Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 212 / Bezoekers Vandaag: 1012
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 668
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Draaischijf 7186 Märklin
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Lex

Netherlands
38 berichten

Geplaatst - 07 dec 2011 :  22:13:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo iedereen,

Ik heb een Intellibox Basic en een draaischijf 7186, gedigitaliseerd met de decoder van Dieter Bodenschatz. Deze staat ingesteld op keyboard 15, zoals de standaard draaischijf. Ik werk voor wissels en seinen met Loconet, zo staat de database ook ingesteld. De draaischijf decoder is motorola en is aangesloten aan de digitale baanstroom (en aan de gele lichtstroom). Op mijn Intellibox Basic werkt het uitstekend. Op de PC met IB Util ook! In Koploper heb ik de draaischijf opgenomen met keyboard 15. Wat ik ook probeer met de instellingen, ik blijf de melding houden dat het adres 225 niet beschikbaar is (volgens mij kijkt koploper naar Loconet en daar zit de decoder ook niet) In onderhouden digitale onderdelen lukt het mij niet een afwijkende wisseldecoder te plaatsen en in instellingen per database vind ik ook niets.
De draaischijf hoeft nog niet opgenomen te worden in automatisch rijden, ik wil hem allereerst bedienen vanaf het koploperscherm,
Alvast bedankt voor de hulp

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 07 dec 2011 :  22:46:12  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Lex,

Even het aantal wisseldecoder oftewel het aantal wisseladressen bij digitale onderdelen aanpassen, zet daar het aantal maar op nul, dan krijg je of heb je de volledige range adressen tot/met 2048 tot je beschikking.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Lex

Netherlands
38 Posts

Geplaatst - 07 dec 2011 :  23:18:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Wim,

Bedankt, de draaischijf reageert nu. Ik ga nu eerst eens uitzoeken hoe ik de stappen kan maken. Ik heb in koploper de sporen die ik gebruik gedefiniëerd, maar ik denk dat ik voor de 7186 gewoon alle uitgangen die beschikbaar zijn moet invoeren, het oude beestje stopt immers op iedere positie
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 07 dec 2011 :  23:47:46  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Lex, denk dat je eerst de gebruiksaanwijzing moet lezen en als eerste de decoder moet instellen.
Want ook een nieuwer beestje stopt op iedere aansluiting.
Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 07 dec 2011 23:48:40
Ga naar bovenaan de pagina

Lex

Netherlands
38 Posts

Geplaatst - 09 dec 2011 :  01:19:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim, gebruiksaanwijzing heb ik gelezen en de werking is als volgt: Als de draaischijf een commando krijgt via de decoder, wordt het relais aangetrokken en gaat de schijf draaien. Als het palletje bij een spoor in het gat valt wordt de stroom onderbroken. Als je uit de adressen 229 tot 232 een keuze maakt dan maakt de schijf 0 tot 7 stappen in de richting zoals aangegeven in adres 228. Dat betekent dat 0 tot 7 keer bekrachtigt wordt na iedere onderbreking. Alleen als ik de gaten dichtmaak van de sporen die ik niet gebruik beïnvloed ik de positie waar de schijf stopt, toch?
In het digipet voorbeeldje laat Dieter ook duidelijk de 10 sporen zien van 7186. Het justeren is simpel, zet handmatig de brug op het spoor, dat aangegeven wordt op het koploper/digipet beeldscherm. Daarna doet de schijf het goed, als je maar 10 uitgangen hebt. Daar is dus voor automatisch rijden wat uitzoekwerk en waarschijnlijk zul de niet gebruikte sporen via een bezetmelder permanent bezet houden (Dat zijn bij mij 5 sporen. Ik denk dat ik daar logisch één bezetmelder voor kan gebruiken en dan 5 blokken kan definieren met telkens de zelfde melder. Nog niet geprobeerd. Ik zou het zonde vinden om 5 bezetmelders te offeren. Ik denk ook dat als je de 10 sporen niet gebruikt dat de logika verloren gaat, want koploper gaat met de adressen 229 tot 232 werken, links en rechts, dus als ik die 10 niet meer heb, gaat het niet goed?
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 09 dec 2011 :  11:18:34  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Lex, dit was de theorie, ik zou zeggen nu de praktijk. De andere draaischijf decoders werken namelijk niet anders. In koploper geef je op je draaischijf symbool aan waar een aangesloten spoor zit en aan de hand van die positie weet koploper hoeveel stappen verder, dus op welke aansluiting het spoor zit.

Suc6

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina