Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 725 / Bezoekers Vandaag: 3580
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 775
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Foute wisselstanden
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Auke Mollema

Netherlands
4 berichten

Geplaatst - 15 mei 2014 :  17:02:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo ik heb een probleem met de wisselstand na een noodstop of spookmelding met noodstop ik gebruik de booster van Roco en de wisseldecoders RoSoft
Als ik de wissels niet contoleer in de stand die koploper aan geeft heb ik dus weer een spookmelding enz


Download Attachment: Rompert.bck
72,07 KB

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 15 mei 2014 :  17:46:15  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Auke,

Dan is de hamvraag wat is de oorzaak van de eerste noodstop? Ook een spookmelding, die je krijgt naar aanleiding van een verkeerde wisselstand, omdat waarschijnlijk een wissel niet is om gegaan. Waarschijnlijk tengevolge van een slecht of geen contact van de eindafschakeling.

M.a.w. als het wissel de oorzaak is en de stand is verkeerd dan zal koploper met de huidige instelling de wissels na een noodstop niet nogmaals bekrachtigen in een poging de stand juist te zetten.
Koploper dan zo instellen dat hij na een noodstop eerst de wissel zet.

Mvg
Wim

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 15 mei 2014 17:57:40
Ga naar bovenaan de pagina

Auke Mollema

Netherlands
4 Posts

Geplaatst - 15 mei 2014 :  23:44:22  Toon profiel  Reageer met citaat
De noodstop ontstaat bv door het uit de rails lopen van een rijtuig
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 15 mei 2014 :  23:56:53  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Auke,

Dan begrijp ik even niet hoe er dan een probleem met wisselstanden kan zijn. Kun je dat eens nader verklaren of uitleggen.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Auke Mollema

Netherlands
4 Posts

Geplaatst - 16 mei 2014 :  23:07:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim kun jij mij uit leggen wat het verschil met wisselstanden op de tekening Baan overzicht en Baan overzicht sommige wissels staan anders zie backup
wat ik geconstateerd heb dat de wissel 18 recht door had moeten staan maar na het opstarten afbuigend staat

Download Attachment: Rompert.bck
72,72 KB
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2556 Posts

Geplaatst - 17 mei 2014 :  20:58:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Auke,

Ik heb je database nog niet kunnen bekijken, maar ik denk dat je bij het tekenen van het baanplan de verkeerde wissel hebt gekozen en wel één waarbij het afbuigende been in het echt het rechtdoorgaande been is.
Een tweede mogelijkheid is dat de wissel verkeerd is aangesloten.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 17 mei 2014 21:00:06
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 17 mei 2014 :  21:57:45  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Auke, 2 mogelijkheden verkeerdom aangesloten op de decoder, of verkeerd aangemaakt en dus aangegeven in het sporenplan, bij de wisseleigenschappen heb je een mogelijkheid tot het zetten van een vinkje bij verkeerd aangesloten, zo kun je de verkeerde wisselstand verhelpen.

Ultieme controle is met de muis het wissel omzetten en dan moet de stand in het display overeenkomen met de stand op de baan.

Net even de wisseleigenschappen van wissel 18 bekeken, maar voor mijn gevoel heb je daar het verkeerde symbool gekozen het symbool wat er boven staat is voor mijn gevoel een betere keus.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 18 mei 2014 10:28:43
Ga naar bovenaan de pagina

Auke Mollema

Netherlands
4 Posts

Geplaatst - 18 mei 2014 :  10:31:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Beide heren bedank voor het mee denken
Ik heb foute wissel in het baan plan veranderd en heb op dit moment geen problemen
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 18 mei 2014 :  11:24:59  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Auke,

Voordien ging er ook niets verkeerd, alleen begrijp je niet hoe het bedacht is door Paul.

Wat er gebeurd is bij het opbouwen van het sporenplan, tekent Paul de sporenplan elementen in zijn default situatie, dus zoals jij die hebt aangemaakt tijdens het ontwerpen van je sporenplan.

Verder heb je niet aangegeven dat de wisselstanden en of seinstanden na een noodstop gezet moeten worden, dus de symbolen blijven in hun default situatie staan op het scherm.

Als het wissel of sein symbool daarna daadwerkelijk in een wisselstraat wordt gebruikt zal de stand van het wissel goed gezet worden, en het symbool de juiste stand tonen.

Mocht de werkelijke stand op de baan van het wissel niet overeenkomen dan heb je het wissel verkeerd om aangesloten op de decoder.

Mvg
Wim.




Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina