Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 484 / Bezoekers Vandaag: 6652
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 1039
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 formaat baanontwerp wijzigen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

albertus

Netherlands
74 berichten

Geplaatst - 10 okt 2013 :  16:23:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo medegebruikers,

Ik heb een nieuwe baan en heb hiervoor een database aangemaakt. Maar ik heb de baan uitgetekend ingevuld etc. op een andere computer met een groter scherm en alles werkt. MAAR. de baan is groter dan mijn vorige baan en als ik nu opstart op mijn PC van de baan, is het baanontwerp te groot. Ik moet gaan scrollen om de hele baan te zien. Ik kan nergens vinden hoe ik dit kleiner kan maken dus de baan (venster) aanpassen aan het formaat van mijn scherm. Zodat ik het lokwindow en de baan etc. netjes naast elkaar op het scherm krijg. Ik voel er weinig voor om weer helemaal opnieuw de baan te gaan tekenen.

Wie weet een oplossing ??

prehorst

Netherlands
600 Posts

Geplaatst - 10 okt 2013 :  16:52:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Albertus

Gewoon de resolutie van je beeldscherm aanpassen en alles per weer op

Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst ( H0 3 rail - selectrix-2000 - decoder63 - Marklin - HAG - Roco - Trix Koploper versie 8.2 )
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 10 okt 2013 :  16:55:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Grotere beeldscherm resolutie kiezen. Het koploper baanplan is pixel georiënteerd je kan dus niet het plan zoomen of verkleinen zoals bij Itrain. Echter, Koploper is vele malen beter lees en begrijpbaar.



Grtzz Rob


Geen gelul >> TC + Power 15 - N Spoor - Koploper - Loconet interface - meerdere S88LN's + 17 st. S88 - tijdperk V/VI Duits-internationaal

Bewerkt door Rob Fongers op 10 okt 2013 16:56:05
Ga naar bovenaan de pagina

albertus

Netherlands
74 Posts

Geplaatst - 10 okt 2013 :  17:25:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Voor de duidelijkheid. Ik bedoel het scherm baanoverzicht. Op de PC thuis gebruik ik een zeer groot scherm en daar heb ik voldoende ruimte. Mijn scherm voor de treinbaan is wat kleiner maar ook weer niet al te klein, wel breedbeeld. Op die PC gebruik ik Vista en waar ik op ontworpen heb gebruik ik Windows 7.
Ik heb nu in configuratiescherm bij beeldschermen de schermresolutie veranderd. Je krijgt dan een voorbeeld scherm te zien met een grote 1 erop en ik had hem op 75 % staan , heb geprobeerd naar max. resolutie 1280 x 1900 . Ook dan past het niet helemaal. En bij lage resolutie 600 x 800 b.v word alles zeer groot, en past er nog maar 40 % op.
ER is dus blijkbaar geen trucje dat je de Windows zelf naar maat kunt maken. Volgens mij kon dat in versie 5 of zo nog wel. Kan mij toen herinneren dat ik formaat veranderd had en dan in icoon aanvinken dat je schermen opslaat in positie bij afsluiten.
Dus is er nog een ander idee anders moet ik een nieuw groter beeldscherm gaan kopen.
Alvast bedankt voor de info.

En er werd net genoemd Itrain , daar ben ik ook aan begonnen, maar moet dat dan ook weer helemaal vanaf begin leren ,maar koploper blijft voor mij het mooiste. En zodra je het toch eenmaal kent zijn de mogelijkheden ruim voldoende

Groeten

Albertus
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 10 okt 2013 :  18:04:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Albertus,

Ik nam aan dat je dat bedoelde

Enigste oplossing is voor jou om je baanplan handmatig, lijn voor lijn aan te passen, zodanig dat het wel op je scherm past. Iedereen gaat naar grotere schermen, bij jouw is het omgedraaid dus vandaar deze situatie. En volgens mij heeft Koploper nooit het baanplan kunnen in/uit zoomen. Wel verplaatsen


quote:
Oorspronkelijk geplaatst door albertus



En er werd net genoemd Itrain , daar ben ik ook aan begonnen, maar moet dat dan ook weer helemaal vanaf begin leren ,maar koploper blijft voor mij het mooiste. En zodra je het toch eenmaal kent zijn de mogelijkheden ruim voldoende



Ruim voldoende Er is in het betaalbare geen enkel programma wat ook maar enigszins in de buurt komt en waarbij je je kan afvragen of dat überhaupt binnen 5 tot 10 jaar gaat gebeuren.

Grtzz Rob


Geen gelul >> TC + Power 15 - N Spoor - Koploper - Loconet interface - meerdere S88LN's + 17 st. S88 - tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

albertus

Netherlands
74 Posts

Geplaatst - 11 okt 2013 :  22:42:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Ik denk dat ik dan maar de vrouw eens lief aankijk en haar scherm uit de slaapkamer haal. Het zou alleen wel handig zijn als Cris in zijn voorbeeld baantje dit probleem even uitlegt , zodat je eerst een proef ontwerp maakt met blokken in de hoeken zetten en dan kijken of het past.
Een ander idee wat ik heb is om 2 monitoren te gaan gebruiken , ik weet alleen niet of koploper dat kan en hoe het op de PC ingevoerd moet worden . Want nu heb ik ook vaak dat er de pop up komt met de melding welke lok stil staat, maar deze staat midden in het scherm en dan kan ik weer niet zien welk blok het op de baan is. P.S ik heb 44 blokken , deel buiten zicht, dus dan weet je het niet meer direct. Ook deze pop up weet ik niet hoe ik die op een andere plek laat verschijnen.

Groeten

Alberus.
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 12 okt 2013 :  09:43:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Albertus,

Mijn persoonlijke gedachte is dat ik alles wil zien wat er op de baan gebeurd zonder te wisselen van tabblad. Dat betekend dat alle blokken zichtbaar moeten zijn op 1 scherm. Hierdoor hoef je niet lang te zoeken cq te schakelen tussen de verschillende tabbladen. Indien een melding komt gaat deze dus ook op je baanplan knipperen en daarmee heb je dus gelijk de juiste informatie die je nodig hebt om de situatie op te lossen.

In onderstaand baanplan zijn 177 blokken verwerkt op 1440 x 900 pixels.




Je kan de diverse vensters elk hun eigen plaats geven door in de linkerbovenhoek van dat venster (koploper icoontje) de positie vast te leggen.

Is ook een kwestie van organiseren en natuurlijk wat wil je zien. Koploper kan een heleboel niet relevante maar wel leuke informatie voor het rijden tonen aan de gebruiker. Hierbij moet je natuurlijk een keuze maken zoals je dat al je hele leven doet zoals bvb als dat je links kijkt, je rechts niets ziet.




Grtzz Rob


Geen gelul >> TC + Power 15 - N Spoor - Koploper - Loconet interface - meerdere S88LN's + 17 st. S88 - tijdperk V/VI Duits-internationaal

Bewerkt door Rob Fongers op 12 okt 2013 09:44:42
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2545 Posts

Geplaatst - 12 okt 2013 :  16:25:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Albertus,

Je kunt bij Koploper met meer dan één monitor werken. Zelf werk ik met twee, waarbij het baanoverzicht op één staat en de rest op de andere. In dit draadje:

http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=3455

kun je lezen dat drie monitoren ook goed kan.

Een andere truc is om op één tabblad een soort baanoverzicht in het klein te maken, waar wel alle blokken in staan, maar bijvoorbeeld geen wissels, zodat alles krapper op elkaar getekend kan worden en dat in aparte tabbladen delen van de baan in meer detail te tekenen.

Bij het opzetten van een sporenplan is het handig om in de vier hoeken een rondje van "waar in blok (het symbool dat gebruikt wordt voor een bezetmelder)" neer te zetten. Zo kun je de grootte van het scherm van je sporenplan bepalen en afstemmen op de grootte van je beeldscherm.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 12 okt 2013 :  19:35:52  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door phdirk

Bij het opzetten van een sporenplan is het handig om in de vier hoeken een rondje van "waar in blok (het symbool dat gebruikt wordt voor een bezetmelder)" neer te zetten. Zo kun je de grootte van het scherm van je sporenplan bepalen en afstemmen op de grootte van beeldscherm.

Vertel eens, waarom 4?

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 12 okt 2013 :  19:42:52  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Paul,

Omdat PHDirk nog niet weet dat rechtsonder al meer dan voldoende is en als je het nagenoeg onzichtbaar wil doen is een tekstveld met alleen een punt al voldoende.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

albertus

Netherlands
74 Posts

Geplaatst - 13 okt 2013 :  14:58:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi,

IK heb de baan nu aan het werk. Maar ik neem toch maar een groter scherm. dat gaat het snelste. Met een te klein scherm is het niets de loklijst staat soms boven beeld en dan kun je weer niet links boven aan klikken om te verplaatsen. etc.

Wel heb ik met de nieuwe baan een gek iets wat ik nog niet weet waar ik het moet zoeken. De treinen rijden automatisch en via de variabele route. Maar nu gebeurd het bij veel treinen dat ze een ronde hebben gemaakt en dat stopt hij in blok 5 ( station ) en dan gaat het blok knipperen , ik moet dan het rijwindow openen en daar staat dan de blauwe pijl. Als ik die weer aanklik rijd hij weer een cyclus. Dit gebeurd ook bij 1 opstelspoor. Ergens moet ik iets veranderen.Ik heb al in de variabele rijroute gekeken of daar iets staat over herhaal route etc. maar kan het nog niet vinden.

Wie herkend dit ??

Groeten

Albertus.
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2545 Posts

Geplaatst - 13 okt 2013 :  17:32:33  Toon profiel  Reageer met citaat
@Paul en Wim,

Simpel, ik vind vier stipjes netter staan.

@Albertus,

Dat is een bekend probleem. Als een loc in een blok gaat staan knipperen, om het maar even zo te zeggen, dan kan hij verder nergens heen in het automatisch rijden, bijvoorbeeld omdat hij moet keren en dat niet mag, of omdat de vaste route op maar één keer rijden staat. Je moet dus even kijken of er gekeerd moet worden en dat ook bij de blokken is aangegeven en de trein dat ook mag (alleen treinstellen en duw/trekcombinaties mogen keren). Anders moet je je routes eens nalopen.
Ik zou overigens adviseren eerst geen variabele of vaste routes te gebruiken. Koploper rijdt op zich prima zonder opgegeven routes en de variabele en vaste routes gebruik je eigenlijk alleen om dingen te beperken of specifieke acties, zoals omlopen, mogelijk te maken.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

albertus

Netherlands
74 Posts

Geplaatst - 13 okt 2013 :  18:24:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dirk,

Wat jij zegt klopt. In blok 5 had ik net verkeerd om aangevinkt van 1 naar 5 naar 1 lok moet keren en van 1 naar 23 dan niet . Dit had ik net verkeerd om. Alleen in de opstelblokken kan ik het nog niet vinden. Dit lijkt wel goed ingevuld te zijn. Maar misschien even kijken naar of het voor alle treinen geld.
Ik heb langzamerhand bijna alle bugs eruit. Alleen is er nog 1 a 2 wissels die soms wel soms niet doen. Geen idee of dit mechanisch is of dat ik de bekrachtigingstijd langer moet maken. Maar weet niet of ik dat beste in koploper bij wisseleigenschappen moet doen of in de centrale ??

GRoeten

Albertus
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2545 Posts

Geplaatst - 15 okt 2013 :  15:15:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Albertus,

Als wissels het soms wel en soms niet doen, ligt dat vrijwel zeker aan de wissels zelf. Wissels moeten voldoende power krijgen, liefst iets van 18V wisselspanning en een stevig vermogen. Zelf heb ik een Edits 10A booster en als ik die booster gebruik, schakelt alles netjes. Schakel ik de booster uit dan heb ik vaak problemen.
Het verlengen van de puls helpt zeker. Het ligt een beetje aan het type decoder en hoe hij is geprogrammeerd of dat het beste in Koploper kan of op de decoder zelf. Sommige decoderinstellingen geven namelijk bij activering een puls met een lengte die in de decoder is geprogrammeerd, bij andere wordt zolang een puls gegeven als de decoder wordt bekrachtigd. In dat geval kun het beste de instelling in Koploper aanpassen, in het eerste geval in de decoder zelf. Trouwens lijkt ook de rusttijd tussen het bedienen van twee wissels van invloed te zijn. Het lijkt een beetje alsof het systeem weer een beetje moet opladen (net als bij een flitser) om de volgende stevige puls te kunnen geven. Dat doe je bij [Algemeen]=>[Instellingen per database]=>Tabblad Seinen/Wissels => "Minimale tijd tussen omzetten". Nadeel is dan wel dat het een tijdje duurt voordat een complexe wisselstraat is omgezet. Ook het initialiseren van de baan kost dan extra veel tijd. Van deze zaken heb je trouwens geen last meer bij voldoende power via een stevige externe voeding of een stevige booster.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 15 okt 2013 15:17:35
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina