Auteur |
Onderwerp |
|
richgeo
Netherlands
14 berichten |
Geplaatst - 29 jun 2014 : 17:36:01
|
Beste allemaal
Ik heb een n spoorbaan van minitrix rails en wissels, de baan stuur ik aan via een s88XPressNetLI met bezetmelders en wisseldecoders van Rosoft via koploper. Maar ik merk dat mijn wissels niet altijd even betrouwbaar zijn. de wisselaandrijvingen zijn nog geen 2 jaar oud lijkt mij erg sterk dat deze nu al naar de knoppen zijn. de wisseldecoders (3 stuks) heb ik via een aparte trafo (fleischmann msf-trafo 6735) lopen. ik denk zelf dat er misschien te weinig spanning geeft om dit aan te sturen. Dus mijn vraag is dan, wat voor trafo zou dan het beste zijn om dit aan te sturen en wat dan wel betrouwbaarder is.
Gr. Richard |
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 29 jun 2014 : 18:35:51
|
Beste Richard,
De spanning die de trafo kan leveren is wel goed, alleen de stroom die hij kan leveren is te weinig. Deze trafo's kunnen maximaal 0,5A aan stroom leveren, dat is niet genoeg om de wisselaandrijvingen te kunnen bedienen. Voor de wisseldecoders heb je een trafo nodig die minimaal 1A kan leveren, beter is om er eentje te nemen die meer kan leveren b.v. 2A of 3A.
Bij 16V geeft dat in VA uitgedrukt 48VA voor een trafo van 3A. B.V de Fleischmann 6705.
Mvg Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus |
Bewerkt door Wim Ros op 29 jun 2014 18:36:15 |
|
|
richgeo
Netherlands
14 Posts |
Geplaatst - 29 jun 2014 : 18:42:14
|
Beste Wim
Bedankt voor je antwoord. Ik zal hier is naar gaan kijken. en dan hopen dat het schakelen beter zal verlopen.
Gr. Richard |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
|
richgeo
Netherlands
14 Posts |
Geplaatst - 29 jun 2014 : 19:29:29
|
Beste Wim
Bedankt, dit ga ik dan wel even proberen. Zou ik dit bijvoorbeeld tijdelijk via de railspanning kunnen laten lopen totdat ik een goede trafo heb gekocht zodat ik wel gewoon nog even kan blijven rijden?
Gr. Richard |
|
|
richgeo
Netherlands
14 Posts |
Geplaatst - 29 jun 2014 : 19:57:39
|
Beste Wim
Nog even 1 vraagje betreft wissels instellen in koploper. Ik heb de eerste wissel via de multimaus als 1 gegeven en via de multimaus kan ik de wissels schakelen beginnend bij 1. maar nu zit er een verschuiving in de benummering. Moet ik nu in koploper de eerst wissel als 1 ingeven of als 5?
Gr. Richard |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 29 jun 2014 : 22:36:55
|
Richard,
Inkoploper moet je beginnen bij digitale onderdelen wisseldecoders met adres 0 daarmee benoem je de wisseladressen in koploper als beginnende met 1 t/m 4 adres 1 geeft in koploper 5 t/m 8 deze kun je voor de volgende en dus 2de wisseldecoder gebruiken.
Daarmee is je verschuiving opgelost.
Mvg Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus |
|
|
richgeo
Netherlands
14 Posts |
Geplaatst - 29 jun 2014 : 22:44:48
|
Beste Wim
Dank voor je bericht, opzicht zou dat niet echt een probleem zijn desnoods had ik de decoders opnieuw ingesteld.
Maar om nog even op mijn vorige vraag terug te komen, kan het kwaad als ik de decoders tijdelijk via mijn railspanning laat lopen zodat ik gewoon kan blijven rijden of is dit onverstandig en dan toch maar wachten tot ik een goede trafo heb gehaald?
Gr. Richard |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
|
|
Onderwerp |
|