Auteur |
Onderwerp |
|
Henk Iking
Netherlands
19 berichten |
Geplaatst - 01 okt 2011 : 14:51:19
|
Forumleden,
Koploper versie 7.3 build 3. Intelibox Basic met laatste update, Marklin C-rails. Pc met RS232-kabel aan Intellibox.
Ik heb een BB 3600 (Marklin art 37331), ook wel strijkijzer genoemd, die een noodstop in Koploper veroorzaakt. Dat gebeurd op het moment dat de lok over een wissel rijdt. Verder werkt in KL de functie F4 (uitschakelen optrek/afremvertraging) niet en rijdt de lok enorm langzaam. Stuur ik de lok rechtstreeks aan met de Intellibox dan heb ik de problemen niet.
Met alle andere loks (zie bijgevoegde database) heb ik het probleem niet.
Heeft iemand een suggestie?
Henk Iking
Download Attachment: Testdatabase.bck 52,37 KB |
|
Henk Iking
Netherlands
19 Posts |
Geplaatst - 04 okt 2011 : 20:37:42
|
Ben,
Ik heb even handmatig de lok geijkt. Gaf geen oplossing. Nog een keer rechtstreeks via de IB aangestuurd en ook nu kortsluiting op de wissels.
Ga hem nog een keer aansturen met de control unit 6021 en daarna we lwaarschijnlijk terug naar de winkel. Deze had al aagegeven dat deze lok voor meer problemen zorgt.
Bedankt voor de opmerking over het ijken. Was mijn nog niet opgevallen.
groeten,
Henk Iking |
|
|
bellejt
Belgium
454 Posts |
Geplaatst - 04 okt 2011 : 20:43:12
|
hier rijdt deze loc als een zonnetje over de K rails met de Ecos2 en koploper.Stuur hem wel aan via decoderstappen.
greetings,groetjes,salutations,Johnny T Koploper-ECOS2 + 3 boosters ESU 8 Amp - PC P4 - decoders Viessman |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 04 okt 2011 : 22:02:09
|
Beste Henk,
Vergeef me de opmerking, maar wat heeft een digital systeem nu te maken met een lok die kortsluiting maakt op een wissel? Dat is toch gewoon een probleem van de lok in combinatie met het wissel of wissels??!!
Verder heb je bij dit treintype in koploper een belachelijk lange optrektijd ingesteld om van 0 naar 50 km/uur te geraken. Ik weet niet hoe groot je baan is maar ik denk niet zo heel erg groot. Maar 20 seconden is een hele langen tijd op een modelbaan.
De lok krijgt denk niet de tijd om op snelheid te komen, en wordt alweer afgeremd door het bereiken van het volgende afrem punt (blok)
Mvg Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus |
|
|
Wissels
Netherlands
1450 Posts |
Geplaatst - 04 okt 2011 : 23:59:06
|
Hallo Henk,
automatisch rijden gaat niet verder dan stap 2, dat is de laatste stap die jij in je database geijkt hebt. Het verbaasd mij niet dat de loc niet sneller rijdt dan stap 2.
Handmatig ijken? Ik ken wel de functie, start meting, bepaal richting, start 1 of meer metingen, of handmatig iets invullen, dit laatste is natuurlijk geen ijkwaarde.
met vriendelijke groet,
Walter
Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded. Doe wat je zegt, dan lieg je niet. |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 05 okt 2011 : 00:19:11
|
Walter,
Weet je dit zeker?
quote: automatisch rijden gaat niet verder dan stap 2, dat is de laatste stap die jij in je database geijkt hebt. Het verbaasd mij niet dat de loc niet sneller rijdt dan stap 2.
In de help staat namelijk iets anders. ;) Daar staat dat de ontbrekende snelheden worden berekend.
quote: Afhankelijk van het te gebruiken digitale systeem, zal een bijpassende afbeelding zichtbaar zijn en kan dus afwijken van wat hier is afgebeeld. Deze afbeelding heeft betrekking op het Selectrix systeem. Bij Selectrix is het niet noodzakelijk om alle stappen te ijken. Er dienen minimaal twee snelheden te worden geijkt. Het systeem moet weten welke digitale snelheidstap overeenkomt met 75 kilometer per uur en welke overeenkomt met 30 kilometer per uur. Met behulp van een ingewikkelde formule kunnen nu de ontbrekende snelheden worden berekend met een grote waarschijnlijkheid. Het verdient echter wel aanbeveling om alle snelheden tussen 20 en 80 kilometer per uur te ijken.
En dat is ook wat je ziet gebeuren als je de optrektijd drastisch verlaagd. Dan komt de snelheid uit op de gewenste snelheid.
Mvg Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus |
Bewerkt door Wim Ros op 05 okt 2011 00:23:12 |
|
|
Henk Iking
Netherlands
19 Posts |
Geplaatst - 28 okt 2011 : 17:48:18
|
Heren,
Door priveomstandigheden heb ik het probleem een tijdje moeten laten liggen. Vandaag ben ik met de lok naar de winkel geweest en het probleem is nu opgelost.
Het bleek dat bij het wielstel met de sleper een schroef met een bolkop zat. Deze is omgewisseld met de schroef uit het andere wielstel. Lok rijdt nu probleemloos. Ga proberen om van het weekend de lok te ijken.
Morgen eerst naar Eurospoor.
Allen bedankt voor het meedenken.
groeten,
Henk Iking |
|
|
Harald en Alex
Netherlands
79 Posts |
Geplaatst - 05 nov 2011 : 23:05:36
|
Henk
We hebben een BR103 met een identiek probleem maar ik begrijp hem niet helemaal.Je hebt op een wielstel toch alleen maar de schroef waar de sleper mee vast zit en de schroef voor de koppeling.Hoe kan een van de twee dan voor kortsluiting zorgen?
Harald & Alex |
|
|
Wissels
Netherlands
1450 Posts |
Geplaatst - 05 nov 2011 : 23:15:19
|
Hallo Heren,
puntcontacten zitten te laag, dan zal het probleem slechts op 1 wissel voorkomen, of de sleper van de loc zit scheef onder de loc. Controleer verder het laaghangen van de koppeling, dan blijft deze haken met het ontkoppelmechanisme achter de puntcontacten. Controleer tevens de wielafstand van de assen. Ook een draad in de loc kan bloot liggen. Op zich staat dit probleem natuurlijk los hoe snel over een wissel gereden wordt, alleen op lage snelheid duurt de kortsluiting langer, en is dan ook niet zo zeer een Koploper probleem.
met vriendelijke groet,
Walter
Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded. Doe wat je zegt, dan lieg je niet. |
|
|
|
Onderwerp |
|