Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 139 / Bezoekers Vandaag: 2444
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 197
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Logische actie om doorschieten te voorkomen in stopsectie kort blok
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Patrick Smout

Belgium
89 berichten

Geplaatst - 07 dec 2014 :  12:18:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb op mijn HO baan een 2-tal blokken die behoorlijk kort zijn.
De maximale bloksnelheid ligt ook daar op 100km/u (voor doorgaand verkeer). Om een trein netjes te laten stoppen in die blokken moet de snelheid een heel stuk lager liggen, zoniet schiet deze voorbij de stopsectie.
(In andere blokken wordt wel netjes geremd maar in deze 2 wil het leren remmen niet lukken)

Ik stel me nu de vraag of het mogelijk is om, via een logische functe, de maximale snelheid voor het blok te begrenzen op bvb 50km/u indien een aanstormende trein (loc of treintype) moet stoppen in dat blok (geen vervolgblok geselecteerd).
Ik heb even rondgekeken bij de mogelijkheden voor logische functies maar kan niet direct iets terugvinden wat bruikbaar is.
Iemand een tip?


Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 07 dec 2014 :  12:36:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Je kan per treintype toch ook een gemiddelde snelheid opgeven.
Dat is de snelheid die de trein zal aannemen na de passage van het sein voorafgaand aan het rode sein.
Dus bij het binnenrijden van het blok dat eindigt op het rode stopsein.
De max snelheid van het "treintype" speelt dan niet meer mee.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Patrick Smout

Belgium
89 Posts

Geplaatst - 07 dec 2014 :  12:54:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Wat ik zie is dat het afremmen naar gemiddelde snelheid en vervolgens naar minimale snelheid te lang duurt in die blokken.
Omdat het enkel bij die blokken voorkomt voel ik er niet veel voor om de gemiddelde snelheid per treintype naar beneden toe bij te stellen. Dit zal je dan merken in alle blokken.

Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1991 Posts

Geplaatst - 07 dec 2014 :  12:57:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Je kunt bij de wisselstraat tussen die twee blokken aangeven dat er een snelheidsbeperking van toepassing moet zijn bij een stop in het volgende blok.
Als zich tussen die blokken geen wissels bevinden, moet je wel even een kort lijnstuk (of een dummywissel) aanbrengen en selecteren, anders krijg je niet de mogelijkheid een snelheidsbeperking te kiezen.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Patrick Smout

Belgium
89 Posts

Geplaatst - 07 dec 2014 :  14:08:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Huub, bedankt voor de tip. Via de wisselstraat moet het wel lukken. Ga ik deze namiddag eens testen.

Toch vreemd dat bvb. "trein moet stoppen in (volgend) blok" of "trein heeft geen vervolgblok" niet opgenomen is bij logische acties.
Het zou volgens mij zeker ook een oplossing zijn voor doorschieten in korte blokken.
Bijbehorend NMBS seinbeeld voor dergelijke situatie van een voorgaand blok zou dan groen-geel verticaal kunnen zijn.



Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 07 dec 2014 :  14:11:04  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick Smout

Wat ik zie is dat het afremmen naar gemiddelde snelheid en vervolgens naar minimale snelheid te lang duurt in die blokken.
Omdat het enkel bij die blokken voorkomt voel ik er niet veel voor om de gemiddelde snelheid per treintype naar beneden toe bij te stellen. Dit zal je dan merken in alle blokken.




Dat is correct, maar zet je communicatie eens aan voor de remgegevens. Dan zie je welke besluiten koploper trekt uit elke mislukte remming. Dan moet je ook kunnen zien of het geleidelijk verbetert.

"doorschieten" is ook nogal ongebruikelijk omdat koploper een soort" noodstop" maakt als hij iets te snel op de stopsectie komt. "te snel" is voor koploper harder dan minimum snelheid treintype.

Heb jij nog te veel vertraging in de decoder instelling zitten ?

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1991 Posts

Geplaatst - 07 dec 2014 :  14:33:24  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick Smout

Toch vreemd dat bvb. "trein moet stoppen in (volgend) blok" of "trein heeft geen vervolgblok" niet opgenomen is bij logische acties.


Er is er wel een, Blok is bezet en trein rijdt verder.
Weliswaar precies het tegengestelde, maar dat kun je inverteren.
Maar dan ben je al in het blok, terwijl bij jou het afremmen al een blok eerder moet beginnen.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 07 dec 2014 :  14:44:58  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Patrick,

Dat eerder laten afremmen kun je instellen bij de wisselstraat snelheids beperking (Tool: wisselstraat) Daar kun je opgeven dat de snelheids beperking geldt als de trein in het volgende blok moet stoppen, hoeft hij niet te stoppen rijdt hij gewoon met de max snelheid door.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Patrick Smout

Belgium
89 Posts

Geplaatst - 07 dec 2014 :  15:22:24  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Heb jij nog te veel vertraging in de decoder instelling zitten ?

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd



De decodervertraging voor m'n locs met geluid staat nog (vrij hoog) ingesteld omdat anders het knarsen van de remmen niet werkt. Ik zou hier ook van kunnen afzien, echter op zich is dit best wel mooi om te horen. Het zijn ook deze locs die uitlopen tot in een volgend blok of wisselstraat in de 2 korte blokken.

Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2570 Posts

Geplaatst - 07 dec 2014 :  15:32:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Patrick,

Om ervoor te zorgen dat de treinen in Koploper netjes rijden moet de optrekversnelling (CV3) en de afremvertraging (CV4) van de decoder vrij laag staan. 2 is een goede waarde om netjes mee te rijden. Als de afremvertraging te hoog staat stopt de loc in werkelijkheid veel langzamer dan Koploper denkt en zal hij altijd doorschieten.
Het is inderdaad jammer dat je dan het knarsen van de remmen niet hoort, maar met wat experimenteren met de andere CVs in de decoder kan daarvan nog wel gedeeltelijk gebruik worden gemaakt. Dat hangt van het type decoder af. Mijn Fleischmann 078 met Loksound 4 en Roco Plan V geven bij wat agressievere remmingen nog steeds een fraai geknars te horen.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Patrick Smout

Belgium
89 Posts

Geplaatst - 07 dec 2014 :  22:20:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Dirk,

CV4 staat bij mij op 7. Helemaal tevreden ben ik er nog niet over maar het stoppen in de 2 korte blokken loopt in elk geval nu al goed.
Ik ga één van de volgende dagen nog eens wat sleutelen aan de CV4 setting (en de andere)
Als daar dan nog vragen over zijn dan open ik wel een ander draadje om dit niet teveel te vervuilen.

Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2570 Posts

Geplaatst - 08 dec 2014 :  09:44:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Patrick,

CV4 op 7 is inderdaad nog wat aan de hoge kant, maar het is goed te horen dat het stoppen al goed gaat. Als je nog vragen het, dan zie we dat graag weer op het forum.
Succes met het verder inregelen van de locs.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina