige beperking zit in die 12 melders.
Ik doe echt 99% van alle bijzondere dingen in koploper eerst in de demomode en als het daar werkt wordt het overgezet naar de baan, waar het vrijwel altijd in een keer werkt.

Groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Seb

Netherlands
251 Posts

Geplaatst - 03 mrt 2021 :  00:49:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Huub en Marcel,

@ Marcel, dat lijkt idd makkelijk zoals je t omschrijft. Ik denk met de bck erbij van Dirk dat ik n heel eind komt...iig kennis opdoe en met demo en fysiel testen t allemaal moet ervaren/ ervaring moet opdoen in deze Actie materies.

@ Huub, ja de demo gebruikte ik in t begin erg vaak...om een beetje te zien wat er zoal gebeurde bij een aanpassing of uitbreiding. Hoewel ik hier met de overweg in de demo en de praktijk tegen verschillende zaken aanliep. Iid...lang wachten tot n trein opnieuw t testpunt passeert. Maar het tijdsverloop bracht me ook in verwarring. Plus hoe de bezetmelders hun funktie hebben in dat geheel. Ik heb normaal 2 meldpunten....heel soms 3, zoals in blok 49. Maar goed....verwarring levert ook weer kennis op. Dus goede les voor me om dat mee te nemen in n demo test.

Dank weer voor jullie support.

Grtz Seb

Marklin fan(tasiebaan), stoom, diesels en elocs Duits/Zwitsers, tijdperk III en IV, K rails, CU 6021 met Koploper, en.... genieten als een kind !
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2583 Posts

Geplaatst - 03 mrt 2021 :  15:47:31  Toon profiel  Reageer met citaat
@Seb,
Succes met het verder uitbouwen van het geheel met logische acties. Daarbij gaat het met name ook waar de treinen zijn en of ze rijden of stilstaan.
Als je tegen vragen aanloopt gewoon weer melden hier.

@Huub,
Ik werk ook heel veel met de demomode, omdat ik voor veel treinenvrienden dingen in hun database programmeer. Het is ook het mooie dat dat met Koploper kan. Je moet je alleen wel bewust zijn dat, met name bezetmelders, in de demomode anders kunnen reageren dan op de baan.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Seb

Netherlands
251 Posts

Geplaatst - 03 mrt 2021 :  16:04:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste allen,

Dirk had n voorbeeld gestuurd van n set up dmv speciale acties en logische acties. Nu heb ik geprobeerd daar enige logica uit te ventileren met de PDF bijbel en de bck van Dirk. Maar....idd is dat te hoog gegrepen voor mij. Jammer.

Ik heb gemerkt dat met speciale acties alleen mijn overweg niet op de goede manier kan worden aangestuurd....korte of lange treinen....geen bezetmeldpunten genoeg enz...kortom teveel zaken die met logische acties zoals ik las van Dirk veel " simpeler " moeten zijn op te lossen.

En dat zou ik graag opgelost zien om zodoende echt inzicht te krijgen op mijn fysieke baan met n relatief eenvoudige overweg situatie zoals ik al schetste. Om zodoende zelf t juiste inzicht te krijgen in logische actie icm speciale actie om verdere plannen te kunnen uitwerken in de toekomst. Maar begrijpelijk is dit zelf mbv de bck van Dirk ondanks mijn quest aldaar dit niet over te brengen naar mijn situatie. Het zijn teveel zaken die je moet kunnen overzien plus je moet hele gebeuren doorzien. Ik heb Koploper eigenlijk helemaal werkend gekregen vanaf 2009, perfect treinverkeer met seinen enz....maar dit lijkt nu n brug te ver sinds ik dit topic heb aangemaakt.

T zou mooi zijn als men natuurlijk bij elkaar kan gaan zitten en laten zien waarom en hoe al die zaken leiden tot n resultaat....n workshop oid. Maar dat gaat of bestaat niet dus stel ik mijn brutale vraag direct:

Is er iemand genegen om in mijn bck een opzet met speciale actie en logische actie te maken voor mijn overweg met een 4 tal bezetmeldpunten? Dus A naar B bij 5.03..leds aan.........A naar B leds uit bij 6.07......en andersom in tegengestelde richting. Zodat ik t kan overzien om inzicht te krijgen terwijl t werkt. Ik vraag t....nee heb ik natuurlijk al...ja kan ik heel misschien krijgen...

Hoor graag of dat mogelijk is.

Grtz Seb







Marklin fan(tasiebaan), stoom, diesels en elocs Duits/Zwitsers, tijdperk III en IV, K rails, CU 6021 met Koploper, en.... genieten als een kind !
Ga naar bovenaan de pagina

BigG76

Netherlands
53 Posts

Geplaatst - 04 mrt 2021 :  18:37:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Seb,

Hierbij een back-up van je baanplan met een sturing van de overweg door logische & speciale acties.
In de simulatie ziet het er goed uit, op jou baan weet ik dus niet of het werkt?
Misschien is het een begin is om het werkend te krijgen zoals je zou willen, maar dat verneem ik graag van je!

Dan zag ik in de spambox van mijn mail dat je een PB-tje had gestuurd en het bericht begon met 'Hallo Marcel'!?
Heb je het goed mailadres gebruikt alleen de verkeerde naam of heb je het verkeerde mailadres gebruikt en de goede naam??

Laat maar even wat weten.


Download Attachment: SEB_LS_acties_202122312448.zip
56,9 KB

Groet,
Gerard van Kemenade
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2583 Posts

Geplaatst - 04 mrt 2021 :  20:41:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Seb,
Ik wil met alle plezier naar je database kijken. Probeer eerst of de database van Gerard doet wat je wilt, zo niet dan duik er graag eens in.
Mogelijk kunnen we dan via Teamviewer of iets dergelijks samen kijken wat er in de praktijk gebeurt. Ik heb zo al meer mensen op weg geholpen.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Seb

Netherlands
251 Posts

Geplaatst - 04 mrt 2021 :  21:23:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Goeieavond Gerard en Dirk,

Gerard, allereerst mijn excuses voor de naamsverwarring im de aanhef via de mail. Waarschijnlijk gebeurt door mijn intense quest van de laatste weken omtrent de overwegaansturing...mijn hoofd zit denk ik vol....Marcel had eerder ook deelgenomen.

Allebei weer enorm bedankt voor jullie niet aflatende support. Ik ben gisteren tot snachts bezig geweest met de PDF en getracht er zelf iets zinnigs uit te halen. En ergens blijf ik steken...ik doe wat er staat...doch t kwartje valt niet.

Maar gelukkig is er de helpende hand van jullie allen, dat bck bestand van Gerard ben ik echt blij mee...super vriendelijk. Ik kan dat nu begrijpend doornemen en zien waar ik tekort schoot zodat ik zelf weer nieuwe plannen kan verwezelijken.
Geef me even wat dagen de tijd om t te verwerken en ook Dirk vast dank mocht ik vragen hebben. Tis toch van de gekke dat ik t niet zonder hulp voor elkaar krijg. Dus jullie vernemen t zsm.

Ter info heren, Ik heb vandaag weer een en ander getest met de speciale actie. Het werkt nu maar was erg omslachtig en heb extra fysieke melders moeten aanmaken. Daar lag t totale probleem.....de EERSTE twee bzm moeten verbinden, oftwel met vertraging van het vrijgeven van de 1e melder zodat 1 en 2 allebei actief zijn ( dat geeft wel gevolgen voor t uitzetten van de schakelaar natuurlijk), oftwel met een langere trein zodat de bzm fysiek verbonden blijven. Maw ik heb in blok 49 precies tussen 6.07 en 6.06 n extra melder gemaakt...met volledige detectie, en t zelfde gedaan in blok 47. En dan werkt t perfect, ook met alleen een lok. T staat idd in de pdf ( hiaat mag behalve de eerste twee melder) ....ik had t zo niet begrepen.

Maar goed, dit was maar n test....na het station met blok 32, 33 en 34 komt in blok 21 n overweg met slagbomen, plus n los adreas kruis en dus DAAR zal ik met de logische icm de speciale actie willen gaan werken anders moet ik 4 of 5 fysieke melders gaan aanbrengen....nog meer draden....nog meer S88 ers.

Verder hoop ik dat dit topic ook andere inzicht gaf en geeft, soms lijkt t makkelijk....en valt t toch tegen. Heb je t eenmaal door dan denk je waarom je
T niet voor elkaar kreeg.

Mogelijk met een teamviewer is iid ook altijd mee te kijken....Wim Ros heeft dat in 2009 ook gedaan en dat werkte geweldig.

Iig Gerard en Dirk, ik laat weten of t gelukt is...of nog vragen tegenkom...de demo werkt idd soms iets anders maar is n geweldig hulpmiddel, en dat heb ik nu door.....ondanks mijn probleem in deze materie heb ik veel geleerd de afgelopen....vooral mede dankzij jullie mede koplopers.

Super bedankt

Grtz Seb
Ga naar bovenaan de pagina

Seb

Netherlands
251 Posts

Geplaatst - 05 mrt 2021 :  16:37:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Gerard,

Een prachtig voorbeeld die bck...kan ik echt wat mee. Heb t bestudeert en iid...t lijkt zo eenvoudig. Ik zie al wel wat hiaatjes maar das nog niet belangrijk...eerst de basis.
Ik ben een en ander in n demo aan t opzetten nu.

Ik ga dit projecteren op n Viessmann overweg met slagboom dat in blok 21 ligt en uitkomt op blok 32, 33 of 34...t station. Vandaaruit ook natuurlijk van 32, 33 of 34 naar 21.
De overweg ligt fysiek op ong 60 cm afstand van de wisselstraat van t station.

Klopt t dat ik, jouw logica volgende, nu eerst 12 logische acties moet aanmaken om de overweg te kunnen bedienen met die 6 rijwegen en bomen open of dicht?

Dit als eerste vraag zodat ik t goed begrijp en dan verder kan naar speciale acties.

Grtz Seb

Marklin fan(tasiebaan), stoom, diesels en elocs Duits/Zwitsers, tijdperk III en IV, K rails, CU 6021 met Koploper, en.... genieten als een kind !
Ga naar bovenaan de pagina

Seb

Netherlands
251 Posts

Geplaatst - 05 mrt 2021 :  19:20:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Gerard,

Ik heb een en ander in 'n demotest vlgs jouw voorbeeld aangemaakt, een Viessmann overweg zoals hierboven in t vorige topic omschreven. Met dus 6 rijwegen met veilige/open overweg en dicht voor sluiten/onveilig. Vlgs mij werkt t zo te zien, de logging laat goeie dingen zien iig. Alleen.... als treinen stoppen aan t perron in blok 32, 33 en 34, gaat de overweg al dicht. Bij uitgebreide overweg aanvulling in speciale acties kon je dat met voorwaarden voorkomen en gaat de overweg pas open als de trein ook echt vertrekt.....hoe los ik dat dan nu op? Bzm 4.15 ligt te dicht bij overweg.....kleine 60 cm...

Ik heb ondanks de eerdere vraag alle rijwegen per stuk aangemaakt, ik neem aan dat dat ook moet. Kun jij er ook eens kijken naar wanneer je tijd en zin hebt? vast bedankt !!



Grtz Seb

Download Attachment: 202134183736_20210305_191105.zip
58,78 KB

Marklin fan(tasiebaan), stoom, diesels en elocs Duits/Zwitsers, tijdperk III en IV, K rails, CU 6021 met Koploper, en.... genieten als een kind !

Bewerkt door Seb op 05 mrt 2021 23:04:52
Ga naar bovenaan de pagina

BigG76

Netherlands
53 Posts

Geplaatst - 06 mrt 2021 :  00:40:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Seb,

Heb er ffkes snel naar gekeken en wat zaken aangepast!
Kijk maar eens (testen op de baan) of we in de goede richting zitten!?

Ik hoor het wel.

Download Attachment: GvK_aangepast_202135191555.zip
57,25 KB

Groet,
Gerard van Kemenade
Ga naar bovenaan de pagina

Seb

Netherlands
251 Posts

Geplaatst - 06 mrt 2021 :  10:50:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Ja Huub, zowel te zien aan schakelaar als in de logging gaat de overweg dicht als aan de perrons de trein stilstaat.....dus blok 21 nog niet heeft heeft gereserveerd.

Grtz Seb

Marklin fan(tasiebaan), stoom, diesels en elocs Duits/Zwitsers, tijdperk III en IV, K rails, CU 6021 met Koploper, en.... genieten als een kind !
Ga naar bovenaan de pagina

Seb

Netherlands
251 Posts

Geplaatst - 06 mrt 2021 :  17:05:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Gerard, het werkt idd nu met jouw aanvulling....treinen stoppen...overweg blijft open, en pas wanneer trein echt vertrekt gaat ie dicht. Perfect gedaan

Nu ga ik ns onderzoeken wat jij ergens verandert hebt om zo jouw aanvulling te begrijpen.

SUPER BEDANKT voor je snelle support Gerard !!

Grtz Seb

Marklin fan(tasiebaan), stoom, diesels en elocs Duits/Zwitsers, tijdperk III en IV, K rails, CU 6021 met Koploper, en.... genieten als een kind !
Ga naar bovenaan de pagina

Seb

Netherlands
251 Posts

Geplaatst - 07 mrt 2021 :  13:47:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Gerard, ik zag idd n heleboel veranderingen, vooral in de logische acties. Bij wanneer waar, bij van/naar blok, en bij de bzm die dan weggelaten zijn aldaar. Maar ook bij speciale acties dus. Daar was ik dus nooit uitgekomen zonder jouw inbreng en aanwijzingen. Ik waardeer jouw hulp dus zeer!! Ik kan iig de overweg nu fysiek gaan monteren en aansluiten.

Nog een laatste vraag: een schakelaar gebruik je icm met n Functiedecoder ( in mijn geval Viessmann 5213). Dat werkt goed met de leds van de Andreas kruis led print. De overweg wordt aangestuurd via n wissel decoder 5211 vanwege t aanwezige relais in de overweg via n puls, net als bv mijn relais bij de K rail wissels. Maar daarvoor kan ik dus geen schakelaar gebruiken. Want dat is n "maak contact". Zou deze Viessmann overweg kunnen werken met dummy wissel teken ( uniek adres) in t baanontwerp EN....met dezelfde logische en speciale acties die jij voor mij ontworpen hebt? Of is daar iets anders voor? Koploper weet toch niet wat ik met de wisseldecoder aanstuur.

Vast weer dank voor je antwoord.

Grtz Seb

Marklin fan(tasiebaan), stoom, diesels en elocs Duits/Zwitsers, tijdperk III en IV, K rails, CU 6021 met Koploper, en.... genieten als een kind !

Bewerkt door Seb op 07 mrt 2021 13:50:16
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
2003 Posts

Geplaatst - 07 mrt 2021 :  13:57:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Ook bij een schakelaar die een adres aanstuurt, stuurt koploper alleen maar een puls, net als bij een wissel. De decoder bepaalt wat er met die puls gedaan wordt.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Seb

Netherlands
251 Posts

Geplaatst - 07 mrt 2021 :  14:10:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Dankje Huub, dan weet ik dat ook weer. Ik heb nl tot heden alleen met wisseldecoders voor wissels en armseinen gewerkt ( lichtseinen met n relais icm n wisseldecoder, wat omslachtig natuurlijk).......en ik had nog niet eerder met schakelaars in Koploper icm decoders gewerkt. En dat werkt idd prachtig....ook als ik dus daarmee n wisseldecoder kan aansturen zoals ik nu begrijp.

Ik ga t allemaal secuur aansluiten en zien of ik de overweg met slagboom kan gaan laten werken met wat ook Gerard heeft bijgedragen. Dank allen nogmaals voor jullie geweldige support!!!

Grtz Seb

Marklin fan(tasiebaan), stoom, diesels en elocs Duits/Zwitsers, tijdperk III en IV, K rails, CU 6021 met Koploper, en.... genieten als een kind !
Ga naar bovenaan de pagina

Seb

Netherlands
251 Posts

Geplaatst - 09 mrt 2021 :  20:53:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Gerard e.a. ,

Vandaag de gegevens allemaal secuur ingevoerd in de KOPLOPER PC baanontwerp, schakelaar aangemaakt op adres 57, SA en LA ingevuld, en alles werkt in de demo perfect, zoals jij me had geholpen daarmee. Zowel op de 'oefen'laptop als ook in de demo mode op de Koploper PC.

Maar.......Fysiek blijken er toch dingen niet goed te gaan die in de demo wel goed gaan zoals:

1. Van blok 32, 33 en 34 naar blok 21 wordt de schakelaar niet uitgezet op melder 4.07 ( maw overweg blijft gesloten.)

2. Ook blijkt van Blok 32, 33 en 34 dat, wanneer een trein blok 21 vooraf al reserveert (dus niet stopt bij perrons) de schakelaar op bzm 4.14, 4.11 en 5.01 reeds aanzet, dan bij bzm 4.13, 4.12 en 5.02 weer uitzet, om bij 4.15 de schakelaar weer aan te zetten en bij 4.07 ook weer NIET uit, zoals bij alinea 1. De logging geeft aan dat de schakelaar bij 4.07 wordt uitgezet maar.....meteen ook weer aan.

De andere kant op, dus blok 21 naar 32, 33 en 34 lijkt zo te zien alles ook fysiek goed te gaan, zoals ook in beide demo's t werkelijke geval...en dus ook fysiek !!

Er gaan dus alleen zaken niet goed vanaf laatst genoemde blokken....WEL in de demo;s ( op de laptop EN op de PC die normaal ook Koploper aanstuurt).....nogmaals, in de demo's werken beide Koplopers goed. Maw, de ingevoerde gegevens komen overeen, ik heb t manueel ook gecheckt een aantal malen.
Zoals jij al aangaf Gerard kon jij t niet fysiek testen, alleen in demo mode, dus zal misschien moeilijk zijn om te zien wat er fout gaat.

Heb de laatste BCK er bijgevoegd.

Uiteraard heb ik zelf al wat uitgeprobeerd maar geen resultaat. Het lijkt in mijn beleving in de actie 'Viessmann sluiten NAAR Opstel Friederichsheim ergens fout te gaan maar ook bij Wanneer Waar miscchien in L A.

Grtz Seb

Download Attachment: Sebbestadt_20210309_200907.zip
62,32 KB

Marklin fan(tasiebaan), stoom, diesels en elocs Duits/Zwitsers, tijdperk III en IV, K rails, CU 6021 met Koploper, en.... genieten als een kind !

Bewerkt door Seb op 09 mrt 2021 23:22:14
Ga naar bovenaan de pagina

Seb

Netherlands
251 Posts

Geplaatst - 08 feb 2022 :  16:40:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste allen,

Toch nog een vraag over dit onderwerp. Ik ben bezig in de testmodus. Wanneer een trein stopt langs de perrons van blok 32, 33 of 34 ( en bij vertrek naar blok 21 zal gaan) blijft de overweg mooi open tot de trein vertrekt....dan sluit de overweg. Maar wanneer een trein t perron gewoon passeert zonder te stoppen dan gebeurt er t volgende:

Bij meldpunt 4.14 gaat de overweg dicht, maar bij 4.13 wil hij weer opengaan om bij 4.15 weer meteen dicht te gaan. Waarom gaat de overweg bij 4.13 even dicht om bij 4.13 weer ff open te gaan? in blok 34 en 33 gebeurt t zelfde. Bij 4.15 gaat de overweg opnieuw dicht.....en gaat dan bij 4.07 netjes weer open voor t verkeer.

Vast dank.

Grtz Seb



Download Attachment: 20213604041_20220208_121056.zip
58,91 KB

Marklin fan(tasiebaan), stoom, diesels en elocs Duits/Zwitsers, tijdperk III en IV, K rails, Ecos en boosters, 6021,èn.... genieten als een kind !

Bewerkt door Seb op 08 feb 2022 17:50:15
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2583 Posts

Geplaatst - 08 feb 2022 :  21:17:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Seb,

Als je bezetmelders gebruikt in je speciale acties om de overwegen te sluiten en te openen, zal dat in de demomode niet echt goed werken. Daar worden de bezetmeldingen gesimuleerd alsof er een trein overheen rijdt, maar niet wanneer er een trein op stilstaat. Acties met bezetmelders werken eigenlijk alleen maar goed op de echte baan, of je moet met bezetmelders trucs gaan uithalen.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Seb

Netherlands
251 Posts

Geplaatst - 08 feb 2022 :  21:32:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dirk, dank voor je reactie. Ja ik heb dat idd vaker vernomen. Ik heb in voorgaande reactie al een en ander besproken. Ook met n andere overweg met andreas kruizen waren er problemen maar met extra fysieke melders is t toch gelukt uiteindelijk. Deze zip file heb ik opnieuw ns geladen omdat ik nu met de nieuwe slagboom overweg bezig ben. Ik ga t toch maar eerst fysiek aansluiten en zien wat t werkelijk doet. Inderdaad is n lok wat anders dan een demo melding maar moet ergens beginnen. Klopt....er zijn vele manieren om iets werkend te krijgen.....de echte kenners kunnen "toveren" met Koploper....ik ga gewoon verder onderzoeken op mijn gemakkie....das t mooie van deze hobby hè.

Zover bedankt Dirk

Grtzz Seb

Marklin fan(tasiebaan), stoom, diesels en elocs Duits/Zwitsers, tijdperk III en IV, K rails, Ecos en boosters, 6021,èn.... genieten als een kind !
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 3 4 5 6 (of 6) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Vorige pagina | Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina