Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 95 / Bezoekers Vandaag: 4349
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 369
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Lastregeling decoder uitschakelen?
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

rbeek

Spain
161 berichten

Geplaatst - 26 jun 2012 :  08:20:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Ooit heb ik gelezen dat je de lastregeling in de locdecoder (CV56-waarde) uit zou kunnen schakelen omdat Koploper dit in principe zelf zou kunnen regelen.
Op dit moment heb ik een LIMA Thalys loc die na het tot stilstand komen nog even hikt (zowel vooruit als achteruit).
Dat euvel deed zich ook voor bij het optrekken doch door CV02 op 6 te zetten is dat probleem nu weg.
Uit de ESU handleiding (V4) kan ik niet destilleren dat een dergelijke instelling ook voor het remmen beschikbaar is. Wel dat alles te maken heeft met de ingestelde lastregeling.
Vandaar de overweging deze lastregeling uit te schakelen en door Koploper te laten bepalen, mits dat mogelijk is uiteraard.

René

(Märklin Digital CU6021 4xCF80 5xKeyboard Interface6041 9xS88 20xK83)

remunj

Netherlands
1109 Posts

Geplaatst - 26 jun 2012 :  09:26:59  Toon profiel  Reageer met citaat
CV3 en CV4 op een lage waarde zetten (1 of 2, kwestie van even experimenteren) en de rest door koploper laten regelen.
Niet de lastregeling van de decoder uitschakelen. Dan krijg je nooit een mooi rijgedrag.

Gr.
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

rbeek

Spain
161 Posts

Geplaatst - 26 jun 2012 :  19:01:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Eric,

Vandaag aan het experimenteren geweest.
Maar helaas. De CV's 3 en 4 op 2 resulteren in het oude gedrag waarbij niet alleen na het remmen wordt 'gesprongen' maar ook weer tijdens het optrekken. Wanneer beide CV's op 1 staan ben ik weer het springen bij het optrekken kwijt, maar bij het remmen blijft het.
Dank voor je poging dus, maar helaas.

René

(Märklin Digital CU6021 4xCF80 5xKeyboard Interface6041 9xS88 20xK83)
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2556 Posts

Geplaatst - 26 jun 2012 :  20:33:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo René,

Eigenlijk is dit geen onderwerp voor het Koploperforum, maar meer iets voor andere fora, zoals het Beneluxforum of het ESU-forum. Het niet zo mooi rijden van je locs heeft te maken met de tuning van je decoder. Vooral de ESU LokPilot 4.0 is daar gevoelig voor. Je kunt voor je type motor de waarden voor CV 53-56 uit de tabel uit de manual overnemen, maar ook een een autotuning doen. Dat kun je doen door CV54 op 0 te zetten en dan op F1 te drukken. De loc springt dan 1 ŕ 2 meter vooruit, waarbij de waarden voor CV 53-56 worden bepaald. Je hoort daar overigens verschillende verhalen over, bij sommige locs werkt het goed, bij andere niet. Succes met het verder inregelen van je locs.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 26 jun 2012 20:34:37
Ga naar bovenaan de pagina

rbeek

Spain
161 Posts

Geplaatst - 26 jun 2012 :  22:15:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dirk,

Bedankt voor je reactie. Op het 3railforum heb ik hierover ook een draadje lopen. Mijn initiële vraag hier was daarom ook of, wanneer ik de lastregeling in de decoder zou uitzetten, Koploper die taak in zijn geheel over zou nemen.
Over de CV-waarden 53-56 heb ik naast de ESU handleiding nog een apart document wat de verschillende mogelijkheden uit de doeken doet.
Ik ben er dus al even mee bezig
Bij de verschillende instellingen in dat gebied wordt ook de startspanning in CV 2 genoemd. Dat heeft uiteindelijk geresulteerd in het verdwijnen van het springen bij het optrekken, maar nog niet bij het remmen.
Aangezien ik alles via de 6021 moet programmeren is dat wel steeds een opgave. Misschien toch eens nadenken over een ESU lokprogrammer......

groeten René

(Märklin Digital CU6021 4xCF80 5xKeyboard Interface6041 9xS88 20xK83)
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 27 jun 2012 :  11:22:48  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door rbeek

Mijn initiële vraag hier was daarom ook of, wanneer ik de lastregeling in de decoder zou uitzetten, Koploper die taak in zijn geheel over zou nemen.



Nee, dat kan koploper niet, want koploper krijgt geen feedback uit de baan over de werkelijk gereden snelheid, alleen bezetmeldingen van de baan.
Koploper "zegt" aan de lok in welke decoderstap hij moet rijden, de lok zelf moet voor de "cruise controle" zorgen.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

rbeek

Spain
161 Posts

Geplaatst - 27 jun 2012 :  11:33:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Oké Theo (en de anderen),

Dat is duidelijk. De decoder moet het dus echt zelf opknappen.
Samen met advies van Dirk ga ik er verder mee aan de slag!

René


(Märklin Digital CU6021 4xCF80 5xKeyboard Interface6041 9xS88 20xK83)
Ga naar bovenaan de pagina

bverbiest

Netherlands
101 Posts

Geplaatst - 27 jun 2012 :  13:08:47  Toon profiel  Reageer met citaat
René
Je moet wel onderscheid maken tussen lastregeling en massasimulatie.
Lastregeling is de zogenaamde cruise control die er voor zorgt dat de ingestelde snelheid behouden blijft los van de belasting (bv helling op en af).
Massasimulatie (in de decoder CV 3 en CV 4) zorgt voor de optrek en afrem vertraging.
Deze moet je in samenwerking met Koploper op een lage waarde zetten (dat voorkomt schokjes bij opvoeren snelheidstap). Per loc en treintype kun je in Koploper opgeven hoe deze massa simulatie moet zijn. De zelfde loc voor een korte of voor een lange zware trein maakt wel uit in de snelheid van optrekken.


quote:
Oorspronkelijk geplaatst door rbeek

Oké Theo (en de anderen),

Dat is duidelijk. De decoder moet het dus echt zelf opknappen.
Samen met advies van Dirk ga ik er verder mee aan de slag!

René


(Märklin Digital CU6021 4xCF80 5xKeyboard Interface6041 9xS88 20xK83)



Met vriendelijke treingroet,
Barend Verbiest
Ga naar bovenaan de pagina

bellejt

Belgium
454 Posts

Geplaatst - 27 jun 2012 :  14:28:40  Toon profiel  Reageer met citaat
die hihjes waren een gekent fenomeen van de ESU V4 lopi decoders.Met de nieuwere versie sofware erop zijn die verdwenen.Dus een locprogrammer kopen en updaten.Aan die software kan koploper niets verhelpen.

greetings,groetjes,salutations,Johnny T
Koploper-ECOS2 + 3 boosters ESU 8 Amp - PC P4 - decoders Viessman
Ga naar bovenaan de pagina

rbeek

Spain
161 Posts

Geplaatst - 27 jun 2012 :  18:12:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Barend,

Met mijn in vergelijk bij velen beperkte kennis is mij het begrip massasimulatie gelukkig wel bekend
De waardes van de CV3 en 4 had ik reeds op 2 ingesteld.

Johnny, die tip is uiteraard het proberen waard. Nou heb ik die V4 pas twee maanden geleden bij MTE gekocht, maar wie weet.
Overigens, hetzelfde euvel deed zich ook bij de V2 voor, die ik om eerlijk te zijn, eigenlijk om die reden heb omgewisseld met de V4.
Niet van de regen in de drup dus, maar blijvend in de regen

René

(Märklin Digital CU6021 4xCF80 5xKeyboard Interface6041 9xS88 20xK83)
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 27 jun 2012 :  19:26:24  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Rene,

Lees blz 46,47,48 eens aandachtig door van de Lokpilot V4 handleiding daar staat beschreven hoe je het gedrag van de decoder/motor combinatie op elkaar kunt aanpassen.
Je hebt 5 CV's tot je beschikking om dit te regelen.

11.1. Adjusting Load Compensation
Should you find after programming and doing the initial test that the locomotive does not run smoothly particularly at low speed or that the locomotive jerks a little after having stopped or if your are simply unsatisfied with the driving performance, then you should adjust the load compensation of your LokSound decoder.
Due to the large number of different types of motors and drive systems there is no single setting that suits all. Load compensation can be influenced with 5 CVs.
Firstly, check if the irregular performance is due to any mechanical faults. Bent driving rods are one common cause. When you turn off load compensation (set CV56 to 0) and the problem persists then it is likely there is a mechanical fault.
11.1.1. Parameter for frequently used Motors
We have listed the correct settings for the most common motors in table fig. 28. If a motor is missing, it means either that the default settings produce good results or that we have not yet sufficient experience about these motors.
Set the suitable values and test-drive your locomotive.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

rbeek

Spain
161 Posts

Geplaatst - 27 jun 2012 :  20:07:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Dank voor je reactie. Die stappen waren de eerste die ik heb gezet.
Achtereenvolgens heb ik de CV's 55 gewijzigd (van 32 naar 27 en daarna van 32 naar 37). Dat gaf geen beter resultaat. Toen heb ik CV 52 van 32 naar 27 (zonder resultaat) en toen CV 2 naar 5 (geadviseerd was een waarde tussen 4 en 6). Dat gaf als resultaat dat het optrekken zowel vooruit als achteruit zonder 'sprongen' ging. Een goed begin dus.
Alleen het 'springen' na het tot stilstand komen, bleef (zowel vooruit als achteruit). Het testen met het terugzetten van CV 5 van 64 naar 42 gaf geen resultaat, net zo min als het wijzigen van de CV's 3 en 4 naar 3 (zoals ook geadviseerd) gaf geen oplossing.
Tenslotte de CV's 54 en 52 naar respectievelijk 36 en 24 (een ander advies) gaf voor wat betreft het springen na het stoppen geen beter resultaat.
Kortom ik heb al het nodige uitgeprobeerd na het lezen van de (ook door jou) genoemde handleiding.

Vandaar mijn allereerste vraag of het nut zou hebben om de lastregeling in de decoder helemaal uit te zetten en Koploper het zaakje te laten regelen.
Maar ook dat is, zo bleek uit de verschillende antwoorden, geen oplossing.

Ik blijf dus zoeken!

groeten René

(Märklin Digital CU6021 4xCF80 5xKeyboard Interface6041 9xS88 20xK83)
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 27 jun 2012 :  21:43:00  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Rene,

Lastregeling uit of anders gezegd geen cruise control komt neer op het werken met een 6080 decoder van Marklin.

Ik zou de LIMA motor maar eens onderhanden nemen dat zal meer opleveren, denk ik zo

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

rbeek

Spain
161 Posts

Geplaatst - 01 jul 2012 :  13:53:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim, Barend, Theo, Dirk en Eric,

We kunnen een eind aan dit draadje maken.
Drie uurtjes knoppen drukken op de 6021, na nogmaals de handleiding uitvoerig te hebben bestudeerd, is het gelukt.
Eerder al had ik een aanpassing van CV55 geprobeerd vanuit de standaardwaarde 32 naar 27 en 37. Zonder enig succes.
De stoute schoenen aangetrokken en van 32 een forse aanpasing gemaakt naar 12. Dat toonde al direct een stuk beter. Nog een verdere aanpassing naar 5 maakte de zaak helemaal in orde.
Met de eerdere aanpassing van CV 2 naar 06 was het springen bij het wegrijden al verdwenen en nu met CV 55 naar 05 is ook het remmen zonder schokken!

bedankt voor alle suggesties,

(Märklin Digital CU6021 4xCF80 5xKeyboard Interface6041 9xS88 20xK83)
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina