Auteur |
Onderwerp |
|
koengra
Belgium
11 berichten |
Geplaatst - 24 apr 2014 : 21:04:27
|
Dag Forumleden,
Ik ben al een tijdje bezig met de clubbaan aan het digitaliseren. Nu hebben we sinds kort een draaischijf aangekocht en heb ik deze via een LDT aangesloten. Met een vaste route werkt het perfect om de locwisselloc weg te zetten via de draaischijf op een van de draaischijfsporen. Nu zou deze daar moeten blijven staan tot wanneer er een andere locwisselloc op een van de perrons (blokken 101-110) stilstaat en een treintype in de blok ervoor (1-10) staat te wachten om opgehaald te worden. Pas dan zou er één van de locwissellocs van de draaischijfsporen mogen vertrekken om de wagens op te halen. Wie kan me uitleggen hoe ik dit kan bereiken? Hiervoor had ik een logische actie waar hij moest wachten in blok 55 toen er nog geen draaischijf was. Dit was natuurlijk maar 1 blok en aan de draaischijf zijn dit er 8.
In bijlage een backup van ons Gent-Zuid om dit toch iets duidelijker te maken met wat ik probeer te verwoorden.
Alvast bedankt voor de hulp
Mvg. Koen & GRA-team
Download Attachment: Gentzuid260813.bck 193,77 KB |
|
koengra
Belgium
11 Posts |
Geplaatst - 26 apr 2014 : 19:51:20
|
Ik heb het ondertussen gevonden met een variabele treinroute laat ik de locwisselloc wachten op de opstelsporen van de draaischijf. Nu is het probleem dat, wanneer er reeds een locwisselloc onderweg is om de wagons op te halen en er meerdere locs staan te wachten op de opstelsporen van de draaischijf, er een 2e locwisselloc durft te vertrekken vanop de opstelsporen. Kan iemand me zeggen hoe ik dit zou kunnen oplossen? Kan ik ook voorkomen om een deadlock te krijgen naar en op de draaischijf?
Alvast bedankt voor jullie hulp.
Mvg Koen é GRA-team
Download Attachment: Gentzuid260813.bck 253,77 KB |
|
|
dentheo
Belgium
1758 Posts |
Geplaatst - 27 apr 2014 : 10:34:52
|
Koen,
Ik denk dat koploper op één of de andere manier moet weten dat 1) er slechts één mag wisselen en 2) dat die ene al bezig is.
Ik zou dat proberen via een logische actie die "gezet" wordt door de lok die vertrekt voor de wissel en gereset door de trein die vertrekt ?
Maar dan zal die logische actie wel in de "wacht"voorwaarde van de loks moeten, dit om ze tegen te houden.
Theo vanop de heide. N+SX+kpl+kplRsd |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 27 apr 2014 : 13:30:57
|
Koen,
Ik heb het idee dat er een denkfout in de afhandeling zit. Ik denk namelijk dat je van uit je draaischijf blokken alleen mag vertrekken als de blokken 1 t/m 10 vrij zijn maar wel een treinlengte hebben. Alleen dan zal de loc via de draaischijf mogen en kunnen vertrek op basis van deze logische actie en daadwerkelijk de wagons gaan halen.
Nu wordt er een vaste route gestart als het blok bezet is door een andere loc die al zijn wagons heeft opgehaald, en dan ontstaat er dus een deadlock.
Om de deadlock richting de schijf te voorkomen, zou ik de blokken gelijk claimen als de loc de wagons gaat ophalen. (3 blokken meteen claimen)
Mvg Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus |
Bewerkt door Wim Ros op 27 apr 2014 14:29:33 |
|
|
PaulRoman
149 Posts |
Geplaatst - 01 mei 2014 : 17:39:11
|
Hallo Koen,
Ben benieuwd of je inmiddels een oplossing hebt gevonden voor je probleem. Zelf had ik een soortgelijk probleem. Maar met slechts 3 locdepot-sporen en 4 perronsporen. Wel konden er tegelijkertijd meerdere locs via verschillende routes onderweg zijn van een perronspoor naar een opstelspoor, en andersom. Mijn oplossing is behoorlijk ingewikkeld geworden en ik was benieuwd of jij iets beters hebt weten te verzinnen. Voor de aardigheid heb ik mijn oplossing op jouw probleem losgelaten (een beetje gereduceerd met maar 4 opstelsporen en 4 perronsporen), en het werkt wel. Maar voor een complete oplossing met 8 opstelsporen en 10 perronsporen zou je een gigantische berg vaste routes, logische acties, sequensen en speciale acties nodig hebben. Er moet vast iets slimmers zijn te bedenken. Ik doe mijn oplossing erbij, misschien brengt het je op een idee.
De werkwijze is als volgt:
1) Trein met sleep rijdt via vaste route een perronspoor in. 2) Loc koppelt af en rijdt naar blok aan kop van perronspoor. 3) Hier wordt (via een (onzichtbare) schakelaar) een logische actie gezet, die een repeterende sequens opstart. 4) Deze sequens scant alle opstelsporen af naar een beschikbare loc (dwz nog niet gealloceerd). 5) Als er een wordt gevonden wordt de logische actie "Activate locwissel x-y" gezet. Hierdoor wordt bij de gevonden loc middels een speciale actie de eenmalige vaste route aangezet (niet opgestart, dat gebeurt vanzelf bij het inrijden van blok 55) die hem naar het juiste perron voert. Tevens wordt een tweede sequens opgestart. 6) Deze tweede sequens zorgt ervoor dat de eerste, repeterende, sequens wordt gestopt, en dat de gevonden loc op gealloceerd wordt gezet. Door de loc op gealloceerd te zetten wordt verhinderd dat hij door een andere trein op een ander perron opnieuw zou kunnen worden geselecteerd. 7) De logische actie die er (via een speciale actie) voor zorgt dat de loc op het opstelspoor staat geblokkeerd voor uitrijden, wordt na 5 seconden door dezelfde sequens omgezet, zodat de loc vertrekt. Uiteraard mits de verdere situatie op de baan dit toelaat. 8) De loc koppelt aan op het perronspoor en vertrekt met sleep in de richting van Brussel/Oostende. 9) De loc aan kop van het perronspoor is nu niet meer opgesloten en vertrekt naar een van de opstelsporen. 10) Bij het inrijden van een opstelspoor wordt geregistreerd dat deze loc nog niet is gealloceerd en het opstelspoor wordt geblokkeerd voor uitrijden middels een speciale actie.
De deadlock die zou kunnen optreden bij de draaischijf heb ik opgelost door in de vaste routes die een loc naar een opstelspoor voeren blok 50 en 55 een stopverbod te geven, en in de routes die een loc van een opstelspoor naar een perronspoor voeren blok 50 een stopverbod te geven.
Met vriendelijke groet,
Paul (Roman)
Download Attachment: 20144242141_PH_20140430.bck 202,93 KB
Kronstadt - Schäßburg |
|
|
PaulRoman
149 Posts |
Geplaatst - 01 mei 2014 : 18:20:03
|
Hallo Koen,
Nog even een opmerking: Het kan voorkomen dat een trein stilstaat in blok 72 of 74 omdat er geen perronspoor beschikbaar is. Als nu vanaf een perron een trein met sleep vertrekt en aldus een van de sporen 1-10 vrijkomt, maar er dus nog wel een loc staat in blok 101-110 resp. dan vertrekt de trein uit blok 72/74 naar dit spoor, maar zonder vaste route, omdat niet aan de voorwaarde voor de vaste route (nl perronvrij) is voldaan. De trein met sleep komt dan aan een perron te staan waar aan de kop nog een loc staat. En dus kunnen beide geen kant meer op. Dit probleem zat al in jouw database, en heb ik er verder niet uitgehaald.
Groet,
Paul (Roman)
Kronstadt - Schäßburg |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 01 mei 2014 : 22:12:22
|
Koen en Paul,
Het kan volgens mij veel eenvoudiger.
Andere manier kijken of beide perronsporen bezet zijn. Het bestaande probleem hiermee opgelost
Variable route die bepaald of er een loc richting draaischijf mag met daarbij een stopverbod in blok 50.
Komende vanaf de draaischijf geen stopverbod in blok 50
2 blok groepen voor de loodssporen waarbij er 3 bezet moeten blijven, voorkomt het pendelen tussen de loodssporen.
Uitrijdend vanaf de draaischijf worden de 3 volgende blokken geclaimd, voorkomt een deadlock.
Verder vanaf blok 50 richting blok55 en verder een deadlock preventie.
Verder geen moeilijke toestanden. Werkt nu al meerdere dagen zonder problemen en zonder in een deadlock situatie te eindigen.
Mvg Wim.
Download Attachment: Gentzuid260813-2.bck 256,03 KB
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 06 mei 2014 : 23:27:28
|
Geeft toch altijd weer een geweldig gevoel als mensen die je een advies vragen, en die dan ook krijgen even de moeite nemen om te reageren, ja ik weet al wat de reactie is, druk druk druk, natuurlijk. Maar stel dan geen vragen.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus |
|
|
PaulRoman
149 Posts |
Geplaatst - 09 mei 2014 : 08:04:54
|
Hoi Wim,
Niet gelijk zo boos doen als mensen niet direct reageren :-) Ik wil je in ieder geval even bedanken voor de moeite die je hebt genomen. Zodra ik 8.3 heb geinstalleerd ga ik jouw oplossing verder bekijken.
Met vriendelijke groeten
Paul (Roman)
Kronstadt - Schäßburg |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
|
koengra
Belgium
11 Posts |
Geplaatst - 09 mei 2014 : 14:37:20
|
Hallo,
Mijn excuses voor de late reactie maar laptop gecrasht en bijna 2 weken moeten wachten voor ik hem terug mocht gaan ophalen. Ik heb uw antwoord goed genoteerd Wim en anderen en ga dit deze namiddag uittesten, alvast bedankt voor het meedenken en jullie reacties. Nogmaals sorry maar dit lag echt wel buiten mijn macht, dus je moet niet teleurgesteld zijn, soms kunnen sommige mensen er niks aan doen. Ik zat namelijk ook gekloot dat ik niet verder kon en ben maar een gewone werkman. Heb geen 2 of 3 computers ter mijn beschikking.
Mvg Koen |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
|
|
Onderwerp |
|