Auteur |
Onderwerp |
|
Jeroni
22 berichten |
Geplaatst - 22 aug 2012 : 11:48:15
|
Hi there!
Sinds enige tijd rijd ik met KL, en dat gaat lekker. Echter heb ik een vraag over het volgende:
In mijn relatief lange blokken wil ik graag langs een klein perron stoppen, en dat enkel met korte stoptreinen. Dat die stoppen krijg ik makkelijk voor elkaar, enkel stoppen ze op de stopsectie, en ik zie graag dat ze pakweg 1 meter daarvoor stoppen. Of liever gezegd, 60 cm na de inrijmelder.
Ik heb daar geen apart meldpunt gemaakt in de baan. Kan ik dit enkel oplossen met een virtuele melder? Als ik de handleiding goed interpreteer moet dat wel kunnen, mits alles perfect geijkt is.
Klopt dit, of is er nog een andere manier?
Groeten,
Jeroen |
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
|
dentheo
Belgium
1758 Posts |
Geplaatst - 22 aug 2012 : 12:15:15
|
Een alternatief stoppunt kan volgens mij enkel met "echte" bezetmelders. Ik gebruik zelf daarom een "oplossing" die er ergens op lijkt. Ik gebruik als alternatieve stopmelder de laatste vorige bezetmelder die vrijgereden wordt en dan een doorrijafstand voor dat treintype of die lok om het treintje aan het perron te krijgen.
Theo vanop de heide. N+SX+kpl+kplRsd |
|
|
Jeroni
22 Posts |
Geplaatst - 25 aug 2012 : 20:10:42
|
Yo,
Wim: Tja, makkelijke reden. Om die virtuele blokken voor elkaar te krijgen moet ik 'uitgebreide opties' (o.i.d.) aanvinken, en dan krijg je een duidelijk waarschuwing. Uiteraard ga ik wel eerst ff mee spelen.....de rest lijk ik toch aardig onder de knie te hebben.
@Theo,
Als ik de handleiding en help-file goed interpreteer moet dit kunnen zonder fysieke blokaansluitingen te maken.
Ik ga eens proberen en ik meld me wel weer..... |
|
|
Jeroni
22 Posts |
Geplaatst - 04 sep 2012 : 15:26:03
|
Voorlopig krijg ik het nog niet voor elkaar. Ik snap er ook niks meer van..... Het enige wat gebeurt is dat de treinen om welke het gaan het perronnetje voorbij rijden, en dan bij de stopmelder doorrijden. De virtuele melder krijg ik wel tussen de inrij- en stopmelder aangebracht in KL, maar ik zou willen dat dat dus het punt is waar de trein stil moet gaan staan.
Iemand een tip of een hint?
Grtz,
Jeroen |
|
|
dentheo
Belgium
1758 Posts |
Geplaatst - 04 sep 2012 : 17:19:21
|
Heb je die virtuele melder als alternatieve stop gedefinieerd ? Of hoe heb je Koploper uitgelegd dat die bepaalde trein op de virtuele melder moet stoppen ?
Theo vanop de heide. N+SX+kpl+kplRsd |
|
|
JackvdW
Netherlands
348 Posts |
Geplaatst - 04 sep 2012 : 21:37:45
|
Hoi Jeroen,
Staat bij het treintype waarmee de loc rijdt de kort/lang regeling wel aangevinkt. Anders zal hij niet op alternatieve stopplaatsen stoppen.
Zoals Theo ook al aangaf kun alternatieve stopplaatsen bij het normale treinverkeer alleen bestaan uit echte melders en niet uit virtuele melders.
Virtuele melders kunnen bij Vaste Routes wel als alternatieve stopplaats worden gebruikt omdat je daar niet de melder zelf (b.v. 1-16) maar het volgnummer van de melder op moet geven (de hoeveelste het is in het blok). Of dit dan een echte of virtuele is maakt dan niet uit als hij in Onderhouden Blokken maar gedefinieerd is.
Je zal die bepaalde trein dan wel altijd via een korte Vaste Route het perronblok in moeten laten rijden waarbij je in het perronblok van de route de alternatieve melder opgeeft.
Dit is eigenlijk al geen beginners oplossing meer maar al doende leert men. Succes ermee,
Groeten Jack.
|
|
|
Jeroni
22 Posts |
Geplaatst - 05 sep 2012 : 11:09:57
|
@Theo,
Ja, dat krijg ik dus niet gedefinieerd. Als ik nu jouw vorige antwoord lees en dat van Jack ben ik bang dat ik toch weer hardware-matig iets moet aanpasse. (ie. een extra blok maken).
@Jack,
Dat is een oplossing. Ik snap althans wat je bedoelt, en ik zal het maar eens gaan proberen. Jammer dat de trein dan altijd via een vaste route zal moeten rijden, gaat een hoop 'creativiteit' door KL verloren.
Uberhaupt staat deze vraag bij de beginners omdat ik een beginner ben, maar goed.
Thanks, ik ga eens puzzelen en anders maar weer wat draden trekken |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 05 sep 2012 : 11:56:53
|
Jeroen,
Dat is geen kwestie van een blok maken, maar dat is een kwestie van denk ik één extra melder in het blok plaatsen, tussen de inrijmelder en de stopmelder, en ik denk dat het draadje er al aan zit.
Plaats het begin van de melder zo dat de gewenste lengte op de juiste plaats langs je perron stopt.
Mvg Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus |
|
|
hubertus
Netherlands
1991 Posts |
Geplaatst - 05 sep 2012 : 18:08:21
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door Jeroni
Jammer dat de trein dan altijd via een vaste route zal moeten rijden, gaat een hoop 'creativiteit' door KL verloren.
Die vaste route hoeft maar heel kort te zijn. Als richtingsblok kies je het blok ervoor, als vervolgblok het blok waar moet worden gestopt. Daarna laat je de trein weer gewoon automatisch rijden.
Huub |
|
|
Jeroni
22 Posts |
Geplaatst - 06 sep 2012 : 05:00:04
|
@hubertus,
Daar ga ik eens mee aan de gang. De baan waar het om gaat staat over een kleine 2 weken op een beurs in Lochem....en is nog niet af
@Wim,
Uiteraard bedoel ik melder ipv blok. Dat is an sich geen moeite, ware het niet dat het om modules gaat en ik dat ene draadje door moet verbinden aan de melder onder de modules door wil ik het netjes doen. De rest zit ook aan stekkers. Wellicht gewoon een apart stekkertje direct naar de melder.....
Ik meld mij weer! Thanks voor de tips so far.
J. |
|
|
Rob Fongers
Netherlands
658 Posts |
Geplaatst - 06 sep 2012 : 14:14:50
|
Jeroen,
Je hoeft geen vaste route te doen. plaats de extra melder en in eigenschappen blokken kan je dan alternatieve stopplaatsen opgeven.
De trein met beperkte lengte zal dan op de alternatieve (dus geen virtuele!!) melder stoppen. Je kan dit dus ook nog eens voor verschillende lengtes doen.
Via aanvulling blokgegevens kan je de zaak nog fine tunen door aantal cm doorrijden te gebruiken. Dit kan je loc cq trientype afhankelijk invoeren.
Dus multiflexibel
Succes
Grtzz Rob
Geen gelul >> TC + Power 15 - N Spoor - Koploper - Loconet interface - meerdere S88LN's + 17 st. S88 - tijdperk V/VI Duits-internationaal |
|
|
|
Onderwerp |
|