Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 262 / Bezoekers Vandaag: 9737
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 381
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Bezetmelder met dubbele functie.
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Guus

Netherlands
20 berichten

Geplaatst - 18 feb 2013 :  19:46:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste KL gebruikers,

ik heb een baanvak van 116 cm, verdeeld in twee blokken van elk 58 cm.
Nu wil ik in KL aan beide blokken bezetmelders (BM)toekennen.
Blok 1 < binnenkomst - remmen - stoppen> = 3 x BM
Blok 2 < binnenkomst - remmen - stoppen> = 3 x BM
Kan ik de stop BM van blok 1 dezelfde laten zijn de binnenkomst BM
van blok 2
En zo ja, hoe geef ik dat aan in KL ?

met groet,

Guus

Een dag niet getreind is een dag niet geleefd.

remunj

Netherlands
1111 Posts

Geplaatst - 18 feb 2013 :  20:00:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Dat geef je op in het tabbblad bezetmeldingen bij je blokken.

Maar wat is het nut ervan. Als de trein stopt op de stopmelder van blok 1 wordt ook blok 2 bezetgemeld. Je zal dan de melding krijgen dat het vervolgblok bezet is. Lijkt me niet wat je wilt.
Verder vraag ik me af waarom zo'n overkill aan bezetmerders in een blok van 58 cm. Daar kan je toch wel toe met 2 melders. 1x binnenkomst en 1x stop.

Gr.
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 18 feb 2013 :  20:14:47  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Guus, denk eens logisch na, hoe kan de stopmelder nu gelijk de binnenkomstmelder zijn van het volgende blok, dan houd de trein op de stopmelder toch ook gelijk zijn volgende blok bezet. Zal en mag hij nooit meer verder rijden.


Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 18 feb 2013 20:15:24
Ga naar bovenaan de pagina

Guus

Netherlands
20 Posts

Geplaatst - 18 feb 2013 :  20:21:23  Toon profiel  Reageer met citaat
De bedoeling is dat in deze relatief korte blokken korte treinen
komen te staan, bijv. Syntus, enz.
Deze vertrekken dan op toerbeurt vanuit het schaduwstation en komen na een vaste rit weer op dezelfde plek retour.

Hoe los ik dit dan het eenvoudigste op ?

groet,

Guus

Een dag niet getreind is een dag niet geleefd.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 18 feb 2013 :  20:38:19  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Guus, dus je trein mag ongeveer 60 cm lang zijn, want hij zal nu stoppen als hij na 58 cm de stopmelder bereikt zal nog iets uitrijden.

Ik zou de binnenkomst melder 20 cm lang maken de stopmelder 20 cm lang maken en het resterende deel van de 116 cm er tussen zonder detectie.

Verder kun je in aanvullende blokeigenschappen aangeven dat een trein vanaf een bepaalde lengte te lang is voor het korte blok en die kun je dan een stopverbod geven voor dit blok.
En zo zijn er nog wel meer simpele trucjes te bedenken.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

bobm

Netherlands
79 Posts

Geplaatst - 18 feb 2013 :  21:04:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste guus,

als de blokken in een richting bereden worden zou je met 3 melders
met koploper kunnen rijden.de stopmelder van het eerste kan zeker de inrijmelder van het volgende blok zijn echter bij eigenschappen van de blokken moet je aangeven dat het volgende blok alleen bezet is bij zijn eigen stopmelder. je kan dan gebruik maken van de virtuele meldfunctie om te bepalen waar er evt geremd moet worden.

groetend bob
Ga naar bovenaan de pagina

bellejt

Belgium
454 Posts

Geplaatst - 18 feb 2013 :  22:29:58  Toon profiel  Reageer met citaat
als je bezetmelders wil vrijmaken en je treinen zijn max 60 lang ,en je rijdt in 1 richting dan maak je toch gewoon 2 blokken van 80 cm ipv 1 van 160 cm.Je maakt dan in elk blok een binnenkomstmelder van 60 cm en een stopmelder van 20 cm.Dan stel je in het blok een kleine snelheid in en alles is ok.Heb je ook een vlottere afhandeling omdat je 1 blok meer hebt en de treinen elkaar sneller opvolgen.Je hebt enkel 3 melders nodig als je een blok in 2 richtingen berijd.
Ps: ik gebruik in mijn kleine blokken (max 70 cm) welke in 2 richtingen worden bereden gewoon 2 melders die evenlang zijn.Koploper zoekt zelf wel de juiste remafstand uit.

greetings,groetjes,salutations,Johnny T
Koploper-ECOS2 + 3 boosters ESU 8 Amp - PC P4 - decoders Viessman
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 18 feb 2013 :  22:34:03  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door bobm

Beste guus,

als de blokken in een richting bereden worden zou je met 3 melders
met koploper kunnen rijden.de stopmelder van het eerste kan zeker de inrijmelder van het volgende blok zijn echter bij eigenschappen van de blokken moet je aangeven dat het volgende blok alleen bezet is bij zijn eigen stopmelder. je kan dan gebruik maken van de virtuele meldfunctie om te bepalen waar er evt geremd moet worden.

groetend bob

Slaat nergens op!!!!! Kan en mag niet zelfde zijn. Zie reactie Wim ros. Lijkt het wel te werken, kijk dan eens naar seinstanden!

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

bobm

Netherlands
79 Posts

Geplaatst - 18 feb 2013 :  22:55:33  Toon profiel  Reageer met citaat
beste paul,

bij mij werkt het naar volle tevredenheid bij oa de blokken in het schaduwstation. Bij het blok in zicht gaat het sein op rood bij vrijgeven van de voorliggende bezetmelder

groetend bob

Bewerkt door bobm op 18 feb 2013 22:57:43
Ga naar bovenaan de pagina

Guus

Netherlands
20 Posts

Geplaatst - 23 feb 2013 :  10:23:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik kan het even niet meer volgen
Heb per blok van 58 cm een binnenkomst en rem BM gemaakt.
De eerste stop BM is tevens de binnenkomst BM van het volgende blok.
Volgens BobM zou die moeten kunnen, volgens Paul niet.
BobM had het over een virtuele meldfunctie. Hoe realiseer is dat ?

groet,

Guus

Als hulp heb ik de file geüpload.

Download Attachment: Zolderbaan.bck
24,1 KB

Een dag niet getreind is een dag niet geleefd.
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 23 feb 2013 :  10:41:03  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door bobm

beste paul,

bij mij werkt het naar volle tevredenheid bij oa de blokken in het schaduwstation. Bij het blok in zicht gaat het sein op rood bij vrijgeven van de voorliggende bezetmelder



??? Blok in zicht ?

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 23 feb 2013 :  11:44:51  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Guus,

Paul en ik zei de gek hebben je er toch een duidelijk antwoord gegeven, en als je aan de kennis van zaken twijfelt aan de maker van het programma Paul Haagsma dan is het misschien tijd iets anders te gaan gebruiken voor de aansturing van je modelbaan.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Guus

Netherlands
20 Posts

Geplaatst - 23 feb 2013 :  12:44:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Wim,

Twijfel helemaal niet aan de maker, maar zoek gewoon netjes via dit
forum naar een oplossing voor mijn "probleem"

groet,

Guus

Een dag niet getreind is een dag niet geleefd.

Bewerkt door Guus op 23 feb 2013 12:50:52
Ga naar bovenaan de pagina

bobm

Netherlands
79 Posts

Geplaatst - 23 feb 2013 :  16:03:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Wim,

ik heb gereageerd op de vraag van Guus; hij wilde een spoorlengte in schaduwstation verdelen in twee blokken en vroeg naar aantal bezetmelders. Naast jullie adviezen heb ik gezegd dat het mogelijk is dat met 3 melders te doen.Ik heb niet gezegd dat hij dat moest alleen de mogelijkheid dat het kan. Of het mag moet hij maar beslissen op zijn baan.Ik kan alleen spreken over mijn baan, daar heb ik bij het schaduwstation waar menigeen toch wel geen seinen gaat gebruiken een inrijspoor over laten gaan in vier opstelsporen; voor deze 5 sporen die in een richting bereden worden zijn 6 bezetmelders gebruikt en zo ik eerder zei gebruik ik de stopbezetmelder van het inrijspoor ook als inrijmelder van het volgende opstelspoor. Dit is uit nood geboren om op een moeilijk bereikbare plaats zo min mogelijk melders te hebben.Bij het verlaten van een opstelspoor naar een spoor waar de trein weer zichtbaar wordt [Theo mijn blok in zicht] noteer ik ook als eerste melder voor dat blok de stopmelder van het opstelspoor.
Omdat mijn trein een traject heeft af te leggen tot dat zichtbare blok komt hij met de juiste bloksnelheid en met geluid [welke uitstond op het opstelspoor]uit de tunnel.
Als je zegt dat het niet werkt wil ik je graag uitnodigen om in Rotterdam koffie te komen drinken om het wonder te aanschouwen, welk gebaar mijnerzijds hopelijk wat gastvrijer overkomt dan jouw antwoord waar je Guus mee denk van repliek te moeten dienen.

met de meest vriendelijke en achtende groet

Bob
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 23 feb 2013 :  17:02:46  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Guus,

Inmiddels je database bekeken, het is me duidelijk wat het probleem is. Als je begint met het geheel in te vullen in de geest zoals de maker het heeft bedoeld, dan zullen er ineens minder problemen zijn.
Maar eigenlijk is mij de lust ontnomen om hier nog verder op in te gaan.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 23 feb 2013 :  17:18:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Bob,

Het kan werken, echter je bereikt er niets mee. Beter is het dan nog om de eerste meldingpunt van het volgende blok een virtueel punt te laten zijn.

Jij hebt dus conform onderstaand plaatje de melders 2 en 3 gelijk getrokken.

Stel de trein stopt in blok 1 op melder nummer 2. Bij het plaatsen van seinen op je baan zal je fysiek voor zorgen dat de trein voor het rode sein stop. Wat gebeurd er nu als de trein gaat rijden: juist het eerste te verwachten bezetmeldpunt is bezet de trein arriveert meteen (al voor dat het is gaan rijden) in het volgende blok. Koploper zet als het eerste te verwachten bezetmeldpunt bezet wordt het sein weer op onveilig. Nu mag jij 3x raden wat er fysiek op je baan is te zien!! Waarschijnlijk komt Pieter van Vollenhove veel langs bij jouw om te onderzoeken waarom de treinen door rood rijden.

Kan er niets anders van maken; daarom vind ik jouw advies heel slecht onderbouwd: mag dus alleen in niet zichtbare delen worden gedaan en dan nog heeft het geen voorkeur. Beter is om zoals al eerder gezegd dan het eerste punt door een virtueel meldpunt te vervangen en de stopmelder echt alleen voor die functie te gebruiken.

Ook als ik je eerdere bijdrages lees denk dat jij het trouwens op nog een andere manier het ingebouwd: het bezet worden van de stopmelder is de stopmelder en dan later het vrijkomen van deze melder is de binnenkomst melder van het volgende blok. Geeft ook in het zicht vreemde werking: lange trein geheel gedetecteerd: sein gaat weer heel laat op rood, kort trein sein gaat weer heel snel op rood.
Bij de NS gaat het sein bijna meteen op rood als de trein is gepasseerd en jouw mogelijke oplossing helpt dit in Koploper omzeep.

Hou er dus rekening mee als je 'creatieve' oplossingen bedenkt die niet des 'Koplopers' zijn en deze oplossingen naar buiten brengt dat je wel alle voordelen maar ook de nadelen opnoemt zodat een gebruiker van alles op de hoogte is.

Ik trek me verder terug uit een ja/nee discussie. De oorspronkelijke vraag was: blok met 3 bezetmeldgpunten of er dan iets gecombineerd kan worden met stop/binnen. Volgens mij haal je er juist winst uit door de remmelding weg te laten. Koploper leert het remmen zelf.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

bobm

Netherlands
79 Posts

Geplaatst - 23 feb 2013 :  18:09:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Paul,

ik had duidelijker moeten stellen dat mijn creatie in schaduwstation kan werken.In mijn overige blokken gebruik ik het normale 2 melders per blok, op een blok na waar ik door nood geboren voor mijn creatie ging. Goed opgemerkt dat op rood springen door vrijkomen van eerdere stopmelder verschil geeft bij verschillende treinlengtes maar die artistieke vrijheid heb ik maar toegelaten daar in met Duits sein systeen werk. Gisteren bij werken met nieuwe seinen gemerkt dat de optie gereden afstand als virtueel punt genoemd als eerste verwacht punt in blok veel zeggenschap geeft over het moment van rood schakelen los van een te verwachten reel bezetmeldpunt.
Ik had beter dit niet kunnen beantwoorden in de beginnersrubriek daar verwarring groot is.

Met vriendelijke groet Bob

PS normaal ijk in snelheden in heen en weer modus, gisteren voor het eerst in een richting modus. Moest lachen om hoe lok na meten van een decoderstap als een haas in stap 28 terug racet naar beginpositie voor het meten van de volgende decoderstap.
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina