Auteur |
Onderwerp |
|
Patrick Smout
Belgium
89 berichten |
Geplaatst - 24 nov 2014 : 23:07:58
|
Tot op heden heb ik gereden met decoderstappen. Nu wil ik de overstap maken naar werkelijke snelheid. Eerste stap is ijken van de decoders/snelheden. Is het nu niet zinvol om, alvorens men via koploper de locsnelheid ijkt, de snelheidstabel in de decoders al zodanig instelt dat de 28 decoder stappen een lineaire snelheidscurve oplevert tussen de minimale en de maximale gewenste snelheid?
Met vriendelijke groeten,
Patrick Smout |
|
dentheo
Belgium
1758 Posts |
Geplaatst - 24 nov 2014 : 23:21:48
|
Ik zou het proberen zonder al die aanpassingen. CV5 aanpassen tot max snelheid +- klopt volgens koploper, dan CV6 op 33 tot 40% van CV5. Dan netjes ijken van boven naar onder. Dan heb je kleine stapjes bij kleine snelheden en grotere bij grotere snelheden. Is een stuk logischer dan lineair.
Zit er een grote breuk in de ijking dan kun je die stap nog altijd "fijntunen".
Rustig proberen, duurt ongeveer een uurtje per lok
Theo vanop de heide. N+SX+kpl+kplRsd |
|
|
karst.drenth
Netherlands
80 Posts |
Geplaatst - 25 nov 2014 : 07:41:17
|
Mijn methode voor ESU LokPilot 3, 3.5 en 4.0:
CV5 op max (even in de handleiding kijken welke waarde) CV6 op 1/3 van die waarde CV53 verlagen/verhogen totdat je de maximum snelheid van loc/trein ongeveer te pakken hebt.
Dat laaste te testen door via Koploper-ijken te testen met '1-meting' op stap 28
Dan de koploper ijkprocedure starten. |
|
|
dentheo
Belgium
1758 Posts |
Geplaatst - 25 nov 2014 : 14:23:30
|
Wat is bij ESU het verschil tussen CV5 en CV53 ?
Theo vanop de heide. N+SX+kpl+kplRsd |
|
|
phdirk
Netherlands
2570 Posts |
Geplaatst - 25 nov 2014 : 15:13:21
|
Hoi Theo,
CV5 knijpt de maximumsnelheid. Met CV53 tune je het maximum toerental van de motor. Daar regel je dus echt de motor af.
Met beste groeten Dirk HO=TC |
Bewerkt door phdirk op 25 nov 2014 15:13:54 |
|
|
Patrick Smout
Belgium
89 Posts |
Geplaatst - 25 nov 2014 : 23:14:53
|
Theo, Karst,
bedankt voor de feedback - helemaal helder, ik ga het proberen dit weekend.
Ben benieuwd of "treintje kijken" na enkele locs nog zo relaxerend is
mvg,
Patrick
Met vriendelijke groeten,
Patrick Smout |
|
|
dentheo
Belgium
1758 Posts |
Geplaatst - 26 nov 2014 : 14:19:03
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door phdirk
Hoi Theo,
CV5 knijpt de maximumsnelheid. Met CV53 tune je het maximum toerental van de motor. Daar regel je dus echt de motor af.
En knijpt CV53 dan ook op CV6 ? anders zit die niet meer op 30-40% max snelheid ?
Theo vanop de heide. N+SX+kpl+kplRsd |
|
|
hubertus
Netherlands
1991 Posts |
Geplaatst - 26 nov 2014 : 20:42:42
|
Ik kende de mogelijkheid via CV 53 niet. Inmiddels bij één lok geprobeerd en het enige wat ik constateer is dat het werkt. Maar ik merk geen verschil bij het rijden. Wat zou het voordeel van aanpassing van CV 53 ipv CV 5 moeten zijn?
Huub |
|
|
Patrick Smout
Belgium
89 Posts |
Geplaatst - 26 nov 2014 : 21:33:51
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door dentheo
Dan heb je kleine stapjes bij kleine snelheden en grotere bij grotere snelheden. Is een stuk logischer dan lineair.
Heel logisch nadat ik het zo nog een keer lees (maar het was me helemaal ontgaan). Als de loc nu 85, 90 of 95 gaat maakt niet zoveel uit maar 10, 15 of 20 is natuurlijk wel vrij goed merkbaar.
Met vriendelijke groeten,
Patrick Smout |
|
|
phdirk
Netherlands
2570 Posts |
Geplaatst - 26 nov 2014 : 21:59:47
|
Hallo Theo en Huub,
Als je met CV53 werkt tune je de motor op de juiste maximum snelheid. CV5 en CV6 blijven dan ongewijzigd. Omdat je bij het gebruik van CV53 de motorprestaties optimaliseert krijg je betere rij-eigenschappen, zeker als je dat combineert met het tunen van de overige motorparameters CV2 en CV51-56 bij ESU 4.0. Je kunt dat met behulp van de autotunefunctie doen. CV54 op 0, trein op een flink stuk vrije baan zetten (HO ca 2 m.) en dan op F1 drukken. De loc wordt dan gelanceerd en tunet de motor. Daarna kun je de verschillende motorCV's nog bijtunen als dat gewenst is. Met CV53 kun je ook de snelheid verhogen als je dat wilt. Met CV5 knijp je alleen de curve inelkaar.
Met beste groeten Dirk HO=TC |
|
|
hubertus
Netherlands
1991 Posts |
Geplaatst - 26 nov 2014 : 22:39:13
|
Ik weet niet beter dan dat cv 53 alleen een referentie is en niet direkt invloed heeft op de motoraansturing (als referentie wel indirekt natuurlijk). Zo begrijp ik het ook als ik de esu handleiding lees. En als ik het resultaat van mijn test kijk, wordt dat ook bevestigd. Het enige verschil dat ik zie, zijn andere snelheden bij de afzonderlijke stappen, maar dat is verklaarbaar omdat de standaard snelheidscurve van de esu veel vlakker is, dan ik zelf gebruik. In welk opzicht zou ik betere rijeigenschappen moeten zien?
De autotunefunctie gebruik ik trouwens niet meer, daar heb ik geen acceptabele resultaten mee kunnen bereiken. |
|
|
JackvdW
Netherlands
348 Posts |
Geplaatst - 26 nov 2014 : 23:39:21
|
Hallo allemaal,
CV 53 is inderdaad de referentie spanning van de PID regeling (lastregeling). Het is (bij de maximale snelheid stap) 10 maal de spanning die de motor moet opwekken als hij gemeten wordt , het z.g. meetluik (geen aandrijf spanning maar werking als generator om te meten hoe snel hij draait).
Knijp je deze waarde van 140 (14 Volt) naar bv. 120 (=12 Volt) dan zal bij 12V de motor niet meer toeren gaan maken. Hierdoor verschuif de hele stappen regeling naar beneden en in elkaar. Er ontstaat een hogere resolutie.
Alle stappen komen dus dichter bij elkaar wat vooral in de lagere snelheden een mooier verloop geeft.
Heb je intern 255 stappen dan moet CV5 altijd terug naar 120 om als Vmax 100 kmh te realiseren waardoor van die 255 maar zo'n 130 over blijven om over de 28 stappen te verdelen.
Met de CV53 verlagen kan CV5 dus 255 blijven wat bij oudere decoders nog meer winst geeft door dat deze vaak maar 64 interne stappen hadden die je nu dus optimaal kan benutten.
CV53 werd vroeger alleen gewijzigd om een instabiele baanspanning te compenseren. De PID regeling gebruikte de aangeboden baanspanning als referentie. Als deze door belasting fluctueerde ontstonden snelheidsverschillen. Door CV53 in te stellen op bv. 140 was de referentie altijd 14 Volt en was de PID regeling strak ondanks een afwijkende baanspanning.
Bij Zimo is het ovenregens CV57 i.p.v. CV 53 dus even per fabrikant opzoeken in de handleiding.
Even googelen geeft ook op meerdere fora interessante discussies over dit onderwerp.
Groeten Jack
|
Bewerkt door JackvdW op 27 nov 2014 00:01:19 |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
|
JackvdW
Netherlands
348 Posts |
Geplaatst - 27 nov 2014 : 00:23:16
|
Hoi Wim,
Je hebt helemaal gelijk deze CV's doen allemaal mee in het verhaal van het motorgedrag. In de resultaten zitten dan ook verschillen afhankelijk van welk type motor er in je loc zit.
Ik gebruik het ook binnen bepaalde grenzen anders kan het ook niet goed werken maar bij de ESU decoders is het heel langzaam kruipen alleen op deze methode goed te krijgen. Bij Zimo decoders is het kruipen veel makkelijker goed te krijgen.
Ik besteed altijd een flink aantal uren aan de motor instellingen. Bij omloop en aan/afkoppel routes hou ik ervan dat er heel exact gestopt wordt wat een zeer goed afgeregelde 5 km per uur vereist.
Je kan er zowat een wetenschap van maken, als het maar leuk blijft.
Groeten Jack. |
|
|
hubertus
Netherlands
1991 Posts |
Geplaatst - 27 nov 2014 : 07:57:50
|
Dank je, maakt het verhaal voor mij wat duidelijker.
Huub |
|
|
Blausee-Mitholz
Netherlands
98 Posts |
Geplaatst - 06 dec 2014 : 22:46:32
|
Heren,
Dank voor de goede tip. Ik heb hier voor iemand 15 Marklin loks digitaal om te bouwen met Lopi V4 en ESU magneten (schijf collector motoren) Met fabriek instelling zijn het race wagens.
Door CV53 te verlagen naar 70 en CV5 naar 80 en CV6 naar 30 zijn de rijeigenschappen in eens naar wens verbeterd.
Van die CV53 wist ik niet maar heeft inderdaad grote invloed.
Mvg, Johan
(@Jack , ik ben een nieuwe collega van Remy) |
|
|
|
Onderwerp |
|