Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 121 / Bezoekers Vandaag: 1091
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 229
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Noodstop?
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Henk Iking

Netherlands
19 berichten

Geplaatst - 01 okt 2011 :  14:51:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Forumleden,

Koploper versie 7.3 build 3. Intelibox Basic met laatste update, Marklin C-rails. Pc met RS232-kabel aan Intellibox.

Ik heb een BB 3600 (Marklin art 37331), ook wel strijkijzer genoemd, die een noodstop in Koploper veroorzaakt. Dat gebeurd op het moment dat de lok over een wissel rijdt. Verder werkt in KL de functie F4 (uitschakelen optrek/afremvertraging) niet en rijdt de lok enorm langzaam. Stuur ik de lok rechtstreeks aan met de Intellibox dan heb ik de problemen niet.

Met alle andere loks (zie bijgevoegde database) heb ik het probleem niet.

Heeft iemand een suggestie?

Henk Iking

Download Attachment: Testdatabase.bck
52,37 KB

Henk Iking

Netherlands
19 Posts

Geplaatst - 04 okt 2011 :  20:37:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Ben,

Ik heb even handmatig de lok geijkt. Gaf geen oplossing.
Nog een keer rechtstreeks via de IB aangestuurd en ook nu kortsluiting op de wissels.

Ga hem nog een keer aansturen met de control unit 6021 en daarna we lwaarschijnlijk terug naar de winkel. Deze had al aagegeven dat deze lok voor meer problemen zorgt.

Bedankt voor de opmerking over het ijken. Was mijn nog niet opgevallen.

groeten,

Henk Iking
Ga naar bovenaan de pagina

bellejt

Belgium
454 Posts

Geplaatst - 04 okt 2011 :  20:43:12  Toon profiel  Reageer met citaat
hier rijdt deze loc als een zonnetje over de K rails met de Ecos2 en koploper.Stuur hem wel aan via decoderstappen.

greetings,groetjes,salutations,Johnny T
Koploper-ECOS2 + 3 boosters ESU 8 Amp - PC P4 - decoders Viessman
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 04 okt 2011 :  22:02:09  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Beste Henk,

Vergeef me de opmerking, maar wat heeft een digital systeem nu te maken met een lok die kortsluiting maakt op een wissel? Dat is toch gewoon een probleem van de lok in combinatie met het wissel of wissels??!!

Verder heb je bij dit treintype in koploper een belachelijk lange optrektijd ingesteld om van 0 naar 50 km/uur te geraken. Ik weet niet hoe groot je baan is maar ik denk niet zo heel erg groot. Maar 20 seconden is een hele langen tijd op een modelbaan.

De lok krijgt denk niet de tijd om op snelheid te komen, en wordt alweer afgeremd door het bereiken van het volgende afrem punt (blok)

Mvg
Wim.



Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 04 okt 2011 :  23:59:06  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Henk,

automatisch rijden gaat niet verder dan stap 2, dat is de laatste stap die jij in je database geijkt hebt. Het verbaasd mij niet dat de loc niet sneller rijdt dan stap 2.

Handmatig ijken? Ik ken wel de functie, start meting, bepaal richting, start 1 of meer metingen, of handmatig iets invullen, dit laatste is natuurlijk geen ijkwaarde.

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 05 okt 2011 :  00:19:11  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Walter,

Weet je dit zeker?

quote:
automatisch rijden gaat niet verder dan stap 2, dat is de laatste stap die jij in je database geijkt hebt. Het verbaasd mij niet dat de loc niet sneller rijdt dan stap 2.




In de help staat namelijk iets anders. ;) Daar staat dat de ontbrekende snelheden worden berekend.

quote:
Afhankelijk van het te gebruiken digitale systeem, zal een bijpassende afbeelding zichtbaar zijn en kan dus afwijken van wat hier is afgebeeld. Deze afbeelding heeft betrekking op het Selectrix systeem. Bij Selectrix is het niet noodzakelijk om alle stappen te ijken. Er dienen minimaal twee snelheden te worden geijkt. Het systeem moet weten welke digitale snelheidstap overeenkomt met 75 kilometer per uur en welke overeenkomt met 30 kilometer per uur. Met behulp van een ingewikkelde formule kunnen nu de ontbrekende snelheden worden berekend met een grote waarschijnlijkheid. Het verdient echter wel aanbeveling om alle snelheden tussen 20 en 80 kilometer per uur te ijken.




En dat is ook wat je ziet gebeuren als je de optrektijd drastisch verlaagd. Dan komt de snelheid uit op de gewenste snelheid.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 05 okt 2011 00:23:12
Ga naar bovenaan de pagina

Henk Iking

Netherlands
19 Posts

Geplaatst - 28 okt 2011 :  17:48:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Heren,

Door priveomstandigheden heb ik het probleem een tijdje moeten laten liggen.
Vandaag ben ik met de lok naar de winkel geweest en het probleem is nu opgelost.

Het bleek dat bij het wielstel met de sleper een schroef met een bolkop zat. Deze is omgewisseld met de schroef uit het andere wielstel. Lok rijdt nu probleemloos. Ga proberen om van het weekend de lok te ijken.

Morgen eerst naar Eurospoor.

Allen bedankt voor het meedenken.

groeten,

Henk Iking
Ga naar bovenaan de pagina

Harald en Alex

Netherlands
79 Posts

Geplaatst - 05 nov 2011 :  23:05:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Henk

We hebben een BR103 met een identiek probleem maar ik begrijp hem niet helemaal.Je hebt op een wielstel toch alleen maar de schroef waar de sleper mee vast zit en de schroef voor de koppeling.Hoe kan een van de twee dan voor kortsluiting zorgen?

Harald & Alex
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 05 nov 2011 :  23:15:19  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Heren,

puntcontacten zitten te laag, dan zal het probleem slechts op 1 wissel voorkomen, of de sleper van de loc zit scheef onder de loc. Controleer verder het laaghangen van de koppeling, dan blijft deze haken met het ontkoppelmechanisme achter de puntcontacten. Controleer tevens de wielafstand van de assen. Ook een draad in de loc kan bloot liggen. Op zich staat dit probleem natuurlijk los hoe snel over een wissel gereden wordt, alleen op lage snelheid duurt de kortsluiting langer, en is dan ook niet zo zeer een Koploper probleem.

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina