Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 143 / Bezoekers Vandaag: 1169
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 229
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Betekenis/relatie "tags" in backup file
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

MarcelC

19 berichten

Geplaatst - 22 okt 2011 :  12:41:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo allemaal,

Ten eerste dank aan Paul H voor de mooie koploper s/w, die ik met veel plezier gebruik.

Heeft iemand een beschrijving van de "tags"(/entiteiten) in de backup file en wellicht ook een beschrijving wat de relaties tussen deze entiteiten zijn?
(i.e. de relaties tussen de verschillende resources/gebruikers, zoals blokken, wissels, trein, treintype,locs, wisselstraten, routes, seinen, loc route history, loc -geplande-baan allocatie, etc.)

Wellicht heeft iemand beter inzicht, dan wel reverse enginering toegepast.....

Achtergrond:
Ikzelf ben bezig binnen koploper een keerbeweging voor treinen te implementeren.
Middels vaste routes is dit vrij eenvoudig, maar heeft als groot nadeel dat de te gebruiken "resources" van te voren vast liggen, waardoor er een verhoogde kans is op deadlock(s).

Met variable routes ligt de moeilijkheid in de volledigheid van de uitsluitingen. (in mijn geval tot meer dan 10 iterarties/"graden").
Voor analyse wil ik graag in de bck file kijken, wat de "status"is van een specifieke loc tov de variable routes is.
Ergens moet dit in de bck file exposed worden. (Bijv dat de loc op itereratie/graad x van desbetreffende variable route zit, of dat per loc de afgelegde route history vergeleken wordt met de mogelijke variable routes.)

Een happy koploper gebruiker,
Met vriendelijke groet,

Marcel C.

Ps.
Bijgevoegd mijn bck, met zowel vaste keerlus routes (waar ik vanaf wil) en opzet variable keerlus route.

Download Attachment: BaanV001.bck
227,99 KB

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 22 okt 2011 :  13:03:53  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Marcel,

Je kunt toch gewoon de backupfile van iemand anders inlezen met Restore, en dan kun je in het programma zelf zien wat de instellingen zijn. Waarom zo moeilijk als het makkelijk kan?

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 22 okt 2011 :  13:20:20  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door MarcelC

Ps.
Bijgevoegd mijn bck, met zowel vaste keerlus routes (waar ik vanaf wil) en opzet variable keerlus route.




Dan verwijder je die toch gewoon en laat je koploper het regelen, hoef jij verder niets voor te doen lijkt mij.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 22 okt 2011 :  13:27:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Marcel,

Succes toegewenst hiermee; let wel bij bugs/fout in Koploper is er dan geen enkele support van mijn kant.

Via voorkant werkt dit toch veel makkelijker? Of wil jij er iets anders mee voor elkaar krijgen wat je hier niet schrijft?

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

MarcelC

19 Posts

Geplaatst - 22 okt 2011 :  13:38:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Wim,

De Koploper functionaliteit is niet het issue, maar de volledigheid van mijn specifieke (-exceptie-) configuratie daarvan (die igv van variable trein routes doorslaggevend is )

Mijn configuratie wil ik vergelijken met de (block/route) status van een bepaalde loc, om te zien/achterhalen of ik volledig ben.

En hiervoor helpt het heel veel, als ik beter inzicht heb in mijn bck files....Ergens moet hierin de loc (-route-)status exposed worden...

Kortom ik wil/probeer te begrijpen wat de bck "tags"& content betekenen...

Cheers,
Marcel.

Btw: Het betreft de variable treinroute(divers)/Blokken functionaliteit.
Ga naar bovenaan de pagina

MarcelC

19 Posts

Geplaatst - 22 okt 2011 :  13:44:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Paul,

Via de voorkant zie ik igv variable routes niet zoveel, behalve dat er ergens een keer wellicht een loc de "verkeerde"/"ongeplande" kant oprijd.

Als dat gebeurt, wil ik graag zien, wat de voorgeschiedenis van die loc was....

Doordat in mijn specifieke geval er meerdere variable routes naar 1 specefiek punt gaan, wil ik graag deze voorgeschiedenis weten.

En tijdens het opslaan moet deze ergens persitent gemaakt worden....vandaar dat ik in de bck dacht te gaan zoeken....

Thanks,
Marcel.
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 22 okt 2011 :  14:12:46  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door MarcelC

Hoi Wim,

De Koploper functionaliteit is niet het issue, maar de volledigheid van mijn specifieke (-exceptie-) configuratie daarvan (die igv van variable trein routes doorslaggevend is )


Btw: Het betreft de variable treinroute(divers)/Blokken functionaliteit.



Ik neem aan dat je de functionaliteit kent om via het rijwindow de verzameling van de uitsluitingen te "zien" voor die lok ?

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

MarcelC

19 Posts

Geplaatst - 22 okt 2011 :  14:56:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Theo,

Deze functie ken ik, alleen -helaas- hij helpt mij niet zoveel.

Mijn loc zit in een van de "*" na blok 30, maar in welke van het gecombineerd verbod en welke "*" daarin, is alleen te achterhalen door de voorgeschiedenis van de loc.....

En het kan niet anders dat deze ergens in de bck file staat......
Vandaar mijn vraag.

Thanks,
Marcel.


Download Attachment: rijtuig_window_Var_route.JPG
34,1 KB
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 22 okt 2011 :  16:38:08  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Marcel ik kan je gedachte kronkel nog niet volgen, maar volgens mij zoek je het te ver of zoek je het op de verkeerde plaats.

In je backup file staat niet wat je zoekt.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

MarcelC

19 Posts

Geplaatst - 22 okt 2011 :  17:44:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Wim,

Het kan niet anders, dan dat het in de bck staat;

Zonder deze history kan koploper nooit variable routes goed afmaken, indien het programma afgesloten en weer opgestart wordt.

Zoals ik naar de bck kijk, is dit niets anders dan een DB dump.

Ik vermoed dat de loc history in de LSAV property staat (referentie met LOCO).

Hierin staan twee comma separted getallen reeksen, waarvan ik gok dat deze de volgorde van de doorlopen blokken weergeeft (internal id's). Deze linked naar de BLOK (internal blok id), waar met BLAV het external blok id gevonden kan worden...

De interne blok id mapt ook naar BLVN, BLRI, etc.

Zit ik er ver naast......?

Cheers,
Marcel.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 22 okt 2011 :  17:53:13  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Marcel,

Hoe koploper intern werkt en hoe de zaken in de verschillende bestanden staan, weet ik niet en sterker nog wil ik ook niet weten, want ik kan niets met deze informatie.
Maar als ik je goed begrijp wil je weten waar de lok geweest is, dus waar hij vandaan gekomen is.
Nu dat kun je gewoon oproepen en tonen aan de voorkant in koploper.

Hoogstwaarschijnlijk ben je opzoek naar deze informatie.


Download Attachment: voorgeschiedenis.JPG
80,19 KB

Handigheidjes
In het rijwindow zijn nog aantal handigheidjes die niet op het eerste gezicht zichtbaar zijn:

ˇ Wanneer je de muis stil houdt boven de ingestelde snelheid, zal er een hint komen met hierin een melding hoe deze snelheid tot stand is gekomen.
ˇ Als je de lengte van de remweg wilt weten, klik dan met de rechtermuisknop in het vakje van de dagteller van het aantal gereden kilometers. Deze optie werkt alleen als een locomotief rijdt met geijkte snelheid.
ˇ Wanneer je met de rechtermuisknop klik in het veld kilometers (echt in het kader) krijg je de mogelijkheid om de gereden kilometers aan te passen. Voor verdere uitleg zie apart kopje.

ˇ Soms is het handig om te weten door welke blokken de locomotief is gereden. Denk hierbij aan: je constateert dat de trein is ontspoort maar hebt niet gezien waar de ontsporing heeft plaats gevonden. Door de afgelegde route te bekijken kan je dit misschien achterhalen. Klik met de rechtermuis op het blokje achter 'huidig blok'. Er komt een popup-menu waarin je kan kiezen om de laatste blokken te tonen waar de trein is door gereden.
ˇ In het tabblad rijgedrag bij de variabele treinroute kan je klikken met de rechtermuisknop. Vanuit het popup-menu kan de geselecteerde regel meteen worden onderhouden bij variabele treinroutes. Ook kan je een overzicht krijgen van alles wat door variabele treinroutes aan verboden is opgelegd aan deze locomotief.

ˇ In het tabblad rijgedrag bij de vaste treinroute kan je klikken met de rechtermuisknop. Vanuit het popup-menu kan de geselecteerde regel meteen worden onderhouden bij de vaste treinroute.
ˇ Als het locomotief- of het baanoverzicht het actieve venster is, kan een rijwindow worden opgeroepen met het toetsenbord: *13<enter> Deze combinatie toont locomotief met decoderadres 13. Het is dus echt sterretje - locomotiefadres - enter.



Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 22 okt 2011 21:15:12
Ga naar bovenaan de pagina

MarcelC

19 Posts

Geplaatst - 22 okt 2011 :  22:45:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Wim,

Dank voor de uitleg van deze optie's; Een aantal kende ik nog niet.

Tav "Door welke blokken is loc gereden" is/was voor mij de de route informatie te beperkt; Ik heb "gecombineerde verboden" tot in de 14-e graad/iteratie....daar helpt mij gelukkig de LSAV property(*).

Communicatie is altijd moeilijk; Bijv. de koploper handleiding kan verschillend gelezen worden. Meer inzicht in hoe logisch e.e.a. samenwerkt zorgt er juist voor dat de perceptie verschillen kleiner worden.

Bijv inzicht in het (logisch-) interne helpt (-in ieder geval mij-) juist bij het begrijpen de (on-)mogelijkheden van het externe (voorkant).... en helpt communicatie te verbeteren.

Heel veel dank,
Marcel.

Ps:
(*) Wel oppassen met LSAV; De interne bloknummering (oa LSAV) is onafhankelijk van hetgeen op het scherm wordt weergegeven, vandaar de BLOK property even checken, waar deze gemapt wordt...

Statisch (i.e. configuratie):
LOKO: Lok settings
BLOK, BLAV, BLRI, BLVN, DLCK etc.: Blok settings
DVHE :Vaste Trein route
DRGL: Variable treinroute
WSTR: wisselstraten

Dynamisch (i.e. veranderlijk in tijd):
LSAV: Lok dynamische gegevens
WSAV: Wissel dynamische gegevens
BSAV: Blok dynamische gegevens?
DSAV: ?

Zover mijn reverse enginering van 15 min.....


Download Attachment: rijwindow_Var_route_v02.JPG
70,17 KB
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 23 okt 2011 :  08:18:03  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door MarcelC

Tav "Door welke blokken is loc gereden" is/was voor mij de de route informatie te beperkt; Ik heb "gecombineerde verboden" tot in de 14-e graad/iteratie....daar helpt mij gelukkig de LSAV property(*).
Dan heb jij niet de laatste versie van Koploper. Hierin is ook een keuze om het maximale aantal blokken te tonen waar de trein door heen is gereden (in combinatie met maximum wat nodig is vanuit variabele treinroutes).

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 01 nov 2011 :  19:23:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi,

Toch altijd prettig als je hoort dat een aanpassing nuttig, handig of volslagen waardeloos is. Het stimuleert dan tenminste om nog iets te doen.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

MarcelC

19 Posts

Geplaatst - 05 nov 2011 :  12:24:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Paul,

Ik gebruik koploper 7.4; Gezocht naar setting waar ik meer dan 5 "toon afgelegde route" iteraties kan zetten, maar deze helaas niet gevonden.
Zit dit in de "uitgebreide versie"?

Sorry voor late reactie; Helaas/ook hobby moet balanceren tussen prive en werk...

Met vriendelijke groet,
Marcel.



Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 05 nov 2011 :  14:14:45  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Marcel,

Dan heb je niet de laatste versie van koploper. Zo worden de iterarties, al snel irritaties.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

MarcelC

19 Posts

Geplaatst - 06 nov 2011 :  00:38:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Wim,

Mij helpt opbouwend commentaar meer;

Bijv. waar is deze setting in 7.4 te vinden c/q beschreven in de koploper handleiding?

Met vriendelijke groet,
Marcel.
Ga naar bovenaan de pagina

JackvdW

Netherlands
345 Posts

Geplaatst - 06 nov 2011 :  02:16:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Marcel,

Zit je al op KL 7.4 Build 3.

Groet Jack.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 06 nov 2011 :  10:38:20  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Marcel,

Nogmaals heb je al de laatste versie van Koploper gedownload?????!!!
In de handleiding van Koploper zal je deze aanpassing nog niet vinden!

Bericht(en) goed lezen Marcel daar kom je verder mee.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

MarcelC

19 Posts

Geplaatst - 06 nov 2011 :  13:02:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Jack, Paul,

7.4 Build 3....

Zie net dat Paul reeds op de 23-e een nieuwe Koploper versie ter -met deze functionaliteit- beschikking heeft gesteld! Dit helpt mij ernorm!

Paul: Hartelijk dank!

Dit had ik zeker niet verwacht, nog gehoopt.

Nogmaals dank,
Met vriendelijke groet,

Marcel.

PS
@Wim: Een graad/'itteratie' is onderdeel van grafentheorie -http://nl.wikipedia.org/wiki/Grafentheorie-, waar elk (route-)banen plan impliciet gebruik van maakt....
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina