Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 350 / Bezoekers Vandaag: 9279
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 449
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma

Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Gebruiken van kopstations
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Hans Mol

Netherlands
27 berichten

Geplaatst - 27 jan 2014 :  08:50:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste mensen,

In mijn baan heb ik een stationsblok (4) en een kopstation( blok 9, 10 en 11). Zoals aangegeven stop de ICE2 keurig met regelmaat in het stationsblok. Echter wordt er nauwelijk gestuurd naar het kopstation. Is in Koploper op een of andere manier te regelen dat mijn treinstellen vaker gebruik maken van het kopstation?

Jullie advies in deze is zeer welkom.
Zie bijgaand foto van mijn baanplan en mijn database ter informatie.

Alvast bedankt.

Hans

Roco rijder begonnen met een Roco startset voorzien van een BR151 en een ICE2. Bediening via de Multimaus.

Download Attachment: afbeelding2.jpg
154,47 KB

Download Attachment: Echaztalbahn.bck
25,71 KB

Bewerkt door Hans Mol op 27 jan 2014 08:50:55

17634

Belgium
15 Posts

Geplaatst - 27 jan 2014 :  09:52:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Hans

Heb je database bekeken, en wat opviel is dat in je wisselstraten de wissels verkeerd geselecteerd zijn. Het zwarte pootje geeft de richting aan en na selectie word dit geel in de goede richting.
Je moet ook rekening houden dat het kopstation niet zo veel zal gekozen worden omdat dit alleen maar bereikbaar is via blok 3 en 8.

met vriendelijke groeten Rik
Ga naar bovenaan de pagina

17634

Belgium
15 Posts

Geplaatst - 27 jan 2014 :  10:00:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Hans

Aanvulling op je vraag juist stoppen naast perron.

Ga met je curser op desbetreffend blok staan en klik met de rechter muisknop, dan kan je een keuze maken voor aanvullende blokgegeven en daar kan je invulle door rijden in cm komende uit blok.

Groetjes Rik

Hans Mol

Netherlands
27 Posts

Geplaatst - 27 jan 2014 :  10:06:43  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door 17634

Hallo Hans

Aanvulling op je vraag juist stoppen naast perron.

Ga met je curser op desbetreffend blok staan en klik met de rechter muisknop, dan kan je een keuze maken voor aanvullende blokgegeven en daar kan je invulle door rijden in cm komende uit blok.

Groetjes Rik

Hoi Rik,

Bedankt voor je reactie hierop. Zoals ik bij dat onderwerp al heb aangegeven heb ik daar al gebruik van gemaakt via het menu Aanvullende blokgegevens (zie de foto bij dat onderwerp). Het vreemde is dat wat ik ook instel geen effect heeft op het gedrag van het treinstel. Kan jij a.d.h.v de foto zien of ik iets verkeerd instel?

Alvast bedankt voor de reactie.

Hans

Roco rijder begonnen met een Roco startset voorzien van een BR151 en een ICE2. Bediening via de Multimaus.

Hans Mol

Netherlands
27 Posts

Geplaatst - 27 jan 2014 :  11:26:28  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door 17634

Hallo Hans

Heb je database bekeken, en wat opviel is dat in je wisselstraten de wissels verkeerd geselecteerd zijn. Het zwarte pootje geeft de richting aan en na selectie word dit geel in de goede richting.
Je moet ook rekening houden dat het kopstation niet zo veel zal gekozen worden omdat dit alleen maar bereikbaar is via blok 3 en 8.

met vriendelijke groeten Rik

Hoi Rik,

Vreemd dat je dat zegt. Wim Ros plaatste ook al zo'n opmerking. Toen ik echter de wissels naar aanleiding van Wim zijn opmerking ging instellen werkte er geen een wissel correct. Dus heb ik alles gelaten zoals het was omdat ze nu wel correct werken.
Heb je hier misschien een verklaring voor?

Groeten,

Hans

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 27 jan 2014 :  11:43:18  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Hans,

Rik heeft daar gelijk in de geselecteerde wisselstanden zijn nog steeds verkeerd. En als er na het veranderen van de wisselstand geen enkele wissel goed werkt dan zijn ze verkeerd om aangesloten op de wisseldecoder, dan kun je bij die wissel verkeerd aangesloten aanvinken bij het betreffende wissel. De basis moet wel goed zijn op en in je sporenplan want anders blijf je achter de feiten aanlopen.

Mvg
Wim.

Bewerkt door Wim Ros op 27 jan 2014 11:50:42

rjr

Netherlands
144 Posts

Geplaatst - 27 jan 2014 :  15:47:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Je kunt bij je blok gegevens aangeven hoe groot de kans is dat hij een bepaald vervolg blok kiest. Zie bijgeleverd plaatje.
Bij jouw staat dat allemaal op 1. Koploper kiest dat zelf om gelijke waarde. In theorie zouden alle opties dan even vaak gekozen moeten worden. In de praktijk kan dat wel eens iets anders uitpakken.

Maar door de kans te verhogen kun je er zelf wel invloed op uitoefenen.

Download Attachment: kansomspoortekeizen.JPG
61,9 KB

Wat je wissels betreft. Zoals je het nu doet werkt het, maar ziet het er op het scherm niet zo netjes uit. Je hebt alles misschien via de roco spullen. En die sluit ze net anders aan dan andere systemen. Toen ik van Roco naar lenz ging zat ik met zelfde. Alle wissels schakelden net andersom. Maar dit kun je op 2 manieren oplossen. De draden voor aansluiten omdraaien. En, en dat is eenvoudiger, binnen koploper aangeven dat het andersom zit. Bij eigenschappen van je wissels:

Download Attachment: wisselfout.JPG
38,86 KB

Hierna moet je natuurlijk ook in je wisselstraten de wissels weer goed aangeven.

Groet,
Roelco

Hans Mol

Netherlands
27 Posts

Geplaatst - 27 jan 2014 :  16:05:37  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door rjr

Je kunt bij je blok gegevens aangeven hoe groot de kans is dat hij een bepaald vervolg blok kiest. Zie bijgeleverd plaatje.
Bij jouw staat dat allemaal op 1. Koploper kiest dat zelf om gelijke waarde. In theorie zouden alle opties dan even vaak gekozen moeten worden. In de praktijk kan dat wel eens iets anders uitpakken.

Maar door de kans te verhogen kun je er zelf wel invloed op uitoefenen.

Download Attachment: kansomspoortekeizen.JPG
61,9 KB

Wat je wissels betreft. Zoals je het nu doet werkt het, maar ziet het er op het scherm niet zo netjes uit. Je hebt alles misschien via de roco spullen. En die sluit ze net anders aan dan andere systemen. Toen ik van Roco naar lenz ging zat ik met zelfde. Alle wissels schakelden net andersom. Maar dit kun je op 2 manieren oplossen. De draden voor aansluiten omdraaien. En, en dat is eenvoudiger, binnen koploper aangeven dat het andersom zit. Bij eigenschappen van je wissels:

Download Attachment: wisselfout.JPG
38,86 KB

Hierna moet je natuurlijk ook in je wisselstraten de wissels weer goed aangeven.

Groet,
Roelco

Beste Roelco,

Bedankt voor je reactie. Hier ben ik erg blij mee en verklaard een hoop. Ik vond het al zo gek dat mijn wissels omgekeerd zaten, temeer omdat e.e.a. via de Multimaus wel correct werkt. Ik gebruik inderdaad een Roco wisseldecoder. Met je tip over de kansvergroting ben ik erg blij.
Ik ga z.s.m. alles uitproberen!

Bedankt,

Hans

Bewerkt door Hans Mol op 27 jan 2014 16:07:08
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina