Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 91 / Bezoekers Vandaag: 3820
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 369
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 koppeling lok aan bezetmelder van blok
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

pwk

Netherlands
30 berichten

Geplaatst - 20 jun 2012 :  13:33:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste koplopers,
Ik ben bezig een stukje Rhátische Bahn in te richten. Vanwege het enkelspoor is het leuk om hier digitaal te rijden.
Bij het opstarten van het automatisch rijden loop ik tegen het probleem dat als ik een lok aan een bezetmelder heb gekoppeld (plaatje slepen), dat blok vervolgens als bezet door die lok blijft staan, en het loknummer dus niet "mee rijdt" naar de volgende blokken.
Wat doe ik als beginneling fout?

peter wk

bellejt

Belgium
454 Posts

Geplaatst - 20 jun 2012 :  14:20:29  Toon profiel  Reageer met citaat
een lok koppel je aan het blok.(Eigenlijk is het slepen naar een blok).Niet aan een bezetmelder.Mss backup plaatsen van je database.

greetings,groetjes,salutations,Johnny T
Koploper-ECOS2 + 3 boosters ESU 8 Amp - PC P4 - decoders Viessman

Bewerkt door bellejt op 20 jun 2012 14:21:04
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1109 Posts

Geplaatst - 20 jun 2012 :  14:23:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Welkom op het forum.

Allereerst knap als je een loc aan een bezetmelder gekoppeld krijgt. Wat je doet is de loc in een blok plaatsen zodat koploper weet welke loc waar staat. Koploper ziet dat door het bezet komen van een of meer bezetmelders.

En wat je fout doet? Moeilijk te zien zo maar denk dat je hier en daar wat instellingen vergeten bent of verkeerd hebt staan.

Plaats je database hier even dan kunnen we meekijken.

Gr.
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

pwk

Netherlands
30 Posts

Geplaatst - 20 jun 2012 :  15:04:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Eric,
Vast dank. Uiteraard wordt een lok gekoppeld aan een blok en niet aan een bezetmelder. Als het goed is, is mijn database nu toegevoegd. Doe dit ook voor het eerst

Peter WK

Download Attachment: bergun.bck
26,07 KB
Ga naar bovenaan de pagina

bellejt

Belgium
454 Posts

Geplaatst - 20 jun 2012 :  15:36:37  Toon profiel  Reageer met citaat
ff snel gekeken.Je hebt eerst in rijwegen je wissels niet geselekteerd.Koploper zal ze dan ook niet schakelen.Bij mij heb ik de terugmelders ook geselekteerd in baanontwerp bepalen waar in blok.Je kiest de juiste bezetmelder daar.Dan kleuren ze ook mee.Ook van naar blok heb je bepaalde lijntjes niet geselekteerd.Is makkelijker om te zien waar je treinene naartoe rijden als je ze meekleurt.Zijn al een paar hints.Als je die al toepast ben je al een straat verder.Je komt er wel.

greetings,groetjes,salutations,Johnny T
Koploper-ECOS2 + 3 boosters ESU 8 Amp - PC P4 - decoders Viessman
Ga naar bovenaan de pagina

barend

Netherlands
48 Posts

Geplaatst - 20 jun 2012 :  17:08:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Peter,
Inderdaad sleep je je loc naar een blok. maar vervolgens sleep je hem ook naar het vervolgblok waarheen je wilt gaan rijden. (in het loc window zie je ook het vervolgblok) Dan klikken op 'automatisch rijden' .Wanneer je baan verder goed is ingesteld rijdt ie.javascript:insertsmilie('')

groet
Barend
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 20 jun 2012 :  17:50:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Wat ik hier nog niet heb zien voorbijkomen:

Je moet wel zorgen dat de rijrichting van de lok juist is, anders rijdt hij de andere kant op en schuiven de blokken "niet" mee met de lok !

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

pwk

Netherlands
30 Posts

Geplaatst - 21 jun 2012 :  21:24:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Hartelijk dank voor deze adviezen. weer een stapje verder.
Peter WK
Ga naar bovenaan de pagina

pwk

Netherlands
30 Posts

Geplaatst - 21 jun 2012 :  21:36:57  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door bellejt

ff snel gekeken.Je hebt eerst in rijwegen je wissels niet geselekteerd.Koploper zal ze dan ook niet schakelen.Bij mij heb ik de terugmelders ook geselekteerd in baanontwerp bepalen waar in blok.Je kiest de juiste bezetmelder daar.Dan kleuren ze ook mee.Ook van naar blok heb je bepaalde lijntjes niet geselekteerd.Is makkelijker om te zien waar je treinene naartoe rijden als je ze meekleurt.Zijn al een paar hints.Als je die al toepast ben je al een straat verder.Je komt er wel.

greetings,groetjes,salutations,Johnny T
Koploper-ECOS2 + 3 boosters ESU 8 Amp - PC P4 - decoders Viessman

Ga naar bovenaan de pagina

pwk

Netherlands
30 Posts

Geplaatst - 21 jun 2012 :  21:39:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Johnny,
Het zal wel stom zijn, maar waar kan ik in "rijwegen" de wissels selecteren? Bedoel je met rijwegen soms vaste rijroute?
De andere problemen zijn nu opgelost, maar de wissels worden nog niet aangestuurd.

Peter WK


quote:
Oorspronkelijk geplaatst door bellejt

ff snel gekeken.Je hebt eerst in rijwegen je wissels niet geselekteerd.Koploper zal ze dan ook niet schakelen.Bij mij heb ik de terugmelders ook geselekteerd in baanontwerp bepalen waar in blok.Je kiest de juiste bezetmelder daar.Dan kleuren ze ook mee.Ook van naar blok heb je bepaalde lijntjes niet geselekteerd.Is makkelijker om te zien waar je treinene naartoe rijden als je ze meekleurt.Zijn al een paar hints.Als je die al toepast ben je al een straat verder.Je komt er wel.

greetings,groetjes,salutations,Johnny T
Koploper-ECOS2 + 3 boosters ESU 8 Amp - PC P4 - decoders Viessman

Ga naar bovenaan de pagina

bellejt

Belgium
454 Posts

Geplaatst - 21 jun 2012 :  23:07:50  Toon profiel  Reageer met citaat
baanontwerp-wisselstraten definieren : op de wissel gaan staan en rechtermuisknop gebruiken om de wissel te selekteren.Dan het beentje geel laten kleuren in de wisselstraat.Dan staat je wissel goed volgens koploper.Je moet dan wel zien dat hij juist is aangesloten.
PS: bij het tekenen is het zwarte been de rechtdoorstand.

greetings,groetjes,salutations,Johnny T
Koploper-ECOS2 + 3 boosters ESU 8 Amp - PC P4 - decoders Viessman
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1958 Posts

Geplaatst - 22 jun 2012 :  08:36:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik vraag me af of je de consequenties van de routes snapt.
Afgezien dat in de variabele route wat beperkingen zitten die overbodig zijn omdat koploper dat zelf al regelt (keerverboden bijvoorbeeld), krijg je een extreem star geheel.
Met als bijkomend nadeel dat het in een mum van tijd helemaal vast kan lopen. Met vijf treinen op willekeurige plekken op de baan gezet, stond bij mij in minder dan twee minuten alles vast.
Dus maar weer eens het advies, alle routes eruit en eerst zonder routes de boel goed werkend krijgen. Dan zul je zien dat er nog wat meer problemen in je baan zitten, die je met de routes hebt verdoezeld. Eerst de basis voor elkaar krijgen, daarna pas gaan nadenken over beperkingen en verfijningen.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

pwk

Netherlands
30 Posts

Geplaatst - 22 jun 2012 :  16:34:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Huub, bedankt voor de tip, maar het bis in principe een eenvoudige baan, maar tweerichting verkeer.
Maar dank aan Johnny, het begint stukje bij stukje te functioneren. De wissels worden keurig omgezet.
Peter WK
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1958 Posts

Geplaatst - 22 jun 2012 :  16:44:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Het maakt niet uit of het een eenvoudige of een ingewikkelde baan is, je definities in koploper kloppen gewoon niet. En door het gebruik van vaste en variabele routes maskeer je die problemen.
Vandaar dat je beter dergelijke routes weg kunt laten en eerst zorgt dat het zonder vaste en variabele routes goed rijdt. Om automatisch te rijden zijn ze in ieder geval niet nodig.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

pwk

Netherlands
30 Posts

Geplaatst - 02 jul 2012 :  11:40:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Huub,
Het gaat mij ook niet zozeer om alles als een automaat te laten rijden. Dat is even leuk, maar dat verveelt op termijn. Primair gaat het mij er om dat een aantal treinen in beide richtingen kunnen rijden zonder dat de boel op elkaar vliegt.
Mijn bezetmelders en zo zijn wel aan kant. De wissels ook. maar het volgende stapje wil nu weer niet.
Iemand idee wat ik fout doe?

Download Attachment: bergun.bck
29,92 KB
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1958 Posts

Geplaatst - 02 jul 2012 :  11:57:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Zie mijn vorige reactie, je baandefinities kloppen niet.
Om een voorbeeld te geven in blok 2 geef je dat een trein uit blok 5 moet keren om naar blok 6 te gaan. Er ontbreken bij diverse blokken de mogelijkheid om na aankomst verder te rijden (bijvoorbeeld blok 11) en je hebt overbodige deadlocks erin zitten die bovendien niet consequent zijn. Als ik jou was zou ik overnieuw beginnen, enerzijds vanwege het leereffect, anderzijds omdat het wellicht minder tijd kost dan deze database goed te krijgen. Ik weet niet welke instellingen je hebt veranderd. Wil je toch met deze database verder gaan, dan nogmaals het advies om in ieder geval de vaste en variabele routes weg te gooien en eerst te zorgen dat het zonder die dingen goed rijdt.

Ik zou overigens nog eens overwegen of je wel met koploper verder wilt. Koploper is gewoon in de eerste plaats voor automatisch rijden bedoeld. Er zijn wel mogelijkheden voor beveiligd handmatig rijden, maar dat is niet echt het sterke punt van dit pakket. En ook dan zul je eerst moeten zorgen dat het automatisch naar behoren rijdt.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 02 jul 2012 :  12:28:50  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Beste Peter,

Om je even een voorbeeld te geven van waar het onder andere misgaat in je database.



In blok 9 komende uit blok 10 kun je nooit de melders 2.05 en 1.16 meer tegen komen deze horen immers bij blok 10.
Wat je wel tegenkomt zijn de melders waarmee blok 9 is samengesteld,
dezelfde melders dus als dat je uit blok 5 komt. Oftewel 2.02, 2.01.

Dit zelfde geldt voor blok 7 daar kun je nooit de melder van de kopsporen meer tegen komen daar ben je geweest of daar sta je.

Ook vraag ik me af hoe je ooit van 10 naar 11 wil gaan rijden en waar je de lok wil late keren om dit voor elkaar te krijgen zelfde voor van 11 naar 10 uiteraard.

Mvg
Wim.




Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

pwk

Netherlands
30 Posts

Geplaatst - 02 jul 2012 :  20:08:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Heren,
Bedankt voor het duidelijke antwoord. Helaas, dacht ik het nu net een beetje aan het rijden te krijgen, is dit de diagnose.
Ik vlooi nog wel verder, weet in ieder geval waar ik zoeken moet.
Peter WK
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 02 jul 2012 :  20:34:52  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Peter,

Och je bent er bijna, nog even de puntjes op de i en je bent er.
Zo dramatisch als Huub het voorspiegelt is het nu ook weer niet.

Vaste routes gewoon allemaal verwijderen, alle deadlock indicaties verwijderen, en de juiste melders invullen, bij een blok als je uit een blok komt. Kwartier werk.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1958 Posts

Geplaatst - 02 jul 2012 :  20:50:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik zeg nergens dat het dramatisch is, alleen dat het in mijn ogen beter is om opnieuw te beginnen. Zoals gezegd met name vanwege het leereffect. Peter heeft ergens een slag gemist in het opzetten van de database. Dan kun je met hulp de fouten er wel uit halen, maar snap je in de meeste gevallen nog steeds niet wat er nu fout was.
Zeker bij een simpele database als deze, zou ik dan adviseren om gewoon van voor af aan opnieuw te beginnen, dan weet je ook zeker dat je later niet tegen een instelling aanloopt die je per ongeluk in een eerder stadium hebt gewijzigd.
En daarnaast, voorzover ik bergijp wat Peter wil, lijkt koploper me niet het aangewezen programma.
Goedbedoeld advies, doe ermee wat je wilt.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 02 jul 2012 :  20:59:14  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Peter,

Wat ik nog vergat aan te geven is dat alle wisselsstanden in de wisselstraten verkeerd zijn, de gele lijn moet met de sporen meelopen nu wijzen ze allemaal naar het spoor waar hij niet naar toe moet.

Acheraf bezien is het eigenlijk gewoon geheel opnieuw beginnen.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

pwk

Netherlands
30 Posts

Geplaatst - 04 jul 2012 :  21:12:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Huub en Wim,
wederom bedankt voor het advies. Als ik toch aan de gang ga, heeft het zin om in de lussen aan beide kanten nog een extra baanvak aan te brengen? In het ontwerp kan je het niet zien, maar het zijn twee piralen waar wel wat ruimte in zit. Of maak ik het daar alleen moeilijker mee?
Peter
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina