Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 151 / Bezoekers Vandaag: 945
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 197
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 probleem met blokken en melders op station
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

twilight102

Netherlands
34 berichten

Geplaatst - 09 jan 2012 :  21:30:19  Toon profiel  Bezoek de homepagina van twilight102  Reageer met citaat
Beste hobbyisten,

Mijn baan is vanuit een analoge situatie gedigitaliseerd.
Dat betekende voor mij dat de melders niet altijd op de meest gunstige plekken zitten.
Nu heb ik een situatie waar ik niet uitkom in de bck is dit de combinatie van blok 2,4,3,5.
Hier tussen zit een overloop wissel welke mij hoofdpijn bezorgd.

Afgezien van het aantal melders in een blok welke niet kloppen wil ik jullie vragen wat hier een oplossings mogelijkheid kan zijn.
Het station moet in twee richtingen kunnen worden bereden.
Van uit links stoppen in blok 4, van uit recht stoppen in blok 2.
Blok 3 en 5 mag worden gestopt maar doorrijden is ook een optie goederen.

eerder heb ik van blok 2,4 een blok gemaakt (2 melders)
en van 3 en 5 een blok (3 melders).
Op dat moment was er geen overloop meer mogelijk.

Afgezien van een experimenteel uiterlijk als database, wil ik graag advies over deze blokken.

met vrgr. Ebro de Wit

Download Attachment: baanV21.bck
153,18 KB

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 09 jan 2012 :  22:05:56  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Hi,

Ik zie voor de blokken 2,4 en 5 maar 1 melder per blok, alleen blok 3 heeft 2 melders, is dat je probleem?

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 09 jan 2012 :  22:15:03  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Twilight,

tevens klopt je bezetmelder niet als je uit blok 5 naar blok 3 rijdt, de trein zal deze verbindingen niet rijden omdat de melder al bezet is omdat deze in beide blokken gebruikt is.

Ondanks dat ik 1 melder per blok erg mager vindt, is met een variabele route wel te regelen dat de trein steeds in het voorste blok doorrijdt om in het 2e blok pas te stoppen, dit met een richtingafhankelijk stopverbod.

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina

twilight102

Netherlands
34 Posts

Geplaatst - 10 jan 2012 :  18:17:18  Toon profiel  Bezoek de homepagina van twilight102  Reageer met citaat
Hallo Wim en Walter,

Voor Wim,
Er is 1 melder omdat ik niet meer heb in deze situatie, zeker niet best maar voorlopig moet ik het er meedoen.
En wil dan ook proberen het beste er van temaken.
Ik kan er meerdere melders van maken dan wordt bijv. blok 2 en 4, 1 blok.
Dan zit het overloop wissel in dat blok, en ik denk dat ik dan dit wissel niet kan gebruiken met automatisch rijden?
Deze situatie had ik eerst zal de BCK van deze situatie toevoegen.
Hier rijden de treinen alleen in een vaste route ik was nog niet zover om variabele route temaken qua kennis.


Download Attachment: baanv18.bck
127,3 KB

Wat ik graag wil weten geeft Walter aan.

Voor Walter,

Inderdaad was route 5 naar 3 niet juist gelijk maar aangepakt dit foutje.
Wat je aan geeft met richting afhankelijk stopverbod, daar was ik
naar opzoek.
zit ik wel dankzij 1 melder nog met netjes afremmen toch?
Of mag ik de melder van het blok daarvoor gebruiken?
Ik ben bang dat ik nu een aantal zuchten creëer, sorry heren.

Ik kan denk ik wel weer verder met Walter zijn antwoordt.
Als er nog mensen zijn welke nog meer oplossing mogelijkheden hebben.
Heb ik nog wel interesse om mijn kennis te verbreden.

met vrgr Ebro de Wit.

hier nog mijn website voor een mogelijk praktische indruk
http://members.quicknet.nl/e.dewit1/index_bestanden/page0002.htm
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 10 jan 2012 :  19:04:03  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Ebro,

je moet niet de melder van voorgaand blok gebruiken.

Je kan het wel zoeken in onderhouden baanontwerp, wisselstraatbeperking bij stop in volgend blok. overigens ben ik wel van mening dat je beter kan investeren in meer bezetmelders.

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 10 jan 2012 :  19:25:00  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Eens Walter, en het overloopwissel eruit, of niet gebruiken.
@Erbo, op deze manier zal het nooit netjes rijden/werken.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

twilight102

Netherlands
34 Posts

Geplaatst - 10 jan 2012 :  20:31:37  Toon profiel  Bezoek de homepagina van twilight102  Reageer met citaat
Walter en Wim,

Klopt helemaal, ik had nog enig hoop op een verborgen truc ofzo.
Gezien de spoorlengte langs het station wordt een extra melder wel wat krap.
Tevens vind ik dat langzaam afremmen wel heel erg mooi is om tezien.
Dat vraagt volgens mij ook wat lange afstanden qua melders.
Ik ga jullie advies zeker overwegen.
Bedankt voor jullie beide goede advies.
Heb inmiddels het richting afhankelijk stoppen praktisch uitgevoerd.
Dat is in ieder geval een goede stap.
Maar ja dat remmen, ik zag dat ik ook geen doorrijden in cm heb in deze melder situatie.
of misschien is de snelheid van binnenkomst nog tehoog?
Als doorrijden wel werkt kan ik nog afremmen met cv4 verhogen, in combi met doorrijden in cm.
Moeilijke bewegingen als koppelen en omlopen zit er met deze baan toch niet in!


met vrgr Ebro de Wit.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 10 jan 2012 :  21:51:40  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Erbo,

Doorrijden in centimeters werkt ook niet de snelheid is altijd te hoog.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina