Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 69 / Bezoekers Vandaag: 2276
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 584
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma

Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Even voorstellen. en bloknummers probleem
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

JevanHa

Netherlands
22 berichten

Geplaatst - 28 apr 2012 :  13:49:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Even voorstellen;
naam: Jan,
leeftijd: 65,
woonplaats Zoetermeer.

Even maal per jaar werd de woonkamer vrijwillig door de echtgenote afgestaan en kon ik daar samen met kinderen 'n treinbaan bouwen op de grindvloer. Deze bleef meestal 3 weken liggen en moest daarna opgeruimd worden. De kinderen (3) zijn inmiddels het huis uit en het huis is wat ruimer geworden. Ben nu met pensioen en vindt het tijd geworden om op de zolder een vaste baan te bouwen. Ik ben zelf geen scenery bouwer en vindt zelf rijden met de treinen het leukste om te doen.

Mijn 1e treinen: 1953 Maerklin catnr. 3000 (DB89 Tenderlok) en 3001 (DB163 groene elektrische locomotief) hebben in het verleden vele kilometers gereden. Toen nog analoog en 2 keer clicken om rijrichting om te keren. Beiden zijn inmiddels totaal versleten. Lagers rammelen aan alle kanten en wielen zitten los op de assen. Ook met pensioen en staan in de treinen vitrine. Alle soorten Maerklin rails in huis. M, K en C.

Ben nu sinds begin jaren '90 in het bezit van veel Nederlands materiaal. Allemaal digitaal. Delta, 6080 & 6090 decoders in samenwerking met de 6020, 6021, 6036 enz.

Mijn baan ontwerpenen maak ik mbv het programma Anyrail met K rails. Uiteraard een geregistreerde versie.

Loop al jaren rond met plannen voor een vaste baan opstelling en automatisering daarvan. Koploper staat op een oudere desktop PC (heeft nog een Com1 en Parallelle poort) met Win XP Pro in een netwerk en deze is weer mbv "Extern bureaublad" bereikbaar. Er zit namelijk geen scherm, KB en Mouse aan. PC wordt ook voor een andere hobby (Flight Simulator) als server gebruikt. Dit jaar gaat er een treintafel op de 2e verdieping gebouwd worden waar hij weer onder wordt bevestigd.

Ben al druk aan het experimenteren (offline in test configuratie) met een in Koploper (KL) gemaakte proefbaan op de Win 7/64 PC. Veel info gelezen (nog niet alles dus, ik ken de uitdrukking RTFM) in het zeer uitgebreide manual van Paul Haagsma (PH) en "Start manual" van Chris Burgers.

Het KL programma is goed intuïtief te volgen en ik kom er al aardig in, in de manier van denken van PH. Het virtuele proefbaantje is nog lang niet af en volmaakt maar al doende leer ik steeds meer en verwerk dit dan weer in het test baantje.

Met de vriendelijke groeten van Jan v H

Bewerkt door JevanHa op 06 mei 2012 07:30:44

JevanHa

Netherlands
22 Posts

Geplaatst - 28 apr 2012 :  13:52:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Wat is nu mijn probleem ? Ik wil de virtuele testbaan uitbreiden met een opstelspoor. Zie bijlage.

Eerst in een blokschema achter de 2e tabkaart het blokken schema gemaakt. Hierna een begin gemaakt dit te verwerken, ook weer achter een 2e tabkaart, in een baanontwerp.
Alleen wanneer ik nu de nieuwe bloknummers wil slepen naar de nieuwe baan blijken deze op 1e tabkaart te staan en ik krijg ze niet naar de 2e tabkaart. Als test heb ik zelfs een blok toegevoegd (211) en deze is helemaal niet meer te vinden op beide tabkaarten.

Ik zal ongetwijfeld wat fout hebben gedaan en wil graag advies hoe dit te herstellen.
Ook op het forum nog geen vergelijkbaar probleem gevonden.

Download Attachment: RabbitMeadow_20120428_131854.bck
30,17 KB

Met de vriendelijke groeten van Jan v H

Bewerkt door JevanHa op 28 apr 2012 13:57:30
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 28 apr 2012 :  15:09:40  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Beste Jan,

Onderhouden baan ontwerp openen.

Blok met rechtermuisknop aanklikken en aanvinken zichtbaar op (opstelpoor)

Mvg
Wim.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

JevanHa

Netherlands
22 Posts

Geplaatst - 29 apr 2012 :  06:37:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Hartelijk dank voor je snelle antwoord.

De tekst "zichtbaar op" regelmatig gezien tijdens mijn verkenning in het programma waar wat te vinden. Maar toen had ik nog geen volgende tabbladen. Anders misschien wel de relatie ervan gezien.

Ik heb zelf hierop een aanvullende opmerking. Je moet de handeling twee keer uitvoeren indien je het bloknummer ook wilt verplaatsen (niet zichtbaar maken) naar het andere tabblad. Gemeenschappelijke bloknummers laat je zichtbaar op beide tabbladen.

Met de vriendelijke groeten van Jan van H

Bewerkt door JevanHa op 29 apr 2012 06:39:03

jimmaet

Finland
422 Posts

Geplaatst - 08 jan 2015 :  17:36:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Dat was van Wim ook een goede tip voor mij.
En Jan, leuk dat er ook anderen zijn die FS + H0 doen. Toevallig nog een 3e hobby die overeenkomt? Bijv. Orgel + Motorfiets, zo ken ik er ook een stelletje.

Eigen proefbaan wordt een klein onderdeel van mijn echte baan. Ik plan eerst een rondje te rijden, maar altijd de wissels al in het ontwerp op te nemen. Zo kan ik dan altijd de rest erbij bouwen. Met een CAD op een raster al een 90% plan gemaakt met aansluitingen, blokken, bezetmelders en symbolen die minstens evenveel ruimte innemen als KL.
Hopenlijk ben ik goed bezig, de hardware is aangeschaft :-)

Rond de Saunazolder
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina