Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 108 / Bezoekers Vandaag: 1072
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 369
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Enkele beginnersvragen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

WtV

Netherlands
10 berichten

Geplaatst - 09 jan 2012 :  19:44:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag allen,

Ik ben nieuw op dit forum, dit is mijn eerste onderwerp.
Nadat ik met Koploper een beginopstelling heb getest (ovaal met 2 stationsporen) ben ik dit jaar begonnen met een grotere baan.
Dit is een baan met een dubbelspoor, hoofdstation en schaduwstation. De baan en het schaduwstation heb ik klaar, het hoofdstation bouw ik later. Voorlopig is dit even een doorgaand spoor. Op deze wijze kan ik mijn koploperkennis alvast opdoen met een schaduwstation en dan geen fouten maken bij de bouw van het hoofdstation.

Het station bestaat uit de blokken 1 tot en met 6. Het dubbelspoor rechts om is richting blok 7 en eindigt bij 17 voordat de trein het station weer in rijdt. Omgekeerd linksom is de richting blok 18 en terug via blok 8.

Ik heb 2 loks laten rijden. De eerste (blauw) naar links en de tweede (rood) naar rechts. Een aantal ronden gaat dit prima, totdat de rode loc door koploper plots naar links wordt gestuurd, naar blok 18. Dit heb ik afgeblokt in de variabele routes voor deze lok, maar toch gebeurt het. Kan iemand zeggen wat hier fout gaat?

Andere vraag is het "leren remmen" van de blauwe. Na vele ronden blijft koploper maar leren (dat zie ik in het logboek), maar het resultaat is matig. De rode remt inmiddels prima. Weet iemand hoe dit kan?

Ik overweeg om vóór het inrijden van het station, vóór de wisselstraat al een inrijblok/stationsblok te maken, zodat de trein voor de wisselstraat al vaart mindert, dus langzaam inrijdt. Weet iemand hoe ik zo'n blok moet inrichten?

Ik heb een backup bijgevoegd. Indien er tips of trucs zijn met betrekking tot de opbouw/inrichting van de blokken verneem ik die graag.

Ik wacht af.

Groet Wijnand



Download Attachment: SpoorWijnand.bck
29,49 KB

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 09 jan 2012 :  20:06:51  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Sorry, Wijnand zo ie het wel een erg zoekplaatje. Als je eerst even de blokken op de juiste plaatsen zet is het misschien te volgen en tezien waarom het fout gaat.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1958 Posts

Geplaatst - 09 jan 2012 :  20:10:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Over het eerste probleem.
Je hebt een vaste route voor die loc die start in blok 2.
Dus zodra de loc in blok 2 komt, verplicht de vaste route de loc om te keren en het rondje andersom te maken.
Vaste route eruit, dan zou het probleem opgelost moeten zijn.
Ook de variabele routes kunnen eruit, tenzij je ook van treinstellen wilt voorkomen dat ze het rondje twee kanten op kunnen maken.
Voor getrokken treinen zijn die variabele routes overbodig.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 09 jan 2012 :  20:29:15  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Keren, ik zie nergens vinkjes staan dat hij moet keren, klopt dat dan wel? Ik denk dus eerder dat het lijkt dat het de andere kant op gaat omdat de vinkjes bij keren niet geplaatst zijn. Bijvoorbeeld als je vanuit 17 in blok 2 komt en dan naar blok 18 gaat, dan moet je toch echt van richting veranderen.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 09 jan 2012 20:42:14
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1958 Posts

Geplaatst - 09 jan 2012 :  20:45:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Je hebt gelijk.
Misschien kan Wijnand vertellen of hij het werkelijk op de baan ziet gebeuren of alleen in testmode.
Neemt niet weg dat de routes overbodig zijn.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 09 jan 2012 :  20:51:05  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Yep routes zijn volledig overbodig.

Mvg
Wim.



Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

WtV

Netherlands
10 Posts

Geplaatst - 09 jan 2012 :  21:09:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Korte reactie:

Wim, wat bedoel je met blokken op de juiste plaatsen zetten? Moet ik ze beschrijven, of een andere upload plaatsen?
Huub, ik gebruik geen vaste routes, alleen variabel en ja, het gebeurt werkelijk dat de loc de verkeerde kant op wordt gestuurd. Hij rijdt dan echter wel gewoon naar links, omdat hij "vooruit" staat ingesteld (dus koploper stuurt hem naar blok 18, maar hij rijdt dus naar rechts).

Ik hoor graag.
Groet Wijnand
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 09 jan 2012 :  21:23:14  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Wijnand, dat komt dus omdat je het vinkje bij keren niet hebt geplaatst, zie voorbeeld komende uit 17 in blok 2 moet hij keren om naar blok 18 tegaan, echter er staat daar geen vinkje bij keren, dat geldt natuurlijk voor meerdere blokken.

Wat ik bedoel is de bloknummer plaatsen in de sporen, nu staan ze allemaal linksboven.

En er is wel een vaste route, of heb je misschien de verkeerde database geplaatst.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

WtV

Netherlands
10 Posts

Geplaatst - 09 jan 2012 :  22:52:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Wim,

Ik heb een nieuwe backup toegevoegd. Nu met de bloknummers dus goed (wist niet dat dat zo kon).
Het is dus de bedoeling dat treinen die vanuit de blokken 1-6 naar rechts rijden uitsluitend naar blok 7 gaan. Dat is het rechter spoor van een dubbelspoor. Locs die naar links gaan mogen uitsluitend naar blok 18.
Wanneer ik een treinstel (loc met 3 personenwagons) wil laten rijden mag die alleen maar vooruit. Staat ie dus met de voorkant naar rechts, mag ie alleen naar rechts, dus blok 7 in. Nooit naar links. Dat geldt omgekeerd ook voor een treinstel dat met de kop naar links staat. Die mag alleen naar links, dus blok 18 in. Alleen pendeltreinen (bijv. schienenwagen) zouden links en rechts op kunnen.
Zoals gezegd: het gebeurt dus dat een lok die naar rechts moet vanuit koploper de opdracht krijgt om naar blok 18 (links) te gaan. De rijrichting staat echter vooruit (=rechts)en daar gaat het dus fout. Maar ik wil dus niet dat het stel naar links gaat, want dan rijdt het achteruit.
Overigens is die vaste treinroute een probeersel. Heb ik nog niets mee gedaan en behoeft verder geen aandacht.
De variabele routes heb ik dus gebruikt om bepaalde rijrichtingen uit te sluiten, maar toch gaat het fout.
Wat doe ik dan verkeerd?

Wil je ook nog even naar mijn andere vragen kijken (leren remmen/inrijblok/algemene opbouw bestand?

Alvast dank.

Groet Wijnand

Download Attachment: SpoorWijnand2.bck
27,04 KB
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 09 jan 2012 :  23:08:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Alle voorgaande opmerkingen blijven kloppen.

Bij onderhouden: baandefinities: blokken horen v-tjes bij bepaalde richtingen. Wanneer je die zet dan weet koploper dat hij moet keren, maar zal dat bij een getrokken trein niet doen... jou doel bereikt.

Dan kun je ook alle variabele routes weggooien.... en rustig kijken wat de treinen doen.

Daarna komen de andere problemen....

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 09 jan 2012 :  23:51:47  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Wijnand,

Ik heb het voor de blokken 1 en 2 ingevuld, nu aan jouw om de rest juist in te vullen bij onderhouden blokken.

Mvg
Wim.


Download Attachment: SpoorWijnand3.bck
27,05 KB

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

WtV

Netherlands
10 Posts

Geplaatst - 10 jan 2012 :  18:27:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Wim,

Ik ga er (waarschijnlijk pas het weekend) mee aan de gang.
maar alvast heel hartelijk bedankt voor je reactie!

Groet Wijnand
Ga naar bovenaan de pagina

WtV

Netherlands
10 Posts

Geplaatst - 10 jan 2012 :  22:24:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik kon het niet laten en vanavond toch nog even de blokinstellingen aangepast en getest.
Loopt als een trein!
Ik snap nu volgens mij ook hoe het zit: bij aanvinken "keren" in het blok draait koploper de rijrichting als een lok een andere kant op wordt gestuurd.
Dat gebeurt dan als in de loc-eigenschappen het vinkje "treinstel" aan staat. Anders stuurt koploper alleen vooruit.

Allen bedankt voor de hulp
(zie echter mijn nieuw item)

Groet Wijnand
Ga naar bovenaan de pagina

JackvdW

Netherlands
345 Posts

Geplaatst - 11 jan 2012 :  01:06:24  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door WtV


bij aanvinken "keren" in het blok draait koploper de rijrichting als een lok een andere kant op wordt gestuurd.
Dat gebeurt dan als in de loc-eigenschappen het vinkje "treinstel" aan staat. Anders stuurt koploper alleen vooruit.



Hoi Wijnand,

Klopt, dat van het "treinstel" vinkje.

Maar je hebt ook nog het vinkje "Trek/duw combinatie" op tabblad "Rijeigenschappen" van het "Rijwindow".

Dit geeft hetzelfde effect als het "treinstel" vinkje maar is voor een loc die af en toe met een trek/duw rijdt, maar ook voor getrokken treinen kan worden gezet.

Bij een getrokken trein wordt dan vooruit doorgereden, bij trek/duw kan in beide richtingen vertrokken worden.

Je kan het gedrag dan dus eenvoudig in het rijwindow in en uit schakelen en hoef je niet steeds helemaal "Onderhouden Locomotieven" in.
Laat daar bij zo'n loc dat "treinstel" vinkje ook weg en gebruik alleen het "trek/duw vinkje" van het rijwindow.

Groet Jack.
Ga naar bovenaan de pagina

WtV

Netherlands
10 Posts

Geplaatst - 11 jan 2012 :  07:50:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Jack,
Bedankt voor je tip!
Weer wat geleerd.

Groet Wijnand
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina