Auteur |
Onderwerp |
|
jean-paul
Namibia
27 berichten |
Geplaatst - 13 okt 2013 : 11:57:59
|
Beste koplopers,
Ik heb via de zoekfunctie geprobeerd het antwoord van mijn vraag te achterhalen maar dat is helaas niet gelukt. Het probleem dat ik heb is dat sommige locs te ver doorrijden en daarmee een wissel gedeeltelijk bezetten in die mate dat een 2e trein schampt of zelfs botst. Ook komt het voor dat het voorste draaistel al op de tongen voor afbuigen staat en bij vertrek rechtdoor er kortsluiting of ontsporing volgt. Ik heb leren remmen aanstaan maar omdat de loc nog gedeeltelijk in de sectie staat heeft koploper volgens mij niet door dat de trein te ver is doorgereden. Ik ben daarom op zoek naar de parameters die het remmen beinvloeden. Mijn locs rijden geijkt.
- In eerste instantie dus baanontwerp en mijn les is om bij een volgende baan wat meer ruimte tussen de stopsectie en de wissel proberen te houden. Mijn secties zijn over het algemeen 40 cm lang, maar de kortste is 21(de langste loc past er geheel op); deze parameter is voor de toekomst daar wil ik nu niets aan doen dat is te veel breek werk
- De 2e parameter zijn de instelingen per database - remmen/spooktrein/massa daar is het mogelijk om de tijd voor minimale snelheid aan te geven; het lijkt mij dat als je de tijd van minimale snelheid verkort de trein eerder stopt maar het kan ook andersom zijn; hebben de andere settings nog invloed op mijn probleem?
- een derde parameter lijkt mij de snelheden ingesteld als eigenschappen van de locomotief of het treintype. Een lagere snelheid zal tot een kortere remweg leiden. Ook de tijd om van 50 naar 0 af te remmen kan korter zodat een trein eerder stopt. Wat zijn geadviseerde snelheden en tijd van 50-0?
- ik weet niet of de afremvertraging als ingesteld in de decoder nog van belang is of dat dit middels de ijking overruled wordt. Zo niet dan kan de afremvertraging verminderd in de CV waarde van de betreffende locomotief
- tenslotte begrijp ik dat de eigenschappen van het blok nog aan te passen zijn en kan het netjes stoppen voor een blok uitgezet worden of kun je denken aan een vertraging voor een aanliggende wisselstraat
- in de uitgebreide versie kun je blijkbaar nog iets met cm opgeven
Welke parameter, als het baanontwerp even buiten beschouwing wordt gelaten, zou nu het eenvoudigst mijn probleem oplossen en toch treinen elegant laten stoppen. Zijn er vuistwaarden (aantal sec minimaal minimale snelheid bijv - of aantal sec van 50 naar 0 kmh)vanwaar ik zou kunnen varieren?
Mijn dank voor het meedenken is weer groot.
met vriendelijke groet, jean-paul --- IB II - loconet -h0 |
|
dentheo
Belgium
1758 Posts |
Geplaatst - 13 okt 2013 : 12:17:25
|
Ik zou eerst beginnen met de minimale snelheid van alle treintypes te verlagen. Dan komen de treinen op een lagere snelheid op de stopsectie en hebben minder afstand nodig om netjes te stoppen.
Al het remmen speelt zich af VOOR de stopsectie, met als doel aan te komen op de stopsectie op de minimale snelheid van het treintype.
De massawerking van de decoder moet "laag" ingesteld zijn zodat koploper "baas" blijft.
Theo vanop de heide. N+SX+kpl+kplRsd |
|
|
jean-paul
Namibia
27 Posts |
Geplaatst - 13 okt 2013 : 12:48:26
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door dentheo
Al het remmen speelt zich af VOOR de stopsectie, met als doel aan te komen op de stopsectie op de minimale snelheid van het treintype.
Kijk dat is een belangrijk inzicht dat ik me niet voldoende gerealiseerd had. Ik begrijp dan nu ook, geloof ik, dat het leren remmen er uit bestaat om met de minimale snelheid bij de stopsectie te arriveren en zoniet om de remming te versterken bij een volgende poging. of zie ik dat verkeerd? Overigens zijn de meeste problemen opgelost door de minimumsnelheid te verlagen van 30 naar 25 kmh
met vriendelijke groet, jean-paul --- IB II - loconet -h0 |
Bewerkt door jean-paul op 13 okt 2013 12:49:38 |
|
|
dentheo
Belgium
1758 Posts |
Geplaatst - 13 okt 2013 : 13:07:22
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door jean-paulIk begrijp dan nu ook, geloof ik, dat het leren remmen er uit bestaat om met de minimale snelheid bij de stopsectie te arriveren en zoniet om de remming te versterken bij een volgende poging.
Klopt, eerst gaat koploper vroeger remmen. Helpt dat niet, dan gaat koploper harder remmen dan onder treintype door U ingegeven.
Wanneer koploper tijdens het leren "te snel" op de stopsectie komt, dan maakt die lok een noodstop. Ga dan nog NIETS aanpassen, want wanneer het remmen klopt, dan stopt hij netjes en dan staat hij verder dan bij de noodstop!!!!
Theo vanop de heide. N+SX+kpl+kplRsd |
|
|
phdirk
Netherlands
2570 Posts |
Geplaatst - 13 okt 2013 : 17:17:05
|
Hallo Jean-Paul en Theo,
Naast de minimumsnelheid is er nog een parameter die van belang is en dat is de afremvertraging, zoals die wordt ingevuld bij [Onderhouden]=>[Treintypes]. Als bij de afremvertraging een te lange tijd staat, zal het afremmen zoveel lengte kosten, dat er door de stopmelder heen wordt gereden en de trein in het volgende blok of op een wissel tot stilstand komt. Ervan uitgaande dat de stopsecties vastliggen, kunnen met minimumsnelheid en afremvertraging een nette stop worden gegenereerd. Wees daarbij, zoals Theo ook aangeeft, niet te ongeduldig en geef het leerproces voor het remmen wel de tijd. Telkens als een parameter wordt aangepast, start het leerproces opnieuw. Daarbij is het ook verstandig de CV-waarden voor optreden en afremmen in de decoder laag te zetten. Ik gebruik voor CV3 en CV4 de waarde 2 en dat geeft nette resultaten en zorgt er ook voor dat de trein ook bij een noodstop nog mooi stopt. Als de baan nog moet worden aangelegd kan ook de lengte van de stopsecties nog worden aangepast. Zelf gebruik ik redelijk lange secties, zodat er voldoende ruimte is om ook met wat hogere minimum snelheden nog netjes te stoppen. 40 cm is daarbij een goede uitgangswaarde voor HO.
Met beste groeten Dirk HO=TC |
|
|
dentheo
Belgium
1758 Posts |
Geplaatst - 13 okt 2013 : 19:52:31
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door phdirk
Naast de minimumsnelheid is er nog een parameter die van belang is en dat is de afremvertraging, zoals die wordt ingevuld bij [Onderhouden]=>[Treintypes]. Als bij de afremvertraging een te lange tijd staat, zal het afremmen zoveel lengte kosten, dat er door de stopmelder heen wordt gereden en de trein in het volgende blok of op een wissel tot stilstand komt.
Dat denk ik niet. Indien de trein te snel op de stopmelder komt geeft koploper direkt een noodstop voor de trein. Dan staat hij meestal stil op de stopmelder, want dan houdt koploper geen rekening met instellingen. TGV aan 200kmh kan erover schieten natuurlijk, ook als ingebouwde massavertraging nog redelijk hoog staat.
De benodigde stopafstand kun je altijd controleren met een rechtermuisknop klik op de dagkilometerstand in het rijvenster. Deze stopafstand bij minimum snelheid moet korter zijn dan de stopsectie, anders lukt het nooit.
Theo vanop de heide. N+SX+kpl+kplRsd |
|
|
phdirk
Netherlands
2570 Posts |
Geplaatst - 15 okt 2013 : 15:59:21
|
Hallo Theo,
En die afstand is ook weer afhankelijk van hoe snel wordt geremd. Als je de remtijd korter zet, wordt ook de remafstand korter.
Met beste groeten Dirk HO=TC |
|
|
|
Onderwerp |
|