Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 9 / Bezoekers Vandaag: 9
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 9
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Nieuwe Centrale
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Vorige pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

BartSteur

Netherlands
245 Posts

Geplaatst - 21 sep 2011 :  15:58:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Ha Carl,

Upgrade staat in bestelling.
Bedankt voor de tip, zal dit ook aan mijn leverancier voorleggen.

Weet jij of meerdere mensen dit probleem hebben (gehad)?
Ik kon zelf ook niks vinden over het schakelen van de verkeerde wissels/seinen voordat ik deze allemaal in de CS1 had opgevoerd. (zie hiervoor in ditzelfde draadje).

Groet,
Bart
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 21 sep 2011 :  16:40:55  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Bart,

Maar dat staat ook gewoon in de handleiding dat je die eerst in moet geven.
Ja, er zijn meerdere die het probleem met de s88 hebben gehad, of hebben. Maar er was ook een bugfix voor, als ik het goed onthouden heb. Verder moet de eerste s88 aan de rail massa op de omgekeerde 'T' van de s88 aangesloten worden, anders werken ze ook niet naar behoren.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

carel richters

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 21 sep 2011 :  16:41:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Bart,

Ik was niet de enige, die hiervan last had. Ergens in de zoveel duizend antwoorden van dit forum staat dit beschreven. Ik heb het van een collega, die deze tip bij toeval had gevonden en omdat hij wist, dat ik daarvan last had, het onmiddellijk aan mij doorgaf. Dus vraag me niet, waar het staat, maar pas het toe. Dan heb je nergens last van.

Mvrgr
Carel
Ga naar bovenaan de pagina

carel richters

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 21 sep 2011 :  17:14:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Maak het nu niet ingewikkelder dan het is. De massa aansluiting op de omgekeerde T op de eerste S88 module moet so wie so, maar heeft niets te maken met het probleem van valse bezetmeldingen bij de CS1R. De oplossing daarvoor is een loze S88 module.

mvrgr
Carel
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 21 sep 2011 :  19:02:36  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Carel,

Ik maak niets ingewikkelder, maar ook dat is een oorzaak van veel problemen, het gevolg van niet lezen van de instructies. Vandaar hier nogmaals speciaal vermeld.

En dit moet sowieso NIET bij zijn oude systeem en ook niet bij andere digitale systemen, want dan veroorzaakt het juist problemen.

Mvg
Wim.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 21 sep 2011 19:04:32
Ga naar bovenaan de pagina

Spoor1

104 Posts

Geplaatst - 21 sep 2011 :  19:54:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Bart,

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door BartSteur

Over wat voor speciale kabel heb jij het?
Er is een kabel waarin twee weerstanden zijn verwerkt.

Carl,
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door carel richters

Wim,

Maak het nu niet ingewikkelder dan het is. De massa aansluiting op de omgekeerde T op de eerste S88 module moet so wie so, maar heeft niets te maken met het probleem van valse bezetmeldingen bij de CS1R. De oplossing daarvoor is een loze S88 module.
De massa aansluiting van de modules moet aan de railmassa aangesloten worden omdat de S88 bus van de CS galvanisch gescheiden is. En dat moet sowieso ook bij andere digitale systemen die een galvanisch gescheiden S88 bus hebben.


Groetjes Robby
Ga naar bovenaan de pagina

BartSteur

Netherlands
245 Posts

Geplaatst - 22 sep 2011 :  09:53:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

@Robby
Hoe herken ik die kabel? Bij mij zien alle kabels er hetzelfde uit. Ik heb het dan over de kabels om de boosters te koppelen, niet de kabel die van de CS1 naar de booster loopt.

@Wim
Op welke handleiding doel jij?

@Allen
Ik snap het aansluiten op de omgekeerde T niet helemaal. Ik kan namelijk in de handleiding nergens terugvinden dat dat moet. En daarnaast werken de terugmeldingen allen naar behoren (tot nu toe). Ik maak gebruik van contactrails en volgens mij zorgen die voor de massa. Wat voegt die aansluiting dan nog toe?

@Allen
Ik heb alle Mfx treinen opnieuw geijkt (ivm 28 stappen), moet ik nu de remgegevens zelf nog wissen, of heeft koploper dat al voor me gedaan?

Groet,
Bart
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 22 sep 2011 :  12:57:22  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Spoor1

Bart,

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door BartSteur

Over wat voor speciale kabel heb jij het?
Er is een kabel waarin twee weerstanden zijn verwerkt.




Dit is de kabel die bij het Central Station geleverd is, om de Marklin 6015 booster aan te sluiten, in deze kabel zitten inderdaad 2 weerstanden. De S88 zijn normale S88 kabels zoals ze bij de terugmeldunits geleverd worden. Daarnaast moet zoals door meerderen genoemd de bruine draad van de rails bij het Central Station 1 verbonden worden met de massabus van de S88.

De kleine bug op de 1e S88 decoder komt slechts zelden voor, en dan lichten alle 16 aansluitingen in 1 keer op (+/- 1 keer per 30 minuten). In de Reloaded firmware update vanaf versie 3.3.0 is dit probleem volledig verholpen.

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 22 sep 2011 :  13:00:30  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door BartSteur

Hallo,

@Allen
Ik snap het aansluiten op de omgekeerde T niet helemaal. Ik kan namelijk in de handleiding nergens terugvinden dat dat moet. En daarnaast werken de terugmeldingen allen naar behoren (tot nu toe). Ik maak gebruik van contactrails en volgens mij zorgen die voor de massa. Wat voegt die aansluiting dan nog toe?

@Allen
Ik heb alle Mfx treinen opnieuw geijkt (ivm 28 stappen), moet ik nu de remgegevens zelf nog wissen, of heeft koploper dat al voor me gedaan?

Groet,
Bart



Hallo Bart,

De massakabel moet echt aangesloten worden bij het CS1 cq. Ecos.

De remgegevens worden vanzelf door Koploper bijgesteld na het ijken, hier hoef je niets voor te wissen,

met vriendelijke goet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina

Spoor1

104 Posts

Geplaatst - 22 sep 2011 :  17:44:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Bart,

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door BartSteur
Hoe herken ik die kabel? Bij mij zien alle kabels er hetzelfde uit. Ik heb het dan over de kabels om de boosters te koppelen, niet de kabel die van de CS1 naar de booster loopt.
Zie bericht van Walter (Wissels)

quote:

Ik snap het aansluiten op de omgekeerde T niet helemaal. Ik kan namelijk in de handleiding nergens terugvinden dat dat moet. En daarnaast werken de terugmeldingen allen naar behoren (tot nu toe).
Citaat uit de handleiding voor de ECoS en CS.
quote:
De S88 ingang van de ECoS is galvanische gescheiden van de ECoS zelf. Daardoor is er geen massa verbinding
tussen de ECoS en de S88 modules. Hiervoor dient u de S88 massa aansluiting met de railmassa te verbinden
(Märklin: “0”).


Groetjes Robby
Ga naar bovenaan de pagina

bellejt

Belgium
454 Posts

Geplaatst - 22 sep 2011 :  18:47:38  Toon profiel  Reageer met citaat
waarom worden er toch handleidingen bij die dingen meegegeven ? Is papierverspilling.

greetings,groetjes,salutations,Johnny T
Koploper-ECOS2 + 3 boosters ESU 8 Amp - PC P4 - decoders Viessman
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 22 sep 2011 :  19:14:08  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
En ja Bart, je CS 1 is gewoon een ding gemaakt door ESU, dit was een ECoS met MFX. Ook allang weer achterhaald, de ECoS zelf heeft nu ook het MFX formaat Marklin M4 noemen ze dat. En verder is het zo als niets meer helpt lees dan de gebruiksaanwijzing, en het aller belangrijkste doe wat er in staat. Kortweg RTFM en DWEIS.

Mvg
Wim.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

BartSteur

Netherlands
245 Posts

Geplaatst - 23 sep 2011 :  01:32:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Ha Wim,

Ik weet nog steeds niet op welke handleiding jij doelt ("staat ook gewoon in de handleiding dat je die eerst in moet geven"). Het volgende komt uit de helpfile van Koploper: "Wissels en seinen kunnen ook in de centrale worden aangemaakt. Dit is echter niet verplicht voor een goede werking als alleen met de Pc wordt gereden."

Daarnaast snap ik jou laatste reactie niet helemaal.

En ik heb de handleiding gelezen en daarin staat niet waarom de massa aangesloten moet worden op de S88. Er stond wel in dat er een massa-aansluiting aan de eerste S88 verbonden moet worden. Maar omdat alles gewoon werkte heb ik dit genegeerd. (Was bij de 6051/6021 volgens mij ook niet nodig). De terugmeldingen zijn namelijk de dingen die de hele tijd gewoon gewerkt hebben. Jij zelf begon over de massa van de S88 naar aanleiding van het bericht van Carel. Wellicht is het handig om het draadje nog eens terug te lezen en geef antwoord op de vraag. Kortweg RTFT en GAODV.

@Robby, Het citaat uit de handleiding kan ik in die van mijn CS1 niet terugvinden. (Alleen, zoals ik hierboven al aangaf: "Let op: De massa aansluiting van de eerste module moet met de massa van de rails (bruin) verbonden worden".
Ok, het staat erin, maar wat doet het?

@Johnny: Ik lees de PDF(s). Kan je makkelijker zoeken.

@Walter: Bedankt voor je duidelijke antwoorden.

Groet,
Bart
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 23 sep 2011 :  07:35:23  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Bart,

galvanische scheiding betekend dat het een gescheiden stroomkring betreft de S88 daarom moet de massa alsnog later doorverbonden worden, juist omdat deze in het Cs1 / Ecos gescheiden gebleven is.

Citaat bron wikipedia:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Galvanische_scheiding
Een galvanische scheiding is een scheiding tussen twee stroomvoerende elektrische circuits en dient als veiligheidsmaatregel ter voorkoming van mogelijk onveilige stromen tussen verschillende spanningsbronnen, bijvoorbeeld ten gevolge van een defect

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 23 sep 2011 :  10:21:52  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Bart,

In de handleiding van de CS en de ECoS staat dat je de massa van de rails de bruine draad vanaf de centrale aan moet sluiten op de massa aansluiting van de s88, waarom doet er niet toe, gewoon omdat het moet en omdat het daar in staat. Dat is dus het deel Doe Wat Er Staat.

Verder staat ook gewoon te lezen in diezelfde handleiding dat je eerst je keyboard en dus je wissels met bijbehorende symbolen moet ingeven. Daar wordt zeer uitgebreid aandacht aan besteed in de handleiding.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

BartSteur

Netherlands
245 Posts

Geplaatst - 23 sep 2011 :  12:21:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

@Walter, Ik weet wat een galvanische scheiding is, had het ook in de wiki gelezen, maar met of zonder die bruine draad (heb hem ondertussen aangesloten), de terugmeldingen werken. Ik ben gewoon nieuwsgierig wat de functie van de bruine draad dan is.

@Wim, Ik ben uitgegaan van de koploper handleiding. Daar staat in dat het niet perse nodig is. Ik snap dat je ze in de CS1 moet opvoeren als je met de CS1 gaat schakelen. Maar de CS1 is slechts een doorgeefluik, want ik stuur met koploper.

Maar goed, ondertussen alles ingevoerd en aangesloten. Nu wachten op de ESU Reloaded update. Hoop dat de extra power het afvallen van de 6017 booster opvangt.

@Walter, Zag dat jij het trouwens had over versie 3.3.0. De reloaded versie is 3.0.0. Zijn er intussen updates geweest?

Groet,
Bart

Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 23 sep 2011 :  12:38:55  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Bart,

Esu brengt gemiddeld 1 keer per kwartaal een firmware update uit, het is dus raadzaam om deze te installeren.

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 23 sep 2011 :  16:05:49  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Bart, ik ga altijd uit van de handleiding van het product zelf.

In het geval van een ECoS welke DCC en Motorola (wissel)decoders kan aansturen, is het denk ik erg knap van koploper als hij via een algemeen wisselcommando kan weten of het een DCC decoder betreft of een motorola decoder betreft.

Mvg
Wim.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

BartSteur

Netherlands
245 Posts

Geplaatst - 23 sep 2011 :  16:19:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo

@Walter,Ik heb op de ESU site gekeken voor een update voor de CS1 Reloaded, maar kon niks vinden. Heb jij een linkje voor me?

@Wim, Ok duidelijk. Wellicht handig op de handleiding te updaten. Maar goed, het werkt nu allemaal naar behoren. Bedankt voor je support.

Groet,
Bart
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 23 sep 2011 :  18:26:53  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Bart,

je moet geregistreerd zijn, maar ook toegelaten als Esu gebruiker om deze downloads te zien, dus een link heb ik wel, maar pas nadat je als geregistreerd Reloaded gebruiker toegelaten bent, kan je bij de updates en downloads.

Een draadje loopt op het 3rail forum, met info over firmware updates en de inhoud hiervan http://forum.3rail.nl/index.php?topic=23161.0

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina

BartSteur

Netherlands
245 Posts

Geplaatst - 07 okt 2011 :  16:00:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Nou ben 'Reloaded', maar heb alleen een duitse handleiding en kan nergens een nerderlandse of engelse vinden.

Klopt dit?

Groet,
Bart
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 07 okt 2011 :  17:15:46  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Bart,

Dat jij hem niet kunt vinden zal wel kloppen. Anders had je hem al wel gevonden, maar zal eens voor je kijken of ik hem wel kan vinden.
Maar ik denk zomaar dat je gewoon voor de reloaded ook gewoon de handleiding voor de ECOS 1 kunt gebruiken en lezen.

Mvg
Wim.



Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

bellejt

Belgium
454 Posts

Geplaatst - 07 okt 2011 :  17:19:30  Toon profiel  Reageer met citaat
google : http://www.hetspoor.com/handleidingen/ecos_cs1_nl.pdf


greetings,groetjes,salutations,Johnny T
Koploper-ECOS2 + 3 boosters ESU 8 Amp - PC P4 - decoders Viessman
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6230 Posts

Geplaatst - 07 okt 2011 :  17:36:32  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
En via de ESU site deze
ECoS1
Handleiding voor ECoS1 en CS1 (na update 3-0-0)
http://www.tsdbvba.be/handleidingen/ecos-nl.pdf

Is uiteraard dezelfde als via het spoor. ;)

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Vorige pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina