Auteur |
Onderwerp |
|
Patrick Smout
Belgium
89 berichten |
Geplaatst - 07 dec 2014 : 12:18:21
|
Ik heb op mijn HO baan een 2-tal blokken die behoorlijk kort zijn. De maximale bloksnelheid ligt ook daar op 100km/u (voor doorgaand verkeer). Om een trein netjes te laten stoppen in die blokken moet de snelheid een heel stuk lager liggen, zoniet schiet deze voorbij de stopsectie. (In andere blokken wordt wel netjes geremd maar in deze 2 wil het leren remmen niet lukken)
Ik stel me nu de vraag of het mogelijk is om, via een logische functe, de maximale snelheid voor het blok te begrenzen op bvb 50km/u indien een aanstormende trein (loc of treintype) moet stoppen in dat blok (geen vervolgblok geselecteerd). Ik heb even rondgekeken bij de mogelijkheden voor logische functies maar kan niet direct iets terugvinden wat bruikbaar is. Iemand een tip?
Met vriendelijke groeten,
Patrick Smout |
|
dentheo
Belgium
1758 Posts |
Geplaatst - 07 dec 2014 : 12:36:23
|
Je kan per treintype toch ook een gemiddelde snelheid opgeven. Dat is de snelheid die de trein zal aannemen na de passage van het sein voorafgaand aan het rode sein. Dus bij het binnenrijden van het blok dat eindigt op het rode stopsein. De max snelheid van het "treintype" speelt dan niet meer mee.
Theo vanop de heide. N+SX+kpl+kplRsd |
|
|
Patrick Smout
Belgium
89 Posts |
Geplaatst - 07 dec 2014 : 12:54:41
|
Wat ik zie is dat het afremmen naar gemiddelde snelheid en vervolgens naar minimale snelheid te lang duurt in die blokken. Omdat het enkel bij die blokken voorkomt voel ik er niet veel voor om de gemiddelde snelheid per treintype naar beneden toe bij te stellen. Dit zal je dan merken in alle blokken.
Met vriendelijke groeten,
Patrick Smout |
|
|
hubertus
Netherlands
1991 Posts |
Geplaatst - 07 dec 2014 : 12:57:16
|
Je kunt bij de wisselstraat tussen die twee blokken aangeven dat er een snelheidsbeperking van toepassing moet zijn bij een stop in het volgende blok. Als zich tussen die blokken geen wissels bevinden, moet je wel even een kort lijnstuk (of een dummywissel) aanbrengen en selecteren, anders krijg je niet de mogelijkheid een snelheidsbeperking te kiezen.
Huub |
|
|
Patrick Smout
Belgium
89 Posts |
Geplaatst - 07 dec 2014 : 14:08:11
|
Huub, bedankt voor de tip. Via de wisselstraat moet het wel lukken. Ga ik deze namiddag eens testen.
Toch vreemd dat bvb. "trein moet stoppen in (volgend) blok" of "trein heeft geen vervolgblok" niet opgenomen is bij logische acties. Het zou volgens mij zeker ook een oplossing zijn voor doorschieten in korte blokken. Bijbehorend NMBS seinbeeld voor dergelijke situatie van een voorgaand blok zou dan groen-geel verticaal kunnen zijn.
Met vriendelijke groeten,
Patrick Smout |
|
|
dentheo
Belgium
1758 Posts |
Geplaatst - 07 dec 2014 : 14:11:04
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door Patrick Smout
Wat ik zie is dat het afremmen naar gemiddelde snelheid en vervolgens naar minimale snelheid te lang duurt in die blokken. Omdat het enkel bij die blokken voorkomt voel ik er niet veel voor om de gemiddelde snelheid per treintype naar beneden toe bij te stellen. Dit zal je dan merken in alle blokken.
Dat is correct, maar zet je communicatie eens aan voor de remgegevens. Dan zie je welke besluiten koploper trekt uit elke mislukte remming. Dan moet je ook kunnen zien of het geleidelijk verbetert.
"doorschieten" is ook nogal ongebruikelijk omdat koploper een soort" noodstop" maakt als hij iets te snel op de stopsectie komt. "te snel" is voor koploper harder dan minimum snelheid treintype.
Heb jij nog te veel vertraging in de decoder instelling zitten ?
Theo vanop de heide. N+SX+kpl+kplRsd |
|
|
hubertus
Netherlands
1991 Posts |
Geplaatst - 07 dec 2014 : 14:33:24
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door Patrick Smout
Toch vreemd dat bvb. "trein moet stoppen in (volgend) blok" of "trein heeft geen vervolgblok" niet opgenomen is bij logische acties.
Er is er wel een, Blok is bezet en trein rijdt verder. Weliswaar precies het tegengestelde, maar dat kun je inverteren. Maar dan ben je al in het blok, terwijl bij jou het afremmen al een blok eerder moet beginnen.
Huub |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 07 dec 2014 : 14:44:58
|
Patrick,
Dat eerder laten afremmen kun je instellen bij de wisselstraat snelheids beperking (Tool: wisselstraat) Daar kun je opgeven dat de snelheids beperking geldt als de trein in het volgende blok moet stoppen, hoeft hij niet te stoppen rijdt hij gewoon met de max snelheid door.
Mvg Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus |
|
|
Patrick Smout
Belgium
89 Posts |
Geplaatst - 07 dec 2014 : 15:22:24
|
quote: Heb jij nog te veel vertraging in de decoder instelling zitten ?
Theo vanop de heide. N+SX+kpl+kplRsd
De decodervertraging voor m'n locs met geluid staat nog (vrij hoog) ingesteld omdat anders het knarsen van de remmen niet werkt. Ik zou hier ook van kunnen afzien, echter op zich is dit best wel mooi om te horen. Het zijn ook deze locs die uitlopen tot in een volgend blok of wisselstraat in de 2 korte blokken.
Met vriendelijke groeten,
Patrick Smout |
|
|
phdirk
Netherlands
2570 Posts |
Geplaatst - 07 dec 2014 : 15:32:19
|
Hallo Patrick,
Om ervoor te zorgen dat de treinen in Koploper netjes rijden moet de optrekversnelling (CV3) en de afremvertraging (CV4) van de decoder vrij laag staan. 2 is een goede waarde om netjes mee te rijden. Als de afremvertraging te hoog staat stopt de loc in werkelijkheid veel langzamer dan Koploper denkt en zal hij altijd doorschieten. Het is inderdaad jammer dat je dan het knarsen van de remmen niet hoort, maar met wat experimenteren met de andere CVs in de decoder kan daarvan nog wel gedeeltelijk gebruik worden gemaakt. Dat hangt van het type decoder af. Mijn Fleischmann 078 met Loksound 4 en Roco Plan V geven bij wat agressievere remmingen nog steeds een fraai geknars te horen.
Met beste groeten Dirk HO=TC |
|
|
Patrick Smout
Belgium
89 Posts |
Geplaatst - 07 dec 2014 : 22:20:12
|
Dirk,
CV4 staat bij mij op 7. Helemaal tevreden ben ik er nog niet over maar het stoppen in de 2 korte blokken loopt in elk geval nu al goed. Ik ga één van de volgende dagen nog eens wat sleutelen aan de CV4 setting (en de andere) Als daar dan nog vragen over zijn dan open ik wel een ander draadje om dit niet teveel te vervuilen.
Met vriendelijke groeten,
Patrick Smout |
|
|
phdirk
Netherlands
2570 Posts |
Geplaatst - 08 dec 2014 : 09:44:02
|
Hallo Patrick,
CV4 op 7 is inderdaad nog wat aan de hoge kant, maar het is goed te horen dat het stoppen al goed gaat. Als je nog vragen het, dan zie we dat graag weer op het forum. Succes met het verder inregelen van de locs.
Met beste groeten Dirk HO=TC |
|
|
|
Onderwerp |
|