Auteur |
Onderwerp |
|
Petdig1
Belgium
20 berichten |
Geplaatst - 18 mei 2014 : 21:50:12
|
Na lange tijd stil gestaan te hebben , heb ik nu eindelijk weer wat tijd om me verder op de baan te richten. Nu heb ik een specifieke vraag mbt tot blokken die achter mekaar liggen. Ik denk dat ik het juist voor heb maar voor alle zekerheid omdat ik de blokken een het indelen ben op de stukken waar ik later nogal moeilijk bij kan toch maar deze vraag.
Mijn baan wordt enkel in dezelfde richting bereden. Ik heb dus een BM ( bezetmelder) aan het begin die gebaseerd is op de langste treinlengte, gevolgd door een SM ( Stopmelder) van ongeveer minimum 40 cm op het einde van het blok. Zie ik het correct dat gelijk hieraan weer een Bm komt gevolgd door een Sm en zo verder. ( gaat hier dus vooral om mijn blokken in mijn spiraal en parade strecken Of moet er tussen iedere Sm en volgende Bm ergens een vrij stuk voorzien worden ? Tevens .. een wissel tussen 2 blokken wordt niet in het blok opgenomen of valt dit dat gewoon best in het begin van het volgende blok ?
Mvg
PEter
SBB en BLS in opbouw |
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 18 mei 2014 : 23:08:41
|
Beste Peter,
Blokken volgen elkaar gewoon op zonder tussen ruimte, zonder wissels er tussen. Wissels worden nooit in een blok opgenomen en vallen er dus altijd buiten.
Mvg Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus |
Bewerkt door Wim Ros op 18 mei 2014 23:09:32 |
|
|
phdirk
Netherlands
2568 Posts |
Geplaatst - 19 mei 2014 : 16:33:52
|
Hallo Peter,
In aanvulling op wat Wim al heeft verteld, kun je voor wat betreft de indeling van je blokken kiezen tussen het systeem, zoals jij dat beschrijft, namelijk een binnenkomstmelder en dan meteen de stopmelder in een blok. Je kunt ook de binnenkomstmelder korter maken en er een stuk niet gedetecteerd blok tussen zetten. Beide systemen kunnen en zijn ook beide in één baan toe te passen. Bij mijn baan komen beide situaties voor. Het is een kwestie van persoonlijke voorkeur. Als alle stukken via een bezetmelder lopen heb je overal op je baan detectie en merkt Koploper ook wanneer een wagon of rijtuig blijft staan. En zoals Wim al heeft gezegd, een wissel zit nooit in een blok. Het ene blok eindigt voor de wissel, het andere begint daarna.
Met beste groeten Dirk HO=TC |
Bewerkt door phdirk op 19 mei 2014 16:35:31 |
|
|
dentheo
Belgium
1758 Posts |
Geplaatst - 19 mei 2014 : 19:48:03
|
Hallo Peter,
Ik heb uw benadering gebruikt, maar ietsjes aangepast. Ik heb het eerste stukje van 30 cm ook een aparte voeding gegeven. Nu is dat stuk samen met het middendeel aangesloten op één bezetmelder. Ik heb dus één lange bezetmelding en een korte stopsectie. Wil ik later in twee richtingen rijden kan ik dat eerste stukje op een aparte bezetmelder zetten en in twee richtingen gaan rijden. Dan wordt de "inrijmelder" stopmelder voor de andere richting. Ik kan ook het middendeel apart voeden over diodebrugje en niet detecteren, dan heb ik het voorstel van Dirk. Dat moet ik pas beslissen als het zover is, maar slijpen en solderen aan het spoor moet ik dan niet meer.
Groet,
Theo vanop de heide. N+SX+kpl+kplRsd |
|
|
Petdig1
Belgium
20 Posts |
Geplaatst - 19 mei 2014 : 21:14:20
|
Ok, dat klinkt me duidelijk en kan ik rustig verder gaan met een en ander zo voor te bereiden . Tx for the feedback guys !
SBB en BLS in opbouw |
|
|
|
Onderwerp |
|