Auteur |
Onderwerp |
|
Guus
Netherlands
20 berichten |
Geplaatst - 18 feb 2013 : 19:46:05
|
Beste KL gebruikers,
ik heb een baanvak van 116 cm, verdeeld in twee blokken van elk 58 cm. Nu wil ik in KL aan beide blokken bezetmelders (BM)toekennen. Blok 1 < binnenkomst - remmen - stoppen> = 3 x BM Blok 2 < binnenkomst - remmen - stoppen> = 3 x BM Kan ik de stop BM van blok 1 dezelfde laten zijn de binnenkomst BM van blok 2 En zo ja, hoe geef ik dat aan in KL ?
met groet,
Guus
Een dag niet getreind is een dag niet geleefd. |
|
remunj
Netherlands
1111 Posts |
Geplaatst - 18 feb 2013 : 20:00:54
|
Dat geef je op in het tabbblad bezetmeldingen bij je blokken.
Maar wat is het nut ervan. Als de trein stopt op de stopmelder van blok 1 wordt ook blok 2 bezetgemeld. Je zal dan de melding krijgen dat het vervolgblok bezet is. Lijkt me niet wat je wilt. Verder vraag ik me af waarom zo'n overkill aan bezetmerders in een blok van 58 cm. Daar kan je toch wel toe met 2 melders. 1x binnenkomst en 1x stop.
Gr. Eric |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 18 feb 2013 : 20:14:47
|
Guus, denk eens logisch na, hoe kan de stopmelder nu gelijk de binnenkomstmelder zijn van het volgende blok, dan houd de trein op de stopmelder toch ook gelijk zijn volgende blok bezet. Zal en mag hij nooit meer verder rijden.
Mvg Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus |
Bewerkt door Wim Ros op 18 feb 2013 20:15:24 |
|
|
Guus
Netherlands
20 Posts |
Geplaatst - 18 feb 2013 : 20:21:23
|
De bedoeling is dat in deze relatief korte blokken korte treinen komen te staan, bijv. Syntus, enz. Deze vertrekken dan op toerbeurt vanuit het schaduwstation en komen na een vaste rit weer op dezelfde plek retour.
Hoe los ik dit dan het eenvoudigste op ?
groet,
Guus
Een dag niet getreind is een dag niet geleefd. |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 18 feb 2013 : 20:38:19
|
Guus, dus je trein mag ongeveer 60 cm lang zijn, want hij zal nu stoppen als hij na 58 cm de stopmelder bereikt zal nog iets uitrijden.
Ik zou de binnenkomst melder 20 cm lang maken de stopmelder 20 cm lang maken en het resterende deel van de 116 cm er tussen zonder detectie.
Verder kun je in aanvullende blokeigenschappen aangeven dat een trein vanaf een bepaalde lengte te lang is voor het korte blok en die kun je dan een stopverbod geven voor dit blok. En zo zijn er nog wel meer simpele trucjes te bedenken.
Mvg Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus |
|
|
bobm
Netherlands
79 Posts |
Geplaatst - 18 feb 2013 : 21:04:00
|
Beste guus,
als de blokken in een richting bereden worden zou je met 3 melders met koploper kunnen rijden.de stopmelder van het eerste kan zeker de inrijmelder van het volgende blok zijn echter bij eigenschappen van de blokken moet je aangeven dat het volgende blok alleen bezet is bij zijn eigen stopmelder. je kan dan gebruik maken van de virtuele meldfunctie om te bepalen waar er evt geremd moet worden.
groetend bob |
|
|
bellejt
Belgium
454 Posts |
Geplaatst - 18 feb 2013 : 22:29:58
|
als je bezetmelders wil vrijmaken en je treinen zijn max 60 lang ,en je rijdt in 1 richting dan maak je toch gewoon 2 blokken van 80 cm ipv 1 van 160 cm.Je maakt dan in elk blok een binnenkomstmelder van 60 cm en een stopmelder van 20 cm.Dan stel je in het blok een kleine snelheid in en alles is ok.Heb je ook een vlottere afhandeling omdat je 1 blok meer hebt en de treinen elkaar sneller opvolgen.Je hebt enkel 3 melders nodig als je een blok in 2 richtingen berijd. Ps: ik gebruik in mijn kleine blokken (max 70 cm) welke in 2 richtingen worden bereden gewoon 2 melders die evenlang zijn.Koploper zoekt zelf wel de juiste remafstand uit.
greetings,groetjes,salutations,Johnny T Koploper-ECOS2 + 3 boosters ESU 8 Amp - PC P4 - decoders Viessman |
|
|
PaHaSOFT
3413 Posts |
Geplaatst - 18 feb 2013 : 22:34:03
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door bobm
Beste guus,
als de blokken in een richting bereden worden zou je met 3 melders met koploper kunnen rijden.de stopmelder van het eerste kan zeker de inrijmelder van het volgende blok zijn echter bij eigenschappen van de blokken moet je aangeven dat het volgende blok alleen bezet is bij zijn eigen stopmelder. je kan dan gebruik maken van de virtuele meldfunctie om te bepalen waar er evt geremd moet worden.
groetend bob
Slaat nergens op!!!!! Kan en mag niet zelfde zijn. Zie reactie Wim ros. Lijkt het wel te werken, kijk dan eens naar seinstanden!
Mvg, Paul. |
|
|
bobm
Netherlands
79 Posts |
Geplaatst - 18 feb 2013 : 22:55:33
|
beste paul,
bij mij werkt het naar volle tevredenheid bij oa de blokken in het schaduwstation. Bij het blok in zicht gaat het sein op rood bij vrijgeven van de voorliggende bezetmelder
groetend bob |
Bewerkt door bobm op 18 feb 2013 22:57:43 |
|
|
Guus
Netherlands
20 Posts |
Geplaatst - 23 feb 2013 : 10:23:31
|
Ik kan het even niet meer volgen Heb per blok van 58 cm een binnenkomst en rem BM gemaakt. De eerste stop BM is tevens de binnenkomst BM van het volgende blok. Volgens BobM zou die moeten kunnen, volgens Paul niet. BobM had het over een virtuele meldfunctie. Hoe realiseer is dat ?
groet,
Guus
Als hulp heb ik de file geüpload.
Download Attachment: Zolderbaan.bck 24,1 KB
Een dag niet getreind is een dag niet geleefd. |
|
|
dentheo
Belgium
1758 Posts |
Geplaatst - 23 feb 2013 : 10:41:03
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door bobm
beste paul,
bij mij werkt het naar volle tevredenheid bij oa de blokken in het schaduwstation. Bij het blok in zicht gaat het sein op rood bij vrijgeven van de voorliggende bezetmelder
??? Blok in zicht ?
Theo vanop de heide. N+SX+kpl+kplRsd |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 23 feb 2013 : 11:44:51
|
Guus,
Paul en ik zei de gek hebben je er toch een duidelijk antwoord gegeven, en als je aan de kennis van zaken twijfelt aan de maker van het programma Paul Haagsma dan is het misschien tijd iets anders te gaan gebruiken voor de aansturing van je modelbaan.
Mvg Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus |
|
|
Guus
Netherlands
20 Posts |
Geplaatst - 23 feb 2013 : 12:44:34
|
Beste Wim,
Twijfel helemaal niet aan de maker, maar zoek gewoon netjes via dit forum naar een oplossing voor mijn "probleem"
groet,
Guus
Een dag niet getreind is een dag niet geleefd. |
Bewerkt door Guus op 23 feb 2013 12:50:52 |
|
|
bobm
Netherlands
79 Posts |
Geplaatst - 23 feb 2013 : 16:03:33
|
Beste Wim,
ik heb gereageerd op de vraag van Guus; hij wilde een spoorlengte in schaduwstation verdelen in twee blokken en vroeg naar aantal bezetmelders. Naast jullie adviezen heb ik gezegd dat het mogelijk is dat met 3 melders te doen.Ik heb niet gezegd dat hij dat moest alleen de mogelijkheid dat het kan. Of het mag moet hij maar beslissen op zijn baan.Ik kan alleen spreken over mijn baan, daar heb ik bij het schaduwstation waar menigeen toch wel geen seinen gaat gebruiken een inrijspoor over laten gaan in vier opstelsporen; voor deze 5 sporen die in een richting bereden worden zijn 6 bezetmelders gebruikt en zo ik eerder zei gebruik ik de stopbezetmelder van het inrijspoor ook als inrijmelder van het volgende opstelspoor. Dit is uit nood geboren om op een moeilijk bereikbare plaats zo min mogelijk melders te hebben.Bij het verlaten van een opstelspoor naar een spoor waar de trein weer zichtbaar wordt [Theo mijn blok in zicht] noteer ik ook als eerste melder voor dat blok de stopmelder van het opstelspoor. Omdat mijn trein een traject heeft af te leggen tot dat zichtbare blok komt hij met de juiste bloksnelheid en met geluid [welke uitstond op het opstelspoor]uit de tunnel. Als je zegt dat het niet werkt wil ik je graag uitnodigen om in Rotterdam koffie te komen drinken om het wonder te aanschouwen, welk gebaar mijnerzijds hopelijk wat gastvrijer overkomt dan jouw antwoord waar je Guus mee denk van repliek te moeten dienen.
met de meest vriendelijke en achtende groet
Bob |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 23 feb 2013 : 17:02:46
|
Guus,
Inmiddels je database bekeken, het is me duidelijk wat het probleem is. Als je begint met het geheel in te vullen in de geest zoals de maker het heeft bedoeld, dan zullen er ineens minder problemen zijn. Maar eigenlijk is mij de lust ontnomen om hier nog verder op in te gaan.
Mvg Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus |
|
|
PaHaSOFT
3413 Posts |
Geplaatst - 23 feb 2013 : 17:18:41
|
Bob,
Het kan werken, echter je bereikt er niets mee. Beter is het dan nog om de eerste meldingpunt van het volgende blok een virtueel punt te laten zijn.
Jij hebt dus conform onderstaand plaatje de melders 2 en 3 gelijk getrokken.
Stel de trein stopt in blok 1 op melder nummer 2. Bij het plaatsen van seinen op je baan zal je fysiek voor zorgen dat de trein voor het rode sein stop. Wat gebeurd er nu als de trein gaat rijden: juist het eerste te verwachten bezetmeldpunt is bezet de trein arriveert meteen (al voor dat het is gaan rijden) in het volgende blok. Koploper zet als het eerste te verwachten bezetmeldpunt bezet wordt het sein weer op onveilig. Nu mag jij 3x raden wat er fysiek op je baan is te zien!! Waarschijnlijk komt Pieter van Vollenhove veel langs bij jouw om te onderzoeken waarom de treinen door rood rijden.
Kan er niets anders van maken; daarom vind ik jouw advies heel slecht onderbouwd: mag dus alleen in niet zichtbare delen worden gedaan en dan nog heeft het geen voorkeur. Beter is om zoals al eerder gezegd dan het eerste punt door een virtueel meldpunt te vervangen en de stopmelder echt alleen voor die functie te gebruiken.
Ook als ik je eerdere bijdrages lees denk dat jij het trouwens op nog een andere manier het ingebouwd: het bezet worden van de stopmelder is de stopmelder en dan later het vrijkomen van deze melder is de binnenkomst melder van het volgende blok. Geeft ook in het zicht vreemde werking: lange trein geheel gedetecteerd: sein gaat weer heel laat op rood, kort trein sein gaat weer heel snel op rood. Bij de NS gaat het sein bijna meteen op rood als de trein is gepasseerd en jouw mogelijke oplossing helpt dit in Koploper omzeep.
Hou er dus rekening mee als je 'creatieve' oplossingen bedenkt die niet des 'Koplopers' zijn en deze oplossingen naar buiten brengt dat je wel alle voordelen maar ook de nadelen opnoemt zodat een gebruiker van alles op de hoogte is.
Ik trek me verder terug uit een ja/nee discussie. De oorspronkelijke vraag was: blok met 3 bezetmeldgpunten of er dan iets gecombineerd kan worden met stop/binnen. Volgens mij haal je er juist winst uit door de remmelding weg te laten. Koploper leert het remmen zelf.
Mvg, Paul. |
|
|
bobm
Netherlands
79 Posts |
Geplaatst - 23 feb 2013 : 18:09:00
|
Beste Paul,
ik had duidelijker moeten stellen dat mijn creatie in schaduwstation kan werken.In mijn overige blokken gebruik ik het normale 2 melders per blok, op een blok na waar ik door nood geboren voor mijn creatie ging. Goed opgemerkt dat op rood springen door vrijkomen van eerdere stopmelder verschil geeft bij verschillende treinlengtes maar die artistieke vrijheid heb ik maar toegelaten daar in met Duits sein systeen werk. Gisteren bij werken met nieuwe seinen gemerkt dat de optie gereden afstand als virtueel punt genoemd als eerste verwacht punt in blok veel zeggenschap geeft over het moment van rood schakelen los van een te verwachten reel bezetmeldpunt. Ik had beter dit niet kunnen beantwoorden in de beginnersrubriek daar verwarring groot is.
Met vriendelijke groet Bob
PS normaal ijk in snelheden in heen en weer modus, gisteren voor het eerst in een richting modus. Moest lachen om hoe lok na meten van een decoderstap als een haas in stap 28 terug racet naar beginpositie voor het meten van de volgende decoderstap.
|
|
|
|
Onderwerp |
|