Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 240 / Bezoekers Vandaag: 1051
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 668
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Ongecontroleerd rijden.
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Vorige pagina | Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 3 (of 3)

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 10 nov 2011 :  17:33:10  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Veroen



Met betrekking tot de opmerking over het activeren van "In stopcessie meteen stoppen" heb ik de helpfile nagelezen en daar staat: Als locomotief in stopsectie komt, zal zij meteen gestopt worden" Wat zou hier mis mee zijn?



Niets mis mee, stop is iets ruwer, maar het gebeurt dus niet. Dus het lijkt alsof koploper de bezetmelding niet "ziet".
Rijden die treinen toevallig met een stuurrijtuig vooraan dat slecht gedetecteerd wordt ?

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 10 nov 2011 :  18:16:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Coen,

Wel even geheel overnomen uit de helpfile; daarin staat:
quote:
In stopsectie meteen stoppen

Als bij stopplaatsen in de baan de ruimte om netjes uit te rijden niet aanwezig is, kan deze optie worden aangezet. Als de locomotief in de stopsectie komt, zal zij meteen worden gestopt zonder netjes uit te rijden.


Dus eigenlijk alleen gebruiken als je stopsecties te kort zijn en anders gewoon niet gebruiken!



Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2556 Posts

Geplaatst - 10 nov 2011 :  19:24:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Coen,

Ik kan met toch niet aan de indruk onttrekken dat het een elektronisch/elektrisch probleem is. Dat zit als ik je verhaal hoor niet in de decoders. Ik ga met Theo mee dat het waarschijnlijk meer te maken heeft met problemen in de detectie, cq. de verwerking ervan.
Ik ben er vrijwel zeker van dat het probleem niet in Koploper zit. Een vinkje weghalen bij treinstel gaat dan, denk ik, ook niet de oplossing brengen.
Over het meteen stoppen heeft de Meester zelf al een wijs advies gegeven.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Veroen

Netherlands
237 Posts

Geplaatst - 11 nov 2011 :  09:17:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Paul en Dirk,
Het weghalen van het vinkje bij "treinstel" heeft inderdaad niets uitgehaald.
Ik zal ook "stoppen in stopsectie" uitschakelen.
Technisch heb ik de bezet- en terugmelddecoder van Littfinski ( RS8 ) omgewisseld, Windows 7 vervangen door XP en de rails in schaduwstation gereinigd.
Wat mij bevreemt is dat alle overige loks en treinstellen in dezelfde stopsectie normaal stoppen.
Mijn akties van gisteravond hebben niets opgeleverd. Misschien dat het omwisselen van de decoder in de lok soulaas biedt. Heb een heel weekend om e.e.a. uit te proberen.
Geen Houten dit keer!
Heeft iemand nog een advies?
Coen.

Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1958 Posts

Geplaatst - 11 nov 2011 :  09:40:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Met flink tussen de regels doorlezen komen we steeds een stukje verder.

Als je die twee locs gewoon handmatig laat rijden, buiten koploper om, en je draait je regelaar direkt naar nul, stoppen de locs dan direkt of blijven ze ook doorrijden? Dat laatste zou duiden op een te grote afremvertraging in de decoder.
En als je ze wel via koploper laat rijden, wanneer dat fenomeen zich voordoet dat ze langzaam doorrijden, rijden ze volgens het rijwindow in koploper dan ook nog steeds of staat daar de snelheid al op nul?

Ik denk dat je eerst veel gestructureerder de oorzaak moet zoeken, voordat je met mogelijke oplossingen aan de slag gaat. Het risico is namelijk best wel groot dat die mogelijke oplossingen maar schijn zijn en weer andere problemen veroorzaken.

En misschien kun je je database hier eens neerzetten. Hoewel ik niet echt geloof dat het een koploperprobleem is, zien we misschien toch iets geks daaarin.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Veroen

Netherlands
237 Posts

Geplaatst - 14 nov 2011 :  10:18:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Na allerlei testen blijkt dat de decoder geen stopopdracht krijgt of verwerkt.

In het rijwindow blijft de snelheid gelijk terwijl "staat stil" op het rijwindow van het treinstel wordt vermeld en het groene "go" sein brand! Dit ondanks het feit dat op hetzelfde rijwindow bij "ingesteld" en "werkelijk" de snelheid in dit geval "29" blijft,dus geen "0" in het stopstuk als ingestelde snelheid.

Vanavond decoder verwisselen. Dat is bij een Artitec DE2 een flinke klus.
Coen.
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1958 Posts

Geplaatst - 14 nov 2011 :  10:47:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik zou nog maar even wachten met de decoder verwisselen.
Of reageert de decoder ook niet als je gewoon met je Lenz-regelaar aan het spelen bent?
Ik weet niet waar die testen uit bestaan, maar als de ingestelde snelheid 29 is, zal koploper ook geen stopopdracht verstuurd hebben. Dan zou de ingestelde snelheid 0 zijn.

Volgens koploper rijdt de trein dus nog, moet ook nog rijden met de ingestelde snelheid 29.
Nu verwacht koploper een bezetmelding, maar die komt maar niet.
Als dat te lang duurt zal er een foutmelding komen dat een trein ten onrechte stil staat in een blok. In het rijwindow van die trein komt dan "staat stil".
Dit duidt er op dat of je blokdefinities niet goed zijn, of je bezetmelder niet goed werkt, al dan niet in combinatie met bepaalde treinen. Dus dan komen we weer een heel stel berichten terug, komt de bezetmelder die koploper verwacht (onderin het rijwindow is dat te zien) overeen met de bezetmelder op je baan?
Zo ja, kijk dan in het testprogramma of die bezetmelding ook in koploper binnenkomt als je er met verschillende treinen overheen rijdt.

Huub

Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 14 nov 2011 :  11:40:54  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Veroen
[brIn het rijwindow blijft de snelheid gelijk terwijl "staat stil" op het rijwindow van het treinstel wordt vermeld en het groene "go" sein brand! Dit ondanks het feit dat op hetzelfde rijwindow bij "ingesteld" en "werkelijk" de snelheid in dit geval "29" blijft,dus geen "0" in het stopstuk als ingestelde snelheid.



Coen,

Een klassiek en wel vaker voorkomend probleem. De trein komt niet aan op de melder die hij verwacht, dat kan verschillende oorzaken hebben, het spoor van de bezetmelder is te kort, en wordt alleen zogenaamd bezet gehouden door wielen met alleen antislipbandjes, er is dan geen contact. Of het deel voor de melder is een deel zonder detectie en wordt niet gevoed door een diode schakelng, waardoor de melder door de trein wordt overbrugd en voorzien van de hogere spanning, gevolg geen melding. Of nog veel simpeler de melding die wordt verwacht is de verkeerde en komt helemaal niet voor in dit spoor, of de volgorde is verkeerd.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Veroen

Netherlands
237 Posts

Geplaatst - 14 nov 2011 :  12:49:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Huub en Wim,
Allereerst dank voor jullie meedenken en adviezen.
Ik heb de Littfinski RS8 al een keer omgewisseld maar zonder resultaat. Bij de overige loks - ook treinstellen - heb ik geen last. Van de DE2 heb ik inmiddels op de aangedreven assen waarop 1 slipbandje zit deze samengevoegd zodat de voorste as van het draaistel maakt aan beide zijde contact , op de 2e. as bevinden zich nu aan beide zijde de slipbandjes.
Ik heb zojuist via de lokprogrammer het analoog rijden en diverse instellingen zoals Zimo remmen etc. uitgezet.
Na de lunch maar weer testen.
Groet,
Coen.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 14 nov 2011 :  13:19:33  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Coen,

Dit heeft toch helemaal niets met de decoder te maken, de trein komt niet aan op de melder, koploper krijgt niet het signaal dat de trein op de melder is aangekomen, de snelheid blijft immers op 29 km/u staan, want rijstap 29 zal het wel niet zijn. De melding 'Staat stil'zegt zoveel dat de trein niet binnen een bepaalde tijd is aangekomen op zijn melder, dat kan als oorzaak hebben dat hij daadwerkelijk stilstaat, of dat hij wacht of kijkt naar de verkeerde melder. Anders gezegd hij rijdt misschien wel de verkeerde route en moet hij wel de andere kant op, maar onder in je rijwindow van de lok kun je zien op welke melder hij precies aan het wchten is.
Je moet dus kijken en onderzoeken waarom specifiek deze trein geen melding geeft.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Veroen

Netherlands
237 Posts

Geplaatst - 14 nov 2011 :  13:25:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Wim,
29 is inderdaad de km indicatie.
Er is sprake van ongecontroleerd doorrijden waarbij geen volgend blok in het rijwindow wordt aangegeven.
Coen.
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1958 Posts

Geplaatst - 14 nov 2011 :  14:40:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Coen,

Wat bedoel je met ongecontroleerd rijden? Als ik lees wat je beschrijft, wordt de snelheid nog gewoon geregeld door koploper.
Koploper geeft toch aan dat de snelheid 29 km/u moet zijn? Die snelheid wordt dus ook gereden, totdat er een melding komt van de bezetmelder die koploper verwacht. Het probleem is dat die melding niet komt. En als dat te lang duurt, geeft koploper een waarschuwing dat de trein vermoedelijk ergens stil staat.
Mogelijke oorzaken van het niet melden van deze specifieke trein heeft Wim gegeven.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 14 nov 2011 :  17:17:51  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Veroen

Beste Wim,
29 is inderdaad de km indicatie.
Er is sprake van ongecontroleerd doorrijden waarbij geen volgend blok in het rijwindow wordt aangegeven.
Coen.



Coen ik ben bang dat je de situatie verkeerd beoordeeld.

Het onderstaande zie je waarschijnlijk in je rijwindow, waarbij je naar de verkeerde informatie kijkt.

Onder aan in de statusbalk in het tweede vakje zie je de melder waar koploper op staat te wachten om verder de rijweg af te kunnen handelen. In dit voorbeeld is dat melder 2.14



Zolang die melding niet komt zal de trein doorrijden, en uiteindelijk krijg je de melding dat de trein stilstaat. Immers de melder wordt niet bereikt binnen de gestelde tijd.
Dat is de situatie die jij beschrijft. Oorzaak moet je zoeken op de baan, bij die specifieke trein. Of in je database misschien rijd je trein wel de verkeerder kant uit en komt hij de melder helemaal niet tegen.

Mvg
Wim.




Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Veroen

Netherlands
237 Posts

Geplaatst - 14 nov 2011 :  19:34:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Wim,
Ik ga vanavond nog eens aan de slag. Ik heb inderdaad de indicatie welke door jou met blauw is omcirkeld gemeld.
Je hoort nog,
Coen
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 14 nov 2011 :  20:17:56  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Coen,

En het belangrijkste staat in het ROOD omcirkelde. Dat is de bezetmelder die geactiveerd moet worden om de rijopdracht te kunnen vervolgen.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Veroen

Netherlands
237 Posts

Geplaatst - 15 nov 2011 :  00:28:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Wim,
Het is toch een technisch probleem met de terugmelding. Het voorste en middelste draaistel hebben een te lage weerstand. Pas als het achterste draaistel het stopstuk inrijdt wordt het treinstel pas gedetecteerd. Het voorste deel is dan alweer uit het stopstuk en staat dan stil op de uitrijwissel.
Ondanks het feit dat de RS8 kaart vlak bij het schaduwstation is gemonteerd blijft dit probleem zich ook na het wederom verwisselen van de RS8 kaart zich voordoen.
Omdat het 2e. treinstel waar zich dit probleem ook voordoet ook een Machimamotor heeft vermoed ik dat ook bij dit treinstel de weerstand te laag is.
Blijft de vraag waarom zich deze storing alleen bij de opstelsporen voordoet. Op de rest van de baan worden de beide treinstellen wel goed gedetecteerd.
Ik ga voor vanavond stoppen maar morgen weer verder,
Groet,
Coen.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 15 nov 2011 :  00:33:45  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Coen, beschrijf dan eens hoe het blok of de blokken in het spoor zijn aangebracht, met alle delen vermeld, ook de eventuele delen zonder melding.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Veroen

Netherlands
237 Posts

Geplaatst - 15 nov 2011 :  10:15:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Wim,
Het probleem doet zich voor op het schaduwstation, deze is als volgt ingericht:
Binnenmelder ( 60.1 ) voor inrijwisselstraat naar 6 opstelsporen met stopstukken
( 60.2 t/m 60.7 ) waarna uitrijwisselstraat naar volgend blok. De wisselstraten plus opstelsporen hebben geen bezetmelder.
Ik kan eventueel een poging wagen om mijn database op het forum te plaatsen.
Groet,
Coen.
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 15 nov 2011 :  10:44:01  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Veroen


( 60.2 t/m 60.7 ) waarna uitrijwisselstraat naar volgend blok. De wisselstraten plus opstelsporen hebben geen bezetmelder.




Ik denk dat er in de stukken zonder bezetmelder een diodecombinatie als spanningsval in de spanningstoevoer moet. Nu is de rijspanning op dat deel iets hoger dan op de delen met bezetmelder.
Daardoor nemen doorverbonden draaistellen de meeste stroom op de sporen zonder bezetmelder en worden bijna niet gedetecteerd.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 15 nov 2011 :  11:19:58  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Coen,
In dit bericht heb ik je de mogelijke oorzaken aangegeven Geplaatst - 14 nov 2011 : 11:40:54

Daar is de diodeschakeling voor de spanningsval op de niet gedetecteerde baandelen al besproken. Ik denk dus zomaar dat je nu deze baandelen rechtstreeks aan de boosterspanning hebt aangesloten. Zet daar een diodeschakeling tussen en ik denk zomaar dat het gehele probleem dan is opgelost en de trein netjes op de juiste plaats bezetmeld.
http://rosoft.biedmeer.nl/Webwinkel-Product-2146797/DiodeSchakeling.html

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 15 nov 2011 11:20:42
Ga naar bovenaan de pagina

Veroen

Netherlands
237 Posts

Geplaatst - 15 nov 2011 :  13:07:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Wim en Theo,
Een logisch verhaal waarin ik mijn probleem volledig herken.

Ik wil nu de rechtstreeks aangesloten sporen voorzien van een diodeschakeling. Kan ik volstaan met alleen de aanvoerdraad die later gesplitst wordt naar de opstelsporen te voorzien van de diodeschakeling. Mijn versterker heeft een vermogen van 4 amp. Ik heb maar een spoor geisoleerd. Zou dat problemen opleveren. Ik kan mij voorstellen dat ik beide sporen moet isoleren.
Ik zie op de site van Wim het component staan. Ik neem aan dat de plus/minzijde aangesloten wordt op de rails.
Groet,
Coen.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 15 nov 2011 :  14:01:02  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Veroen

Beste Wim en Theo,
Een logisch verhaal waarin ik mijn probleem volledig herken.

Ik wil nu de rechtstreeks aangesloten sporen voorzien van een diodeschakeling. Kan ik volstaan met alleen de aanvoerdraad die later gesplitst wordt naar de opstelsporen te voorzien van de diodeschakeling. Mijn versterker heeft een vermogen van 4 amp. Ik heb maar een spoor geisoleerd. Zou dat problemen opleveren. Ik kan mij voorstellen dat ik beide sporen moet isoleren.
Ik zie op de site van Wim het component staan. Ik neem aan dat de plus/minzijde aangesloten wordt op de rails.
Groet,
Coen.



Coen, de diodeschakeling komt in 1 van de draden naar de sporen, je kunt volstaan met 1 diodeschakeling per booster.
Je sluit hen hetzelfde aan als een meldersectie de isolatie heb je daarvoor al in je baan zitten, 1 van de spoorstaven loopt nu ononderbroken door en 1 kant van de rails heb je nu voorzien van melders.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 15 nov 2011 14:05:44
Ga naar bovenaan de pagina

Veroen

Netherlands
237 Posts

Geplaatst - 17 nov 2011 :  10:11:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,
Gisteravond op onze club jouw oplossing besproken. Volgens de technische jongens zit er een foutje in de tekening. Uitgaande van een normale diodebrug zouden niet de wisselstroompolen maar de gelijkstroompolen gebruikt moeten worden. Via de wisselstroompolen zou de stroomdoorvoer door de 2e. diode geblokkeerd worden.
Of is hier sprake van een speciale schakeling in de door jou aangeboden gelijkrichtmodule!
Wat denk je hiervan?
Ik heb het probleem voorlopig opgelost door de beide treinstellen in het schaduwstation een stopverbod te geven.
Groet,
Coen.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 17 nov 2011 :  10:43:27  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Tja Coen,

De diodeschakeling is gewoon goed, misschien dat de technische jongens eens verder moet kijken.
Dan zouden er misschien wel een paar honderd banen een verkeerde oplossing gebruiken.



Mvg
Wim.




Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Veroen

Netherlands
237 Posts

Geplaatst - 17 nov 2011 :  11:49:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,
Ik zie nu dat de plus en min zijn doorverbonden.
De afbeelding van de diodebrug was niet compleet.Ik heb onze technische jongens ( oud leraren MTS Nijmegen.) dus fout geinformeerd.Vandaar mijn opmerking!

Ik heb zelf ong.6 exemplaren nodig ( 4 voor wisselstraten en 2 voor 2 x 6 opstelsporen ).
Ik verzamel binnen onze club nog een paar geinteresseerden zodat we de bijkomende kosten kunnen delen.
Je hoort nog van mij.
Coen.
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 3 (of 3) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Vorige pagina | Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina