Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 167 / Bezoekers Vandaag: 3756
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 1113
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Automatisch rijden
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Berends

Netherlands
10 berichten

Geplaatst - 18 jun 2013 :  11:51:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Na veel uitproberen om automatisch te kunnen rijden met koploper is me dit tot op heden niet gelukt. Na het opstellen van de loc,s op de diverse sporen geeft het programma veelal voor alle vertreksituaties "wisselstraat bezet" of "volgend blok bezet" weer.
Daar ik op mijn zoektocht naar mogelijke foute instellingen geen verdere mogelijkheden zie richt ik me tot dit forum.
Mijn vraag is dan ook of er iemand bereid is om mijn meegeleverde database te bekijken en te bezien waar het eventueel aan schort zodat er een oplossing komt voor dit probleem.

met een vriendelijke groet,

Jan Berends

Download Attachment: ZOLDER.bck
77,81 KB

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 18 jun 2013 :  16:35:03  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Beste Jan,

Ik kan er weinig aan ontdekken wat er mis aan is, Werkt zoals het moet werken, de trein zal nooit vertrekken als het blok voor hem bezet is, of als een wissel of wisselstraat is geclaimd door een trein die daarover moet rijden.
Misschien een optie om eens met minder treinen te rijden?

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Berends

Netherlands
10 Posts

Geplaatst - 20 jun 2013 :  21:44:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim, bedankt voor je reactie.
Echter blijft het probleem bestaan dat zelfs met twee loc,s alle wissels bezet blijven.
In principe worden wisselstraten al vrijgegeven tegelijk met het vrijgeven van het vorig blok.
Echter moeten volgens de omschrijvingen de wisselstraten nog vrijgegeven worden via "vrijgeven wisselstraat". En hier weet ik het even niet meer.
Graag zou ik een voorbeeld willen zien hoe je de achterliggende wisselstraat vrijgeeft bij bv. een trein die vanuit blok 16 binnenkomt in blok 26 en dan verder moet gaan naar blok 25.
Verder speelt af en toe het probleem dat een "vorig blok" niet vrijgegeven wordt en de trein gewoon doordenderd naar volgende blokken.

mvg Jan

Download Attachment: IMG.jpg
1717,18 KB
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 20 jun 2013 :  21:57:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Als je niets "speciaals" doet wordt een wisselstraat pas vrijgegeven bij het bereiken van de stopmelder van het blok na de wisselstraat.
Op dat moment weet koploper dat de ganse trein over de wisselstraat is.
Dat gebeurt dus op hetzelfde moment voor lange treinen en losse locs.

Dat kun je veranderen maar dan ben je al een paar lessen verder.

Dat locs doordenderen wijst erop dat er ook iets is met de bezetmelders....

Heeft die baan al ooit gereden ? Anders adviseer ik even alle aandacht te besteden aan één ovaal in de baan en de wissels maar even te vergeten.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 20 jun 2013 :  23:06:44  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Beste Jan,

Dan heb ik zo maar het donkerbruine vermoede, dat de bezetmelders niet in de volgorde tegengekomen worden waarin jij ze hebt opgegeven, of in het slechtste geval dat ze helemaal niet werken.
Dit kunnen wij zo aan je database niet zien, die werkt namelijk in testmode, alleen dat is wat anders dan de praktijk. In je screenshot zie ik even niet zo snel waar de lok nu is.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Berends

Netherlands
10 Posts

Geplaatst - 21 jun 2013 :  11:16:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Goedemorgen mannen,

Hierbij zend ik opnieuw de database van mijn spoorbaan.
Ik heb de bezetmelders getest door 1 trein over de baan te laten rijden. Hierbij worden ook de blokken herkent en weer vrijgegeven, dus dit is het probleem niet.
Ik heb momenteel 5 treinen een plek gegeven in de blokken 13,16,28,29 en 8, maar het programma blijft wisselstraten bezet houden. Moeten er nu nog "deadlocs" ingesteld worden, en zo ja waar kan ik dit het beste doen.
Alvast bedankt voor het meedenken.

mvg. Jan

Download Attachment: ZOLDER.bck
77,81 KB
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 21 jun 2013 :  11:49:58  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Jan,

Zoals al aangegeven, je database werkt als we deze in testmode laten werken, dus het is duidelijk een probleem op je baan, die we aan de hand van deze gegevens nit kunnen oplossen. De melders worden niet gezien, of het zijn de verkeerde melders die je hebt opgegeven bij het blok, of de volgorde klopt niet.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1933 Posts

Geplaatst - 21 jun 2013 :  12:32:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Jan,

Ik heb eens een beschrijving gemaakt waarmee je kunt achterhalen waar fouten in je database en/of je baan zitten.
quote:
Naar mijn mening de beste en veiligste manier om te testen of je database goed in elkaar zit qua wisselstraten, vinkjes en verwachte bezetmelders:
Zet één loc op je baan en plaats die ook in koploper met de goede rijrichting in het betreffende blok. Kies voor rijden volgens bestemming en sleep de loc met de muis naar het volgende blok. Als het goed is gaat de loc rijden en komt netjes in het volgende blok weer tot stilstand. Dat zet je steeds een blok voort tot je alle mogelijke verbindingen tussen blokken hebt gehad.
Wil de loc niet rijden, heb je vermoedelijk een tabblad bij onderhouden blokken niet (goed) ingevuld. Komt de loc in het volgende blok niet tot stilstand, weet je dat er bij de te verwachten bezetmelders iets niet goed is ingevuld (of je bezetmelders niet goed werken). Rijdt de loc de verkeerde kant op verder, heb je met de vinkjes iets verkeerd gedaan. Rijdt de loc naar het verkeerde blok, zijn je wisselstraten niet goed gedefinieerd (of werken je wissels niet betrouwbaar).
Laat variabele en vaste routes achterwege tot het zonder die dingen overal rijdt.
En een tip: definieer de loc voor deze test als niet electrisch treinstel, die kan in principe in ieder blok komen en mag ook altijd keren.

Veel werk, maar zeker bij je eerste baan in koploper zou ik het echt op deze manier doen om ervaring op te doen.


groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

n160weer

Netherlands
76 Posts

Geplaatst - 21 jun 2013 :  13:22:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Jan

leuke baan.

Echter ik mis wat in het baan overzicht.
Je heb bij de bezetmelders een bolletje gezet met een nummer er bij.
Echter je moet het bolletje ook linken met de bezetmelder.
Dan kan je namelijk makkelijker de bezetmelders testen.
Deze worden dan geel als de bezetmelder "bezet" is.

Groetjes Walter

Groetjes
Walter

n160weer win-xp selektrix2000 lichtsluisjes en stroomdetektie.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 21 jun 2013 :  13:34:48  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Walter,

Die zijn gewoon gelinkt, en die bolletjes hebben er totaal geen invloed op, dat is alleen een visuele indicatie, heeft verder niets met het wel of niet werken van het geheel te maken.

Maar de oorzaak is inmiddels bovenwater, de terugmelders werken niet betrouwbaar op de baan. dus zonder goed werkende melders geen treinenloop automatisch. Jan gaat dit nu in orde maken.

Mvg
Wim.




Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina