Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 178 / Bezoekers Vandaag: 11843
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 813
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Kort perron in lang blok: hoe stop ik daar?
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Jeroni

22 berichten

Geplaatst - 22 aug 2012 :  11:48:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Hi there!

Sinds enige tijd rijd ik met KL, en dat gaat lekker. Echter heb ik een vraag over het volgende:

In mijn relatief lange blokken wil ik graag langs een klein perron stoppen, en dat enkel met korte stoptreinen. Dat die stoppen krijg ik makkelijk voor elkaar, enkel stoppen ze op de stopsectie, en ik zie graag dat ze pakweg 1 meter daarvoor stoppen. Of liever gezegd, 60 cm na de inrijmelder.

Ik heb daar geen apart meldpunt gemaakt in de baan. Kan ik dit enkel oplossen met een virtuele melder? Als ik de handleiding goed interpreteer moet dat wel kunnen, mits alles perfect geijkt is.

Klopt dit, of is er nog een andere manier?

Groeten,

Jeroen

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 22 aug 2012 :  12:13:22  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Jeroen,

Wie en wat houd je tegen om het gewoon eens te proberen op je baan? Dan weet je het gelijk.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 22 aug 2012 :  12:15:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Een alternatief stoppunt kan volgens mij enkel met "echte" bezetmelders.
Ik gebruik zelf daarom een "oplossing" die er ergens op lijkt.
Ik gebruik als alternatieve stopmelder de laatste vorige bezetmelder die vrijgereden wordt en dan een doorrijafstand voor dat treintype of die lok om het treintje aan het perron te krijgen.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Jeroni

22 Posts

Geplaatst - 25 aug 2012 :  20:10:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Yo,

Wim: Tja, makkelijke reden. Om die virtuele blokken voor elkaar te krijgen moet ik 'uitgebreide opties' (o.i.d.) aanvinken, en dan krijg je een duidelijk waarschuwing. Uiteraard ga ik wel eerst ff mee spelen.....de rest lijk ik toch aardig onder de knie te hebben.

@Theo,

Als ik de handleiding en help-file goed interpreteer moet dit kunnen zonder fysieke blokaansluitingen te maken.

Ik ga eens proberen en ik meld me wel weer.....
Ga naar bovenaan de pagina

Jeroni

22 Posts

Geplaatst - 04 sep 2012 :  15:26:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Voorlopig krijg ik het nog niet voor elkaar. Ik snap er ook niks meer van..... Het enige wat gebeurt is dat de treinen om welke het gaan het perronnetje voorbij rijden, en dan bij de stopmelder doorrijden. De virtuele melder krijg ik wel tussen de inrij- en stopmelder aangebracht in KL, maar ik zou willen dat dat dus het punt is waar de trein stil moet gaan staan.

Iemand een tip of een hint?

Grtz,

Jeroen
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 04 sep 2012 :  17:19:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Heb je die virtuele melder als alternatieve stop gedefinieerd ?
Of hoe heb je Koploper uitgelegd dat die bepaalde trein op de virtuele melder moet stoppen ?

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

JackvdW

Netherlands
346 Posts

Geplaatst - 04 sep 2012 :  21:37:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Jeroen,

Staat bij het treintype waarmee de loc rijdt de kort/lang regeling wel aangevinkt. Anders zal hij niet op alternatieve stopplaatsen stoppen.

Zoals Theo ook al aangaf kun alternatieve stopplaatsen bij het normale treinverkeer alleen bestaan uit echte melders en niet uit virtuele melders.

Virtuele melders kunnen bij Vaste Routes wel als alternatieve stopplaats worden gebruikt omdat je daar niet de melder zelf (b.v. 1-16) maar het volgnummer van de melder op moet geven (de hoeveelste het is in het blok). Of dit dan een echte of virtuele is maakt dan niet uit als hij in Onderhouden Blokken maar gedefinieerd is.

Je zal die bepaalde trein dan wel altijd via een korte Vaste Route het perronblok in moeten laten rijden waarbij je in het perronblok van de route de alternatieve melder opgeeft.

Dit is eigenlijk al geen beginners oplossing meer maar al doende leert men. Succes ermee,

Groeten Jack.
Ga naar bovenaan de pagina

Jeroni

22 Posts

Geplaatst - 05 sep 2012 :  11:09:57  Toon profiel  Reageer met citaat
@Theo,

Ja, dat krijg ik dus niet gedefinieerd. Als ik nu jouw vorige antwoord lees en dat van Jack ben ik bang dat ik toch weer hardware-matig iets moet aanpasse. (ie. een extra blok maken).

@Jack,

Dat is een oplossing. Ik snap althans wat je bedoelt, en ik zal het maar eens gaan proberen. Jammer dat de trein dan altijd via een vaste route zal moeten rijden, gaat een hoop 'creativiteit' door KL verloren.

Uberhaupt staat deze vraag bij de beginners omdat ik een beginner ben, maar goed.

Thanks, ik ga eens puzzelen en anders maar weer wat draden trekken
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 05 sep 2012 :  11:56:53  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Jeroen,

Dat is geen kwestie van een blok maken, maar dat is een kwestie van denk ik één extra melder in het blok plaatsen, tussen de inrijmelder en de stopmelder, en ik denk dat het draadje er al aan zit.

Plaats het begin van de melder zo dat de gewenste lengte op de juiste plaats langs je perron stopt.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1958 Posts

Geplaatst - 05 sep 2012 :  18:08:21  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Jeroni

Jammer dat de trein dan altijd via een vaste route zal moeten rijden, gaat een hoop 'creativiteit' door KL verloren.


Die vaste route hoeft maar heel kort te zijn. Als richtingsblok kies je het blok ervoor, als vervolgblok het blok waar moet worden gestopt. Daarna laat je de trein weer gewoon automatisch rijden.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Jeroni

22 Posts

Geplaatst - 06 sep 2012 :  05:00:04  Toon profiel  Reageer met citaat
@hubertus,

Daar ga ik eens mee aan de gang. De baan waar het om gaat staat over een kleine 2 weken op een beurs in Lochem....en is nog niet af

@Wim,

Uiteraard bedoel ik melder ipv blok. Dat is an sich geen moeite, ware het niet dat het om modules gaat en ik dat ene draadje door moet verbinden aan de melder onder de modules door wil ik het netjes doen. De rest zit ook aan stekkers. Wellicht gewoon een apart stekkertje direct naar de melder.....

Ik meld mij weer! Thanks voor de tips so far.

J.
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 06 sep 2012 :  14:14:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Jeroen,

Je hoeft geen vaste route te doen. plaats de extra melder en in eigenschappen blokken kan je dan alternatieve stopplaatsen opgeven.



De trein met beperkte lengte zal dan op de alternatieve (dus geen virtuele!!) melder stoppen. Je kan dit dus ook nog eens voor verschillende lengtes doen.

Via aanvulling blokgegevens kan je de zaak nog fine tunen door aantal cm doorrijden te gebruiken. Dit kan je loc cq trientype afhankelijk invoeren.

Dus multiflexibel

Succes

Grtzz Rob


Geen gelul >> TC + Power 15 - N Spoor - Koploper - Loconet interface - meerdere S88LN's + 17 st. S88 - tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina