Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 145 / Bezoekers Vandaag: 3671
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 1113
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Handmatig rijden
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

BartSteur

Netherlands
245 berichten

Geplaatst - 22 apr 2013 :  13:11:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Ik heb een trein in een bepaald blok staan. Hij staat op handmatig, maar is wel aangemeld in het blok. Als ik nu de trein middels de besturing van het blok naar een ander blok rijd, dan staat de trein fysiek wel in een ander blok, maar voor koploper nog steeds in het blok waar hij vertrok.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat koploper herkent dat de trein naar het andere blok is gereden, zonder dit te doen met automatisch rijden?

Groet,
Bart

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 22 apr 2013 :  13:21:08  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Bart kijk eens in de index bij handmatige treinroutes, en hoe je die maakt en vastlegt.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

BartSteur

Netherlands
245 Posts

Geplaatst - 22 apr 2013 :  16:40:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Ha Wim,

Ik ken de handmatige routes, maar dat bedoelde ik niet.

Ik wilde weten of koploper een mogelijkheid heeft om te herkennen of een trein handmatig (via het eerste tabblad van het rijwindow gebruik makend van de schuif) van het ene naar het andere blok rijdt.

Koploper weet tenslotte welke trein in het voorafgaande blok staat, dus kan min of meer logisch redeneren dat het die trein gaat.

Groet,
Bart
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 22 apr 2013 :  17:36:01  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Bart,

Het antwoord daarop lijkt me logisch, dat gaat niet, dat kan koploper niet. In het programma van Xander Berkhout iTrain is er een poging toe gedaan, echter dat gaat regelmatig mis, en staat de verkeerde trein in een blok, of andersom

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 22 apr 2013 17:40:39
Ga naar bovenaan de pagina

BartSteur

Netherlands
245 Posts

Geplaatst - 22 apr 2013 :  17:40:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Ha Wim (en anderen),

Mag ik dan vragen hoe jij (of anderen) bijvoorbeeld rangeren om een willekeurige trein samen te stellen? Gewoon ongecontroleerd, of via een mix van handmatige/vaste routes en automatisch rijden?

Wat is handig?

Groet,
Bart
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 22 apr 2013 :  19:00:58  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door BartSteur



Mag ik dan vragen hoe jij (of anderen) bijvoorbeeld rangeren om een willekeurige trein samen te stellen? Gewoon ongecontroleerd, of via een mix van handmatige/vaste routes en automatisch rijden?




Je kan aan handmatige wisselstraten blokken koppelen...dan kan koploper de trein in het juiste blok zetten.
Ben je zo dikwijls heen en weer gereden dat koploper niet meer zeker is, dan geeft hij een lijstje waaruit je kan kiezen.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

AdrieE

Netherlands
123 Posts

Geplaatst - 22 apr 2013 :  19:55:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Bart,

Je zou het deel waar je rangeerd ook buiten de spookdetectie te laten en dus dan alleen met beperkte spooktrein detectie te rijden.
Dan zal Koploper de baanvakken die hier buiten vallen met rust laten en kun je naar hartelust rangeren.
Ben je klaar dan kun je de trein vanuit dit blok laten wegrijden in het automatisch bedrijf.

Groet Adrie

Koploper, ROCO-multimaus s88XPressNetLI
Ga naar bovenaan de pagina

BartSteur

Netherlands
245 Posts

Geplaatst - 23 apr 2013 :  09:41:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Ha Theo,

Ik heb jouw voorstel geprobeerd, maar ik snap niet hoe dit werkt. Ik heb de blokken in de handmatige wisselstraat opgenomen. Maar als ik nu een handmatige straat selecteer (door het ene punt naar het andere te slepen) zegt ie dat de wisselstraat bezet is. In het vertrekkende blok staat namelijk de trein waarmee ik handmatig wil gaan rijden.

Zou jij (of iemand anders) aan kunnen geven wat ik fout doe? Of aan kunnen geven wat anders moet?

Backup bijgevoegd. Mijn testdeel is van blok 2002(R2a) naar 701 en 702, met loc 29.


Groet,
Bart



Download Attachment: Sloterkade.bck
488,27 KB
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 23 apr 2013 :  10:39:00  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Bart,

Dit zegt de handleiding/beschrijving erover

Let op
Bij het selecteren van een handmatige wisselstraat geldt dat het blok waar naartoe gereden wordt - dit is het blok wat hoort bij het punt van de handmatige wisselstraat waar je het andere punt op hebt laten vallen - vrij moet zijn. Het mag ook handmatig bezet zijn of alleen door een of meer bezetmelders bezet gemeld worden. Eventuele tussenliggende blokken in de handmatige wisselstraat moeten wel volledig vrij zijn.

Volgens mij heb je ook het blok waar de trein instaat geselecteerd. Denk zo maar dat dat de oorzaak is van de melding.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

BartSteur

Netherlands
245 Posts

Geplaatst - 23 apr 2013 :  10:57:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Ha Wim,

Maar dat is toch de bedoeling? Ik sleep het blauwe bolletje van Blok 2002 naar 701. In Blok 2002 staat de trein die ik handmatig wil rijden. Blok 701 is vrij.

Ook als ik via een handmatige route wil rijden werkt het niet.

Dus wat doe ik verkeerd?

Groet,
Bart
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 23 apr 2013 :  12:03:54  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Bart, je doet inderdaad wat verkeerd en wat dat is heb ik je in bovenstaand bericht geschreven. Het blok niet toekennen aan de handmatige route aan de zijde waar het symbool niet knippert.

Mvg
Wim


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

BartSteur

Netherlands
245 Posts

Geplaatst - 23 apr 2013 :  13:09:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Ha Wim,

Sorry, maar nu snap ik het even niet meer.

Hebben we het nu over het vastleggen van handmatige wisselstraten bij onderhouden baanontwerp, of het aanmaken van handmatige treinroutes (die er volgens mij nu nog niet tot doen want ik selecteer nog helemaal geen handmatige treinroute), of het activeren van een handmatige wisselstraat door het blauwe bolletje van blok 2002 naar 701 (deze knippert bij het aanmaken van de handmatige wisselstraat) te slepen. Waarbij blok 701 vrij is.

Groet,
Bart
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6229 Posts

Geplaatst - 23 apr 2013 :  14:28:53  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Bart, en dan nu de gouden tip.

De punten handmatig moet je toekennen aan een blok op dezelfde manier als dat je er een lijn aan toekend. Dus met de verzamel emmer.
Dan werkt het.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

BartSteur

Netherlands
245 Posts

Geplaatst - 23 apr 2013 :  15:14:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Ha Wim,

Dat was inderdaad de gouden tip. Dank hiervoor.

Nu nog even uitzoeken wat handmatige treinroutes kunnen toevoegen. Wellicht dat dit nog vragen oproept.

Groet,
Bart
Ga naar bovenaan de pagina

BartSteur

Netherlands
245 Posts

Geplaatst - 25 apr 2013 :  09:04:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Ik heb nu even gereden met handmatige routes/handmatige wisselstraten, maar snap denk ik het principe nog niet helemaal.

Ik heb een handmatige wisselstraat van blok 2002 (R2a) naar 701. In blok 2002 staat loc 29. Nu sleep ik het blauwe bolletje van 2002 naar 701. De wisselstraat wordt geel, maar m'n loc verdwijnt uit blok 2002 (Klopt dit?)
Ik rijd dan van blok 2002 naar 701, mbv controls op eerste tabblad rijwindow (ik gebruik geen aparte handregelaar), maar op het scherm veranderd er niets. Had verwacht dat koploper wel zou weten dat de enige loc die hier kan lopen loc 29 is. Krijg wel bezetmeldingen als ik blok 701 binnen rijd, maar geen blokbezetting.
Als ik dan de wisselstraat weer vrijgeef, dan krijg ik de vraag (zoals Theo aangaf), om aan te geven in welk blok loc 29 nu staat.
Dat is mooi, maar om dat nu bij elke wisselstraat die gelopen wordt aan te geven dacht ik, dat wordt een beetje overdreven. Ik zal dus iets fout doen.

Ik vroeg me wel af of ik nog iets moet doen met de baanontwerp optie 'Waar in Blok'. Want ik kon eerder de toegevoegde waarde van deze optie niet van ontdekken.

Groet,
Bart
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 25 apr 2013 :  10:24:18  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door BartSteur

Had verwacht dat koploper wel zou weten dat de enige loc die hier kan lopen loc 29 is. Krijg wel bezetmeldingen als ik blok 701 binnen rijd, maar geen blokbezetting.
Als ik dan de wisselstraat weer vrijgeef, dan krijg ik de vraag (zoals Theo aangaf), om aan te geven in welk blok loc 29 nu staat.
Dat is mooi, maar om dat nu bij elke wisselstraat die gelopen wordt aan te geven dacht ik, dat wordt een beetje overdreven. Ik zal dus iets fout doen.



Is bij mij ook zo, maar je hoeft dat niet na elke wisselstraat af te schakelen. Je kan rustig tien minuten rangeren om een trein samen te stellen dwars doorheen je station en dan pas wisselstraat afschakelen. Koploper heeft ook dan de lok gevolgd.
Dit zolang je natuurlijk niet naar een spoor rijdt zonder blok, want dan weet koploper het ook niet meer.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

DVisser

Netherlands
63 Posts

Geplaatst - 25 apr 2013 :  22:34:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Heren,

Allen bedankt voor de tips over dit onderwerp, ik kreeg dit namelijk nooit goed voor elkaar (waarschijnlijk door meerdere fouten en het niet goed koppelen van de punten). Maar het werkt nu volgens mij zoals het zou moeten. Inderdaad verdwijnt het nummer van de loc uit het blok waar hij stond bij het activeren van de wisselstraat en bij het weer vrijgeven vraagt Koploper of hij weer geplaatst moet worden in het blok van bestemming, waarbij bij mij KL altijd het juiste blok voorstelt. Kortom ik ben er heel tevreden mee.

Met vriendelijke groet,
Dick Visser
Ga naar bovenaan de pagina

BartSteur

Netherlands
245 Posts

Geplaatst - 26 apr 2013 :  09:55:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Allen,

Ik moet ook zeggen, dat naarmate ik er meer mee werk, het me steeds beter bevalt.
Kan gewoon, zoals Theo ook al aangaf, wisselstraten blijven kiezen en pas op het laatst vrijgeven en blok aangeven.
Tis even wennen, maar werkt prima.
Handmatige treinroutes moet ik nog mee aan de slag.

Kan verder iemand mij nog vertellen wat de toegevoegde waarde is van de baanontwerp optie 'Waar in Blok'? Kan m'n vinger er niet opleggen.

Groet,
Bart
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 26 apr 2013 :  10:40:07  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door DVisser


Allen bedankt voor de tips over dit onderwerp, ik kreeg dit namelijk nooit goed voor elkaar (waarschijnlijk door meerdere fouten en het niet goed koppelen van de punten).



Ik heb het koppelen van blokken aan de handmatige wisselstraat ook verschillende keren geprobeerd over maanden gespreid. Ergens zit er iets "tegen de hand" in denk ik, het lukte nooit.
Ik heb anderhalf jaar geleden er nog iets over gevraagd heb op het forum. De manier dat het toen uitgelegd werd maakte dat het toen wel lukte.
Wat er nu juist in de uitleg schuin hangt en mij op het verkeerde spoor zette weet ik nu ook niet meer.
Ik heb het korte kopspoortje, waar mijn rangeerlok woont en wat niet in de automatische blokken zat, wel een bezetmelder en een bloknummer moeten geven anders geraakte koploper hem steeds kwijt.

Wat ik ook zo knap vind is, wanneer je een wisselstraat vraagt over een reeds gereserveerd of bezet blok, dat koploper je dan met een discreet belsignaal meldt dat de wissels goed liggen en je kan doorrijden.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd

Bewerkt door dentheo op 26 apr 2013 10:43:24
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2545 Posts

Geplaatst - 27 apr 2013 :  19:38:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Bart,

Wat de toegevoegde waarde van "waar in blok" is, kan ik niet vertellen. Ik kan wel aangeven waarom ik het een handig onderdeel vind.
Ten eerste zie dan ook de bezetmelders in je baanoverzicht en je ziet je oplichten als ze bezet zijn. Bovendien krijg je informatie over de bezetmelder als je de cursor erboven zet en dat is weer handig bij storingen.
Ten tweede vind ik het handig om bezetmelders aan een wissel te kunnen koppelen, zodat je ook daarvan het bezet worden kunt volgen.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

BartSteur

Netherlands
245 Posts

Geplaatst - 28 apr 2013 :  11:49:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Ha Dirk,

Maar dat geef je toch al aan bij het definieren van de blokken? Hier kan je de bezetmelders in het blok aangeven. Ze lichten dan ook op.

Wat ik bij 'waar in blok' probeerde aan te geven was de virtuele bezetmeldpunten, zodat die oplichten als dit virtuele punt volgens koploper bereikt is, maar dat gebeurde helaas niet.

Koppelen aan wissels gebruik ik verder niet.

Groet,
Bart

Marklin K-rail, CS1-reloaded.
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2545 Posts

Geplaatst - 28 apr 2013 :  16:59:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Bart,

Dat klopt, je geeft bij het definiëren van de blokken ook de bezetmelders op. Ik ben er altijd vannuit gegaan, dat je ze dan ook in het baanontwerp moet intekenen en benoemen (via waar in blok) om ze op het baanoverzicht te kunnen zien. Ik heb dat nooit geprobeerd anders te doen.
Bij virtuele bezetmeldpunten zal dat anders werken, omdat die op een bepaalde lengte zijn gedefinieerd.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Agebe

Netherlands
402 Posts

Geplaatst - 28 apr 2013 :  17:12:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Je kunt de virtuele bezetmelders gewoon vinden en zichtbaar maken.
Met de tool waar in blokken in baan ontwerp.
de benaming b.v. R100 (afhankelijk welke lengte)

Mvg Ab

(Koploper,ECOS-IB,HSI-88,3x tams booster B1, HO, NS)
Ga naar bovenaan de pagina

JackvdW

Netherlands
343 Posts

Geplaatst - 28 apr 2013 :  17:45:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Ab,

Dit gaat echter alleen op als je in "Instelling per database" tabblad "Algemeen 3" optie "Bezetmeldingen zichtbaar" deze instelt op de bovenste twee opties, op basis van "Begin van de trein".

Bij de instellingen "Op basis van bezetmelding" worden de virtuele melders overgeslagen.

Lijkt mij ook moeilijk te realiseren want hoe moet KL nu weten dat de trein het virtuele punt voorbij is. Dan is het een vereiste dat de lengte van de trein goed moet zijn ingevoerd. Daar zou dan nog veel rekenwerk bij komen, vooral voor een trein die versneld of vertraagd, om het moment van uitgaan te bepalen. Snap wel dat het er niet in zit.

Bij de eerste twee opties gaat het punt uit als het volgende "waar" punt aan gaat.

Ik gebruik de derde optie omdat ik alle punten wil zien die echt bezet zijn, de virtuele zijn niet ingetekend omdat ze toch niet oplichten.

Groeten Jack.

Bewerkt door JackvdW op 28 apr 2013 20:13:00
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina