Auteur |
Onderwerp |
Pagina: 1 2 (of 2) |
grint019
Netherlands
50 berichten |
Geplaatst - 20 jun 2014 : 16:00:48
|
Hallo Ik heb een vraag over afremmen. Mijn lok rijdt een blok binnen om minimumsnelheid begint keurig te remmen na de eerste bezetmelder. echter hij rijdt heel langzaam tot voorbij de 2e bezetmelder en stopt op een wissel, die vervolgens wordt geblokkeerd. Wat kan ik hier aan doen? mvg Ernst |
|
Rob Fongers
Netherlands
658 Posts |
Geplaatst - 20 jun 2014 : 19:31:56
|
Hallo Ernst,
Machinist misschien wakker maken
Maar zonder dollen plaats ff je database want met de beschikbare info kunnen we alle kanten op dus eigenlijk niks.
Grtzz Rob
Geen gelul >> TC + Power 15 - N Spoor - Koploper - Loconet interface - meerdere S88LN's + 17 st. S88 - tijdperk V/VI Duits-internationaal |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
|
grint019
Netherlands
50 Posts |
Geplaatst - 21 jun 2014 : 12:37:20
|
Beste Wim en Rob
Bijgaand mijn backup. Alvast bedankt voor jullie hulp! groetjes Ernst
|
|
|
grint019
Netherlands
50 Posts |
Geplaatst - 21 jun 2014 : 14:57:47
|
en nu met bijlage...
Download Attachment: kleinbaanplan.bck 24,94 KB |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
|
Wissels
Netherlands
1450 Posts |
Geplaatst - 21 jun 2014 : 16:38:58
|
Hallo,
misschien wat te maken met de ijkwaarden van je locs, deze lijken handmatig ingevuld, bovendien zie ik geen ijktraject in jouw database ingesteld, met een juiste ijking is de kans groter dat Koploper wel juist kan berekenen waar een loc moet remmen om op de juiste plaats te stoppen.
met vriendelijke groet,
Walter
Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded. Doe wat je zegt, dan lieg je niet. |
|
|
grint019
Netherlands
50 Posts |
Geplaatst - 21 jun 2014 : 18:18:20
|
Beste Wim en Rob
Beide loks remmen niet op tijd. Ik heb dit met andere loks nog niet geprobeerd.
En inderdaad, ik heb de aantallen handmaig ingevuld. Maar ik snap niet zo goed Rob, wat je bedoelt...
groetjes Ernst |
|
|
Wissels
Netherlands
1450 Posts |
Geplaatst - 21 jun 2014 : 20:48:36
|
Hallo Ernst,
om de juiste afstand voor het stoppen te leren, maakt naar mijn mening Koploper gebruik van de waarden die bij de ijking verkregen zijn. Kloppen de ijkwaarden niet dan kan het voorkomen dat je loc te vroeg remt en kruipt naar de stopmelder omdat de door koploper berekende tijd niet overeenkomt met de gereden lengte.
Voor het ijken zelf heb ik nog wel een PowerPoint presentatie van een lezing die ik jaren geleden gegeven heb.
Rob slaapt denk ik nog gezien zijn reactie om de machinist wakker te schudden.
met vriendelijke groet,
Walter
Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded. Doe wat je zegt, dan lieg je niet. |
Bewerkt door Wissels op 21 jun 2014 20:49:40 |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 21 jun 2014 : 22:19:05
|
Ernst,
Stel de tijd eens anders in die nu verantwoordelijk is voor het afremmen van 50 naar 0, die staat nu op 20 sec, dat lijkt me een beetje aan de lange kant, verder geef koploper even de tijd om het leren remmen proces uit te voeren. Of te wel heb even geduld.
Mvg Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus |
|
|
grint019
Netherlands
50 Posts |
Geplaatst - 22 jun 2014 : 09:21:03
|
Mijn heren Ik zal jullie adviezen uiteraard opvolgen. Jullie horen van me! groetjes Ernst |
|
|
grint019
Netherlands
50 Posts |
Geplaatst - 11 jul 2014 : 17:38:18
|
Beste Wim, Walter en overigen Ik heb jullie adviezen opgevolgd; de locomotieven geijkt, de remafstand verlaagd naar 50 en heel veel geduld gehad. Maar beide locomotieven blijven voorbij de stopsectie (= de 2e bezetmelder) 'kruipen'. Doe ik nog steeds iets niet goed?
groetend Ernst
Download Attachment: kleinbaanplan.bck 25,21 KB |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 11 jul 2014 : 17:54:50
|
Ernst,
Om welke locomotieven gaat het dan? En doen ze dat in alle blokken? Dus geef gewoon de volledige informatie waar we iets mee kunnen, en maak er voor ons geen zoekplaatje van.
Mvg Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus |
|
|
grint019
Netherlands
50 Posts |
Geplaatst - 20 aug 2014 : 20:12:20
|
Beste Wim excuses voor mijn late reactie, ik ben enkele weken op vakantie geweest. Het probleem bijft hetzelfde: alle locs beginnen weliswaar keurig te remmen na de eeste bezetmelder, maar blijven vervolgens heel langzaam doorkruipen tot voorbij de tweede bezetmelder. Ze rollen dus te ver door. Ik heb dit al ontelbare keren herhaald, maar de situatie verandert niet. Hopelijk is dit voldoende informatie. mvg Ernst
Download Attachment: kleinbaanplan.bck 27,43 KB
Download Attachment: kleinbaanplan.bck 27,44 KB |
|
|
dentheo
Belgium
1758 Posts |
Geplaatst - 20 aug 2014 : 21:07:13
|
Klein bijkomend vraagje:
Hoe lang zijn uw bezetmelders ? Hoe ver rijdt de trein nog door nadat tweede bezetmelder detecteert ?
Theo vanop de heide. N+SX+kpl+kplRsd |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
|
Rob Fongers
Netherlands
658 Posts |
Geplaatst - 20 aug 2014 : 21:54:31
|
Ernst,
Om e.e.a. uit te sluiten vink eens in instellingen per database op tabblad algemeen de optie : in stopsectie onmiddellijk stoppen aan.
Ik heb net zo een idee dat je melder niet herkend wordt cq niet juist is gedefinieerd.
Je zou de spookdetectie kunnen inschakelen, die reageert op het bezet worden van een niet verwachte melder.
Tevens kan je ook onderin je rijwindow kijken wat er vermeld staat. bv volgende melder.
Als je de loc met de handregelaar rijdt hoe reageert deze dan op stoppen? Is dit snel traag of ook niet?
En wat dat slapen betreft, dat was een geintje
Grtzz Rob
Geen gelul >> TC + Power 15 - N Spoor - Koploper - Loconet interface - meerdere S88LN's + 17 st. S88 - tijdperk V/VI Duits-internationaal |
|
|
grint019
Netherlands
50 Posts |
Geplaatst - 21 aug 2014 : 08:18:07
|
beste allemaal De trein rijdt ongeveer 4 cm door na de 2e bezetmelder. Er zitten geen stuk zonder detectie tussen de bezetmelders en de tips van Rob ga ik proberen. Ik kom er in het weekend op terug
Alvast bedankt heren groetend Ernst |
|
|
dentheo
Belgium
1758 Posts |
Geplaatst - 21 aug 2014 : 12:28:36
|
Is die 4 cm na het begin van de bezetmelder ? Hoe kan hij dan al op het wissel staan ?
Heb jij nog massavertraging in de decoder zitten ?
Theo vanop de heide. N+SX+kpl+kplRsd |
|
|
grint019
Netherlands
50 Posts |
Geplaatst - 24 aug 2014 : 16:41:43
|
Beste allemaal Ik heb "in stopsectie onmiddellijk stoppen" aangevinkt. Ook heb ik spookdetectie ingeschakeld. Als ik de loc met de handregelaar laat stoppen doet hij dat keurig en geijkmatig. Het probleem blijft hetzelfde: voorbij de eerste bezetmeder begint de loc te remmen, dat doet ie prima. Maar dan blijven de locs op de allerlaagste snelheid ("1") doorkruipen. tot voorbij de 2e bezetmelder. Ik weet overigens niet wat Theo bedoelt met massavertraging.
groetjes Ernst
|
|
|
Rob Fongers
Netherlands
658 Posts |
Geplaatst - 24 aug 2014 : 16:55:43
|
Ernst,
Wat geeft het rijwindow linksonder aan? Daar moet een melding staan.
Daarnaast als de loc uiteindelijk stil staat op het wissel heeft deze dan nog spanning? Anders gezegd, kan je hem nog handmatig laten rijden of brandt de verlichting nog?
En wat geeft het rijwindow als snelheid aan?
Massavertraging (CV 4)is een instelling welke je kan maken in je decoder waardoor het afremmen langer of korter duurt. Als ik je relaas echter lees heeft dat er m.i. niets mee van doen.
Grtzz Rob
Geen gelul >> TC + Power 15 - N Spoor - Koploper - Loconet interface - meerdere S88LN's + 17 st. S88 - tijdperk V/VI Duits-internationaal |
Bewerkt door Rob Fongers op 24 aug 2014 16:57:08 |
|
|
grint019
Netherlands
50 Posts |
Geplaatst - 30 aug 2014 : 16:49:49
|
Beste Rob en de rest Ik heb alleen in het weekend de tijd om met mijn baan actief te zijn. Vandaar dat ik nu pas reageer. Wat bedoel je met het rijwindow linksonder aangeeft? De snelheid valt voorbij de 1e bezetmeder terug naar 5 km per uur.Maar hij blijft op die sneheid doorkruipen tot voorbij de 2e bezetmelder. Ik dacht dat locs geacht werden te stoppen voor de 2e bezetmelder..
De verlichting blijft branden en de trein rijdt daarna zowel automatisch als handmatig door. groetjes en alvast bedankt voor je reactie! Ernst |
|
|
phdirk
Netherlands
2570 Posts |
Geplaatst - 30 aug 2014 : 17:20:13
|
Hallo Ernst,
Normaal werkt Koploper zo dat de trein begint af te remmen als hij de eerste bezetmelder van een blok binnenrijdt. Met behulp van "Leren remmen" wordt de snelheid dan afgebouwd tot de ingestelde minimum snelheid bij het bereiken van de tweede stopmelder. Bij het bereiken van de tweede stopmelder gaat de trein dan netjes stoppen. Het is dus niet zo dat de trein voor de tweede bezetmelder moet stoppen. Het is ook vanzelfsprekend dat de verlichting blijft branden. Het stoppen wordt geregeld door de decoder en di houdt de verlichting netjes aan, want de spanning staat nog steeds op de baan.
Met beste groeten Dirk HO=TC |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 30 aug 2014 : 19:28:36
|
Ernst, Linkonder in het rijwindows staat de te verwachten bezetmelder, dat zou het nummer moet zijn van de stopmelder van het blok. Wordt een beetje lastig als je de basiswerking van koploper nog niet onder de knie hebt, krijg je heel veel spraakverwarringen van.
Mvg Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus |
|
|
phdirk
Netherlands
2570 Posts |
Geplaatst - 31 aug 2014 : 13:35:10
|
Hallo Ernst,
Ik heb nog even naar je database gekeken. Ik zie dat de minimumsnelheid voor alle treinen erg laag is, namelijk 5 km/uur. Dan gaan ze inderdaad erg langzaam rijden, want de minimumsnelheid is de snelheid die de trein moet hebben als hij gaat remmen. Bovendien is het gat tussen de gemiddelde snelheid en de minimumsnelheid vrij groot. Dat betekent dat de snelheid tussen de eerste en tweede bezetmelder behoorlijk stevig moet worden afgebouwd en dat lukt waarschijnlijk niet. Ik zou de minimumsnelheid op iets van 25 à 30 km/uur zetten, dan rijdt het, denk ik, al een stuk mooier. Tenslotte vraag ik me af of de snelheden van alle locs al goed zijn geijkt. Een loc met snelheid 0 op stap 14 en dan aflopend vanaf 136 km/uur lijkt me niet goed. Ook bij de locs waarbij de snelheden alle netjes vijfvouden zijn, twijfel ik aan de resultaten van het ijken. Het is ook onwaarschijnlijk dat bij het ijken alle treinen op stap 1 5 km/uur rijden. Ik denk dat je nog eens goed naar het ijkproces moet kijken. Als de treinen namelijk met een andere snelheid rijden dan Koploper denkt, krijg je het nooit netjes aan het rijden.
Met beste groeten Dirk HO=TC |
|
|
Rob Fongers
Netherlands
658 Posts |
Geplaatst - 31 aug 2014 : 17:47:46
|
Dirk,
quote: Oorspronkelijk geplaatst door phdirk
Het is ook onwaarschijnlijk dat bij het ijken alle treinen op stap 1 5 km/uur rijden
Waarom is dat onwaarschijnlijk?
@Ernst
Maar ik begin gewoon het vermoeden te krijgen dat de stopmelder niet gezien wordt cq te laat reageert. Zomaar dromend kan een mogelijk oorzaak zijn dat of de melder niet juist is aangesloten.
geen scheiding tussen wissel en bezetmeldpunt dit icm met een diode schakeling wissel en bezetmeldpunt verkeerd om aangesloten
Om dit te controleren moet je de bezetmelder eens handmatig bezet maken. In Koploper en je centrale moet je dan de betreffende melder zien oplichten.
Bijkomende vraag, hoe wordt de rail van de wissel gevoed? Ik begrijp er tevens uit dat de remmelder aan de stopmelder grenst. Is dit correct?
Grtzz Rob
Geen gelul >> TC + Power 15 - N Spoor - Koploper - Loconet interface - meerdere S88LN's + 17 st. S88 - tijdperk V/VI Duits-internationaal |
|
|
Pagina: 1 2 (of 2) |
Onderwerp |
|