Auteur |
Onderwerp |
|
hil1814
Netherlands
64 berichten |
Geplaatst - 08 jan 2015 : 18:37:25
|
Is het mogelijk om met een Marklin Locomotief met een Delta decoder te laten rijden middels koploper of kan dat alleen maar met ee FX of MFX decoder ? |
Bewerkt door hil1814 op 08 jan 2015 18:37:48 |
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 08 jan 2015 : 22:23:25
|
Een Delta decoder is een gewone standaard Motorola decoder alleen met een beperkt adres bereik, het antwoord is dus ja het is standaard Marklin Motorola
Dit heeft overigens niets met koploper te maken, maar alles met jouw centrale, die is verantwoordelijk voor het aansturen en bedienen van de loc decoder. Voor koploper is het alleen een nummer meer niet. Mvg Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus |
Bewerkt door Wim Ros op 08 jan 2015 22:57:43 |
|
|
tomprins
Netherlands
538 Posts |
Geplaatst - 10 jan 2015 : 18:16:59
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door hil1814
Is het mogelijk om met een Marklin Locomotief met een Delta decoder te laten rijden middels koploper of kan dat alleen maar met ee FX of MFX decoder ?
Het kan inderdaad wel maar mogelijk ten overvloede: Je kunt van meer dan de vier voorgeprogrammeerde adressen gebruik maken, dus van 2,6,818,20,24,26,54,56,60,62,72,74,78 en 80.
Verder kun je van delta-apparaten boosters maken. Belangrijkste voorwaarde is dan dat de stroomkringen niet alleen van elkaar gescheiden zijn maar dat je ook zgn sleperwippers gebruikt om te voorkomen dat er ooit verbinding tussen twee stroomkringen kan ontstaan.
In de praktijk is het zo dat je lang geen veertien stappen hebt maar vaak niet meer dan vier of vijf.
Digitaal rijden met Koploper is gewoon mogelijk, echter het 'mooie' rijden is niet zo goed af te stemmen als met digitaal.
Een oude centrale als de 6020 volstaat ook en die zijn soms voor een paar tientjes te koop op Marktplaats. Samen met een aantal deltaboostertjes en wat trafo's kom je dan goedkoop een heel eind.
En als je dit al lang wist, wie weet heeft een ander er wat aan ;-)
Met vriendelijke groet,
Tom Prins Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale- en logische acties!
|
Bewerkt door tomprins op 10 jan 2015 18:18:07 |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 10 jan 2015 : 18:37:41
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door tomprins
Is het mogelijk om met een Marklin Locomotief met een Delta decoder te laten rijden middels koploper of kan dat alleen maar met ee FX of MFX decoder ?
In de praktijk is het zo dat je lang geen veertien stappen hebt maar vaak niet meer dan vier of vijf.
Digitaal rijden met Koploper is gewoon mogelijk, echter het 'mooie' rijden is niet zo goed af te stemmen als met digitaal.
Tom,
Delta is gewoon Digitaal, dus geen idee wat je met bovenstaande bewering zegt. Behalve dat het onzin is.
Verder is het advies om een 6020 centrale te gebruiken een verkeerde als de vraagsteller FX en MFX decoders heeft.
Mvg Wim.
|
|
tomprins
Netherlands
538 Posts |
Geplaatst - 10 jan 2015 : 19:00:09
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros
quote: Oorspronkelijk geplaatst door tomprins
Tom,
Delta is gewoon Digitaal, dus geen idee wat je met bovenstaande bewering zegt. Behalve dat het onzin is.
Verder is het advies om een 6020 centrale te gebruiken een verkeerde als de vraagsteller FX en MFX decoders heeft.
Mvg Wim.
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Heerlijk dat je mensen hier op het forum altijd zo warm en menselijk benadert. Dat geeft een goed gevoel over je.
Er wordt gesproken over Deltadecoders en als je die in Koploper wilt toepassen dan zul je zien dat als je in Koploper de stappen instelt voor deze locs de eerste drie a vier stappen al sowieso niet in staat zijn de boel in beweging te krijgen. Snelheden zijn aan de andere kant ook vlug te hoog en in de praktijk niet bruikbaar.
Vragensteller rijdt niet met de decoders die je noemt maar met Delta. hij geeft dat ook niet aan, lees maar.
Jij zult vast in staat zijn met een Deltaloc alle beschikbare 14 stappen in Koploper te gebruiken. Dat leert iedereen graag van je. Zolang je daar niet toe in staat bent - en dat ben je niet - denk ik dat het met de onzin nogal meevalt.
Tenzij jij in staat bent dit probleem op te lossen zodanig dat in Koploper een deltaloc alle veertien stappen kan benutten. Ik spreek onzin dus jij weet vast wel hoe dat moet. Mogelijk heb je inderdaad gelijk en heb je geen idee wat ik beweer. Ik ben benieuwd hoe jij dat gaat oplossen en alle mensen die dit in de praktijk niet lukt ook. De veertien stappen zijn alleen theorie. Dan ben ik zelfs bereid mijn bijdrage als onzin te benoemen, ik leer graag, we zitten hier op een Koploperforum om elkaar bij de hobby te helpen tenslotte.
Met vriendelijke groet,
Tom Prins Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale- en logische acties!
|
Bewerkt door tomprins op 10 jan 2015 19:15:59 |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 10 jan 2015 : 19:31:03
|
Tom,
De rijstappen hebben niets met Delta decoder te maken. Dit heeft alles te maken met het gebrek aan cruise control, en dat was ook het geval met de eerste generatie decoders 6080 en 6081. De Delta uitvoering is daar een uitgeklede versie van en is alleen beperkt in adressen en het gebrek aan een aanstuurbare licht functie. Verder is hij net zo digtital als alle andere decoders.
Dit type decoder, decoders zonder cruise control dus kun je niet leren remmen en een snelheids meting is ook niet mogelijk. Deze kun je alleen in koploper via de decoderstappen aansturen.
Nergens staat dat de vraagsteller met DELTA werkt, hij vraagt of koploper alleen met FX en MFX decoders werkt, of ook met Delta decoders.
Het is sowieso de verkeerde vraag, want koploper is daar niet verantwoordelijk voor de decoders worden door de centrale aangestuurd, niet door koploper.
Mvg Wim.
Bewerkt door Wim Ros op 10 jan 2015 19:35:24 |
|
|
Raoul
Belgium
116 Posts |
Geplaatst - 11 jan 2015 : 09:59:54
|
Beste hil1814, Op mijn baan gebruik ik nog de oude EDITS besturing. Ik heb dus zeker niet meer dan 14 rijstappen. Verder zijn er in de loks voor de meerderheid ESU decoders ingebouwd met uitzondering van 2 stuks C80 en een 5-tal kleinere loks met een Delta decoder. Ik kan je verzekeren dat alles perfect rijdt onder Koploper en dat alle loks hun 14 rijstappen hebben. Dat wil niet zeggen dat de 5 Delta's vertrekken op de lage rijstappen maar dat heeft enkel te maken met de "kracht" die de Delta decoder niet kan leveren om het motortje in beweging te krijgen. De ene lukt al sneller dan de andere. Groetjes, Raoul
|
|
|
|
Onderwerp |
|
|
|